Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voi saada ilman pitkää odotusta apua ns. kevyisiin kasvatusongelmiin?

Vierailija
04.01.2023 |

Täällä päin perheneuvolaan on valtavan pitkät jonot ja ruuhkan takia sinne ei pääse ellei ole kunnon isoja ongelmia. Neuvolasta taas ei saa apua ollenkaan, aikoja ei ensin millään saa ja kun saa ne yllättäen perutaan henkilöstöpulan takia tai aika on niin lyhyt, että ei siinä ehdi mitään. Ja terkkari on aina eri henkilö, ei tunne lasta yhtään ja usein on varsin kokematon.

Tarvisin neuvoja muutamiin kevyisiin eli pieniin kasvatusongelmiin. Mistä kummasta sellaisiin voisi saada apua? Vai pitääkö asioiden ensin mennä todella pahoiksi ennen kuin ketään kiinnostaa auttaa? Olen tänne av:lle joskus aiemmin kirjoittanut pari aloitusta, joissa kysyin neuvoja lapsen suhteen, mutta ketjut täyttyi tahallisista väärin ymmärtäjistä, trollaajista, haukkujista ja lopulta joutui poistoon. Anoppi on ainoa elossa oleva isovanhempi ja hän on niin vanhan kansan ihminen, että hänen neuvoilla joutuisi lastensuojelutapaukseksi päivässä. Minulla ei ole ketään keltä kysyä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MLL:n Vanhempainpuhelimen numero on0800 92277. Chat-palvelu päivystää osoitteessa mll.fi/vanhemmille ma klo 1013, ti klo 1013, to klo 1720 ja pe klo 1013. Kirjepalveluun voi kirjoittaa mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Vierailija
2/25 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mannerheimin Lastensuojeluliitto?

Niillähän on jotakin numeroita joihin voi soittaa lapset ja vanhemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penkit jonoon, varmasti on jotain yksityisiä palveluntarjoajia.

Tuntuu uskomattomalta, että ihmiset jättää hakematta apua, kun ilmaisia terapioita ei ole tai jonot on pitkät. Odotellaan ongelmien kärjistymistä hoitojonossa. Eikö ole jo selvinnyt, että verorahoilla ei saa sellaista palvelun laatua, jolla oikeasti olisi vaikutusta ja apua.

Vierailija
4/25 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MLL:n Vanhempainpuhelimen numero on0800 92277. Chat-palvelu päivystää osoitteessa mll.fi/vanhemmille ma klo 1013, ti klo 1013, to klo 1720 ja pe klo 1013. Kirjepalveluun voi kirjoittaa mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Onkohan ne ammattilaisia, jotka tuolla vastaa vai maallikko-vapaaehtoisia? Kun olen tietenkin jo itse googlaillut ongelmiin vastauksia ja lukenut muutamia opaskirjoja aiheista, niin minulla on tiedossa sellaiset tyypilliset perusneuvot ja niillä asiat ei ole ratkenneet. Luulen, että tarvitsisin ihan ammattilaisen neuvoja. Ap

Vierailija
5/25 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu uskomattomalta, että ihmiset jättää hakematta apua, kun ilmaisia terapioita ei ole tai jonot on pitkät. Odotellaan ongelmien kärjistymistä hoitojonossa. Eikö ole jo selvinnyt, että verorahoilla ei saa sellaista palvelun laatua, jolla oikeasti olisi vaikutusta ja apua.

Anteeksi, mutta minulla ei ole paljoa rahaa yksityiselle. En ole saanut vanhempainvapaan jälkeen uutta työpaikkaa (määräaikainen päättyi äitiysloman aikana), joten olen työtön ja rahat siksi tiukassa.

Ap

Vierailija
6/25 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheneuvolassa sanottiin minulle, että "lue Ihmeelliset vuodet - kirja" ja asiakkuus päätettiin. Ihmettelen näitä ketjuja, joissa aina neuvotaan kääntymään perheneuvolan puoleen - mitä apuja muut sieltä oikein saa? 

Vierailija
7/25 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista paikkaa ole.

Vierailija
8/25 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheneuvolassa sanottiin minulle, että "lue Ihmeelliset vuodet - kirja" ja asiakkuus päätettiin. Ihmettelen näitä ketjuja, joissa aina neuvotaan kääntymään perheneuvolan puoleen - mitä apuja muut sieltä oikein saa? 

Omin kuvitellut, että jos sinne otetaan asiakkaaksi, niin sitten saisi apua, mutta ei kyllä yllätä yhtään jos se on tuota sitten. Että kiitos tyhjästä ja silleen. Ainakin itse luen noita opaskirjoja muutenkin. Ap

Vierailija
9/25 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityinen veloittaa about 150 euroa per 45 minuuttia, ja siinä ajassa ehtii vasta pintaraapaisun jostain asiasta. Eli onko uskomatonta, että moni ei tuota käytä?

Vierailija
10/25 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperhetyö.

Vierailija
11/25 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperhetyö.

Mikä tämä on?

Vierailija
12/25 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä nostaa, jos joku tietäisi.

Vierailija
13/25 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon perheneuvonta

Vierailija
14/25 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkon perheneuvonta

Eikö tuo ole parisuhdetetapia?

Vierailija
15/25 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi maalaisjärki ja kovempi kuri?

Vierailija
16/25 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi maalaisjärki ja kovempi kuri?

Se on juuri sitä mitä ap:n anoppi ilmeisesti tarjoaisi, ja josta joutuu lastensuojelun kanssa vaikeuksiin.

Vierailija
17/25 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita nyt eka sinne MLL:n numeroon, äläkä etukäteen tyrmää että huono.

Keskustelu jonkun järkevän ystävän kanssa myös ihan hyvä vaihtoehto.

Sekin pitää hyväksyä, että absoluuttisen oikeaa vastausta ei ole. Ammattilaisiltakin saa erilaisia neuvoja. Ihmisiä kaikki vain ovat.

Vierailija
18/25 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaistuki.

Ei siis mitään mummeleita ja lapsettomia kälyjä, vaan muita perheenäitejä.

Vierailija
19/25 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmilla on paras kokemus siitä, että mikä toimii. Eikä teistä sen vuoksi mitään lasua tehdä. Lasulla ei ole silmiä ja korvia teillä kotona. Se riittää, että julkisella paikalla vedät sitä neuvolan esitteen mukaista positiivista sanoituslinjaa.

Vierailija
20/25 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kirjallisuus. Esim. Sinkkosen kirjat ja vaikka Huomaa hyvä-kirjat. Lue monipuolisesti ja poimi sieltä itselle/lapsellesi sopivia toimintatapoja.

Jos olet vielä kotona lapsen kanssa, niin suosittelen myös perhekerhoja tms. ja niissä tutustumista toisiin vanhempiin - vertaistuesta on useinkin apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan