Vanhustenhoito on sillä tasolla
Vanhustenhoito on sillä tasolla, että toivon eläkelahjaksi eutanasiapilleriä. Vanhustenhoito ei ole ihmisarvoista elämää.
Kommentit (36)
Hoidan työkseni vanhuksia ja voin sanoa, vanhustenhoito on mennyt väärille raiteille siinä, että ihmiset elävät niin pitkään. Tämä ei ole vihaa vanhoja ihmisiä kohtaan vaan ihan sairaanhoitajatyöni kokemuksen tuota havainto.
Muistisairaus etenee niin pitkälle, ettei ihminen ymmärrä, mitä on vaipanvaihto saati virtsan katetrointi ja haavanhoito. Hirveä huuto ja paniikki, neljä hoitajaa pitää kiinni kun väkisin tehdään toimenpiteitä. Sitten jos ajattelee yhteiskunnan kannalta niin meillä on päivystys täynnä vanhuksia syyllä kotonapärjäämättömyys tai yleistilan lasku. Kallista hoitoa kun sairaalaan tuodaan kaikki.
Itselleni toivon ns. palliatiivista hoitoa heti kun mulla todetaan jokin dementoiva sairaus, koska se muistisairaus on se, joka työllistää ja joka sitä ahdistusta ja huutoa ja aggressiivisuutta aiheuttaa. Eli käytännössä, kaikki paitsi oireita lievittävät, esim. kipulääkkeet, pois jotta kuolema tulee luonnollisesti kun on tullakseen.
Tässä on syynä ihan henkilökohtainen kärsimys, mutta toisaalta myös fakta, ettei yhteiskunnalla riitä varat esim. kunnon kotihoitoon, kun nuo sairaalaosastojen kautta kierrätettävät vanhukset tulevat maksamaan niin paljon. Olen lisäksi maalaisjärjelläni pohtinut, ettei minkään yhteiskunnan varojen tulekaan riittää 90-100 v. ihmisten makuuttamiseen laitoksissa, ei kukaan oikeasti sitä edes halua.
Eutanasia ei auta muistisairasta, ei hän osaa sellaiseen kysymykseen vastata. Ja tuo hoitotahto, että lääkkeet pois tuskin tulee tapahtumaan, enhän mä muistisairaana enää osaa kieltäytyä niistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat, että eläkkeelle jäädessäsi tarvitsisit apua? Äitini 86 v siivoaa kotinsa ja laittaa ruokansa itse. Vain ostokset tuodaan hänelle kotiin.
Avuntarve ei aina ole ennustettavissa, muistisairauskaan ei ala näkyä yhdessä yössä. Ja joskus se "alamäki" alkaa verrattain vähästä ja monen tekijän summasta. Itse olen nähnyt autoilevia, lenkilläkäyviä ja täysin itsenäisestä elämästä tipahtavan alle vuodessa rollaattoria käyttäväksi kotihoidon asiakkaaksi. Näissäkään kyse ei ollut mistään dramaattisesta vakavasta sairastumisesta, vaan monen huono onnisen sattuman tulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat, että eläkkeelle jäädessäsi tarvitsisit apua? Äitini 86 v siivoaa kotinsa ja laittaa ruokansa itse. Vain ostokset tuodaan hänelle kotiin.
Avuntarve ei aina ole ennustettavissa, muistisairauskaan ei ala näkyä yhdessä yössä. Ja joskus se "alamäki" alkaa verrattain vähästä ja monen tekijän summasta. Itse olen nähnyt autoilevia, lenkilläkäyviä ja täysin itsenäisestä elämästä tipahtavan alle vuodessa rollaattoria käyttäväksi kotihoidon asiakkaaksi. Näissäkään kyse ei ollut mistään dramaattisesta vakavasta sairastumisesta, vaan monen huono onnisen sattuman tulos.
Tämä on myös mielenkiintoinen havainto. Koska vanhuksia ei ole joka kodissa, ihmiset eivät tiedä vanhustenhoidon todellisuutta. Moni kuvittelee, että "mitä siitä jos vähän vanhana tarvii apua, pianhan sitä kuolee". Oikeasti apua voi tarvita vuosikymmenen ajan.
Eläkeikä eli 65-68v. ei ole kovin yleinen avuntarvitsemisikä. Varhain alkavaa Alzheimeria kyllä esiintyy, nuoremmillakin, samoin toki aivoinfarkteja tai tapaturmia voi sattua, jolloin tuon ikäinen kulkee rollalla ja/tai on aivan autettavana laitoksessa.
Mutta mitä vanhemmaksi ihminen elää, sitä suuremmaksi on todennäköisyys tarvita apua. Ja koska nykyään on tehokkaan antibiootit, sydänlääkkeet sekä syöpähoidot, moni elää pitkään. On näitä kuningatar Elisabeteja, jotka elävät sekä pitkään että laadukkaasti, mutta suuri joukko tuolla laitoksissa on niitä, jotka elävät pitkään, mutteivat todellakaan laadukkaasti. Sydän lyö ja keuhkokuumeet hoidetaan, mutta ihmisen elämä on enää taistelua hoitajien tekemiä toimenpiteitä vastaan. Mikään puhe tai rauhoittelu ei mene yhtään perille muistisairauden ja mahdollisesti kuulon menetyksen takia. On vain vaisto lyödä. Joudutaan sitomaan tuoliin tai vuoteeseen ja mikäli lääkäri ei anna sitomiseen lupaa, vanhus kaatuu ja päässä olevaa haavaa tikataan väkisin.
Joskus tunnen oikeasti huonoa omatuntoa, että saan palkkaa siitä, että teen tällaista työtä, vaikka minähän sairaanhoitajana noudatan ohjeita ja lakeja sekä pyrin parantamaan potilaiden olon niillä keinoilla mitä minulla on (asentohoito, keskustelu, tarvittavat kipulääkkeet, lempiruoat...)
Mutta loppuun kevennys: en vastusta tupakkaa enkä herkuttelua, voitteko arvata syyn? :D
Kun annettaisiin vanhusten kuolla luonnollisesti eikä pidettäisi pakolla hengissä lääkearsenaalilla. Lääkkeet ne pitää monet vanhukset yli-ikäisinä.
Siks moni vanhus elää yli rajojen. Ei se ole kenellekään mielekästä. Ei vanhuksille ennenkaikkea, ei omaisille eikä hoitavalle henkilökunnalle.
Lääkefirmojen pitää tehdä voittoa. Luuliis eutanasia alkavan maistua suomalaisellekin jos hoitajapula todenteolla iskee.
Järjetöntähän tämä lääkepöhnässä pitäminen on. Moni vanhus olis kuollu jo normaalin kuoleman kautta aikoja sitten.
Lääkkeet ei aina ole ratkaisu vaikka valkotakki aivo pesee kansaa
Vierailija kirjoitti:
Kun annettaisiin vanhusten kuolla luonnollisesti eikä pidettäisi pakolla hengissä lääkearsenaalilla. Lääkkeet ne pitää monet vanhukset yli-ikäisinä.
Siks moni vanhus elää yli rajojen. Ei se ole kenellekään mielekästä. Ei vanhuksille ennenkaikkea, ei omaisille eikä hoitavalle henkilökunnalle.
Tätä meidän nykyisten työikäisten pitäisi alkaa ajamaan. Siis käytännössä hoitotahto, jossa kiellettäisiin elämää pitkittävät lääkkeet. Jos joku haluaa kaikki suonensisäiset antibiootit ja nesteytykset, niin siitä vaan. Ompahan osastoilla väljempää kun meikäläinen ois jo taivaan kodissa. Nytkin on olemassa hoitolinjoja, joissa nämä suonensisäiset hoidot kielletään muistisairailta, mutta hoitotahdon pitäisi kattaa myös suun kautta otettavat lääkkeet, esim antibiootit.
Tämä on vaikeaa eettistä pohdintaa, myönnän. Mutta sitten ne pohdinnat vasta vaikeita on, kun potilas on konkreettisesti siinä edessäsi ja joudut tekemään toimenpiteet väkisin. Ja tiedät, että sairaalahoito on kallista ja raha on pois esim. kotihoidosta, jonka asiakkaille hoito on vielä mielekästä.
t. sama sairaanhoitaja kuin tuossa edellä
Lääkkeillä juuri tapetaan vanhukset ammattitaidottomat vanhuksia pahoinpitelevät hirviöt hoitaa muka niitä suurin osa hoitajista ei välitä hevon persetta siitä työstä. Minkäänlaista soveltuvuutta alalle ei tehdä. Laiskoja itseään täynnä olevia hoitajia. Muistisairaat tarvitsevat ammattitaitoisia sairautta ymmärtäviä hoitajia. Niitä ei Suomessa enää ole
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksiin ei pidä satsata euroakaan enempää.
Suomen nuoriso sillä tasolla että niihin ei kannata laittaa senttiäkään
Nuoret hoitajat vihaavat vanhuksia haluaisivat et kaikki tapettas. On ihan läheltä nähny näitä hoitajia. Onneksi hekin tulevat vanhoiksi toivottavasti robotit hoitaa jos hoitaa. Saavat maistaa omaa lääkettään. Hoitaja valittaa että vanhus on aggressiivinen jota äitini ei todellakaan ollut. Väärä suhtautuminen oli ongelma. Ei muuta kun rauhoittavia niitä tungetaan joka välissä. Sitten vanhukset on hiljaa ja hoitajat saa tehdä "tärkeämpiä töitä" se tarkoittaa juoruamistaja ja puhelimet kädessä on joka hoitajalla. Hoitajat valittaa kuinka rankkaa on täyttä paska puhetta laiskoja kun mitkä nää nykyajan akat.
Suomen nuoret suuri osa laiskoja rahaa pitäs tulla hirveät summat. Mutta se työnteko on kyllä sitä sun tätä. Yrittäjänä nähny nää laiskat heti kun silmä välttää ollaan puhelin kourassa. Täysin hemmoteltuja kermaperseita. Vanhemmat maksaa kaiken tai kela
Ei maistu koulu eikä työ. Viina tupakka ja kapakka kyllä, kun vaan jostain sais rahat siihen. Nythän se orpo vie näiltä laiskoilta kela tuet
Älä puhu paskaa ketään ei tarvitse väkisin pitää kiinni hoitaa. Julkisen puolen hoitajat eivät välitä eivätkä urpot osaa. Muistisairaan lääkitys on oltava oikeanlainen, ympäristö hoitajat ammattilaisia kohtelu ei väkivaltaista. Olen seurannut erittäin hyvan hoivakodin arkea, siellä ei väkisin tehdä kenelläkään mitään ruokailu sujuu lääkkeet annetaan neste muodossa jos pillerit ei mene, pillerit jauhetaan ja sekoitetaan pieneen määrään ruokaa. Kaikki toiminnoissa otetaan potilas huomioon. Muistisairasta ihmistä ei kohdella tekemällä väkisin asioita. Äitini kieltäytyy menemästä vessaan, hoitaja poistuu huoneesta ei ala väkisin viemään vessaan. Hoitaja palaa puolen tunnin päästä ohjaa äitini vessaan ja asia hoitui. Näin toimii ammattilaiset osastolla tunnelma rauhallinen siellä on hyvä muistisairaan olla. Ei voi kuin ihailla henkilökunnan asennetta ja ammattitaitoa
Vanhusten hoito ei ole rahasta kiinni vaan asenteesta. Vanhus ei paljoa tarvitse, onko liikaa vaadittu kun on raatanut 50 vuotta töitä näiden nykynuortenkin eteen maksanut veroja, kasvattanut lapsensa osallistunut tämä yhteiskunnan rakentamiseen. Sitten kun tulee vanhaksi ja tarvitsee apua niin onko se jotenkin väärin. Eikö vanhuksilla ole oikeutta ihmisarvoiseen elämään. Näissä keskusteluissa tulee selkeästi ilmi että vanhukset pitäisi tappaa ovat siis ylimääräisiä tässä yhteiskunnassa. Asenne on merkki siitä että heikompiaan voi kohdella miten huvittaa. Toivottavasti nämä koppavat itseään täynnä olevat hoitajat kun tulevat vanhoiksi joutuvat saman kohtelun kohteeksi. Paskat vaipoissa, ilman ruokaa lääkkeitä valtavat määrät joita ei kaikkia edes tarvita hoitajaa ei ole tai jos on pahoinpitelee säännöllisesti. Mukavaa vanhuutta heillekin.
Joo on hoitajia ja sitte hyviä hoitajia. Koko Suomen terveydenhuoltoa vaivaa ASENNE se on perseesta alalle otetaan kuka tahansa tyyppi. Kun nykyajan nuoren ihmisen hyveisiin ei kuulu kohteliaisuus, toisten huomioon ottaminen empaattisuus Nämä kermaperseet on saaneet kaiken valmiina, minä minä ensin asenteella on vaikea tehdä hoitotyota.Laiskuus vaivaa suomalaisista hoitajia. Suomalaiset hoitajat pois ja uudet muualta tilalle homma alkaisi pelata. Rahalla ei asennetta saa
Äitini on ollut nyt reilun kuukauden esperin yksikössä. On nyt niin huonossa kunnossa, että toivon joka päivä hänen kuolemaansa. Siellä ei saa mitään inhimillistä hoitoa, vaan laidat ylhäällä makuutetaan. Äiti on 78 v.
18 vuotias ei tiedä vielä mitään mistään. 70 vuotias ei ymmärrä enää mistään mitään.