Onko täällä sellaisia, kenellä todettu aikuisiässä astma?
Itselläni kestänyt pari kuukautta suht raju kuiva yskä. Lisäksi olen huomannut reagoivani hajusteille voimakkaammin kuin ennen. Saatan aivastaa 30 kertaa putkeen. Usein myös tunne, että on saatava happea. Meillä astmaa ja allergioita kyllä suvussa, sisaruksella todettu infektioastma. Allergioita ja atooppista ihottumaa on omilla lapsilla, infektioastma epäily heilläkin ollut pienempänä.
En tupakoi, elän terveellisesti, urheilen, mutta nyt aloin miettiä tuon yskän takia, onko voinut astma puhjeta, kun jostain luin että n. 40 vuotiaana on toinen piikki diagnooseissa lapsuusajan jälkeen, ja juuri täytin 40v alkuvuodesta.
Kokemuksia aikuisiällä puhjenneesta astmasta? Mistä tajusitte hakeutua tutkimuksiin?
Kommentit (15)
Ensin kyllä kannattaisi selvittää, että ei vaan ole koronan/ long covidin aiheuttamaa.
Syyt voi olla vaikka mitä. Yleensä astmaan kuitenkin liittyy melko hallitsematon limannousu keuhkoputkista, ainakin jos nopeasti lähtee liikkeelle. Itse sairastuin siinä 32-vuotiaana.
Minä olin jotain 25v kun todettiin astma. Nukuin istualtaan kun oli vaikeaa hengittää makuulla. En muista että olisi yskää ollut mitenkään erityisen paljon. Tehtiin monenlaisia testejä ja lopulta ottivat sairaalan osastolle viikoksi ja tekivät erilaisia rasitus ym testejä ja viimein jossain testissä saatiin selville. Olen pärjännyt hyvin ilman kortisonia vuosikymmeniä, vain siitepölyaikaan käytän avaavaa lääkettä. Nyt on kyllä pahentunut mutta joutuisi käymään samat testit uudelleen saadakseen kortisonia.
Soita terveyskeskukseen ja pyydä aika astmahoitajalle, hän voi tehdä ensimmäiset testit.
Yskää voi aiheuttaa myös jokin lääkitys joka ärsyttää vatsalaukkua ja närästää.
Vierailija kirjoitti:
Mene hyvä ihminen lääkäriin jos sulla on jo useamman kuukauden kestänyt yskä ja henki ahtaalla. Voi olla astma tai sisäilmaongelma tai jotain ihan muuta, mutta kyllä se pitää käydä tarkastuttamassa.
Niin kun en itse edes huomannut aluksi koko yskää, mies vaan yks päivä kommentoi että ehkä sun pitäis mennä lääkäriin tuon yskän takia. Ei siis sillai häiritse edes oikeastaan, enkä kokoajan yski, mutta aina välillä. Minulle on aina ollut tärkeää, että kotona tuuletetaan säännöllisesti, en kestä jos sisällä on huono ilma. Nyt vaan huomasin kun oltiin hotellissa, jossa ei voinut avata ikkunoita, että minun oli ihan vaikea hengittää siellä. En kyl tiedä oliko jotain psyykkistä oireilua 🙈 yskä on joka tapauksessa kestänyt pitkään ja pitää mennä lääkäriin varmaan. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olin jotain 25v kun todettiin astma. Nukuin istualtaan kun oli vaikeaa hengittää makuulla. En muista että olisi yskää ollut mitenkään erityisen paljon. Tehtiin monenlaisia testejä ja lopulta ottivat sairaalan osastolle viikoksi ja tekivät erilaisia rasitus ym testejä ja viimein jossain testissä saatiin selville. Olen pärjännyt hyvin ilman kortisonia vuosikymmeniä, vain siitepölyaikaan käytän avaavaa lääkettä. Nyt on kyllä pahentunut mutta joutuisi käymään samat testit uudelleen saadakseen kortisonia.
Soita terveyskeskukseen ja pyydä aika astmahoitajalle, hän voi tehdä ensimmäiset testit.
Yskää voi aiheuttaa myös jokin lääkitys joka ärsyttää vatsalaukkua ja närästää.
Ei ole mitään lääkityksiä. Olen aina ollut tosi terve, niin en ole edes osannut epäillä itselläni mitään sairautta. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene hyvä ihminen lääkäriin jos sulla on jo useamman kuukauden kestänyt yskä ja henki ahtaalla. Voi olla astma tai sisäilmaongelma tai jotain ihan muuta, mutta kyllä se pitää käydä tarkastuttamassa.
Niin kun en itse edes huomannut aluksi koko yskää, mies vaan yks päivä kommentoi että ehkä sun pitäis mennä lääkäriin tuon yskän takia. Ei siis sillai häiritse edes oikeastaan, enkä kokoajan yski, mutta aina välillä. Minulle on aina ollut tärkeää, että kotona tuuletetaan säännöllisesti, en kestä jos sisällä on huono ilma. Nyt vaan huomasin kun oltiin hotellissa, jossa ei voinut avata ikkunoita, että minun oli ihan vaikea hengittää siellä. En kyl tiedä oliko jotain psyykkistä oireilua 🙈 yskä on joka tapauksessa kestänyt pitkään ja pitää mennä lääkäriin varmaan. T. Ap
Hotellissa nyt voi ollakin sisäilmaongelmia. Käy kuitenkin tarkastuttamassa, pieni hinta mielenrauhasta :)
Onko pulssi, - saturaatiomittaria. Sekin kertoo jo paljon. Jos on helpompi hengittää istualleen kuin makuuasennossa.
Onko ylipainoa, diabetes.
Itsellä oli ensin nuo edellä mainitut, sen jälkeen astma yli 40vuotiaana.
Varsinkin siitepöly aikaan oli huono hengittää.
Mä olin 24, kun lopulta sain hoitoa mentyäni niin huonoon kuntoon, että en pystynyt mitään fyysistä työtä tekemään tai nukkumaan.
Astma oireillut lapsesta asti, mutta ei sitä otettu tosissaan missään.
Syksyllä homeitiöt voivat aiheuttaa allergiaa/ astman kaltaisia oireita. En tiennyt tätä, mutta apteekin työntekijä kertoi. Itselläni outoa ihon kutinaa, silmien ärsytystä. Ostin antihistamiinia, kutina loppui. Lukekaa
homeitiöistä syksyllä.
Lapsena minulla oli aina keuhkoputken tulehduksia. Kotona poltettiin sisällä. Aikuisena alkoi keuhkokuumeet. Lopulta myöhemmin todettiin astma. Ventoline auttaa tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko pulssi, - saturaatiomittaria. Sekin kertoo jo paljon. Jos on helpompi hengittää istualleen kuin makuuasennossa.
Onko ylipainoa, diabetes.
Itsellä oli ensin nuo edellä mainitut, sen jälkeen astma yli 40vuotiaana.
Varsinkin siitepöly aikaan oli huono hengittää.
Ei ole ylipainoa tai diabetesta. Olen tosi hyvässä kunnossa muuten kaikin puolin. Liikun, lenkkeilen ja käyn salilla säännöllisesti ja ruokavalio kunnossa ja olen tosiaan aina ollut tosi terve. T. Ap
Ap, osta apteekista pep puhallus pullo. Lähtee sitkeekin lima irtoomaan. Tätä lääkäri suositteli ,yskä ollut jo 4 viikkoa, astmaa ei ole todettu. Nyt on liikkeellä sitkeää lenssua ja yskää.
Lääkärissähän se selviää mistä on kyse. Itsellä astma alkoi oireilla pitkittyneeä yskänä. Etenkin aamuöisin alkoi lima nousta kurkkuun niin pahasti ettei saanut enää nukuttua.