Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö joku/Syötkö oikeasti vielä nykyään perunaa ja kastiketta?

Vierailija
02.10.2023 |

Ainakin oletan tuon kuoritut perunat ja ruskean-harmaa lihakastike -ruoan jääneen 1970-luvulle.

Kommentit (391)

Vierailija
121/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunaa ehkä kerran viikossa. Ruskeita kastikkeita emme harrasta. Jauhelihan kanssa yleensä laitetaan pastaa.

Jaa te teette vain nistipataa.

Eri, mutta meillä jos laitetaan jauhelihakastike niin se on just tomaattikastike, ja tuoretagliatelle, eikä mikään nistipata. 

Pari kertaa vuodessa laitetaan kyllä peuran tai hirven jauhelihasta ruskea kastike perunan kanssa. 

Vierailija
122/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme syöneet yli 2 kk perunaa ja kanttarellikastiketta ( ei kyllästytä yhtään)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat ja jauhelihakastike ainakin meillä ihan perusruoka. Ruskeakastikekin joskus, mutta yleensä on joku pihvi kaverina....

Vierailija
124/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön niin harvoin perunaa, että pidän kaapissa vain perunamuusijauhetta siltä varalta, jos tekee muusia mieli.

Vinkki; Apetitilla on hyvä pakastemuusi, on tavallista, yrtti- ja bataattimuusia. Mikrossa 7 minsaa ja hyvää tulee. 

Vierailija
125/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaanpa vielä että se lihakastike ei sisällä muuta kuin lihaa, vettä, jauhoja ja suolaa😆

Ap

Mitä muuta sen pitäisi sisältää pl.mausteet ?

Ja kyllä peruna ja ruskea kastike on yksi ruokalajien runko mun huushollissa , toinen on laatikot ja kolmas keitot.

Jauhelihakastike

Spagettikastike

Koko liha kastike

Läskisoosi

Nakkikastike

Makkarakastike

Currykastike

Kermakastike

Pippurikermakastike

Noin aluksi.

Kastikkeita voi pakastaa, ne voi uudelleen lämmittää ruuan kärsimättä. Pyrin aina tekemään ruokaa useammaksi kerraksi. Esim.vokit kermalla tms.ei kestä ko.prosessia

Vierailija
126/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt v. 1971 ja silloin lautasella savonmualla oli toki noita suomalaisia perusruokia. Sittemmin olen asunut ulkomailla vuosia ja muutenkin makumaailmat laajentuneet joten harvemmin tulee enää laitettua mitään perusmakaronilaatikkoja ja nakkikastikkeita. Makumuistoissani on edelleen äidin paistettu maksa ja veriletut- kyllä, rakastin kumpaakin- oma perhe ei taas noihin koskisi, joten siksi tilaan joskus ravintolassa (esim Zetor Hgissä) maksa-annoksen. Veriletuille en ole oikein löytänyt korviketta mutta mustamakkara jaa asiansa.

Vierailija
127/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ITS FREAKING RAW! - Gordon

Ruskistakaa se ruskea kastike! Ärsyttää tämä harmaiden kastikkeiden huutelija, se on ihan oma vikasi jos et osaa kokata xD

Vierailija
128/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on edelleen normaalin suomalaisen perusruoka kuoriperunat ja jauhelihakastike. Elokapina ja pride porukka syö jotain kylmiä pitsan paloja ja sipsejä, kun eivät jouda kotona käymään äidin ruokapöydässä. Puhumattakaan, että itse osaisivat laittaa ruokaa. Vai mitä Tuure ja Niko?

Ehkä maalla mutta ei todellakaan Kehä3 sisäpuolella.

No ihan täältä Helsingistä päivää.

Syödään usein perunoita ja kastiketta.

Kastike voi olla jauhelihakastiketta, karjalanpaistia, kanakastiketta, soijarouhebolognesea, makkara-tai nakkikastiketta, kinkkukastiketta, ja mitä milloinkin. En nyt edes jaksa luetella, mitä kaikkia kastikkeita tehdään. Kyllä meidän teinit syö oikein mielellään. 

Vierailija
129/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietty syö. Mutta vaan ne ketkä OSAA keittää ne pernat ja OSAA kuoria ne ja OSAA tehä sitä kastia. Muut kun ei osaa niin ihmettelee, urpåt.

Meillä ei syödä sisäelimiä.

Siis tarkoitat munuaisia, sydäntä jne?? Paistijauheliha ei ole sisäelin, se on jauhettu kokonaisesta paistista. 

