Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vehnästä kipuja, flunssaa, migreeniä. Onko kohtalotovereita?

Vierailija
02.10.2023 |

Aiheuttaako vehnä muille em. oireita. Olisin etenkin kiinnostunut keliaakikoiden kokemuksista.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsaongelmat myös parantuneet ja esimerkiksi väsymys/ uupumus. Olen tulkinnut asian niin ertä vehnä on jotenkin vaurioittanut suolistoani ja esimerkiksi tietyt ravintoaineet eivät ole kunnolla päässyt imeytymään josta on seurannut väsymystä.. myös vuotava suoli/ ärtynyt suoli on erittäin tuttu kun olen aiheeseen perehtynyt.

Minulla ei tosiaan auta vehnn vähentäminen vaan se pitää todellakin olla kokonaan pois.

Ihan kerroin tämän siksikin että jos joku muu saisi itselleen apua jättämällä vehnän pois :)

Joskus olin jopa tiukalla katolla ja ajattelin että viljat täytyy jättää kokonaan pois. Voin todella hyvin ketogeenisellä. Mutta ihan pelkkä vehnän jättäminen on omalla kohdallani riittänyt.. sillä olen miettinyt vehnä-allergiaa.

Sehän on ihan eri juttu kuin keliakia tai vilja-allergia. Tai vaikka paljon puhuttu gluteeniherkkyys.

Tuo vehnän sisältämä gliadiini voi hyvinkin olla kohdallani oireita aiheuttava juttu.

Kiitos taas vauvapalsta! Ei semmoista asiaa mitä ei täällä tiedettäisi :)

Vierailija
22/38 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Löytyisikö tästä syystä omiin oireisiinkin. Kiitos!!Aion ehdottomasti kokeilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/38 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syön vehnää niveleni turpoavat ja kuumottavat. Vehnä ja vielä enemmän ruis aiheuttaa myös limaisuutta ja jatkuvaa kakomisen tarvetta.

Vierailija
25/38 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen omatoimisesti kokeilemalla päätynyt etenkin vehnän jäljille. 100% ruis- ja kauraleipää, kaurapuuroa ym voin syödä mutta vehnä aiheuttaa heti voimakkaat oireet.

Onko täällä kellään vehnä-allergiaa?

- ap

Ruis ja kauraleivissa on kyllä aina vehnäjauhoja myös 🤔

Aina ei ole, mutta ehkä hitunen siksi, että leivotaan samoissa tiloissa eikä tosiallergisille sovi. Kannattaa lukea tuoteselosteet.

Vierailija
26/38 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnän välttäminen on onneksi kohtuullisen helppoa, kun käytettävissä on kuitenkin ruis, ohra ja kaura niin puuroissa kuin leivonnaisissa. Ankaralle pullanmussuttajalle voi olla vaikeampaa.

Vierailija
27/38 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi olla keliakia jos viljat ei sovi. Viljat on heikosti sulavia monien elimistössä. Uskon että suomalaisten terveysongelmat johtuu liiasta viljan syömisestä. Meille on tolkutettu vuosikymmeniä leivän terveellisyydestä ja erityisesti rukiin tervellisyydestä. Monissa maissa ei syödä ruisleipää mutta ihmiset voi ihan hyvin.

Vierailija
28/38 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä liittyy yleensä vaihdevuosioireisiin, mutta ei siitä ruokavalion rajoittamisesta ole yleensä suurta vahinkoa ja tuo vaihtelua etsiä sopivia elintarvikkeita. Menee kyllä kaikilla ohi. 

Vierailija
29/38 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen omatoimisesti kokeilemalla päätynyt etenkin vehnän jäljille. 100% ruis- ja kauraleipää, kaurapuuroa ym voin syödä mutta vehnä aiheuttaa heti voimakkaat oireet.

Onko täällä kellään vehnä-allergiaa?

- ap

Ruis ja kauraleivissa on kyllä aina vehnäjauhoja myös 🤔

100% kauraleipiä on vaikka millä mitoin. Niissä saattaa olla kyllä vehnägluteenia, mutta yleensä ei-keliaakikoilla se on vehnän muut "ainesosat", jotka enimmäkseen oireiluja aiheuttavat. Mulle ainakin toimii 100% kauraleivät, vaikka niissä olisikin venhäglueenia mutta ei vehnän tärkkelystä.

Vierailija
30/38 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista kotimaisista viljoista tulee mm iho-oireita, nivelsärkyä, vatsavaivoja... Heti kauran syönnin jälkeen tuntuu siltä, kuin kieli olis palanut ja kurkkua alkaa puristaa, jos syö enemmän, iho alkaa poltella.

Aiemmin söin gluteenitonta vehnää, se kun ei testin mukaan pitänyt haitata , mutta nyt tuntuu, etten kestä sitäkään.

Vierailija
31/38 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttämisvinkki vehnää vältteleville: Sunnuntain gluteenittomassa jauhoseoksessa on sitten vehnää...

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/sunnuntai-jauhoseos-1kg-gluteeniton…

Semperin ja Myllärin jauhoseokset ovat onneksi vehnättömiä. Mutta kannattaa aina lukea tuoteselosteet ja ainesosalistat.

Vierailija
32/38 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla! Vehnä aivastuttaa, aiheuttaa tukkoisuutta, flunssaista oloa ja kurkkukipua. Mutta ei ole todettu allergiaa tai keliakiaa.

Vierailija
33/38 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
34/38 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nämä liittyy yleensä vaihdevuosioireisiin, mutta ei siitä ruokavalion rajoittamisesta ole yleensä suurta vahinkoa ja tuo vaihtelua etsiä sopivia elintarvikkeita. Menee kyllä kaikilla ohi. 

No mulla oli ikää vasta noin 30v, kun jätin gluteenin pois. Oireet loppui siihen. Tuskinpa oli vaihdevuosia silloin, kun nyt päälle 40 vuotiaanakaan ei vielä ole. Gluteenittomana lchf ruoalla tyytyväisenä olen elellyt reilun vuosikymmenen.

Vierailija
35/38 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama!

Sain jatkuvasti pissatulehduksia ja syynä liikaa sokeria ja vehnää. 

Nyt monien antibioottikuurien jälkeen viimein päätin jättää nuo pois, kun ovat myrkkyä mun terveydelle. 

Ihokin kiittää 🙂

Vierailija
36/38 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on reuma ja kivut välillä kovat. Jätin vehnän ja sokerin pois ja nyt 2 viikkoa ilman särkylääkettä ja teen joka päivä kävelylenkin n. 4 km. Reumalääkitys on mutta ei tunnu pelkästään auttavan. Tänään just tajusin lenkillä että mähän nautin taas elämästä. Painokin lähtenyt laskuun.

Vierailija
37/38 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ajoittaista limaisuutta jonka olen huomannut liittyvän ilm sokeriin, vehnään ja maitoon. Varsinkin näihin yhdessä.

Tietynlainen tulehdustila elimistössä jos näitä syön enemmän.

Vierailija
38/38 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnässä on 700 erilaista potentiaalista allergeeniä, joten keliaakiton "gluteeniherkkyys" lienee liki aina vehnästä johtuvaa?

https://tinyurl.com/382p9wmp