Vehnästä kipuja, flunssaa, migreeniä. Onko kohtalotovereita?
Aiheuttaako vehnä muille em. oireita. Olisin etenkin kiinnostunut keliaakikoiden kokemuksista.
Kommentit (38)
"Vehnä. Vehnä ja monet muut viljat sisältävät gluteenia, joka voi aiheuttaa kipua ja turvotusta nivelissä, etenkin nivelreumasta kärsivillä. Monet meistä rakastavat leipää, mutta nivelten vuoksi siitä kannattaa luopua vähä vähältä. Vaihda pasta riisiin ja jätä vehnäleipä kokonaan pois. Gluteeniton ruokavalio tuo helpotuksen monen nivelvaivoista kärsivän elämään. Kaikille gluteenittomuus ei toimi, mutta se on kokeilun arvoista."
Lähde: https://askelterveyteen.com/heita-hyvastit-nivelkivuille-5-lievityskein…
Olen omatoimisesti kokeilemalla päätynyt etenkin vehnän jäljille. 100% ruis- ja kauraleipää, kaurapuuroa ym voin syödä mutta vehnä aiheuttaa heti voimakkaat oireet.
Onko täällä kellään vehnä-allergiaa?
- ap
Ongelmasi saattaa olla vehnän gluteenin sisältämä gliadiini. Muissa gluteeniviljoissa tuota gliadiinia ei ole.
Gluteeni ja sokeri yhdessä tekevät minulla oireita. Eli siis valkoinen sokeri ja gluteeni pois niin alkoi iho ongelmat rauhoittua. Myös helpotti alapää vaivoihin
Vierailija kirjoitti:
Olen omatoimisesti kokeilemalla päätynyt etenkin vehnän jäljille. 100% ruis- ja kauraleipää, kaurapuuroa ym voin syödä mutta vehnä aiheuttaa heti voimakkaat oireet.
- ap
Ruis ja kauraleivissa on kyllä aina vehnäjauhoja myös 🤔
Vierailija kirjoitti:
Ongelmasi saattaa olla vehnän gluteenin sisältämä gliadiini. Muissa gluteeniviljoissa tuota gliadiinia ei ole.
Kiitos, tämä olikin uutta tietoa. Täytyy tutkia. Onko sinulla omakohtaista kokemusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- apRuis ja kauraleivissa on kyllä aina vehnäjauhoja myös 🤔
Tuossahan lukee että 100% ruis/kauraleipää. Niitä on kyllä ihan hyvin saatavilla nykyään :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan lukee että 100% ruis/kauraleipää. Niitä on kyllä ihan hyvin saatavilla nykyään :)
-ap
Mikä tuote kyseessä?
Kyllä, saan lihassärkyjä vehnästä.
Vierailija kirjoitti:
Gluteeni ja sokeri yhdessä tekevät minulla oireita. Eli siis valkoinen sokeri ja gluteeni pois niin alkoi iho ongelmat rauhoittua. Myös helpotti alapää vaivoihin
Joo, sokeri on kyllä myös paha. Ihmeellinen tää elimistö.. toisaalta aika hyvä että on niin herkkä että huomaa tämmöiset? Voi kenties säästyä diabetekselta ym. metabolisilta sairauksilta.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apMikä tuote kyseessä?
Noo vaihdellen ostan.. tällähetkellä löytyy omasta kaupasta esimerkiksi Maalahden limppua joka on tosi hyvä viipaloitu 100% ruisleipä.. myös kauraleipää aika hyvin on tarjolla. Gluteenittomat leipiä ostan kans jonkinverran. Kannattaa lukea tuoteselosteet.. ruis 100 niminen myös hyvää . On niitä useampia merkkejä.. - ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sokeri on kyllä myös paha. Ihmeellinen tää elimistö.. toisaalta aika hyvä että on niin herkkä että huomaa tämmöiset? Voi kenties säästyä diabetekselta ym. metabolisilta sairauksilta.
-ap
No eipä nuo suojaa keliaakikoita kakkostyypin diabetekselta, vaikka eivät syö vehnää. Toki heillä on sitten muita riesoja esim suolistosyövät.
https://hellanjaviinilasinvalissa.fi/eroon-vehnasta/
Kirjassa on esitetty hyvin yksityiskohtaisesti ja tieteellisesti vehnän lukuisat negatiiviset terveysvaikutukset. Kirjan tiedot ovat tietysti täysin ristiriidassa virallisten ravitsemussuositusten ja useimpien lääkäreidenkin ohjeiden kanssa (ja mm. diabetesjärjestöjen). Perustelut tuntuvat kuitenkin erittäin huolellisesti tutkituilta ja harkituilta, ja ne on monipuolisesti perusteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apMikä tuote kyseessä?
100% kaurasta tehtyä leipää löytyy joka kaupasta ainakin meilläpäin. Vältän itsekin vehnää (ja ruista) vatsaoireiden vuoksi.
-ohis
Iho-oireuta tosiaan tulee myös vehnästä.. Jopa ihokeliakiaan viittaavaa näppylää.. Ihon kunto on kyllä parantunut huomattavasti jätettyäni vehnän. Outoa on kuitenkin jopa kuumeilu, flunssat, hikoilu, migreeni ja voimakkaat kivut.. Kuin reumaa/ fibroa. Ja tämä vain jos olen vahingossakaan syönyt yhtään vehnää.
On kyllä ollut työn ja tuskan takana päästä tän vehnän jäljille. Sitä on tosiaan niin monessa tuotteessa. Jopa irtokarkeissa .
-ap
Vehnä ei pidä verensokeria tasaisena. Eli vaalea vilja vetää verensokerin alas jossain vaiheessa, joka voi tehdä migreenioireita. Ruispalat taas helpottavat sokerin tasaisuutta tai vastaavat leipäpalat. Mutta ei tapahdu kaikille katastrofia jos syö joskus kaksi viineriä. Mutta jos on pelkästään sokeria ja valkoista viljaa voi tulla hankalaa. Sitten on erikseen allergiat tosiaan joillakin.
Mulla on ollu erilaisia vatsaoireita... Venhää yrittäny ainaki vähentää mutta enpä tiiä onko sekään syypää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollu erilaisia vatsaoireita... Venhää yrittäny ainaki vähentää mutta enpä tiiä onko sekään syypää.
Jätä kaikki vehnä pois ainakin kahdeksi kuukaudeksi ja kuulostele kehoasi.
Täytyy tulla korjaamaan, ei siis ole Maalahden limppua vaan Uotilan maalaisruislimppu.
100% viljasta ruista.
"Uotilan alkuperäisen maalaisruislimpun rehellinen ja aito maku syntyy hapattamalla ja nostattamalla taikina ilman leivinhiivaa perinteisesti taikinajuuren avulla. Maalaisruislimpun leivontaan on siis käytetty vain täysjyväruista, vettä ja suolaa Aivan kuten silloin ennen"
https://www.uotilan.fi/ruislimppu/
-ap
Kun jätin gluteeniviljat pois, loppui kivut, kutinat ja migreenit. Minulle tehtiin keliakiaverikoe, mutta koska se ei viitannut keliakiaan, ei tutkittu sen pitemmälle. Jätin omatoimisesti sitten gluteenin pois.