Tossa käytettiin perunasta sanaa "perna", joku murre. 

Vierailija
130/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökö joku kuoriperunoita? Mä keitän aina muusiksi tai laitan uuniin, jos ei ole uusia perunoita.

Juu monta kertaa viikossa. Jokainen osaa kuoria itse perunansa. Helpompaahan se on kotikokille, kuin tehdä muusia. Silloin joutuu kuorimaan itse ison kasan.

Vierailija
131/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunat ja jauhelihakastike, nam ! :P Ja mitä ihmeen harmaata kastiketta? Mun tekemä kastike ei kyllä ole koskaan ollut harmaata ja jauheliha on naudan jauhelihaa.

Ei ole minunkaan. Kaunista tummaruskeaa on tekemäni kastike. Olen tosin nähnyt noita harmaita ja puuromaisia. Eivät kaikki viitsi tai osaa. Kastike on kokin koetinkivi, sanottiin ennen ja pitää paikkansa edelleenkin. On muuten hyvää hyvin tehty ruskea kastike ja kuorinpotut. Erinomainen suomalainen perinneruoka, sillä on kasvatettu aikoinaan sankka joukko kunnon kansalaisia. 

Voisitko kirjoittaaa ohjeen ruskeallekastkkeellesi. Mun soosi jää aina vaaleeksi ja mössöksi

Sulata voi 50g pannulla tai paistokasarissa. Lisää vehnäjauhot 3 rkl ja ruskista keskilämmöllä samalla puuhaarukalla sekoitellen, kunnes seos on tumman ruskeaa.

Lisää kuuma lihaliemi pienissä erissä samalla hyvin sekoittaen. Anna kiehua muutama minuutti. Mausta. En käytä lihaliemikuutioita vaan nautafondia pari ruokalusikallista ja 5 dl vettä. Keitetään ensin, että on valmiina kun voi ja jauhot ovat tummanruskeita. Lihaliemi lisätään vähitellen ei kaikkea kerralla. Maustaa voit haluamallasi tavalla, tomaattipyreellä tai/ja kermalla, tietty suolaa ja pippuria. 

Vierailija
132/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kun alkoi tekeen mieli jauhelihakastiketta ja perunoita. 

Vierailija
133/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tehty ja kunnolla haudutettu ruskea lihakastike on kyllä herkkua. Se ei ole harmaata nähnytkään! Ikävä, että aloittaja ei ole saanut hyvistä ja tuoreista raaka-aineista tehtyä kunnon kastiketta, koska harmaa kastike viittaa huonoon lihaan. Moni mokaa myös juurikin liian lyhyessä haudutuksessa.

Vierailija
134/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön niin harvoin perunaa, että pidän kaapissa vain perunamuusijauhetta siltä varalta, jos tekee muusia mieli.

Vinkki; Apetitilla on hyvä pakastemuusi, on tavallista, yrtti- ja bataattimuusia. Mikrossa 7 minsaa ja hyvää tulee. 

Joo EI tule hyvää. 

Vierailija
135/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap,pannuunko maksaasi kuten olivier näytti taannoin?

Vierailija
136/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen söin lämminsavulohta ja keitettyjä perunoita sekä kermaviilikastiketta ja tomaatin. Tänään paistoin perunat pannulla, lisänä edelleen lohta, kermaviilikastiketta ja tomaatti. Sama satsi vielä huomennakin. Eiks oo kamalaa! Mutta näin se usein menee yhden hengen taloudessa. Yhtä perunaa ei oikein osaa ruveta keittämään, kun samalla voi keittää useammankin. Lohtakaan ei useimmiten myydä yhden hengen pakkauksissa.

Miksi ap:n ja joidenkin muiden mielestä lihakastikkeen pitäisi olla harmaata? Kyllä silloin on kokissa vika. Hyvin tehty murukastike on ruskeaa, edellyttäen että jauheliha on paistettu kunnolla ja mielellään jauhotkin käristetty voissa. Jauhot voi tietenkin ripotella paistetun jauhelihan joukkoon ja väriksi kumota mukaan purkillinen tomaattisäilykettä. Silläkin tulee mukavan väristä. Minä en vain pidä tomaattisäilykkeistä, vaan syön tomaatin sellaisenaan. Jauhelihan sijaan soosiin voi pilkkoa lenkkimakkaraa, nakkeja tai tehdä palapaistia naudanlihasta. Perunat voi keittää kuorineen tai kuoria ne ennen keittämistä ja survaista kypsät potut muusiksi.  

Vierailija
137/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunat ja jauhelihakastike, nam ! :P Ja mitä ihmeen harmaata kastiketta? Mun tekemä kastike ei kyllä ole koskaan ollut harmaata ja jauheliha on naudan jauhelihaa.

Ei ole minunkaan. Kaunista tummaruskeaa on tekemäni kastike. Olen tosin nähnyt noita harmaita ja puuromaisia. Eivät kaikki viitsi tai osaa. Kastike on kokin koetinkivi, sanottiin ennen ja pitää paikkansa edelleenkin. On muuten hyvää hyvin tehty ruskea kastike ja kuorinpotut. Erinomainen suomalainen perinneruoka, sillä on kasvatettu aikoinaan sankka joukko kunnon kansalaisia. 

Voisitko kirjoittaaa ohjeen ruskeallekastkkeellesi. Mun soosi jää aina vaaleeksi ja mössöksi

Sulata voi 50g pannulla tai paistokasarissa. Lisää vehnäjauhot 3 rkl ja ruskista keskilämmöllä samalla puuhaarukalla sekoitellen, kunnes seos on tumman ruskeaa.

Lisää kuuma lihaliemi pienissä erissä samalla hyvin sekoittaen. Anna kiehua muutama minuutti. Mausta. En käytä lihaliemikuutioita vaan nautafondia pari ruokalusikallista ja 5 dl vettä. Keitetään ensin, että on valmiina kun voi ja jauhot ovat tummanruskeita. Lihaliemi lisätään vähitellen ei kaikkea kerralla. Maustaa voit haluamallasi tavalla, tomaattipyreellä tai/ja kermalla, tietty suolaa ja pippuria. 

Sivusta lisään tuohon vielä että, levy kannattaa pitää pienellä lämmöllä ettei jauhot ja rasva pala. Maltti on valttia. Kärähtänyt kastike ei ole hyvää.

Vierailija
138/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan, kiitos kysymästä. Tänä vuonna on löytynyt ämpärikaupalla kanttarelleja ja ennenkin käytetty  jauhelihakastike on kokenut renesanssin!   Sitä kun kehtaa tarjota ihan kenelle vain.

Hiukan sinne päin omaani verrattuna, kumpi on parempi, en tiedä enkä välitä...

http://hukkapalan.blogspot.com/2013/09/kantarelli-jauhelihakastike.html

Hyvä ap, ihan kuin kokisit laittamasi ruuan osalta jotenkin riittämättömyyttä?

Vierailija
139/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, mä rakastan keitettyjä perunoita ja jauhelihakastiketta!!!

Kun elämä ja työ vei eripuolille maailmaa ja palasin korona-aikana kotisuomeen ja mummon luo maalle ja ensimmäisenä nenun eteen iskettiin tuoreita, vasta maasta nostettuja keitettyjä perunoita, jauhelihakastiketta, jossa tietty tilkka kermaa ja pippuria. lisukkeena puolukkasurvosta, suolakurkkuja, paistettuja kantarelleja, ruisleipää, voita ja maitoa, mä olin taivaassa! Se oli niin hyvää!!!!

Vierailija
140/391 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan, kiitos kysymästä. Tänä vuonna on löytynyt ämpärikaupalla kanttarelleja ja ennenkin käytetty  jauhelihakastike on kokenut renesanssin!   Sitä kun kehtaa tarjota ihan kenelle vain.

Hiukan sinne päin omaani verrattuna, kumpi on parempi, en tiedä enkä välitä...

http://hukkapalan.blogspot.com/2013/09/kantarelli-jauhelihakastike.html

Mä paistoin just äsken varmaan tämän syksyn viimeiset 2 kantarellia... (ja laitoin peruna-kantarellimunakaan eilen keitetyistä potuista), tossa ohjeessa minkä linkkasit tää kokkaaja kirjoittaa 

"Pistin voita pannulle ja ruskistin sieniä kunnes suurin osa nesteistä oli haihtunut."

-mä ainakin paistan sienet kuivalla pannulla? 

Ja sit makuasioita tietty, mutta mä en tee koskaan jauhelihan kanssa kermakastiketta, se kuuluu vain sieniin, kanaan ja kalaan. En kyll tiedä mitä tekisin jos laittaisin sekä sieniä että jauhelihaa... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi