Asian ytimessä: PYYHITKÖ istualtaan vai seisaaltaan?
Teemme tieteellistä tutkimusta tästä ihmiskunnan kannalta keskeisestä asiasta. Vastaa tutkimukseen, kiitos.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Tunge "tutkimuksesi" hanuriisi, ääliö.
Ei, koskatähän on saatu Suomen Akatemialla 500.000 euroa tutkimusapuraha.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että veronmaksajat rahoittavat näin tärkeää tutkimusta.
Mikä sun mielestä olisi tätä tärkeämpi tutkimus? Mihin sinä mieluummin käyttäisit rahojasi kuin näin tärkeän asian selvittämiseen? Eikö tästä asiasta sun mielestä riipu ihan koko ihmiskunnan tulevaisuus? Eikö tästä asiasta sun mielestä riipu kaiken eläväisen olemassaolo sekä hyvinvointi?
Vierailija kirjoitti:
Sekä että...ensin istuen ja sitten vielä seisoen.
Ensin istuen, sitten vielä seisoen? Paras vastaus tähän mennessä! Sinä olet nero.
Tosi hygieenistä ja ergonomista tunkea kätensä pyttyyn XD Tosin tulos ei yllätä, suurin osa ihmisistä on just niin tyhmiä.
Mää oon aina luullut, että kaikki pyyhkii seisoaltaan. :D Mutta suurin osaa tekeekin sen istualtaan. Olen yllättynyt.
Itse joskus yrittänyt istualtaan, mutta ei siitä mitään tullut. En tiedä mistä välistä se käsi työnnetään. Joskus myös yrittänyt pidee suihkulla pestä. Siitäkään ei tullut yhtään mitään ja vettä oli joka paikassa.
... Ja mulla ei ole niitä jarrutusjälkiä kalsareissa.
Yhtykäämme virren Ei autuutta saa suurempaa ensimmäiseen värssyyn
Ei autuutta saa suurempaa kuin
Peräsuoli aukeaa ja
Ulos valuu lämmin ja
haiseva tuotos mämmin.
Samalla pyyhimme peräsuolen pään joko seisten tai istuen.
Vierailija kirjoitti:
Mää oon aina luullut, että kaikki pyyhkii seisoaltaan. :D Mutta suurin osaa tekeekin sen istualtaan. Olen yllättynyt.
Itse joskus yrittänyt istualtaan, mutta ei siitä mitään tullut. En tiedä mistä välistä se käsi työnnetään. Joskus myös yrittänyt pidee suihkulla pestä. Siitäkään ei tullut yhtään mitään ja vettä oli joka paikassa.
Kuinka iso takapuoli sulla oikein on?
Millaista paperia käytätte ny,yksin peräpään pyyhitään?
Säästösyistä meidän perhe käyttää ilmaisjakelulehtiä. Ennen vanhaankin käytettiin aina sanomalehtiä.
Suosittelen. Säästää vuodessa pitkän pennin.
Vierailija kirjoitti:
Millaista paperia käytätte ny,yksin peräpään pyyhitään?
Säästösyistä meidän perhe käyttää ilmaisjakelulehtiä. Ennen vanhaankin käytettiin aina sanomalehtiä.
Suosittelen. Säästää vuodessa pitkän pennin.
Paitsi siinä vaiheessa, kun koko piha pitää kaivaa putkitukoksen takia auki.
Vierailija kirjoitti:
Tosi hygieenistä ja ergonomista tunkea kätensä pyttyyn XD Tosin tulos ei yllätä, suurin osa ihmisistä on just niin tyhmiä.
Kuinka syvälle sä sen hanurisi työnnät jos pyyhkiminen on käden pönttöön tunkemista? Tai meinaatko että se käsi jotenkin ängetään sinne alas keräämään liat? En mä sitä pönttöä hinkuta ja uita vaikka istuen pyyhinkin. Ja sitten tietty käsien pesu.
Prse istuen, on persposket paljon suotuisammassa asennossa, kuin seisten. Jotenkin ajattelisin, että seisten levittelisi tavaraa pitkin poikin, jos tuotos on tahmaisempaa. Enkä uita käsiä pöntössä, vaikka istunkin.
Pissan jälkeen sekä että; kuivaan istuen ja nousen ylös kuivaten vielä loput. Jostain ihmeen syystä välillä on muuten ylös noustaessa karannut vielä tippa jostakin.
Mutta olen hämmentynyt tämän kyselyn vastauksista; olen pitänyt itsestään selvänä, että pylly pyyhitään/pestään pöntöllä istuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tullut mieleeni, että seisaallaan vois pyyhkiä...[/quote
No eihän kukaan järkevä näin tee. Eihän sitä saa kunnolla pyyhittyä seisaaltaan. Exä pyyhki seisaaltaan ja sitten oli kalsarit täynnä jarrutusjälkiä.
Uskon vastauksesi puoliksi. Eli ei sitä saa seisaallaan kunnolla pyyhittyä ja sen jälkeen sitten on kalsarit täynnä jarrutusjälkiä. Tuon uskon! Mutta ei se riipu siitä mitä sinä sanot, eli ei se ole sitä että ei kukaan "järkevä näin tee". Koska ei tuo pyyhkimistekniikka järjestä riipu! Vaan pyyhkimistekniikka riippuu vartalon lihasten hallinnasta, koordinaatiosta. Joillain onnettomilla ihmisillä koordinaatio ei vain riitä istualtaan pyyhkimiseen. Joten eipä heillä sitten muutakaan vaihtoehtoa ole kuin seisaaltaan pyyhkiminen.
Lihasten koordinaatioltaan onnekkaat ihmiset - he pyyhkivät istualtaan.
Lihasten koordinaatioltaan epäonnekkaat ihmiset - he pyyhkivät seisaaltaan.
Järjen kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Paitsi ehkä jos sinä jotenkin ihmeellisesti löydät yhteyden lihaskoordinaation sekä järjen väliltä.
Mikä osa siinä istualtaan pyyhkimisessä on se koordinaatiolta vaikea osa? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tullut mieleeni, että seisaallaan vois pyyhkiä...[/quote
No eihän kukaan järkevä näin tee. Eihän sitä saa kunnolla pyyhittyä seisaaltaan. Exä pyyhki seisaaltaan ja sitten oli kalsarit täynnä jarrutusjälkiä.
Uskon vastauksesi puoliksi. Eli ei sitä saa seisaallaan kunnolla pyyhittyä ja sen jälkeen sitten on kalsarit täynnä jarrutusjälkiä. Tuon uskon! Mutta ei se riipu siitä mitä sinä sanot, eli ei se ole sitä että ei kukaan "järkevä näin tee". Koska ei tuo pyyhkimistekniikka järjestä riipu! Vaan pyyhkimistekniikka riippuu vartalon lihasten hallinnasta, koordinaatiosta. Joillain onnettomilla ihmisillä koordinaatio ei vain riitä istualtaan pyyhkimiseen. Joten eipä heillä sitten muutakaan vaihtoehtoa ole kuin seisaaltaan pyyhkiminen.
Lihasten koordinaatioltaan onnekkaat ihmiset - he pyyhkivät istualtaan.
Lihasten koordinaatioltaan epäonnekkaat ihmiset - he pyyhkivät seisaaltaan.
Järjen kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Paitsi ehkä jos sinä jotenkin ihmeellisesti löydät yhteyden lihaskoordinaation sekä järjen väliltä.
Mikä osa siinä istualtaan pyyhkimisessä on se koordinaatiolta vaikea osa? En ymmärrä.
Tätä ihmettelen itsekin, koska olen kankea kuin rautakanki jne. Tuntuu, että olisi huomattavan paljon hankalampaa seisten.
Mulla japanilainen pesevä ja kuivaava pönttö. Se on paras.
Ks. Netistä.
Vierailija kirjoitti:
Itekin yllätyin. Seisaaltaan on paljon helpompi pyyhkiä kuin istualtaan. Istuessa käsi ja hihakin hinkkaa johonkin pöntön reunaan. Seisaaltaan saa myös pyyhittyä tarkemmin, kyllä siinä pystyy levittämään haaroja paljon paremmin kuin pöntöllä istuessa. Monet jotenkin oudosti kuvittelee, että seisaaltaan pyyhkijät seisoo tumput suorina. En ymmärrä. No en ymmärrä monia ihmisiä muutenkaan, kun olen mensalainen.