Lapsi sänkyyn puhelimen tai tabletin kanssa?
Olenko ainoa, joka on aika järkyttynyt tästä ilmiöstä?
Kaikki meistä tietää, että on paljon, todella paljon, perheitä joissa pientenkään lasten ruutuaikaa ei valvota mitenkään. Tiedän omasta keskiluokkaisesta lähipiiristänikin useita perheitä, joissa lapsilla ei ole mitään ruutuaikaa ja eka tokaluokkalaiset lapset eivät enää leiki, vaan viettävät käytännössä kaiken koulun ja jonkun harrastuksen ulkopuolisen ajan puhelin kädessä. Vanhemmat sanovat kyseyissä, että pari tuntia päivässä, kun todellinen määrä on varmasti lähempänä kahdeksaa.
Nyt olen törmännyt muutaman kerran siihen, että pieni, päiväkoti-ikäinen lapsi tai pieni koululainen laitetaan illalla sänkyyn puhelimen tai tabletin kanssa! Ei iltasatuja, ei sen kummempia peittelyjä ja iltajutusteluja. Hampaiden pesun kautta lapsi petiin ja siellä hän itsekseen katselee sinistä valoa puhelimelta kunnes jossakin vaiheessa nukahtaa.
Kaikki, aivan kaikki, tutkimukset puhuvat siitä, kuinka vahingollista unelle ja aivoille ruudun tuijottaminen illalla on. Miten vanhemmat voi olla näin tyhmiä? Kuinka pitkälle aikuisen oma mukavuudenhalu oikein voi mennä?
En kyllä tunne ketään ketä laittaisi päiväkoti-ikäisen puhelimen kanssa nukkumaan. Ja tunnen paljon päiväkoti-ikäisten vanhempia, olen itsekin sellainen. Elelenkö mä jossain kuplassa vai onkohan tämä kuitenkin hyvin harvinaista?