Harvinaista: voiko lyhyt "tätitukka" näyttää söpöltä tai parhaalta ikinä joillakuilla keski-ikäisillä?
Yleensähän on niin, että lyhyt polkkatukka ei näytä yhtä hyvältä kuin pitkä tukka naisella. Yleensä.
Syy lienee se, että lyhyt polkkatukka (korvien ja leukaluun tasoon) vaatii kantajalta enemmän kuin pitkän tukan sopivuus: jos ihmisellä on ylipainoa, niin lyhyt polkka korostaa tanakkuutta, korostaa epäedullisesti piirteistöä.
Ystävä piti vuosikausia pitkää tukkaa, mutta päätti kokeilla hiusten vaalennusfiaskon jälkeen aivan lyhyttä polkkatukkaa ja yllätys on ollut suuri, kun tämä lyhyt tukka näyttääkin paremmalta kuin pidempi tukka. Istuu hänelle paremmin, kun on pienipiirteinen niin jotenkin lyhyt tukka korostaa siroutta. Ei tee tädiksi vaan nukkemaisemmaksi?
Harvinaista mielestäni. Lyhyt tukka on riskaabeli. Netistä saa aina lukea, miten naisten ei kannata leikata hiuksiaan, miesten mielipiteenä. Mutta ei nähdä naisia kuin massana?
Esimerkkejä: Hermione Norris (tuttu mm. Rimakauhua ja rakkautta- sarjasta), Alizee nuorena "tätitukan" kanssa, Liv Lisa Fries (Babylon Berlin, 1. kaudella lyhyt polkka, parasta).
Kommentit (49)
Joillekin sopii. Vaikka kata kärkkäinen/souri söpömpi lyhyellä tukalla.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyet hiukset sopivat loistavasti vanhemmillekin naisille. Miehiäkö muka pitäisi aina miellyttää? Fiksu ihminen päättää itse kampauksensa ja muut asiansa.
Outoa, että joku ottaa pultit toisten hiuksista!
Ap täällä. Viisaasti sanottu. Mietin aihetta aluperin ihan puhtaasti estetiikan kautta. Mikä näyttää esteettisesti kauniilta tai parhaimmalta kunkin kohdalla. Aiheeseen on muita yhtä tärkeitä näkökulmia, kuten itsemääräämisoikeus/vapaus ja käytännöllisyys/helppous eikä esteettisyyden mietintä. Missä tukassa jokainen itse viihtyy ja mistä tykkää, se on ehkäpä kaikkein tärkeintä, luonnollisesti. :D
Yritän vain sanoa, että lähdin miettimään aihetta estetiikan kautta, ketjussa on tullut muita näkökulmia ja kaikki tärkeitä.
Ulkonäkö on vain osa-alue , ja tämäkin aihe vain yksi jutskailun aihe. Jos aletaan syvällisiksi, niin tietenkin se mikä on sisällä, on on sitä arvokkaampaa ihmisyyttä. Hiukset voi menenettää iän tai sairauden takia, sekin on hienoa, että hiuksia on edes päässä. Ja vaikka ei olisi, niin sekään ei kerro ihmisestä mitään, koska pään sisälllä on ihminen eikä hiuksen latvoissa.
Vierailija kirjoitti:
Katariinalla on kuvankauniit, sirot kasvot ja hoikka kroppa. Tyypillinen keski-ikäinen nainen ei näytä samalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos,katsokaa vaikka pullukka saarikkoa hyh!
Aivan kamala kokonaisuus, kun lisänä on isokukkainen merimikko mekko.
Vierailija kirjoitti:
Hölmöjen pullukkojen kokoontumisajot täällä näemmä.
Mä luin puliukkojen ja ihmettelin mitä sä oikein tarkoitat.
Mielikuvia vääristää se että pitkät hiukset on usein nuorilla ja näteillä joilla on paksu tukka. Lyhyet luirut on vastaavasti usein niillä joilla se on vähemmän paha kuin pitkä luiru.
Muistan kun lapsena katsoin isäni kuvaa nuorena. Hän oli komea mies, enkä ollut koskaan nähnyt häntä ilman partaa. Maanittelin että ajaisi parran pois. Isä nauroi että ei se naama siellä parran alla ole samannäköinen kuin nuoruuden valokuvassa.
