Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun opiskelijat valittelevat että joutuu tekemään töitä tullakseen toimeen niin eikö se ole ollut aina itsestään selvää että tehdään osa vuotta töitä? Kuitenkin lomia on toukokuulta syyskuulle sekä joululomia yms

Vierailija
04.10.2023 |

Jos vuodesta useampi kuukausi on lomaa oppilaitoksesta niin suuri osa ehtii tekemään töitä pari kuukautta vaikka vuoden aikana olisikin kunnolla 4 viikkoa lomaa?

Kommentit (335)

Vierailija
101/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija ei saa välttämättä kesätyöksi kuin hanttihommia. Esim osa-aikaisesti siivoustyötä. Eläisitkö itse vuoden 3kk siivoojan palkalla?

Kumma että me ollaan nimenomaan näin eletty. Teillä nykynuorilla on ihan käsittämättömät vaatimukset, pitäisikö sulla olla pro työ jonain fuksina, älykääpiö?

Sitä asutaan tulojen mukaan eli soluasunnoissa, kimppakömpissä, huonompikuntoisissa yksiöissä yms. Mutta ei, teilähän pitäö olla uudet, kaikim tavoin varustekkut kaksiot ekan vuoden opiskelijoina ja meidön pitäisi maksaa nekin.

Opiskelijuuteen kuuluu köyhäily ellei nyt satu olemaan erityisen vauraasta perheestä. Mitä te valitatte? Aiemmin oointotuki ei riittänyt mihinkään, se oli ihan nimellinen korvaus ja KAIKKI opiskelijat olivat töissä myyjinä, opettajan sijaisina, siivoojina, tarjoilijoina, asfalttihommissa ja postinkantajina siinä sivussa.

Itse olen sitä ikäluokkaa, joka ekan kerran sai sen nykyisen kaltaisen opintotuen, jolla pystyi juuri ja juuri nipinnapin elämään, kun hankki edullisen kämpän ja eli säästäväisesti. Töitä tein noissa yllämainituissa hommissa koko opiskeluaikani on-off, graduvaiheessa en, siihen olin SÄÄSTÄNYT rahaa.

Vierailija
102/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota ketjuun kantaa muuten, mutta eiköhän suunnilleen jokaisella opiskelijalla ole halu tehdä töitä loma-aikoina. Se, mitä opiskelijat kritisoivat on se, että pitäisi tehdä töitä samaan aikaan kun opiskelee. No joo, niin tehtiin vaikka ysärilläkin, mutta silloin oli ihan tavallista valmistua yliopistosta vaikkapa 7 - 8 vuodessa.

No, eivät todellakaan halua. Tässä maassa on tavaton määrä opiskelija nuoria joiden vanhemmat toivoo lapsilleen parempaa kuun itsellään oli ja he kattaa sen pöydän lapsilleen valmiiksi ja kustantaa, että nuoria saa opiskella ja lomailla rauhassa. ( + nämä välivuotta pitävät)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän opiskelijat töitä tekee, mutta ihan vaan huomiona sellainen, että opiskeluaikoja on tiukennettu ja opintotuki on muuttunut lainapainotteiseksi. Jos haluat amkissa tai yliopistossa osan lainasta anteeksi, tulee valmistua ajoissa. Ja ainakin itse olen opiskellut myös kaikki kesät, kokopäivätyön ohella.

Vierailija
104/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä ap sitä!

Vierailija
105/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija ei saa välttämättä kesätyöksi kuin hanttihommia. Esim osa-aikaisesti siivoustyötä. Eläisitkö itse vuoden 3kk siivoojan palkalla?

Kumma että me ollaan nimenomaan näin eletty. Teillä nykynuorilla on ihan käsittämättömät vaatimukset, pitäisikö sulla olla pro työ jonain fuksina, älykääpiö?

Sitä asutaan tulojen mukaan eli soluasunnoissa, kimppakömpissä, huonompikuntoisissa yksiöissä yms. Mutta ei, teilähän pitäö olla uudet, kaikim tavoin varustekkut kaksiot ekan vuoden opiskelijoina ja meidön pitäisi maksaa nekin.

Opiskelijuuteen kuuluu köyhäily ellei nyt satu olemaan erityisen vauraasta perheestä. Mitä te valitatte? Aiemmin oointotuki ei riittänyt mihinkään, se oli ihan nimellinen korvaus ja KAIKKI opiskelijat olivat töissä myyjinä, opettajan sijaisina, siivoojina, tarjoilijoina, asfalttihommissa ja postinkantajina siinä sivussa.

Itse olen sitä ikäluokkaa, joka ekan kerran sai sen nykyisen kaltaisen opintotuen, jolla pystyi juuri ja juuri nipinnapin elämään, kun hankki edullisen kämpän ja eli säästäväisesti. Töitä tein noissa yllämainituissa hommissa koko opiskeluaikani on-off, graduvaiheessa en, siihen olin SÄÄSTÄNYT rahaa.

No maailma kehittyy eikä enää eletä teidän nuoruutenne aikoja. Muutkin asiat ovat menneet siitä eteenpäin mutta jostain kumman syystä opiskelijoiden olot eivät saisi muuttua mihinkään vaan aina pitäisi olla kuten teidän nuoruudessanne.

Mutta teiltä unohtuu sujuvasti se että kun te aikanaan asuitte niissä soluissa ja huonokuntoisissa yksiöissä niin teidän vanhempanne taas asuivat alivuokralaisina pienessä huoneessa jonkun mummon olohuoneen takana tai parin muun kanssa samassa huoneessa vetoisessa vinttihuoneessa. Ihan yhtä hyvin teitä olisi voinut haukkua siitä että "pitää olla ihan solut tai omat yksiöt, ei meidän aikana sellaisia ollut".

Vierailija
106/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Mm. 90-luvulla kun itse opiskelin niin opintotuen osuus tuista oli kaksinkertainen verrattuna siihen mitä omat lapseni nyt saavat. Ja ainakin omassa AMK:ssani oli silloin vielä ilmainen opiskelijalounas, opiskelija-alennukset matkoista olivat nykyistä suuremmat jne.

Vierailija
107/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki opiskelijat eivät ole parikymppisiä, suoraan toiselta asteelta korkeakouluun päässeitä. Itse olen 32-vuotias kahden alle kouluikäisen yh, kaikki kesät töissä. Valitettavasti se 3.5kk töitä vuodessa ei riitä paikkaamaan koko lukuvuoden vähävaraisuutta. Lomaillaan sitten vuodenvaihteessa.

Lomaillaan? Ei minulla opiskeluaikoinani 1990-luvulla ollut aikaa lomailuun. Kesät, talvet ja osin illatkin olin töissä. Valmistuin hitaammin kuin monet muut, mutta eipähän ollut opintovelkaa, kun valmistuin. Elämä on valintoja.

Vierailija
108/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voin kertoa sinulle että nykyisellä opintotuella ei mitenkään päin elä vaikka eläisi miten säästäväisesti tahansa. Se kun on 250e/kk ja siitä pitää vielä kattaa se 20% asumisen hinnasta jota ei asumistuki kata. Parhaassakin tapauksessa pitää elää alle 200e/kk summalla eli reilusti alle kympillä päivässä.

Vierailija
109/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opiskelija silloin, kun Suomella meni hyvin, eikä se opintotuki silloinkaan riittänyt kaikkea kattamaan. Kyllä siinä vaadittiin joko työssäkäyntiä tai rahaa vanhemmilta.

Vierailija
110/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin opiskelija silloin, kun Suomella meni hyvin, eikä se opintotuki silloinkaan riittänyt kaikkea kattamaan. Kyllä siinä vaadittiin joko työssäkäyntiä tai rahaa vanhemmilta.

Nykyään opintotuki kattaa vielä paljon pienemmän osan.

