Asetonin haju 9 kk vauvan hengityksessä???
Voiko joku muu aiheuttaa asetonin hajun hengitykseen kuin diabetes? Vauvalla ollut juuri raju vatsatauti, voisiko se olla syynä?
Kommentit (12)
olen tätä ihmetellyt ennenkin, mutta en ole hoksannut kysyä.
Kyllä 9kk vauvan paikka on sairaalassa tiputuksessa, jos on kuivunut. Ei nimittäin ole 1 tai 2 vauvaa, jotka kuolleet mahatautiin. Lähipiirissä moni pikkulapsi/vauva joutunut sairaalahoitoon mahataudista. Jos nyt vielä lisätään sitten se asetonin haju, niin en kyllä epäröisi, vaan lähtisin kiireellä päivystykseen.
Kuivuminen on muuten vakavaa, jos vauva ei kastele enää vaippaa, jos sylkeä ei erity tai jos silmät kuopalla. Tai jos iho ei palaudu nopeasti ennalleen sitä napakasti painettua. Jos näin on jo, niin voi olla ettei lapsi edes selviä sairaalahoidosta huolimatta.
Meillä huomattavasti vanhempi lapsi oli jo vakavasti ehtinyt kuivua, kun ei tajuttu viedä ajoissa hoitoon. Opin kyllä kerrasta.
Jos vauva on terhakka tuskin on kiirettä mut jos velton ja väsähtäneen oloinen veisin kyllä näytille. Osmosalia kantsii kyllä antaa tai ylipäätään runsaasti nesteitä.
vatsataudin jälkeen minäkin kärsin jonkun asteisesta nestehukasta ja kärsin siitä esim. päänsärkynä. Vauva juo nyt normaalista ja kaikki juotu pysyy myös sisällä. Sairastuttiin koko perhe jouluna sukulaisissa ilmeisesti Norovirukseen, mutta selvittiin päivän sairastamisella.
Pitäisikö kuitenkin lähteä viemään lasta lääkäriin, vaikka vauva vaikuttaa hyväkuntoiselta? Ainoastaan tuo asetonin haju hengityksessä on normaalista poikkeavaa.
Ap
oliko se nyt 10023 se numero tms. löytynee netistä.
Siis jos on kuivunut?
Itse imetän ja monesti on maistunut suussa joku outo..
hyvä tietää..
Lisäksi ns. pitkät sokerit myös.
Jos sillä lapsella on diabetes niin tarvii hoitoo, haloo
Menisin kyllä nyt lääkäriin.
Mutta vatsatautia veikkaisin. itse haisen asetonille aina paastotessani tai jos olen unohtanut syödä, ts. elimistö käy tyhjäkäynnillä.
asetoni kun on ollut kipeänä, taudista viis.
Jos haju voimakas, käyttäisin tarkistuksessa. Osalla diabetes puhkeaa just rajun vatsataudin jälkeen.