Hiusten kanssa vähän sama juttu.
Kannattaa myös huomata, että tukan pituuspreferenssit on kulttuurinen asia. Maailmassa on esim. miljoonia afrohiuksisia naisia, joille ei kasva pitkää hulmuavaa länkkäritukkaa. Kauniilta naisilta näyttävät silti luonnollisissa hiuksissaan.
Vapaana leuhottava pitkä tukka ei näytä hyvältä kellään yli 15-vuotiaalla.
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvia vääristää se että pitkät hiukset on usein nuorilla ja näteillä joilla on paksu tukka. Lyhyet luirut on vastaavasti usein niillä joilla se on vähemmän paha kuin pitkä luiru.
Muistan kun lapsena katsoin isäni kuvaa nuorena. Hän oli komea mies, enkä ollut koskaan nähnyt häntä ilman partaa. Maanittelin että ajaisi parran pois. Isä nauroi että ei se naama siellä parran alla ole samannäköinen kuin nuoruuden valokuvassa.
Kannattaa myös huomata, että tukan pituuspreferenssit on kulttuurinen asia. Maailmassa on esim. miljoonia afrohiuksisia naisia, joille ei kasva pitkää hulmuavaa länkkäritukkaa. Kauniilta naisilta näyttävät silti luonnollisissa hiuksissaan.
Suomalaisten heikkoa itsetuntoa tuo kuvitelma, että vain jos hiukset ovat yhtä paksut kuin jollain persialaisella tai intialaisella, ne voi kasvattaa pitkäksi, muuten ne ovat "ohuet lirut".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katariinalla on kuvankauniit, sirot kasvot ja hoikka kroppa. Tyypillinen keski-ikäinen nainen ei näytä samalta.
Mutta ei se pitkäkään tukka pelasta, jos on muutenkin lyhyt ja tanakka. Ennemminkin siinä näyttää joltain maahiselta, varsinkin jos on ottanut jotain lisäkkeitä, että ne on myös paksut. Tuksu esimerkkinä vuosien varrelta niillä överijatkeillaan. Koskaan ei sopinut sille.
Ex-pomollani oli vielä lyhyempi kuin polkka, ja se kyllä sopi hänelle. Hänellä oli hyvin ohuet hiukset, ja pitkä tukka varmasti olisi ollut säälittävä hiirenhäntä vain. Hänkin kyllä oli aika siropiirteinen.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin edes kauniille näyttelijöille tai malleille sopii lyhyt (polkka)tukka parhaiten.
Esim. Mariska Hargitay näyttää parhaalta hiustyylissä 7, ykkönenkin on ihan kiva.
https://www.makeupandbeautyblog.com/wp-content/uploads/2009/10/mariska-…
Näistä mielestäni 4 on paras, se varmaan laskettaisiin vielä lyhyeksi. Näissä kuvissa näkee kyllä miten 2000-luvun stailaus ei sopinut oikein kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin edes kauniille näyttelijöille tai malleille sopii lyhyt (polkka)tukka parhaiten.
Esim. Mariska Hargitay näyttää parhaalta hiustyylissä 7, ykkönenkin on ihan kiva.
https://www.makeupandbeautyblog.com/wp-content/uploads/2009/10/mariska-…
Näistä mielestäni 4 on paras, se varmaan laskettaisiin vielä lyhyeksi. Näissä kuvissa näkee kyllä miten 2000-luvun stailaus ei sopinut oikein kellekään.
Minustakin 4 oli paras!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten heikkoa itsetuntoa tuo kuvitelma, että vain jos hiukset ovat yhtä paksut kuin jollain persialaisella tai intialaisella, ne voi kasvattaa pitkäksi, muuten ne ovat "ohuet lirut".
Tämä! Se on välittömästi *rotanvärinen hiirenhäntä*. Minä olen viisikymmentä, ja mulla on persuuksiin saakka ulottuva, värjäämätön lahkolaistukka. Tykkään siitä kovasti, aivan tuo ja sama mitä muut pitävät.
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän on niin, että lyhyt polkkatukka ei näytä yhtä hyvältä kuin pitkä tukka naisella. Yleensä.
Miksi tätä ei tajuttu aiempina vuosikymmeninä?
50-luvulla pitkä tukka oli vain pikkutytöillä ja vanhoilla mummoilla, ja ehkä jollain köyhällä. Muiden ei kai tarvinnut näyttää hyvältä.
80-luvulla pitkä suora tukka oli jotain tosi outoa. Säkkäräpermis se olla piti!
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät uskalla leikata lyhyttä tukkaa enää miesten mielipiteiden vuoksi, vaikka se olisi paljon helpompi. 70 ja 80-luvuilla lyhyt tukka oli muotia, eikä kukaan valittanut. Ehkä se lyhyttukkaisuus tulee takaisin vielä. Itse aion leikata, vihaan näitä pitkiä karvoja joka puolella. Sillä niitähän irtoaa, oli kuinka hyväkuntoinen tukka tahansa.
Minulla taas on pitkät hiukset siksi, että ne ovat niin helpot. Kerran elämässäni olen leikkauttanut pitkät hiukset lyhyiksi ja voi hitsi mikä loputon työmaa. Aamulla hiukset aina pystyssä ja pesun jälkeen ne on pakko föönata, että näyttävät hyvältä. Jatkuvaa kampaajalla ramppaamista myös, ei ikinä enää. Pitkät hiukset saa minuutissa nutturalle tai ponnarille ja pelkällä harjaamisellakin siistit. Pesu tai ne pesun jälkeen märät hiukset hieman ärsyttävät, mutta annan kuivaa vapaana, niin ei mene sitten pesun jälkeen aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät uskalla leikata lyhyttä tukkaa enää miesten mielipiteiden vuoksi, vaikka se olisi paljon helpompi. 70 ja 80-luvuilla lyhyt tukka oli muotia, eikä kukaan valittanut. Ehkä se lyhyttukkaisuus tulee takaisin vielä. Itse aion leikata, vihaan näitä pitkiä karvoja joka puolella. Sillä niitähän irtoaa, oli kuinka hyväkuntoinen tukka tahansa.
Minulla taas on pitkät hiukset siksi, että ne ovat niin helpot. Kerran elämässäni olen leikkauttanut pitkät hiukset lyhyiksi ja voi hitsi mikä loputon työmaa. Aamulla hiukset aina pystyssä ja pesun jälkeen ne on pakko föönata, että näyttävät hyvältä. Jatkuvaa kampaajalla ramppaamista myös, ei ikinä enää. Pitkät hiukset saa minuutissa nutturalle tai ponnarille ja pelkällä harjaamisellakin siistit. Pesu tai ne pesun jälkeen märät hiukset hieman ärsyttävät, mutta annan kuivaa vapaana, niin ei mene sitten pesun jälkeen aikaa.
🙌 Minulle hyvä ratkaisu löytyi hiusturbaanista, hiuspyyhkeestä. Kuivuu sen sisällä kiiltäviksi eikä roiku hiukset märkänä.
Voi. Sopii hyvin siroille ja pienikokoisille kasvoille.
Vierailija kirjoitti:
Pitkien hiusten irtoaminen on pahinta. Aina jossain puserossa tms. irtohiuksia. Varmaan lattioillekin tipahtelee ja huomaahan sen imuroidessakin.
Pitkät hiukset täytyy laittaa jotenkin ja mielellään jotain sivuotsistakin saisi olla. Itsellä ei mitään kunnon mallia hiuksissa ja aina vaan se ponnari käytössä.
Voisin leikata vaikka kaljuksi, mutta senhän arvaa mitä siitä saisi kuulla.
Nuorempana mulla oli lyhyt tukka (oli muotia), nyt kuitenkin pidän keskipitkän, vaikka ei niin huvitakaan. Sopii kuitenkin parhaiten ja nuorentaa olemusta jossain määrin.
Kyllä on huolen aiheet toisen ihmisen tukan pituudesta.
Kyllä, tiedän monia keski-ikäisiä naisia joille lyhyt tukka sopii. Tietynlaisille kasvonpiirteille se on paras vaihtoehto. Ja toisaalta jos se tukka ei vaan ole riittävän vahva ollakseen hyvännäköinen pitkänä, silloin se roikkuva lirutukka kyllä vaan vanhentaa ja lyhyempi malli näyttää paremmalle ja ryhdikkäämmälle.