Vierailija
111/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelin vuosina 2002 - 2006. Osan opiskeluajasta tein osa-aikatöitä. En elääkseni, kun tulin opintotuella juuri ja juuri toimeen. Mun palkat meni shoppailuun ja ylimääräiseen hauskanpitoon ja matkusteluun. Kesällä makselin niillä elämisen kokonaan. Opintotuella olisin saanut vaatimattoman elämisen kyllä kustannettua. Nykyään käsittääkseni ei riitä opintotuki kunnolla edes peruselämiseen, vaan töissä pitää käydä siksi, että on vara maksaa vuokra ja syödä. 

Vierailija
112/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki opiskelijat eivät ole parikymppisiä, suoraan toiselta asteelta korkeakouluun päässeitä. Itse olen 32-vuotias kahden alle kouluikäisen yh, kaikki kesät töissä. Valitettavasti se 3.5kk töitä vuodessa ei riitä paikkaamaan koko lukuvuoden vähävaraisuutta. Lomaillaan sitten vuodenvaihteessa.

Lomaillaan? Ei minulla opiskeluaikoinani 1990-luvulla ollut aikaa lomailuun. Kesät, talvet ja osin illatkin olin töissä. Valmistuin hitaammin kuin monet muut, mutta eipähän ollut opintovelkaa, kun valmistuin. Elämä on valintoja.

Valintoihin liittyi myös se, etten toisen vuoden jälkeen saanut hitaiden opintojeni takia opintotukea lainkaan. No, ei se mitään, tein sitten vielä enemmän töitä ja valmistuin vielä hitaammin. Kuten kirjoihin, elämä on valintoja.

Vierailija
113/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sai satavarmana kesätöitä. Nykyään ei. Kaikki on oikeasti opiskelijoilla surkeammin tänä päivänä. Usko pois. T. Eri vuosikymmenillä opiskellut

Vierailija
114/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voin kertoa sinulle että nykyisellä opintotuella ei mitenkään päin elä vaikka eläisi miten säästäväisesti tahansa. Se kun on 250e/kk ja siitä pitää vielä kattaa se 20% asumisen hinnasta jota ei asumistuki kata. Parhaassakin tapauksessa pitää elää alle 200e/kk summalla eli reilusti alle kympillä päivässä.

Opintotuki on 18 vuotta täyttäneelle noin 800 euroa kuukaudessa, josta 250 euroa suorana opintorahana ja loput lainana. Päälle tulee vielä asumistuki. Jos ei halua tai voi tehdä töitä opintojen aikana eikä pappa betaala, pitää ottaa lainaa. Näin se on kuule mennyt ainakin 1980-luvulta asti.

Vierailija
115/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen sai satavarmana kesätöitä. Nykyään ei. Kaikki on oikeasti opiskelijoilla surkeammin tänä päivänä. Usko pois. T. Eri vuosikymmenillä opiskellut

Minä sain 1991 kesätöitä. Yksikään kaverini ei. Sama jatkui useamman vuoden ajan. Että älä viitsi.

Vierailija
116/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sen palkan tarvitsekaan kattaa koko vuoden elämistä.

Lisäksi tulee

- opintotuki

- asumistuki

- laina

Ja elämiskustannuksia pienennetään sillä että on opiskelijalounas, matkaliput halvalla. Osa saa myös opiskelija-asunnon huokealla hinnalla.

Huokeaa lounastakaan ei kyllä ole vara joka päivä syödä... se on huokea hyväosaisen näkökulmasta, ei opiskelijan.

No näinpä! Itselläni jäi vielä pari vuotta sitten opiskellessa opintorahasta ja asumistuesta pelkän vuokran jälkeen vajaa 100 € käyttöön. Opiskelijalounas maksoi 2,60 €, jos sen syö jokaisena kuukauden arkipäivänä, eli keskimäärin ehkä 21 kertaa kuukaudessa, tekee se jo noin 55€, eli yli puolet kuukauden käyttörahoista. Kotona kokkasi huomattavasti edullisemmin, toki ei ollut sitten vastaavaa salaattivalikoimaa yms, mutta vatsa täyttyi ja rahat riitti paremmin, vaikka jonkin verran lainaa piti joka kuukausi käyttää.

Onneksi itse päädyin nopeasti jo opiskellessa oman alan töihin ja nyt alle kolmen euron lounas tuntuu suorastaan utopistiselta. Silti nuo köyhät ajat on vielä kirkkaana mielessä. Pidän itse tuota rahojen laskemista stressaavampana, kuin opiskelun ja työn yhdistämistä.

Vierailija
117/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun lainaa joutuu entistä suurempi osa opiskelijoista ottamaan ja korotkin ovat korkeammat, eivät Suomen työmarkkinat tarjoa vastetta opintojen jälkeen. Suosittelen lähtemään ulkomaille. Monessa maassa on töitä ihan oikeastikin ja niistä myös maksetaan paremmin. Kaupan päälle tulee paremmat julkiset palvelut (mm. lääkärille pääsee kiireettömässä asiassa muutamassa päivässä) ja suurimman osan ajasta myös parempi sää. Suomeen ei kannata jäädä jos tulevaisuuden näkymät ovat huonot ja se lainakin pitäisi maksaa vaikka kunnollisia töitä ei saisi. Elämä menee silloin yrittämisestä ja kouluttautumista huolimatta hukkaan.

Vierailija
118/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin...? Mitä hommia sen opiskelijan sitten kuuluisi saada kesätyöksi? Toimitusjohtajan hommia?

Ja kyllä niitä kokoaikaisiakin kesätöitä (vaikkakin "hanttihommia") on tarjolla. 

Just näin. Mä olin mainosten jakajana, siivosin kaikkea mahdollista ja puhelinmyyntiä.

Sain hyvät rahat opintotuen ja lainan päälle.

Nykyään työssäkäyntiä rajataan opintotuen menettämisen uhalla. Ei saa saada "hyviä rahoja opintotuen päälle".

Täyden, 9kk opintotuen saa vielä lähes 19 000 € vuosituloilla. Noita tulorajoja on viimeisen parin vuoden aikana nostettu reippaasti, ja ovat nyt jo varsin väljät. Vielä 35 000 € vuosituloillakin on mahdollisuus saada jonkin verran opintotukea. Nämä voi tarkistaa ihan Kelan sivuilta.

Vierailija
119/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki on 18 vuotta täyttäneelle noin 800 euroa kuukaudessa, josta 250 euroa suorana opintorahana ja loput lainana. Päälle tulee vielä asumistuki. Jos ei halua tai voi tehdä töitä opintojen aikana eikä pappa betaala, pitää ottaa lainaa. Näin se on kuule mennyt ainakin 1980-luvulta asti.

Jos 650 euroa on lainaa niin se ei ole mitään opintotukea. Olen itse opiskellut 90-luvulla ja silloin todella oli mahdollista ainakin melkein tulla toimee sillä "oikealla" opintotuella ja asumislisällä ilman lainaa kun eli halvasti. Ja kuten kerroin, nykyään siihen ei ole mitään mahdollisuuksia.

Nykyjärjestelmä onkin siis muuttunut paljon lainapainotteisemmaksi joka on varsin huono kehitys niiden opiskelijoiden kannalta joiden opinnot eivät johda hyväpalkkaisille aloille.

Vierailija
120/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet opiskelijat ovat niin laiskoja tai ehdostuneita, etteivät edes hae mitään osa-aikaisia töitä kesätöistä pumuattakaan.

Minä sain maisterin paperit viime talvena. Tutkinnopn vääntämiseen meni kuusi vuotta. Kaikki nuo vuodet paitsi opiskelin tein hommia toimistosiivoojana ja useammassakin kaupassa myyjänä, tuntitöinä tietenklin aina sen verran kuin opiskelu antoi myöten. Pari viime kesää tein aika lailla oman alani töitä kolmen kuukauden pätkät.

Töitä kyllä löytyi, kun vaan meni ja kysyi. ja kun teki työnsä hyvin, tuli jopa puhelinsoittoja, joissa mua kysttiin töihin.