Elämässänne menestyneet, miten käsittelette kateutta?
Niitä piikikkäitä huomautuksia ja heittoja, huumoriin verhottuja veetuiluja? Ei niitä kaikilta kuule tietenkään, mutta osalla kateellisista ihmisistä on tällainen tapa. Toki helpoin keino on jättää tällaiset ihmiset pois elämästään mutta aina se ei ole mahdollista. Kokemusta varmasti kaikilla on, jotka ovat ns. menestyneet eli esim . työelämässä edenneet, hyvän ulkonäön omaavat, tasapainoisessa parisuhteessa elävät jne , miten suhtaudutte?
Kommentit (34)
Kateus pitää ansaita, säälin saa ilmaiseksi.
Miten määrittelet *elämässä menestyneen*? On aika subjektiivinen käsite..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni perusti kaverinsa kanssa firman, sai sen kovalla työllä ja sisulla menestymään ja myydessään osuutensa rikastui. Itse en ole koskaan tavoitellut rikastumista, mutta olen puolisona tietysti joutunut sopeutumaan näihin elämänvaiheisiin.
Koen hirvittävän epäoikeudenmukaisena sen, että kun mieheni tulotiedot julkaistiin lehdissä ja verotiedoissa, lähipiirin suhtautuminen nimenomaan minuun muuttui välittömästi. En ollut itse tehnyt mitään ansaitakseni tätä, mutta yhtäkkiä minua vihattiin ja ilkeitä piikkejä tuli kaikkialta.
Pahimpia olivat kateelliset omat lähisukulaiset, jotka yrittivät hyötyä miehestäni kaikin tavoin.
Läheteltiin miehelle maksettavaksi laskuja, yritettiin petoksella viedä perintöosuuksiani vain koska en kuulemma tarvitse minulle testamentattua perintöä, varastettiin omaisuuttani sain jopa tappouhkauksia.
Välit omaan perheeseeni katkesivat em. syystä kokonaan.
Esim. veljeni vaimo soitti aivan yllättäen kesken perhedragedian ja ilmoitti ettei halua olla enää lapsemme kummi. Ja olimme aina aiemmin olleet kymmeniä vuosia hyvissä väleissä.
En olisi ikinä uskonut että oma perheeni olisi pahin kaikista.Miehenkin sukulaisista alkoi löytyä näitä, jotka pyysivät esim. kymmeniä tuhansia euroja rahaa harrastuksiinsa.
Ja sitten näitä vasemmistolaisia, joille jokainen kovalla työlläkin rikastunut on riistäjä, mikä oikeuttaa kaikenlaisen hyväksikäytön ja ilkeilyn.Työpaikalla en uskaltanut kertoa itsestäni, harratuksistani tai matkoistani mitään kun kaikki käännettiin heti leuhkimiseksi. Tietysti minulle annettiin vähiten töitä ja huonoimmat projektit kun muut tarvitsivat niitä korona-aikoina enemmän. Kahvipöydässä kuittailtiin kaikesta mitä sanoin.
Onneksi vanhat parhaat ystävät ovat säilyneet.
Elämämme ei oikeasti ole kovin paljon muuttunut. Asumme väljemmin kuin ennen, mutta muuten tapaamme vanhoja ystäviämme ja kulutamme aika samalla tavalla kuin aiemminkin.
Ehkä matkustelemme mukavammin kuin ennen. Ja käytän enemmän aikaa ja rahaa liikuntaharrastuksiin ja hyvään ruokaan.Miksi sinulle testamentattiin omaisuutta enemmän kuin muille enkä ihmettele ollenkaan jos sen takia muihin välit katkesivat kuten omaan perheeseesi. Kuka sinulle testamenttasi omaisuutensa ja miksi.
Mistä päättelet että minulle olisi testamentattu enemmän kuin muille ?
Luitko kommentoimaasi viestiä lainkaan ?
Sain isäni perinnöstä tasan puolet.
Kateellinen veljeni yritti törkeällä petoksella ja äitini avustuksella viedä perinnöstä suurempaa osaa.
Sotku tuntui ihan loputtomalta.
Pankki ei mm. hyväksynyt veljeni tekemää perukirjaa johon oli ns. vahingossa lipsahtanut mm väärät tilinnumerot tiedot ja josta puuttui allekirjoitukset.
Kun yritin selvittää tätä sotkua aloin saada veljeltäni tappouhkauksia.
Jouduin ensimmäistä kertaa elämässäni turvautumaan juristeihin.
En luonnollisesti enää pitää mitään yhtyettä perheeseeni. Suojelen poikaani näiltä hyeenoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni perusti kaverinsa kanssa firman, sai sen kovalla työllä ja sisulla menestymään ja myydessään osuutensa rikastui. Itse en ole koskaan tavoitellut rikastumista, mutta olen puolisona tietysti joutunut sopeutumaan näihin elämänvaiheisiin.
Koen hirvittävän epäoikeudenmukaisena sen, että kun mieheni tulotiedot julkaistiin lehdissä ja verotiedoissa, lähipiirin suhtautuminen nimenomaan minuun muuttui välittömästi. En ollut itse tehnyt mitään ansaitakseni tätä, mutta yhtäkkiä minua vihattiin ja ilkeitä piikkejä tuli kaikkialta.
Pahimpia olivat kateelliset omat lähisukulaiset, jotka yrittivät hyötyä miehestäni kaikin tavoin.
Läheteltiin miehelle maksettavaksi laskuja, yritettiin petoksella viedä perintöosuuksiani vain koska en kuulemma tarvitse minulle testamentattua perintöä, varastettiin omaisuuttani sain jopa tappouhkauksia.
Esim. veljeni vaimo soitti aivan yllättäen kesken perhedragedian ja ilmoitti ettei halua olla enää lapsemme kummi. Ja olimme aina aiemmin olleet kymmeniä vuosia hyvissä väleissä.
En olisi ikinä uskonut että oma perheeni olisi pahin kaikista.Miehenkin sukulaisista alkoi löytyä näitä, jotka pyysivät esim. kymmeniä tuhansia euroja rahaa harrastuksiinsa.
Ja sitten näitä vasemmistolaisia, joille jokainen kovalla työlläkin rikastunut on riistäjä, mikä oikeuttaa kaikenlaisen hyväksikäytön ja ilkeilyn.Työpaikalla en uskaltanut kertoa itsestäni, harratuksistani tai matkoistani mitään kun kaikki käännettiin heti leuhkimiseksi. Tietysti minulle annettiin vähiten töitä ja huonoimmat projektit kun muut tarvitsivat niitä korona-aikoina enemmän. Kahvipöydässä kuittailtiin kaikesta mitä sanoin.
Elämämme ei oikeasti ole kovin paljon muuttunut. Asumme väljemmin kuin ennen, mutta muuten tapaamme vanhoja ystäviämme ja kulutamme aika samalla tavalla kuin aiemminkin.
Ehkä matkustelemme mukavammin kuin ennen. Ja käytän enemmän aikaa ja rahaa liikuntaharrastuksiin ja hyvään ruokaan.Miksi sinulle testamentattiin omaisuutta enemmän kuin muille enkä ihmettele ollenkaan jos sen takia muihin välit katkesivat kuten omaan perheeseesi. Kuka sinulle testamenttasi omaisuutensa ja miksi.
Ihan käsittämätön kommentti ?
Mistä ihmeestä päättelet että kirjoittajalle jota kommentoit olisi testamentattu omaisuutta enemmän kuin jollekin muulle ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se että joku ylipäätään on testamentannut omaisuutta kirjoittajalle mielestäsi oikeuttaa muun perheen kateellisen tai rikollisen käytöksen ?
Eihän kirjoittaja siinä itse ole tehnyt mitään väärää ?
Omaa elämää ei kannata kauheasti esitellä somessa tai muutenkaan. Mitä menestyneempi sen hiljaisempi yleensä somessa on.
Menestynyt oppii valikoimaan seuransa. Piikikkäitä ihmisiä ei halua tavata.
Ajattelen kuin ne menestymättömät omasta tilanteestaan: tämä on silkkaa sattumaa, ei omaa ansiotani. Tämä osui minun kohdalleni, jippii. Miksi kukaan olisi kateellinen jostain sellaisesta, mitä en ole saavuttanut omalla työlläni, vaan saanut elämän lotossa?
Alla kan väl välja sitt sällskap, frånsett familj och släktingar?
Minulla oli nuorena ns. ystävä, joka kadehti sairasta isääni ja perhettäni siksi, että meillä kuitenkin oli hänen mielestään rahaa. Itse asiassa henkilö itse on varakkaasta perheestä ja saanut suhteilla työpaikankin. Silti minä olin kateuden kohde. Hän kadehti myös kaunista tuttavaani, koska tällä oli paljon ystäviä. Kateus on luonteenpiirre joillakin.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen kuin ne menestymättömät omasta tilanteestaan: tämä on silkkaa sattumaa, ei omaa ansiotani. Tämä osui minun kohdalleni, jippii. Miksi kukaan olisi kateellinen jostain sellaisesta, mitä en ole saavuttanut omalla työlläni, vaan saanut elämän lotossa?
Kyllä menestynyt on aina tehnyt päättäväisesti työtä tavoitteittensa eteen, eikä tätä asiaa mielestäni ole tarpeen esittää vain onnenpotkuna.
Ja hyvin moni on menestynyt suuntautumalla alalle johon ei alunperin lapsuudessa ollut taipumusta.
Esim. lapsena puhevikainen tv-toimittaja, nuorena ylipainoinen menestynyt kuntosaliyrittäjä ja valmentaja , tai tohtoriksi väitellyt, koulussa keskinkertainen perheen ensimmäinen akateeminen jne.
Tämä on johtunut päättäväisestä ja sisukkaasta ponnistelusta ja tästä seuraa usein talousdellista tai ammatillista menestystä.
Tunnen useita menestyneitä, mutta en ole havainnut mitään kateutta heidän ympärillään eivätkä he ole koskaan sellaisesta puhuneet. Onko tämä kateusilmiö joku maalaisten tai kouluttamattomien juttu? Minä ja tuttavani olemme kaupunkilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita menestyneitä, mutta en ole havainnut mitään kateutta heidän ympärillään eivätkä he ole koskaan sellaisesta puhuneet. Onko tämä kateusilmiö joku maalaisten tai kouluttamattomien juttu? Minä ja tuttavani olemme kaupunkilaisia.
Tuttavapiirissäsi samalla tavalla menestyneet eivät varmaankaan kadehdi toisiaan.
Mielestäni esim. varakkaat ihmiset eivät jaksa olla kiinnostuneita siitä kuinka paljon rahaa tutulla on jos sitä on omalla tililläkin sen verran ettei tiliotteita jaksa seurata. Ihan sama onko miljoonia 4 vai 7.
Mutta jos joku yllättäen nousee professoriksi tai pääjohtajaksi voi kateutta ilmetä. Aletaan kysellä että miksi tuokin nimitettiin kun se on niin tyhmä, kun itsekin olen niin paljon fiksump.
Kateutta nousee esiin silloin kun joku nousee jo vakiintuneesta porukasta yllättäen tavalla tai toisella muiden yläpuolelle.
Esim. sisarkateus on aika tyypillistä perheissä. Jos joku kokee että yksi sisarruksista tulee kohdelluksi vanhempien taholta eri tavalla tai saa isomman periinnön tms
Tai kun sisar löytää poikakaverin tai menee naimisiin ja saa lapsen mutta toinen jää yksin.
Tai jos naapuri kutsutaan linnan juhlaan, seurataan tarkasti miten kamala mekko vaimolla oli.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinäkin kateutta huomaat vielä elämäsi aikana.
Luetun ymmärtämistä voisi harjoitella.