Purra-Orpon hallitus ajoi Kelan omaishoitajien kimppuun
Muistaako joku Persujen kauniit puheet omaishoitajista? No, ne ovat nyt mennyttä.
Olen täysipäiväinen omaishoitaja. Olen jäänyt vakituisesta, täysipäiväisestä työstä tekemään omaishoitoa (en uskalla sanoa hoitotyötä, koska ei ole koulutusta eikä ammattioikeuksia). Sain palkkatyöstä bruttopalkkaa noin 40 000 euroa vuodessa. Työsuhde on edelleen olemassa ja palaan palkkatyöhön, kun omaishoidon tilanne sen sallii. Tällä hetkellä en pysty tekemään palkkatyötä, koska omaishoitaminen vie niin paljon aikaa 24/7. Omaishoitajan on mahdollista käyttää kolme päivää vapaata kuukaudessa mikäli on mahdollisuus sijaishoitoon.
Koska en pysty tällä hetkellä omaishoitamisen takia käymään palkkatyössä ja tuloni on omaishoidontuki, saan perustoimeentulotukea joka kuukausi.
Kelasta otettiin yhteyttä ja kerrottiin, että työikäisten toimeentulotukea aletaan nyt tarkastella tarkemmin. Ensin käskettiin hakea osittaista työttömyysturvaa. Mutta en ole työtön, minulla on työpaikka odottamassa. Kelan virkailija (joka oli selkeästi asenteellinen sosiaalipummien keihästäjä) meni tästä hämillään. Sitten tuli vaatimus hankkia hyvinvointialueelta todistus, kuinka paljon aikaa omaishoito vie vuorokaudessa. Omaishoidosta tehty sopimus ei kelpaa, alueen sosiaalityöntekijät on nyt saatava arvioimaan hoitoisuutta tai toimeentulotuen perusosaa leikataan. Tämä arvio on tehty ennen omaishoitosopimuksen allekirjoitusta, mutta nyt tarvitaan uusi.
Kerroin Kelan virkailijalle, että lähden mielelläni palkkatöihin, kun omaishoidettavalle järjestetään tarvittavat palvelut. Mutta eihän se heitä kiinnosta.
Sinä omaishoitaja, joka säästät veronmaksajien rahoja ja yhteiskunnan palveluresursseja, olet Purra-Orpon hallituksen pahin vihollinen. Sinulle ei kuulu kuin leikattu perustoimeentulotuki - jos sekään.
Kyllä se pakottamiselta kuulostaa, kun uhataan tukien leikkaamisilla kokopäiväisesti omaishoitajana toimivilta jos eivät jätä hoidettaviaan oman onnensa nojaan ja lähde töihin.