Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko suomenruotsalaisten lasten pakko opiskella suomea koulussa?

Vierailija
27.12.2006 |

Ja montako vuotta? Esim. jossain Närpiössä tai Ahvenanmaalla, opiskellaanko siellä kuitenkin suomea kouluissa? Opiskelevatko he sitä ala-asteelta lähtien vai b-kielenä yläasteella kuten suomenkieliset usein ruotsia?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla periaatteella kuin suomenkieliset ruotsia. Heillä vaan on se etu, että tuutin täydeltä tulee muualtakin ja oppivat siksi paremmin.

Vierailija
2/10 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Itse olen joutunut lukemaan pakkosuomea A-kielenä 3. luokalta asti. Ja kyllä v**utti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja he eivät osanneet suomea juuri sanaakaan. Kommunikointi oli pakko hoitaa täysin ruotsiksi. Mielenkiinnosta siis kyselen tätä asiaa, koska en olisi uskonut että he olisivat koskaan opiskelleet pätkääkään suomea. Nämä molemmat olivat siis alle kolmikymppisiä ja ihan syntyperäisiä pohjanmaalaisia.

Ap

Vierailija
4/10 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet oppivat sitten työelämässä, mutta koti ja kotiseutu voi olla myös täysin umpiruotsinkielistä. Vielä niin murteista, ettei välttämättä kaikki ruotsinkielisetkään ymmärrä...

Vierailija
5/10 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äidinkielellä pitää saada palvelua. Mitä en kaikin paikoin ymmärrä.

Itse yritän aina puhua ruotsia ruotsinkielisten kanssa, mutta tosi moni yrittää kohteliaisuussyistä vaihtaa suomeksi. Eli päinvastoin ongelma minusta on!

Vierailija
6/10 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia oli tosi vaikea hoitaa kun emme puolin ja toisin kunnolla ymmärtäneet toisiamme, uskon että olisivat kyllä suostuneet ymmärtämään suomea jos vain olisi ollut mahdollista. Ihan tosissaan eivät PYSTYNEET hoitamaan yksinkertaista asiaa suomeksi.

Ap

Vierailija
7/10 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tämä 9:n viesti ei nyt mielestäni pidä paikkansa. Voi varmaan tuntua ylpeydeltä, jos joku vaatii puhumaan ruotsia. Mutta yleensä nämä ihmiset eivät osaa lainkaan suomea. Silloin on vaikea kommunikoida suomeksi. On useita kuntia, joissa ei ole juuri lainkaan suomenkielisiä asukkaita. Miten näiden kuntien nuoret sitten oppisivat suomea, jos eivät sitä kuule eikä sitä tarvitse käyttää?

Mun mielestä nykyään ruotsinkieliset alkavat opiskella suomea jo toka luokalta nykyään.

Mielestäni hyvä vaihtoehto olisi (jos ei ruotsia hallitse), että jokainen puhuisi omaa kieltään. Näin minä teen usein. Puhun suomea ja toinen puhuu ruotsia. Hyvin ollaan pärjätty. Tähän kehoitetaankin meidän paikkakunnalla nykyään. Oikein kamppanjoitu on asiasta.

Jokaisellahan on oikeus omaan kieleensä. Kukaan ei voi valita, minkä kieliseen perheeseen syntyy.

Vierailija
8/10 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mielestäni hyvä vaihtoehto olisi (jos ei ruotsia hallitse), että jokainen puhuisi omaa kieltään. Näin minä teen usein. Puhun suomea ja toinen puhuu ruotsia. Hyvin ollaan pärjätty. Tähän kehoitetaankin meidän paikkakunnalla nykyään. Oikein kamppanjoitu on asiasta.

Jokaisellahan on oikeus omaan kieleensä. Kukaan ei voi valita, minkä kieliseen perheeseen syntyy.

Vierailija
9/10 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki suomenruotsalaiset eivät todellakaan osaa puhua suomea vaikka ovatkin sitä opiskelleet ala-asteelta saakka! Kun minä olin pieni (70-luvun lopussa) niin suomea alettiin lukea 3 luokalla. Minä olin ainut luokallani (20 oppilasta) joka osasin suomea yhtä hyvin kuin ruotsia.

Ei sitä suomea siellä koulussa oppinut. Kyllä se on niin kielioppiin painottunutta ettei kieltä sillä tavoin voi oppia! Ja monet suomenruotsalaiset eivät tarvitse suomea EDES TYÖSSÄÄN, uskokaa tai älkää!! Monet katsovat vain Ruotsin telkkua, eivät käy ikinä missään täysin suomenkielisellä paikkakunnalla jne. Heillä ei ole suomenkielisiä ystäviä lainkaan. Tällaiset ihmiset pysyvät täysin ruotsinkielisinä koko elämänsä ajan.

Sitten on tietysti ne, jotka myöhemmin joutuvat työssään käyttämään suomea ja siellähän sitä sitten oppii sen kielen ihan luonnollisesti. Monet myös tapaavat suomenkielisen miehen tai naisen ja menevät naimisiin ja sitä kautta heistä tulee sitten kaksikielisiä kuten lapsistakin.

t. itse kaksikielisestä perheestä ja omatkin lapset kaksikielisiä mutta TÄYSIN UMMIKKORUOTSALAINEN MIES!

Vierailija
10/10 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et loukkaannu kun kysyn, että eikö miehesi koe että hänellä on tavallaan tosi " pienet piirit" ? Onhan selvä, että suomen kielen taitamattomuus rajoittaa elämää aika tavalla? On varmasti vaikea asioida ja toimia ihmisten kanssa, jotka ovat elämänpiirinne ulkopuolelta? Miehesi ei voisi milloinkaan oleskella esim. Jyväskylässä tai Tampereella, ei varmaan edes Helsingissä tai Turussakaan koska niissäkään ei varmasti täysin ummikkoruotsalaisena pärjää. Eikö ole raastavaa tietää että elämä rajoittuu täsyin jonnekin Vaasa-Pietarsaari-Kokkola- linjalle, muualle ei voi lähteä koska kielimuuri on aina vastassa? Ja kyse on kuitenkin miehesi omasta kotimaasta?

En todellakaan tarkoita loukata, olen vain kiinnostunut kuulemaan " ummikkoruotsalaisen" ajatuksia ja kokemuksia asiasta:).

Ap

Vierailija:

Kaikki suomenruotsalaiset eivät todellakaan osaa puhua suomea vaikka ovatkin sitä opiskelleet ala-asteelta saakka! Kun minä olin pieni (70-luvun lopussa) niin suomea alettiin lukea 3 luokalla. Minä olin ainut luokallani (20 oppilasta) joka osasin suomea yhtä hyvin kuin ruotsia.

Ei sitä suomea siellä koulussa oppinut. Kyllä se on niin kielioppiin painottunutta ettei kieltä sillä tavoin voi oppia! Ja monet suomenruotsalaiset eivät tarvitse suomea EDES TYÖSSÄÄN, uskokaa tai älkää!! Monet katsovat vain Ruotsin telkkua, eivät käy ikinä missään täysin suomenkielisellä paikkakunnalla jne. Heillä ei ole suomenkielisiä ystäviä lainkaan. Tällaiset ihmiset pysyvät täysin ruotsinkielisinä koko elämänsä ajan.

Sitten on tietysti ne, jotka myöhemmin joutuvat työssään käyttämään suomea ja siellähän sitä sitten oppii sen kielen ihan luonnollisesti. Monet myös tapaavat suomenkielisen miehen tai naisen ja menevät naimisiin ja sitä kautta heistä tulee sitten kaksikielisiä kuten lapsistakin.

t. itse kaksikielisestä perheestä ja omatkin lapset kaksikielisiä mutta TÄYSIN UMMIKKORUOTSALAINEN MIES!