Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa terapiaa

-
06.10.2023 |

Useat vastoinkäymiset ovat johtaneet siihen, että en jaksa enää terapiaa. Tunnepuoleltani olen niin kuollut että terapia ei tunnu miltään ja en oikein saa mitään irti. Käyn traumaterapiassa ja hakeuduin tähän terapiaan n. 3 vuotta sitten. Tuntuu että terapialla ei ole oikein mitään antaa, en jaksa joka kerta terapeutin kanssa käydä läpi olenko syönyt, olenko nukkunut, olenko käynyt ulkona. Olisi kyllä sellaistakin asiaa mitä pitäisi käsitellä (traumat) mutta vointi on tällä hetkellä niin huono, etten jaksa mennä edes paikanpäälle. Muutenkin olen alkanut kyseenalaistamaan koko terapian hyödyllisyyden. Pitäisi varmaan sanoa terapeutille asiasta, mutta en ole viitsinyt, koska jos kerron etten oikein jaksa tulla paikalle niin alkaa valittaminen terapeutilta, joka taas lamauttaa entisestään. En jaksa tehdä juurikaan mitään niin miten terapiaa pitäisi jaksaa? Olin paremmassa kunnossa kun aloitin.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää ajan ja rahan hukkaa.

Vierailija
22/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näin päättelit tyly-lyttääjä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onko joku joskus hyötynytkin terapiasta jotain?

Kyllä. Minulla oli 18 kerran setti Helsingin kaupungin järjestämään terapiaan. Hyöty on esim. Että olen tullut avoimemmaksi ja liiallinen itsekriittisyys on kadonnut. Hoitojakso vie kyllä ajatusta, mutta liian rankaksi sitä en kokenut. Nyt olen käynyt noin kerran kuukaudessa juttelemassa hoitajan luona. 

Vierailija
24/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistun. Olisi pitänyt jatkaa terapiaa, mutta koin paremmaksi jatkaa ilman. Koin nöyryyttämistä terapeutilta, enkä varmasti ole ensimmäinen enkä viimeinen sitä terapiassa kokenut. Paikan ja ihmisen, jonka pitäisi olla turvallinen.

Vierailija
25/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Et jaksa? 3v vuotta olet tuhlannut yhteiskunnan varoja. Eikä hevonvtun hyötyä. Nää tälläseet terapiat pitäs kieltää. 3 krt riittää niin kaikki näkee auttaako vai ei. Kaikkia hulluja  ei voi parantaa.

Juuri sinunlaisten ihmisten takia ihmiset joutuvat terapiaan. 

Vierailija
26/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Pelkään, että terapeutti saa itkupotkuraivarin.  :( Jonkun terapeutti oli kuulemma saanut ja sitten yrittänyt maanitella ja painostaa jatkamaan. Sitten suuttunut, että millä hän maksaa laskut, jos asiakas lopettaa terapian. Sitten pitänyt mykkäkoulua.

Tiedän tällaisen terapeutin, joka manipuloi, uhkailee ja kiukuttelee mykkäkoululla. On käsittämätöntä, että tuollaiset ihmiset voivat toimia terapeuttina. Terapeuttien tervepäisyys pitäisi testata säännöllisin väliajoin.

Vierailija
27/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitella jos terapeutti olisi vielä Noita? Jollakin oli täällä palstalla käynyt niin. Oli tehnyt kesken kaiken hokus pokkuksia. Ensin katosi huoneesta pöytä - sitten lattia muuttui laavaksi.

Ja samassa ryhmäsessiossa oli ollut mukana mm aggressiivinen mielentervehdyskuntoutuja.

Jospa Noita teki pokkuksia jotta muu terapiaryhmä keskittyi pokkuksiin eikä aggressivisen mielentervehdyskuntoutujan sanattomaan, uhkaavaan viestintään. Ryhmäsession päätyttyä muu ryhmä oli ryntäsi silti ympäri ämpäri sinne tänne jottei jäisi aggressiivisen mielentervehdyskuntoutujan silmien alle. Kaikkea täältä saa lukea.

Sitä onko aggressiivisella mielentervehdyskuntoutujalla nyt pulla paremmin uunissa ei voi tietää kun juttu oli poistettu täältä palstalta. Olisiko hällä nyt vaikka hullusti mania?

Vierailija
28/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO eikö ole jo aika lopettaa, jos kolmessa vuodessa ei ole mitään tulosta. 

Vierailija
29/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustus kuuluu terapiaan. Pitäisi uskaltaa sanoa ääneen, en jaksa tätä, haluan lopettaa. Kestää pelko terapeutin reaktiosta. Ihan tuttua. Sitten siitä keskustellaan. Ja helpottaa,  sain sanottua. Ehkä yhdessä päästäänkin eteenpäin.

Vierailija
30/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin tuntui vastenmieleiseltä, 

tuntuu että terapiaan mennessäkin pitäisi kuulu ns. yleiseen ihmismassaan/-muottiin,

minä en kuulu.

Lopetin kun ei sujunut terapeutin kanssa.

Vierailija
31/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai terapeutti keksii aina selitykset, miksi kaikki epäilyksesi ovat tarpeettomia. Hän tarvitsee sinun maksamat tulot, joten ei hän luonnollisestikaan voi myöntää, ettei osaa hoitaa sinua. Sen myöntämällä menettäisi viikottaisen sinulta saadun satasen. Totta kai hän haluaa sen pitää!

Vierailija
32/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyödyin, kun pääsin sitä kautta eläkkeelle. Kävin siis psykiatriaan erikoistuneella lääkärillä. 

Vierailija
33/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti ei ole sinun puolellasi. Hän tekee vain työtään, ja työn tarkoitus on saada siitä palkka. Se on terapeutin prioriteetti. Palkan takiahan työtä tehdään.

Vierailija
34/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapian juju on juuri hankalien asioiden käsittely ja mennä läpi vaikeiden vaiheiden: en sovi tänne, terapeutti ei ymmärrä yms. Ne juuri kasvattaa. Edellyttäen, että terapeutti on osaava. 

Vierailija
35/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kohtele itseäsi hyvin. Vastasit jo kysymykseesi. Päätät itse omista asioistasi. Mielensä saa muuttaa. Se turha jargon ilman oikeaa yhteyttä on tosi kuluttavaa.

Etsi asiat jotka antaa SIIVET.

Red bull antaa siivet! Pärinäjuomaa rööriin vaan. 

Kevyt mania ratkaisu moneen asiaan, mutta överiksi ei pidä vetää.

Vierailija
36/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Psykoterapia ei ole huuhaata. Samoja tuntemuksia ollut kuin sinulla. En olisi jaksanut vastata kysymyksiin. Äärimmäisen raskasta päästä paikalle. Käydä koko helvetti (insesti lapsuus) läpi. Ajattelin, en toivu koskaan. Vuosien äärimmäisen rankan terapian jälkeen olen alkanut toipua. Ilman terapiaa en olisi selvinnyt.

Tarkoitatko 3 vuoden kela-terapiaa vai vielä pidempää? Jos pidempää, miten olet rahoittanut? Ongelmani on, että traumaterapia on niin intensiivistä, että ei jaksaisi käydä töissä, mutta sitten taas ei ole rahaa maksella terapiaa omakustanteisesti...

Vierailija
37/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan muu ei pidä sinun puoliasi yhtä hyvin kuin sinä itse. Joku voi toki sinua auttaa. Mutta huomaa se, että kaikilla sinun ulkopuolisilla on jokin häntä itseään hyödyttävä intressi siinä sinun auttamisen taustalla.

Vierailija
38/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kukaan muu ei pidä sinun puoliasi yhtä hyvin kuin sinä itse. Joku voi toki sinua auttaa. Mutta huomaa se, että kaikilla sinun ulkopuolisilla on jokin häntä itseään hyödyttävä intressi siinä sinun auttamisen taustalla.

Tee siksi itse omat päätöksesi. Älä anna terapeutin päättää sinun elämästäsi.

Vierailija
39/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa, että terapeutilta alkaa valittaminen, jos kyseenalaistat terapian? Kuulostaa siltä, että terapiasuhde ei toimi... ehkä kannattaisi yrittää vaihtaa?

Vierailija
40/61 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos terapian pitäisi auttaa jaksamaan ja sieltä pitäisi saada tukea hankaliin kriisitilanteisiin, en ole kyllä saanut. Tuntuu aika petetyltä olo että hakeutuu jonkun ammattilaisen luo mutta hyötyä ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi