Esimies työntää jatkuvasti lisää työtä
Esimies työntää jatkuvasti lisää työtä ja on hankala selvityä niistä etenkin työajan aikana. Koko ajan uutta pientä silppua, joka kuormittaa muistamisen ja uuden opettelun ja hallinnoinnin alueilla.
Aiemmin totesin jo esimiehelle, että liikaa hommaa, ei ole mahdollista toteuttaa. Uusi lisäys kaatui käytännössä kollegalle, koska en ehtinyt hoitaa sitä. No, tämä lisäys siirrettiin minulta pois. No, nyt minulla on taas uusia lisäyksiä säästötoimien seurauksrna. Liukumat paukkuvat punaista jo entuudestaan. Ja olen todennut aiemmin, että haluan tehdä normaalia työpäivää.
Joudun jatkuvasti pinnistelemään työssä suorituskyvyn kanssa ja miettimään, mitä tein puoli tuntia sitten, mitä tein viisi minuuttia sitten jne. En yksinkertaisrsti meinaa muistaa, kaikki on aivan liikaa hajallaan. Ei auta, vaikka on muistilistoja, koska niitäkin on jo ihan liikaa. Olen alle nelikymppinen ja alkaa tuntua kuin olisi joku dementoituva eläkeikäinen. Ei hajuakaan, millä laadulla saan työt hoidettua.
Kommentit (25)
Kuulostaapa tutulta. Taitaa olla burnout aika lähellä.
30v työelämässä ja ei kyllä ikinä ole ollut sellaista tilannetta ettei tekemistä olisi enemmän kuin ehtii tehdä. Ihan samahan se on kotona, aina on jotain maalaamista, korjaamista, siivoamista tms.
Kyse on priorisoinnista ja työelämässä siinä auttaa paljon kun ymmärtää mitkä työtehtävät ovat oikeasti tärkeitä. Esimiehen ammattitaitoa on auttaa alaisiaan ymmärtämään tämä, mutta pitää siitä työntekijän itsekin ottaa vastuuta.
Sinä saat ne hommat hoidetuksi, kun ystävällisesti hymyillen vastaat esimiehelle "kyllä teen sitten kun ehdin". Jos valittaa, että on jäänyt tekemättä, kerrot edelleen ystävällisesti, että et millään ole vielä ehtinyt, kun ensin piti tehdä se, tuo, tämä, nuo ...
Jep, Minulle työnnettiin kokoajan lisää ja lisää hommia sekä vastuualueita. Olin ehkä vähän naivi kun en ymmärtänyt kieltäytyä niistä.
No nyt sanoin itseni irti ja uusi työ odottaa. Siinähän opettelevat ne kaikki työtja vastuualueet jotka kippasivat minun harteille. HEHheh.
Olen myös huomannut miten asennoituminen minuun on muuttunut heti kun sanoin itseni irti. Todeella koppavaa käytöstä sekä lausuntoja joissa minä jätin heidät pulaan. Enää ei kiinnosta palaakaan mitä he ajattelevat tai juoruilevat, vanhoja hapanpilluja kaikki tyyni ja kohtahan ne kuolevatkin pois ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
30v työelämässä ja ei kyllä ikinä ole ollut sellaista tilannetta ettei tekemistä olisi enemmän kuin ehtii tehdä. Ihan samahan se on kotona, aina on jotain maalaamista, korjaamista, siivoamista tms.
Kyse on priorisoinnista ja työelämässä siinä auttaa paljon kun ymmärtää mitkä työtehtävät ovat oikeasti tärkeitä. Esimiehen ammattitaitoa on auttaa alaisiaan ymmärtämään tämä, mutta pitää siitä työntekijän itsekin ottaa vastuuta.
Kerroin varmaan hieman puutteellisesti, mutta kyse on pitkälti aikataulutetuista töistä, joiden aikatauluun en voi vaikuttaa. Näiden lisäksi toki on niitä, jotka voi jättää odottamaan vähäksi aikaa, minulla niitä roikkuu pidemmältäkin ajalta.
Ap
Lienetkö tullut tilalleni kun otin lopputilin. Tutulta kuullostaa .
Vierailija kirjoitti:
Muilla vastaavaa?
Oli, taisi olla 2008. Sanoiduin irti, kävin yhden kurssin ja työllistyin uudestaan.
Hei [Pomon nimi],
Haluaisin keskustella lisääntyneestä työmäärästä ja sen vaikutuksista suorituskykyyni.
Työmääräni on kasvanut merkittävästi viime aikoina, erityisesti säästötoimenpiteiden vuoksi. Olen yrittänyt pysyä ajan tasalla ja hoitaa tehtäväni parhaani mukaan, mutta huomaan sen vaikuttavan kielteisesti suorituskykyyni.
Uudet tehtävät vaativat jatkuvaa uuden oppimista ja hallintaa, mikä kuormittaa muistamista ja suorituskykyäni. Aiemmin olen maininnut tästä huolenaiheestani, ja vaikka yksi tehtävistä siirrettiin kollegallemme, uusia tehtäviä on tullut lisää, mikä rasittaa minua entisestään. Tärkeää on, että haluan tehdä laadukasta työtä, mutta nykyinen työmäärä hankaloittaa sitä.
Tuntuu, että joudun jatkuvasti pinnistelemään ja käyttämään paljon aikaa yrittäessäni muistaa ja hallita kaikkea. Tämä vaikuttaa suorituskykyyni ja työn laatuun. Haluaisin keskustella kanssasi ja etsiä ratkaisuja tilanteen helpottamiseksi. Voisimmeko yhdessä miettiä, miten voimme järjestellä tai priorisoida tehtäviä paremmin, jotta voin keskittyä olennaiseen?
Kiitos ymmärryksestäsi ja aikasi varaamisesta keskustelulle.
Ystävällisin terveisin,
[Oma nimesi]
Vierailija kirjoitti:
Lienetkö tullut tilalleni kun otin lopputilin. Tutulta kuullostaa .
Olen ollut vuosikausia tässä. Alusta saakka meno on ollut tämäntyylistä ja paljon porukkaa onkin lähtenyt juuri siksi vuosien varrella. Nämä viimeiset kiristykset jotenkin meinaavat laittaa itsellä koko paketin sekaisin. Ap
Meillä kans sama homma että et kaikkee ei vaan ehtuny tehdä. Päällikkö sanoi että tee ne mitkä ehdit ja jätä muut tekemättä. Ei tainnut olla kertaakaan kuunteleen asiakkaiden huutoa...
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Peterin_periaate
Peterin periaatteen mukaan työtä ja vastuuta annetaan lisää ja lisää niin kauan, kun henkilö selviää töistänsä liukumien ja ylityön avulla. Työn taso määrittyy sitten sen mukaan missä kamelin selkä katkeaa. Hyvä työntekijä voi näin tehdä 3-4x sen mitä huono, ja firma säästää merkittävästi, vaikka maksaa välillä ylityökorvauksia - palkkaa maksetaan vain yhdelle kolmen sijasta.
Kun tuon ymmärtää, tajuaa miksi "quiet quitting" yleistyy. Eli klo 16 koneet kiinni ja kotiin.
En tee osaa töistä. Olen kertonut esihenkilölle, että töitä on liikaa, hän ei kuuntele. Työni voidaan mitata suoraa järjestelmästä eli montako suoritetta, euroa jne. eli kyseessä ei ole laiskuus.
Joten jätän pois kaiken sellaisen, mitä ei mitata! Siitä ei minulle makseta, sitä ei minulle ole.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kans sama homma että et kaikkee ei vaan ehtuny tehdä. Päällikkö sanoi että tee ne mitkä ehdit ja jätä muut tekemättä. Ei tainnut olla kertaakaan kuunteleen asiakkaiden huutoa...
Tämä vaikutus asiakkaisiin on yksi ikävä juttu. Toinen on se, että monista myöhässä tehdyistä tehtävistä seuraa työnantajalle ihan suoraa rahanmenoa. Senkään vuoksi en ymmärrä tätä riskeeraamista. Tiedetään siis jo etukäteen, että jos tietyt tehtävät myöhästyvät minuutinkin, niistä joudutaan maksamaan. Ap
Tee vain se, minkä ehdit työaikana. Käyttävät hyväksi kiltteyttäsi.
Vaihtoehtoisesti tee, kuten Uuno Turhapuro Uuno armeijassa leffassa kirjoituskoneella. Eli lisää vauhtia, että virheet kasvaa sietämättömäksi.
Lopulta näin käy kuitenkin, kun pää hajoaa.
Juuri tästä syystä ei kannata olla liian tehokas. Se on signaali että ruuvia voi kiristää ja palkkaa vähän optimoida siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vaikutus asiakkaisiin on yksi ikävä juttu. Toinen on se, että monista myöhässä tehdyistä tehtävistä seuraa työnantajalle ihan suoraa rahanmenoa. Senkään vuoksi en ymmärrä tätä riskeeraamista. Tiedetään siis jo etukäteen, että jos tietyt tehtävät myöhästyvät minuutinkin, niistä joudutaan maksamaan. Ap
Työnantajan ja yrittäjän riski. Mitäs on mennyt sopimaan liian kireät aikataulut.
Itsellä oli tuota samaa. Olin käytännössä ainoa tekijä firmassa, joka osasi tehdä tiettyjä eri tehtäviä (tai sitten muut fiksuna esittivät etteivät osaa) ja voitte arvata, kenelle tungettiin aina vain lisää tekemistä. Jossain kohtaa oli pakko alkaa kieltäytymään uusista hommista, kun alkoi kyynistymään työmääränsä alle, vaikka eipä se paljoa auttanut. Monta kertaa työmäärästä huomautin ja mitään ei ikinä tehty, tavalla tai toisella yritettiin aina änkeä lisää. Pomo karkaa keskustelun jälkeen paikalta ja kysyy parin tunnin päästä niin olikos tämä jo hoidossa, aivan naurettavaa, kuin olisi seinille puhunut.
Lopulta alkoi muisti pätkiä, ei muistanut kenelle oli sanonut ja mitä, pahimmillaan toisti asiaansa jopa viidesti päivässä samalle henkilölle. Töissä tehtiin "parannuksia", vaikea kertoa sen tarkemmin, jotka menivät totta kai perseelleen, ei voinut enää edes tehdä töitä kun laitteet olivat liian rikki siihen. Tästäkin mainitsi niin ei kuulemma voi mitään ja kyllä ne sitten aikanaan saadaan toimimaan. Sitten oli jo pakko alkaa etsimään uutta työtä ja pääsinkin lopulta pois, homma meni aivan naurettavaksi kun työvermeet tärvellään ja aina vain vaaditaan tekemään lisää. Mutta kyllä oli pitkään tuon jälkeenkin vaikea palautua, kenties burn outtia lykkäsi itsellenikin, muisti ei ehkä ikinä palautunut aivan yhtä hyväksi, mutta suurimmaksi osaksi sentään.
Muilla vastaavaa?