Korkea verenpaine.
Millaisilla lukemilla vaatii lääkityksen? Aiheuttaako oireita?
Kommentit (98)
Alapaine oli 100 ja vähän yli. Yläpaine n. 130-140.
Minulla oli jatkuvasti tuo 160/100 kun lääkäri määräsi lääkityksen. Kummasti olo kohentui. Minulla kyllä tuo korkea verenpaine aiheutti jo oireita: paineen tunnetta päässä, väsymystä, punaisuutta kasvoissa. Muuten terve olen.
Yläpaine yli 200 ja alapaine jotain 150. Eka lääkkeellä kieli paisui, mutta toisesta lääkkeestä ei mitään oireita.
Vierailija kirjoitti:
Yläpaine yli 200 ja alapaine jotain 150. Eka lääkkeellä kieli paisui, mutta toisesta lääkkeestä ei mitään oireita.
Niin itse verenpaineesta ei ollut mitään oireita. Lääkäri oli vaan tyrmistyä, kun näki lukemat ja sitten tehtiin vielä 24 tunnin mittaus ja koko ajan noin korkeat arvot.
Selvitä mitkä vitamiinit ja vastaavat laskee luonnollisesti verenpainetta. Tuttu käytti MSM, Q10 Ubikinoni, Kurkuma jne. Hänellä oli lievä liian korkea paine ja pelkästään näillä sai laskettua normaaliksi.
Sit tietysti et jos käytät liikaa suolaa se nostaa verenpainetta.
Perehdy asiaan erityisesti ulkomaisilla sivustoilla (ilmaisen selaimen lisäosan/kääntäjä ohjelman avulla jos tarve) ja ota itsehoito aktiivisesti käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Jos yläpaine 160 ja/ tai alapaine yli 100. Voi saada pienemmillä arvoillakin jos on jotain liitännäissairauksia, diabetes, sydänsairauksia jne.
Korkea verenpaine on siitä ikävä, että se jää helposti hoitamatta, koska ei välttämättä aiheuta oireita, silloin kun aiheuttaa, saattaa olla jo infarkti, tai aivoverenvuoto.
Millaiset paineet kyseessä?
Mulle työterveyslääkäri sanoi, että aloitetaan lääkitys jos alapaine (viikon keskiarvo) on yli 90. Itsellä oli viikon keskiarvo 137/93 ja verenainelääkkeet tuli. Mitään sairauksia minulla ei ole, ei edes ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Alapaine oli 100 ja vähän yli. Yläpaine n. 130-140.
Piti vaatimalla vaatia, että sain lääkityksen.
Ap tässä. Mulla k.a viikon ajalta nyt 142/90. Huomenna lääkäri. Katsotaan mitä sanoo! Ja kiitos yhdelle kommentoijalle joka puhui punaisuudesta kasvoissa. Mulla on ja oon miettinyt mistä johtuu!!
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Mulla k.a viikon ajalta nyt 142/90. Huomenna lääkäri. Katsotaan mitä sanoo! Ja kiitos yhdelle kommentoijalle joka puhui punaisuudesta kasvoissa. Mulla on ja oon miettinyt mistä johtuu!!
Tuo punaisuus kasvoissa on inhottavaa. Minulla todellakin alkoi vähentyä kun aloitin verenpainelääkkeen. Olisin halunnut aloittaa jo lääkityksen aikaisemmin mutta kriteerit eivät täyttyneet, vaikka kärsin välillä rintakivustakin. Ja yhden kerran otettiin sydänfilmikin. Lääkäri kuitenkin oli kirjoittanut että kivut olivat korkean verenpaineen aiheuttamaa, mutta lääkitykselle ei tarvetta. Meni vuosia eteenpäin kun sain lopulta lääkityksen. En ymmärrä miksi ei määrätty aikaisemmin. Altistetaan ennemmin korkean verenpaineen riskeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo punaisuus kasvoissa on inhottavaa. Minulla todellakin alkoi vähentyä kun aloitin verenpainelääkkeen. Olisin halunnut aloittaa jo lääkityksen aikaisemmin mutta kriteerit eivät täyttyneet, vaikka kärsin välillä rintakivustakin. Ja yhden kerran otettiin sydänfilmikin. Lääkäri kuitenkin oli kirjoittanut että kivut olivat korkean verenpaineen aiheuttamaa, mutta lääkitykselle ei tarvetta. Meni vuosia eteenpäin kun sain lopulta lääkityksen. En ymmärrä miksi ei määrätty aikaisemmin. Altistetaan ennemmin korkean verenpaineen riskeille.
On sitten aika paljon lääkäreiden kriteereissä eroa. Kuten jo tuolla aiemmin totesin, mulle työterveyslääkäri sanoi heti, jos alapaine yli 90 niin lääkitys aloitetaan. En muista mitä yläpaineesta puhuttiin, koska se minulla ei ollut korkea. Eli viikon ka. 137/93 ja samanten lääkitys. Diovan 80mg mulla on, ja se auttoi kyllä. Nyt paineet heiluu 125/70 kiepeillä.
Mulla on harvinainen verenpaineeseen liittyvä syndrooma. Verenpainetta ei voi mitata kun olen tajuissani. Tai sen voi mitata mutta yläpaine nousee 140-240. Sen tuntee heti kun mittari on kädessä eli elimistö ns. sekoaa, näkö hämärtyy ja paineen tunne päässä ja sydän kiihtyy ja tuntuu kuin hyppisi kropasta pihalle.
Ainoa todettu toimiva mittaustapa on suoraan valtimosta nukutettuna. Kaikki ok silloin.
Valsartan käyttöön. Korkea verenpaine + kolesteroli aiheuttaa helposti infarktin joko sydämessä tai aivoissa.
Joka tapauksessa eka mitä teet on että varaat ajan lääkäriin etkä viivyttele asiaa. Lekurissa mitattuna verenpaine on yleensä aina korkeampi hermostuksen vuoksi joten tee valmiiksi kotimittaus. Eli mittaat paineet aamulla, päivällä ja illalla tehden vaikkapa kaksi peräkkäistä mittausta ja otat niistä muistiin sen pienemmän tuloksen antaneen. Tätä jatka viikon verran niin tämäkin on tiedossa jo etukäteen. Tämä mittaussarja kuitenkin käsketään tehdä ennen kuin lääkitystä annetaan ellei todella korkea paine jo nyt.
Älä viivyttele asiassa vaan toimi nyt.
Vierailija kirjoitti:
Selvitä mitkä vitamiinit ja vastaavat laskee luonnollisesti verenpainetta. Tuttu käytti MSM, Q10 Ubikinoni, Kurkuma jne. Hänellä oli lievä liian korkea paine ja pelkästään näillä sai laskettua normaaliksi.
Perehdy asiaan erityisesti ulkomaisilla sivustoilla (ilmaisen selaimen lisäosan/kääntäjä ohjelman avulla jos tarve) ja ota itsehoito aktiivisesti käyttöön.
Turpa kiinni. Aikuiset puhuu nyt.
Siihen voi myös itse vaikuttaa. Ei liian suolaista ruokaa.
Runsas liikunta, yli terve ruokavalio, ravintolisät (myös NMN) eivät auttaneet!
Nyt menossa lääkitys ja samalla huomasin, että erektiolääkitystä ei enää tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Siihen voi myös itse vaikuttaa. Ei liian suolaista ruokaa.
Suolaa on lisätty kaikkialla eli vähintä mitä voit tehdä on välttää ruokia johon on lisätty suolaa etkä lisää omiin ruokiin suolaa. On niitä muitakin mausteita kuin suola.
Terve ihminen ei suolaa tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Tunge suoleesi ne kurkumat! Jos arvot ovat tuota luokkaa, niin lääkäriin ja mahdollinen lääkitys. Tietysti suolan käyttöä kohtuullistettava ja elämäntapojen tarkistus, ravinto ja liikunnan lisääminen, jos tarve.
Mammat kun ei liiku niin paineetkin huitelee katossa. Luontolenkki oman jaksamisen mukaan kahdesti päivässä ja ne suolaiset sipsit pois niin alkaa paineet asettumaan. Ja lakkaat piilottelemassa sitä karkotuspäätöksen saanutta mehmettiä niin paineet laskee lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yläpaine 160 ja/ tai alapaine yli 100. Voi saada pienemmillä arvoillakin jos on jotain liitännäissairauksia, diabetes, sydänsairauksia jne.
Korkea verenpaine on siitä ikävä, että se jää helposti hoitamatta, koska ei välttämättä aiheuta oireita, silloin kun aiheuttaa, saattaa olla jo infarkti, tai aivoverenvuoto.
Millaiset paineet kyseessä?Mulle työterveyslääkäri sanoi, että aloitetaan lääkitys jos alapaine (viikon keskiarvo) on yli 90. Itsellä oli viikon keskiarvo 137/93 ja verenainelääkkeet tuli. Mitään sairauksia minulla ei ole, ei edes ylipainoa.
Niin no, monella painonpudotus voi helpottaa verenpaineen laskuun. Mutta kaikilla se ei auta, paineet vain ovat korkeat. Vanha äitini on syönyt verenpainelääkkeitä yli 30 v ja painaa 60 kg.
Millaiset paineet kyseessä?