Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodista saadut kommentit

Vierailija
03.10.2023 |

Minkälaista erityisesti negatiivista palautetta päiväkodista annetaan?

Toisesta keskustelusta kävi ilmi, että päiväkodista saadaan ilmeisesti useinkin negatiivista palautetta lapsen käyttäytymiseen, taitoihin tai varusteisiin liittyen. Millaista palautetta olette saaneet, kuinka usein ja annetaanko se todellakin aina vain äidille?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se nyt oikeasti negatiivista palautetta, että päiväkoti kertoo, että olisi hyvä, että jokin vaate tai varuste olisi lapsen mukana? Tai että kerrotaan lapsen esim. käyttäytyneet ikävästi toista lasta kohtaan? En mä ole koskaan ajatellut, että nuo olisivat negatiivisia palautteita, vaan ihan vain keskustelua päiväkodin kanssa. Miten he sitten kertoisivat minulle, että kun jos he tarvitsevat jotain, jos pitäisi pelätä, että otan nuo pyynnöt pahalla? Tai miten selvittäisimme ja keksisimme ratkaisuja lapsen huonoon käytökseen, jos siitä ei saisi puhua? Ehkäpä ihan kaikesta ei pidä loukkaantua.

No näin minäkin ajattelen! Mutta mietin, että minkälaista palautetta sitä ylipäänsä sitten saadaan, joka on juurikin kuvaamasi kaltaista? Siis omat lapseni eivät todellakaan ole täydellisiä, mutta ikinä ei ole kerrottu, että he olisivat käyttäytyneet huonosti. Kerrotaanko tällainen aina? Onko vaka-ihmisiä paikalla? Ap.

Koetat nyt kalastella kehuja miten sinulla on fiksut ja hyvin käyttäytyvät lapset?

Sinä selvästikin olet saanut lapsistasi sitä negatiivista palautetta. Kertoisit nyt, millaista se on, siitähän tässä ketjussa on puhe.

Vierailija
22/40 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se nyt oikeasti negatiivista palautetta, että päiväkoti kertoo, että olisi hyvä, että jokin vaate tai varuste olisi lapsen mukana? Tai että kerrotaan lapsen esim. käyttäytyneet ikävästi toista lasta kohtaan? En mä ole koskaan ajatellut, että nuo olisivat negatiivisia palautteita, vaan ihan vain keskustelua päiväkodin kanssa. Miten he sitten kertoisivat minulle, että kun jos he tarvitsevat jotain, jos pitäisi pelätä, että otan nuo pyynnöt pahalla? Tai miten selvittäisimme ja keksisimme ratkaisuja lapsen huonoon käytökseen, jos siitä ei saisi puhua? Ehkäpä ihan kaikesta ei pidä loukkaantua.

No kyllä minua äitinä loukkaa se, että taas kerran lasta hakiessa muistutetaan, että Villellä pitäisi olla kumisaappaat ja lapsella on jalassa lenkkarit. Sanon päiväkodin hoitajalle, että niin pitäisi, miksi Villen uudet kumisaappaat on annettu Ripalle eikä sille lapselle, jolle ne on ostettu. Hoitaja sanoo, että ei ehdi katsomaan, mitä kukakin lapsi päälleen pukee ja minä tuijotan häntä epäuskoisena, että minunko pitää kahdesti päivässä tulla varmistamaan, että Villellä on kumisaappaat jalassa? Ja ettei ne ole Ripalla, Marilla tai Vuokolla - tänä syksynä viety jo kolme paria saappaita ja aina ne johonkin katoavat nimikoinnista huolimatta.

Eli tällaista ihan oikeasti siis tapahtuu. Ap.

Älä jaksa olla lapsellinen.

Aivan kuin pitäisit mahdottomana, että jonkun lapsesta ei ole saatu negatiivista palautetta. No, joskus totuus sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta kyselen, että onko tämä oikeasti yleistä? Meillä päiväkoti-ikäiset lapset, mutten itse ole saanut negatiivista palautetta. Ap.

Älä jaksa olla lapsellinen.

No mihis mä ne pistän?

Vierailija
24/40 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras palaute oli, kun tultiin portilla vastaan kertomaan, että Minna ei ole tänään syönyt ja ollut tosi väsynyt. Että onko meillä jotain ongelmaa tai tapahtunut jotain, kun Minna on niin väsynyt.

Vastasin, että en tiedä Minnan kodista, kun minun lapseni nimi on Mikko ja näkyy tuolla leikkivän muiden poikien kanssa.

Eli raporttia ihan väärästä lapsesta

Vierailija
25/40 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras palaute oli, kun tultiin portilla vastaan kertomaan, että Minna ei ole tänään syönyt ja ollut tosi väsynyt. Että onko meillä jotain ongelmaa tai tapahtunut jotain, kun Minna on niin väsynyt.

Vastasin, että en tiedä Minnan kodista, kun minun lapseni nimi on Mikko ja näkyy tuolla leikkivän muiden poikien kanssa.

Oho, aika paha!

Vierailija
26/40 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tätä en tajua, että yksittäisestä väsyneestä päivästä vedetään pitkälle johtopäätökset. Meillä kerran opettaja oli päätellyt, että lapsemme valikoi kotona, kumpi vanhempi saa tehdä mitäkin. Tämä siksi, koska päiväkodissa lapsi oli halunnut vain tietyn aikuisen vaihtavan hänelle vaipan. Argh.

Vierailija
27/40 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se palaute ole aina sitä että lapsenne on kamala eikä osaa mitään. Vaan vaikka tällaista:

"Opeteltiin tänään värejä ja Liisu luetteli ne englanniksi. Kyllä ne pitäisi ihan suomeksi opettaa. Katsoin ettei teillä ole edes merkitty englantia toiseksi kieleksi".

Tarina tämän takana olisi ollut aika liikkis, mutta ei huvittanut sitä alkaa tuossa tilanteessa kertoa, kun hymytön hoitaja antaa palautetta. Terveisiä vaan Lahteen vuonna 2017.

Ja palaute voi olla myös sitä että lapsella pitäisi olla sitä, tätä ja tota. Kaikki vaadittu ja enemmänkin oli hankittu ja nimikoitu, mutta niitä ei sitten osattu lapsen repusta (!) lapselle kaivaa. Kivempaa oli sanoa äidille että "ei taaskaan löydetty niitä Liisun kurahanskoja, mitkä olisi kyllä olleet tänään tosi tarpeelliset".

Kurahanskat oli repussa koko tämän ajan.

Vierailija
28/40 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muista yhtään kertaa, että lapsi olisi saanut negatiivista palautetta. Lapseni on rauhallinen, ohjeita noudattava, vastuullinen tyttö joka ei varmaan ikinä aiheuttanut päiväkodissa ongelmia, ja tsekkasimme säätiedotukset aina kunnolla, että oli säänmukaiset varusteet mukana.

Joskus toki tuli kertomus jostain negatiivisesta tilanteesta, jossa omakin lapseni oli ollut mukana, siltä varalta että puhuu siitä kotona. Mutta oli ollut todistajan tai uhrin roolissa näissä.

Vierailija
29/40 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa lastani ja hänen kaveriporukkaa vakaopettaja kuvaili Daltonin veljeksiksi. En kyllä ottanut tuota kommenttia pahalla, eikä se ehkä ollut niin tarkoitettukaan. Ymmärrän, että joka paikkaan ehtivien viisivuotiaiden poikien kesken tyhmyys varmasti ajoittain tiivistyy. Tuolloin tahittiin kotonakin lapsen kanssa paljon ja olisin ihmetellyt, jos päiväkodissa olisi kaikki ollut vain ihanan seesteistä. Hän on luonteeltaan sellainen, että kaikkea on pakko kokeilla ja ajattelee sitten vasta jälkikäteen, jos ajattelee.

Vaatteita ei ole puuttunut, tarkastan ne päivittäin, kerran pyydettiin talvella kevyempää pipoa.

Aijoo, yksi hoitaja joskus valitti saavansa lapsestani astmaoireita ja hänen haisevan. Varsinkin ulkovaatteet. Ihan varmasti syystalven loskasta ja märästä metsästä jää tuoksuja vaatteisiin ja tekniset vaatteet menisivät päivittäisestä pesusta pilalle. Me kuitenkin kävelimme päiväkotimatkat, usein metsän kautta, etten ihmettele jos tuoksahti märältä koiralta.

