Syökö joku/Syötkö oikeasti vielä nykyään perunaa ja kastiketta?
Ainakin oletan tuon kuoritut perunat ja ruskean-harmaa lihakastike -ruoan jääneen 1970-luvulle.
Kommentit (391)
Vierailija kirjoitti:
5-kymppiset on generation x, buumereiden lapsia, jotka kuunteli Nirvanaa ja kouluttautui.
Minä olen 49v ja inhosin kun opiskeluaikana kämppis soitti sitä saatanan samaa Nirvanan levyä koko ajan, uudestaan ja uudestaan... onneksi se narkki kuoli, oli niin ärsyttävä ja sitä jotkut palvoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Miksi olisi jääneet??? Keitetyt perunat ja perinteinen jauhelihakastike on suomalaista lohturuokaa.
Hyi hitto. Kamalaa kuraa se on.
Et vaan osaa tehdä niistä kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viiskymppisten boomereiden herkkua.
Olen ihan kohta 50-vuotias mutta en boomeri. Boomerit ovat minua 10-20 vuotta vanhempia.
Joo, me ollaan 70-luvun todella pieniä ikäluokkia, ei todellakaan olla buumereita, edes mun vanhemmat jotka on syntyneet 50-luvun puolen välin paikkella ole enää suuria ikäluokkia eli buumereita.
Syön ja lapsetkin tykkää enemmän perunasta kuin pastasta. Ite tykkään edelleen läskisoosista ja perunoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa vielä että se lihakastike ei sisällä muuta kuin lihaa, vettä, jauhoja ja suolaa😆
Ap
Pieleen meni ap. Meillä Bolognese-kastike tehdään hauduttamalla luomutomaattimurskaa, ja maustamalla hyvin. Lisäämällä ruskistettu paistijauheliha, puna-ja valkosipuli ja osa soijarouhetta. Hyvää ja terveellistä keitetyn hyvän suomalaisen perunan kera. Nam.
Suomalainen jauhelihakastike ja italialainen bolognese ovat kaksi niin eri asiaa kuin vain voi olla. Jauhelihakastikkeessa on lihan lisäksi nimenomaan voita, jauhoja, vettä, sipulia, suolaa ja villeimpien irrottelijoiden versiossa myös pippuria.
Toisaalta tuo sinun "bolognese" ei myöskään ole sitä, vaan jonkunlainen sekasotku jossa on myös tomaattia. Eikä bolognesea to-del-la-kaan syödä perunoiden kanssa![/quote]
Miksi ei, jos pitää perunoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viiskymppisten boomereiden herkkua.
Olen ihan kohta 50-vuotias mutta en boomeri. Boomerit ovat minua 10-20 vuotta vanhempia.
Henkinen boomerius ei katso ikää.
Jotenkin söpöä kun nuoret käyttää ihan coolina 50vuotta vanhaa termiä😃. En kyllä olisi itse kehdannut olla noin henkisesti boomer ja vielä ylpeä siitä kun olin nuori. No älykkyshän on todistetusti laskenut huomattavasti nykynuorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunat ja jauhelihakastike, nam ! :P Ja mitä ihmeen harmaata kastiketta? Mun tekemä kastike ei kyllä ole koskaan ollut harmaata ja jauheliha on naudan jauhelihaa.
Ei ole minunkaan. Kaunista tummaruskeaa on tekemäni kastike. Olen tosin nähnyt noita harmaita ja puuromaisia. Eivät kaikki viitsi tai osaa. Kastike on kokin koetinkivi, sanottiin ennen ja pitää paikkansa edelleenkin. On muuten hyvää hyvin tehty ruskea kastike ja kuorinpotut. Erinomainen suomalainen perinneruoka, sillä on kasvatettu aikoinaan sankka joukko kunnon kansalaisia.
Voisitko kirjoittaaa ohjeen ruskeallekastkkeellesi. Mun soosi jää aina vaaleeksi ja mössöksi
Sulata voi 50g pannulla tai paistokasarissa. Lisää vehnäjauhot 3 rkl ja ruskista keskilämmöllä samalla puuhaarukalla sekoitellen, kunnes seos on tumman ruskeaa.
Lisää kuuma lihaliemi pienissä erissä samalla hyvin sekoittaen. Anna kiehua muutama minuutti. Mausta. En käytä lihaliemikuutioita vaan nautafondia pari ruokalusikallista ja 5 dl vettä. Keitetään ensin, että on valmiina kun voi ja jauhot ovat tummanruskeita. Lihaliemi lisätään vähitellen ei kaikkea kerralla. Maustaa voit haluamallasi tavalla, tomaattipyreellä tai/ja kermalla, tietty suolaa ja pippuria.
Eikö tuosta tule älyttömän suolaista jos vielä lihaliemikuution lisäksi lisää suolaa?
Jos sen ruskistaa oikein tumman ruskeaksi, niin kyllä muuten närästää kun sitä syö.
Minä en laita soosiin mitään lihaliemikuutiota, vain mausteita ja vähän ketsuppia ja sinappia, mutta kukin taaplaa tyylillään.
No itseasiassa tässä juuri aattelin ruveta tekemään paahdettua parika-possukastiketta ja siihen perunapyre kylkeen. En näe mitään vikaa :D
Siis todellakin syödään. Erilailla maustamalla saa tosi herkulliset kastikkeet ja kuoriperunat on parhaita ja maukkaimpia.
Kieltäydyn ehdottomasti! Haluan vain toiselta puolelta maapalloa tänne rahdattua riisiä ja soijakastiketta! Missään nimessä en halua oman kasvimaan perunoita ja naapuritilan luomujauhelihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunat ja jauhelihakastike, nam ! :P Ja mitä ihmeen harmaata kastiketta? Mun tekemä kastike ei kyllä ole koskaan ollut harmaata ja jauheliha on naudan jauhelihaa.
Ei ole minunkaan. Kaunista tummaruskeaa on tekemäni kastike. Olen tosin nähnyt noita harmaita ja puuromaisia. Eivät kaikki viitsi tai osaa. Kastike on kokin koetinkivi, sanottiin ennen ja pitää paikkansa edelleenkin. On muuten hyvää hyvin tehty ruskea kastike ja kuorinpotut. Erinomainen suomalainen perinneruoka, sillä on kasvatettu aikoinaan sankka joukko kunnon kansalaisia.
Voisitko kirjoittaaa ohjeen ruskeallekastkkeellesi. Mun soosi jää aina vaaleeksi ja mössöksi
Sulata voi 50g pannulla tai paistokasarissa. Lisää vehnäjauhot 3 rkl ja ruskista keskilämmöllä samalla puuhaarukalla sekoitellen, kunnes seos on tumman ruskeaa.
Lisää kuuma lihaliemi pienissä erissä samalla hyvin sekoittaen. Anna kiehua muutama minuutti. Mausta. En käytä lihaliemikuutioita vaan nautafondia pari ruokalusikallista ja 5 dl vettä. Keitetään ensin, että on valmiina kun voi ja jauhot ovat tummanruskeita. Lihaliemi lisätään vähitellen ei kaikkea kerralla. Maustaa voit haluamallasi tavalla, tomaattipyreellä tai/ja kermalla, tietty suolaa ja pippuria.
Eikö tuosta tule älyttömän suolaista jos vielä lihaliemikuution lisäksi lisää suolaa?
Jos sen ruskistaa oikein tumman ruskeaksi, niin kyllä muuten närästää kun sitä syö.
Minä en laita soosiin mitään lihaliemikuutiota, vain mausteita ja vähän ketsuppia ja sinappia, mutta kukin taaplaa tyylillään.
Ei liemikuutioissa ole suolaa (ainakaan niissä, joita meillä käytetään). Tosin lihaliemivalmisteissa olen siirtyneet fondeihin, jotka mielestäni ovat maukkaampia.
- ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on nii International et jossei ruokaa ole roudattu valtameren takaa niin on niin junttii🤣
Tämä! Täytyy woltata sushii!
En wokettaja ikinä. Vastustan kys puulaakia. Mutta edes ystävistäni kukaan ei syö keitinperunoita ja sitä ällöä harmaata lihakastiketta.
Ap
Tietysti syö! Mikään ei ole niin hyvää kuin jauhelikastike/lihakastike ja makkara/nakkikastike perunoiden, tai perunamuusin kanssa. En ole kyllä koskaan joutunut onneksi syömään harmaata kastiketta, ehkä aloittajan inho ko. ruokaa kohtaan johtuukin siitä, että kastiketta ei ollut valmistettu oikein.
Kunnollinen kastike tehdään tietysti ruskistamalla voita ja jauhoja, liha mulla itselläni on naudanjauhelihaa ja kunnon lihakastiketta teen naudan palapaistista pitkään hauduttaen. Sipulia, suolaa pippuria... nam!
Vierailija kirjoitti:
On sitä ainakin koulussa välillä.
Se kastike, mitä kouluissa on, tehdään valmisjauheesta. Ei ole ruskistettuja jauhoja nähnytkään.
Toki. Moderni versio voisi olla vaikka pottu ja linssikastike. Tai pottu ja tomaattikastike. Mutta kyllä ruskea lihakastikekin on hyvää. Poronkärtsäriä jostain syystä syödään muussin kansaa mutta tykkään enemmän kokonaisten pottujen kanssa. Ja puolukka tottakai.
Jatkan. Oikein naurattaa miten maalaisakat ja junantuomat täällä puolustaa jotain niin epäterveellistä ja ällöä ruokaa kuin keitetyt perunat ja lihakastike😆
Ap
Juuri tänään söimme oman sadon perunaa keitettynä hirvenlihakastikkeen kera. Lisäksi oli salaattia oman puutarhan antimista.
Syön, ihan ravintolassa syön. Ja maukasta on.
Enpä ole syöny piiiiiiiitkään aikaan. Pitäisikö tämän keskustelun luettuani tehdä makkarakastiketta,ja keittää perunoita? Tai nakkistroganoffia ja perunamuusia 😋
Miksi jauhelihakastike olisi harmaata?
Riisi ja makarooni ei maistu miltään. Vaikka lapsena inhosin kun oli aina perunaa, niin kyllä se vaan on parasta, ja niin monikäyttöistä. Opin alle kouluikäisenä tekemään jauhelihakastiketta kun mumma opetti, ja se on kyllä yleensä mun tekemänäkin hyvää, vaikka olen vähän mausteita muuttanut vuosikymmenten varrella. Mumman tekemä ruoka oli ihan parasta. Äitinikin tekee hyvää, mutta hänkään ei ole ehkä ihan samalla tasolla kuin äitinsä.