Syökö joku/Syötkö oikeasti vielä nykyään perunaa ja kastiketta?
Ainakin oletan tuon kuoritut perunat ja ruskean-harmaa lihakastike -ruoan jääneen 1970-luvulle.
Kommentit (391)
Ruotsalaiset syövät! Ruotsalaisella Husmanskost-Facebook-ryhmässä suosituin ruoka näyttää olevan perunat ja makkarakastike! Lihapullat kastikkeessa ovat myös suosittuja.
Ruotsalaisilla näyttää olevan hyvä itsetunto, perinneruokia laitetaan ja niistä nautitaan; mm. kaalilaatikkoa laitetaan paljon.
Perinneruokia on tietysti vaikeampi laittaa niin, että niistä tulee hyviä, pitää osata laittaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se todella epäterveellinen ateria. Milloin mahdatte syödä ne monipuoliset vihannekset 500g kun ette enää työlounaillakaan käy????
Miten se nyt niin epäterveellistä on? Onhan mulla siinä lautasella esim. uunikasviksia, höyrytettyjä kasviksia, salaattia, mitä nyt milloinkin. Muutoin syön päivän aikana marjoja, hedelmiä ja esimerkiksi ihan vaan porkkanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viiskymppisten boomereiden herkkua.
Olen ihan kohta 50-vuotias mutta en boomeri. Boomerit ovat minua 10-20 vuotta vanhempia.
Joo, me ollaan 70-luvun todella pieniä ikäluokkia, ei todellakaan olla buumereita, edes mun vanhemmat jotka on syntyneet 50-luvun puolen välin paikkella ole enää suuria ikäluokkia eli buumereita.
Olen syntynyt 70-luvulla ja vanhempani syntyivät 1930-luvulla.
Eivät olleet siis boomereita, vaan heitä edeltänyttä Silent Generationia.
On ollut muutama hauska hetki kun 60-70 vuotiaat ovat saarnanneet, että "kyllä me saatiin vielä kunnon kasvatus". Olen sitten kysynyt, että minä vuonna vanhempasi syntyivät? Sitten on käynyt ilmi, että minun vanhempani olivat heidän vanhempiaan vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se todella epäterveellinen ateria. Milloin mahdatte syödä ne monipuoliset vihannekset 500g kun ette enää työlounaillakaan käy????
Aamupalalla sata grammaa marjoja ja sitten kurkkua ja tomaattia.
Lounaalla ruokaisa salaatti. Erilaisia lehtiä, siemeniä, keitettyä kanamunaa, kurkkua, tomaatteja, sipuleita tai sitten paahdettu salaatti: kurpitsaa, porkkanaa, sipuleita, tofua/linssejä, siemeniä...
Välipalalla kahvia ja hedelmä/marjapiirakka.
Päivällisen kanssa punajuuria ja raastettua porkkanaa reilusti. Etenkin jos ruskeata kastiketta ja perunoita.
Iltapalalla salaattia ja marjoja/hedelmä, mitä kaapeista löytyy ja teen ison vadin, kun napsuttelen pitkin iltaa. Ehkä t241
äysjyväruista avokadolla.
"Napsutella" kuulostaa ylipainoisen tavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan kohta 50-vuotias mutta en boomeri. Boomerit ovat minua 10-20 vuotta vanhempia.
Joo, me ollaan 70-luvun todella pieniä ikäluokkia, ei todellakaan olla buumereita, edes mun vanhemmat jotka on syntyneet 50-luvun puolen välin paikkella ole enää suuria ikäluokkia eli buumereita.
On ollut muutama hauska hetki kun 60-70 vuotiaat ovat saarnanneet, että "kyllä me saatiin vielä kunnon kasvatus". Olen sitten kysynyt, että minä vuonna vanhempasi syntyivät? Sitten on käynyt ilmi, että minun vanhempani olivat heidän vanhempiaan vanhempia.
Sulla on kyllä todella vanhat vanhemmat!
Vierailija kirjoitti:
Jatkan. Oikein naurattaa miten maalaisakat ja junantuomat täällä puolustaa jotain niin epäterveellistä ja ällöä ruokaa kuin keitetyt perunat ja lihakastike😆
Ap
Hyvä että ap jaksaa todistella omaa vähä-älyisyyttään. Jos olisi ollut koulussabhereillä niin tietäisi että se on paljon terveellisempää kuin antibiooteilla ja soijalla kasvatettu lohi.😁
Minun jauhelikastikkeeni ei kyllä koskaan ole ollut harmaa tai mauton. Lapsille pastaa,itselleni keitettyä kukkakaalia kylkeen.
Pizzaa ja hamppareita yms en oo syönyt vuosiin, mutta juuri nautin peruna+jauhelihakastiketta + pannulla haudutettuja porkkanoita. Mikäs parempaa?
Terv. n 63 vee.
+ isä 91 vee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten sen nyt ottaa, olivat 33vee minut saadessaan. Onko se nykyään paljon?
Vanhemmat syntyivät 1938 ja minä 1971. Vanhempani eivät siis olleet boomereita, vaan heitä edeltänyttä sukupolvea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He syntyivät 1938, ja minä 1971. Olivat 33vee minun syntyessä. Onko se nykyään paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan. Oikein naurattaa miten maalaisakat ja junantuomat täällä puolustaa jotain niin epäterveellistä ja ällöä ruokaa kuin keitetyt perunat ja lihakastike😆
Ap
Hyvä että ap jaksaa todistella omaa vähä-älyisyyttään. Jos olisi ollut koulussabhereillä niin tietäisi että se on paljon terveellisempää kuin antibiooteilla ja soijalla kasvatettu lohi.😁
Puhumattakaan niistä raskasmetalleista jota rasvakaloihin kertyy. Ap se vaan vetää terveellisesti lyijyä, elohopeaa ja antibiootteja. Ja on vielä ylpeä 😆
Jos teen kokolihasta kastikkeen niin kypsennän lihan, teen ruskeakastikkeen ja lihat sinne ja muutama tunti pienellä lämmöllä uunissa vielä haudutellen. Todella hyvää. Riistasta jos tekee niin voi antaa olla uunissa yön yli.
Ensin keitetään potut ja muussataan/paloitellaan ne kuorineen lautaselle.
Sitten murskataan kattilassa pullonpohjalla purkki säilykelihapullia, siinä on kastike mukana, ja mausteeksi ketsuppia ja savustettua paprikajauhetta. Kaadetaan perunoiden päälle. Erittäin hyvää.
Niin ja olen paljasjalkainen stadilainen, asun nytkin ydinkeskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunat ja jauhelihakastike, nam ! :P Ja mitä ihmeen harmaata kastiketta? Mun tekemä kastike ei kyllä ole koskaan ollut harmaata ja jauheliha on naudan jauhelihaa.
Ei ole minunkaan. Kaunista tummaruskeaa on tekemäni kastike. Olen tosin nähnyt noita harmaita ja puuromaisia. Eivät kaikki viitsi tai osaa. Kastike on kokin koetinkivi, sanottiin ennen ja pitää paikkansa edelleenkin. On muuten hyvää hyvin tehty ruskea kastike ja kuorinpotut. Erinomainen suomalainen perinneruoka, sillä on kasvatettu aikoinaan sankka joukko kunnon kansalaisia.
Voisitko kirjoittaaa ohjeen ruskeallekastkkeellesi. Mun soosi jää aina vaaleeksi ja mössöksi
Sulata voi 50g pannulla tai paistokasarissa. Lisää vehnäjauhot 3 rkl ja ruskista keskilämmöllä samalla puuhaarukalla sekoitellen, kunnes seos on tumman ruskeaa.
Lisää kuuma lihaliemi pienissä erissä samalla hyvin sekoittaen. Anna kiehua muutama minuutti. Mausta. En käytä lihaliemikuutioita vaan nautafondia pari ruokalusikallista ja 5 dl vettä. Keitetään ensin, että on valmiina kun voi ja jauhot ovat tummanruskeita. Lihaliemi lisätään vähitellen ei kaikkea kerralla. Maustaa voit haluamallasi tavalla, tomaattipyreellä tai/ja kermalla, tietty suolaa ja pippuria.
Kiitos!!!!!
Jäi lapsuuden kotiin, en ole syönyt sen jälkeen.
Ravintoarvot huonot, ja missä proteiinit ja kasvikset?
En ihmettele yhtään, että suomalaiset on ylipainoisia, kun tommosta moskaa syövät.
Vierailija kirjoitti:
Jäi lapsuuden kotiin, en ole syönyt sen jälkeen.
Ravintoarvot huonot, ja missä proteiinit ja kasvikset?
Peruna on erittäin terveellistä ruokaa ja ei lihota. Uusimpien tutkimusten mukaan perunan säännöllinen syöminen alentaa verenpainetta ja pienentää sydänsairauksien riskiä. Se on täysin kolesteroliton ja se sisältää mm. C- ja B-vitamiineja, magnesiumia, sinkkiä, kaliumia, kuparia ja rautaa.
Peruna ei sisällä yhtään keinotekoista lisäainetta. Tutkimusten mukaan peruna lisää serotoniinin tuotantoa ihmisen aivoissa. Serotoniini puolestaan tutkitusti vähentää stressiä ja masennusta. Peruna on myös laktoositon ja gluteeniton.
Hiilihydraattiakin peruna sisältää puolet vähemmän kuin riisi ja 80 % vähemmän kuin makaroni. Kilokaloreita peruna (keitetty) sisältää 76 kcal/100 g, keitetty riisi 137 kcal/100 g, keitetty spagetti 98 kcal/100 g ja makaroni 327 kcal/100 g. Eli keitetyssä perunassa on selvästi vähiten kaloreita. Aikuisen ihmisen energiantarve on 1800-2600 kcal/pv, joten pelkkää keitettyä perunaa tulisi syödä noin 2,5 kg päivässä jotta päivän energiansaanti tulisi täytettyä pelkästään perunasta. Peruna on 99,9 % rasvatonta. Joten peruna sopii jopa laihduttajan ruuaksi yhdessä kasvisten kanssa. Peruna käyttää kasvuun vain 1/6 vettä verrattuna riisiin. Tutkimusten mukaan myös perunan hiilijalanjälki on huomattavasti paljon pienempi kuin riisillä. Riisin hiilijalanjälki on 30 kertainen perunaan verrattuna. Pastan hiilijalanjälki on 8 kertainen perunaan verrattuna. Peruna on hyvä ja terveellinen raaka-aine ja vielä ympäristölle paljon parempi kuin kilpailijansa riisi tai pasta.
100 grammaa perunaa sisältää (riippuen perunalajikkeesta):
noin 80 g vettä (80 % perunasta on vettä)
13-16 g hiilihydraattia
1,9 g proteiinia
0,1 g rasvaa
0,8 mg natriumia
425 mg kaliumia
20 mg magnesiumia
5 mg kalsiumia
40 mg fosforia
8,5 mg C-vitamiinia
Perunassa on hyvin kuitua 1,0 g/100 g , eli saman verran kuin salaatissa ja enemmän kuin kurkussa (0,7 g).
Peruna sisältää lisäksi sinkkiä, jodia, seleeniä, kuparia, foolihappoa, niasiinia, A-, B1-, B6-, E- ja K-vitamiineja.
Missä vitamiinipillerissä on yhtä laajasti hyödyllisiä vitamiineja kuin perunassa ?
Ja sitten takaisin kouluun opiskelemaan ravintoarvoista.
Sinä itse varmaan elät pitsalla ja kokiksella.