Vierailija
30/40 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia 24kpl/ ryhmä, palkka alle 2000 nettona kuussa. Ei tarvi ihmetellä mihin osaava henkilökunta katos ja miten ne loput on niin loppu, ettei enää edes jaksa aina välittää, miten nyt kenellekin mitäkin asiaa kertois ettei tuu paha mieli.

Siinä kohtaa kun vanhemmat klo 16 jälkeen tulee lapsiaan hakemaan, on päiväkodissa ollut ihan jäätävää selviytymistaistelua jo monta tuntia. Ihan liian usein.

Vierailija
31/40 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
32/40 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin minäkin ajattelen! Mutta mietin, että minkälaista palautetta sitä ylipäänsä sitten saadaan, joka on juurikin kuvaamasi kaltaista? Siis omat lapseni eivät todellakaan ole täydellisiä, mutta ikinä ei ole kerrottu, että he olisivat käyttäytyneet huonosti. Kerrotaanko tällainen aina? Onko vaka-ihmisiä paikalla? Ap.

Ikä ja se huonon käytöksen laatu määrittää. Jos 2v tönii muita, niin kyllä se on tietyissä määrin sen verran ikätason haastetta, että ei välttämättä erikseen mainita koko asiasta.

Sen sijaan jos eskari vaikkapa lyö muita, niin kyllä se poikkeaa sen verran sen ikäisen normaalista käytöksestä, että sanotaan.

Vierailija
33/40 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä ja se huonon käytöksen laatu määrittää. Jos 2v tönii muita, niin kyllä se on tietyissä määrin sen verran ikätason haastetta, että ei välttämättä erikseen mainita koko asiasta.

Sen sijaan jos eskari vaikkapa lyö muita, niin kyllä se poikkeaa sen verran sen ikäisen normaalista käytöksestä, että sanotaan.

Tämä varmasti ihan totta. Ap.

Vierailija
34/40 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
35/40 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on tullut kommenttia lapsen käyttäytymisestä, esim. tönäisemiset ym. on pienenkin lapsen osalta kerrottu.

Vierailija
36/40 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päiväkodista koskaan, päinvastoin, mutta kuopuksen hitaasti lämpiävää luonnetta ei kaikki ymmärrä. Todella törkeästikin jotkut aikoinaan kommentoivat lapsen kuullen.

Hän on hiljainen ja rauhallinen lapsi ollut aina, nyt jo lukiolainen.

Vierailija
37/40 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En päiväkodista koskaan, päinvastoin, mutta kuopuksen hitaasti lämpiävää luonnetta ei kaikki ymmärrä. Todella törkeästikin jotkut aikoinaan kommentoivat lapsen kuullen.

Hän on hiljainen ja rauhallinen lapsi ollut aina, nyt jo lukiolainen.

Onpa kurjaa! Miten luonnetta on kommentoitu?

Vierailija
38/40 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä uusi hoitaja kommentoi ensimmäisenä minut tavatessaan lapsen kenkien olevan väärän kokoisia. Ei siis oltu aiemmin tavattu, kun lapsen isä oli useamman viikon hakenut ja vienyt lapsen päiväkotiin. Isälle ei ollut kertaakaan maininnut kengistä. Siitä jäi kyllä vähän huono maku kyseistä henkilöä kohtaan. Kengät olivat muutenkin ihan oikean kokoiset, lapsi oli vain ottanut kasvupyrähdyksen ja siksi kompasteli välillä kenkien kanssa ja ilman.

Pääasiassa ollaan aina saatu hyvää palautetta päiväkodista. Ne negatiivisetkin asiat on paketoitu positiiviseen, eikä niistä ole tehty numeroa. On sanottu esimerkiksi neutraalisti, että päiväunille on ollut vaikeaa rauhoittua ja uni on siksi jäänyt vähäiseksi.

Vierailija
39/40 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
40/40 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja voi olla itse masentunut jos keksii jatkuvasti juttuja joista selkeästi voisi tehdä huolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan