Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vatsan vielä litteäksi jos sen on jo vuosiksi päästänyt lösähtämään

Vierailija
28.09.2023 |

Jos on päästänyt vatsalle kertymään vararenkaan, niin voiko vatsaa enää saada takaisin litteäksi? 3 vuotta synnytyksen jälkeen se alkoi (noin 27- vuotiaana) paisumaan. Kroppani kerää rasvaa suhteettomasti juuri keskivartaloon, kiva! Tuli myös jotain suolisto-ongelmia, joten välillä vatsa turpoaa ihan hillittömäksi palloksi. Olen nyt 32v. Onko tästä enää paluuta? Millaista liikuntaa litteä vatsa vaatisi? Nykyään olen istumatöissä ja vieläpä stressaavassa työssä, enkä harrasta lainkaan "hikiliikuntaa". Ainoastaan kävelylenkkejä koiran kanssa. Help.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressihormonit pitää kuulemma hikoilla pois. Ne keräävät vararengasta.

Vierailija
2/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa vastata muuta kuin että tietenkin voi saada litteän vatsan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on katsonut noita keskitysleirikuvia niin uskoisin, että oikeankaisella ruokavaliolla se onnistuu keneltä tahansa.

Vierailija
4/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko sulla iho venynyt vai rasvaa kertynyt? Oot niin nuori että todennäköisesti ihan vaan laihduttamalla ja lihaskunnon ylläpidolla (eikä edes tarvii olla mikään kellontarkka rutiini) saat "litteän" vatsan. Tauota istumista, juo vettä, tsekkaa ruokavalio noiden suolisto-ongelmien takia. Ja muista että hedelmällisessä iässä olevan naisen alavatsa nyt vaan turpoaa aina joskus hormonien takia.

Vierailija
5/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on järkevämpää, pieniruokaisuus vai liikunta? Olen jo kyllä suht pieni. 160cm ja 54kg. Oisko ne lihasten hankkiminen se vastaus?

-ap

Vierailija
6/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on katsonut noita keskitysleirikuvia niin uskoisin, että oikeankaisella ruokavaliolla se onnistuu keneltä tahansa.

Ja pakkotyöllä.

Vierailija
7/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vatsan litteäksi ja kiinteäksi. Ylipainoa oli noin 25kg josta suuri osa vatsan seudulla. Nyt olensaaut pois noin 10 kg ja olen treenannut koko kroppaa mutta eniten vatsan seutua. Ruokavaliota muutin pikkuhiljaa.

Aloin treenata lasten harrastusten aikaan esim portaissa, jotta sekin aika tulee hyötykäyttöön.

Vierailija
8/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on järkevämpää, pieniruokaisuus vai liikunta? Olen jo kyllä suht pieni. 160cm ja 54kg. Oisko ne lihasten hankkiminen se vastaus?

-ap

Molemmat. Sulla on todennäköisesti rasvaprosentti korkeahko, jos sulla on tossa painossa oikeasti ylimääräistä vyötäröllä. Näytät ihan eriltä muutaman kuukauden päästä, jos tiputat kalorimäärää ja käyt salilla 2-3x/vk.

Ja ihan oman realistisen jaksamisen ja aikataulun mukaan, todennäköisesti n. 70% tästä vyötärölihavuudesta on ihan vaan korvien välissä.

Vierailija
9/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa.

Olen kylläkin mies, mutta kerään kaiken rasvan vatsaan. Ja minulla on IBS, joten turvotuskin on tuttua (ja tuntikasia kestävät kivuliaat krampit).

Itse olen nipin napin normaalipainossa ihan kunnon pallomaha. 172cm/<65kg niin vatsa lakkaa pömpättämästä. Keskikropan treenaaminen auttaa myös pitämään vatsan seutua kasassa.

Yksi syy miksi monella on iso vatsa on siinä, että BMI:tä tulkitaan aina itselle armollisimmalla tavalla. eli väärin. Jos kroppatyyppi on sellainen, että paino kasautuu ns. hyviin paikkoihin, ei katsota BMI-laskuria. Jos paino on normaalipaino, katsotaan että tämä on hyvä.

No ei ole, homma toimii molempiin suuntiin. BMI 24 voi olla omenakroppaiselle ja lihaksettomalle käytännössä selkeä ylipaino.

Vierailija
10/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa edelliseen... olen yli 40 vuotias joten ikäsi ei vaikuta

Vierailija
11/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ei sillä periaatteessa ole väliä.

Pieniruokaisuus vähentää kaloreita mitä syöt.

Liikunta kasvattaa kaloreita mitä kulutat.

Molemmilla on sama vaikutus oikein tehtynä: Syöt vähemmän kuin kulutat, eli laihdut.

Vierailija
12/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko sulla iho venynyt vai rasvaa kertynyt? Oot niin nuori että todennäköisesti ihan vaan laihduttamalla ja lihaskunnon ylläpidolla (eikä edes tarvii olla mikään kellontarkka rutiini) saat "litteän" vatsan. Tauota istumista, juo vettä, tsekkaa ruokavalio noiden suolisto-ongelmien takia. Ja muista että hedelmällisessä iässä olevan naisen alavatsa nyt vaan turpoaa aina joskus hormonien takia.

Ihan rasvaa se on, kun sitä on myös selän puolella ja vatsasta saa kunnon otteen :( Imetin puolitoista vuotta synnytyksen jälkeen ja muistan vatsan olleen silloin litteä ja olin tätä hoikempi. Jossain vaiheessa kuvioon tuli vatsakivut ja turpoamiset ja kaasut ja sen vuoksi vatsa pääsi kait salakavalasti huomaamatta paisumaan. Nyt on olen herännyt, että ei tässä ole pelkästään suolisto-ongelmaa, vaan on ihan läskiäkin kertynyt paljon.

-ap

Vierailija
13/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voi saada. Salilla säännöllisesti eri lihasryhmiin tasaisesti kohdistuvaa treeniä. Itse aloin kävellä aamuisin 20 min ja kolmesti viikossa tunnin monipuolinen treeni salilla ja lisäksi 2-3 kertaa viikossa tunnin kävelylenkki. Olen 48v ja kolmen lapsen äiti, ja vararengas oli useamman vuoden minullakin, mutta niin vaan 8 viikon aikana on lähtenyt vyötäröltä jo 5 cm. Olen myös nukkunut enemmän, noin 8-9h yössä. Syömistä en ole muuttanut.

Vierailija
14/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan rasvaa se on, kun sitä on myös selän puolella ja vatsasta saa kunnon otteen :( Imetin puolitoista vuotta synnytyksen jälkeen ja muistan vatsan olleen silloin litteä ja olin tätä hoikempi. Jossain vaiheessa kuvioon tuli vatsakivut ja turpoamiset ja kaasut ja sen vuoksi vatsa pääsi kait salakavalasti huomaamatta paisumaan. Nyt on olen herännyt, että ei tässä ole pelkästään suolisto-ongelmaa, vaan on ihan läskiäkin kertynyt paljon.

-ap

Läskissä on se hyvä puoli, että siitä pääsee eroon ihan kotikonstein. Jos et ruokavaliolla halua laihduttaa (mutta muista että tietyt ruoat lihottaa), niin voit sen salitreenin lisäksi esim. tehdä koiran kanssa pitempiä lenkkejä jos koira jaksaa. Ihan kaikki liikunta on kotiin päin.

Vierailija
15/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Läskissä on se hyvä puoli, että siitä pääsee eroon ihan kotikonstein. Jos et ruokavaliolla halua laihduttaa (mutta muista että tietyt ruoat lihottaa), niin voit sen salitreenin lisäksi esim. tehdä koiran kanssa pitempiä lenkkejä jos koira jaksaa. Ihan kaikki liikunta on kotiin päin.

Ei, tietyt ruoat eivät lihota.

Ylimääräiset kalorit lihottavat.

Keholle on aivan sama vedätkö 3000 kilokaloria päivässä suklaasta vai salaatista, faktaa on se, että molemmissa tapauksissa painoa kertyy.

Vastaavasti voit elää pelkällä suklaalla ja laihtua, kunhan kaloreita tulee tarpeeksi vähän.

Vierailija
16/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ei, tietyt ruoat eivät lihota.

Ylimääräiset kalorit lihottavat.

Keholle on aivan sama vedätkö 3000 kilokaloria päivässä suklaasta vai salaatista, faktaa on se, että molemmissa tapauksissa painoa kertyy.

Vastaavasti voit elää pelkällä suklaalla ja laihtua, kunhan kaloreita tulee tarpeeksi vähän.

Tää on ihan totta, kello on jo sen verran paljon että käytin väärää sanaa kun yritin sanoa että turvottaa.

Vierailija
17/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa.

Olen kylläkin mies, mutta kerään kaiken rasvan vatsaan. Ja minulla on IBS, joten turvotuskin on tuttua (ja tuntikasia kestävät kivuliaat krampit).

Itse olen nipin napin normaalipainossa ihan kunnon pallomaha. 172cm/<65kg niin vatsa lakkaa pömpättämästä. Keskikropan treenaaminen auttaa myös pitämään vatsan seutua kasassa.

Yksi syy miksi monella on iso vatsa on siinä, että BMI:tä tulkitaan aina itselle armollisimmalla tavalla. eli väärin. Jos kroppatyyppi on sellainen, että paino kasautuu ns. hyviin paikkoihin, ei katsota BMI-laskuria. Jos paino on normaalipaino, katsotaan että tämä on hyvä.

No ei ole, homma toimii molempiin suuntiin. BMI 24 voi olla omenakroppaiselle ja lihaksettomalle käytännössä selkeä ylipaino.

Tuo mitä sanoit, että treenaaminen auttaa myös pitämään vatsan seutua kasassa on yksi juttu mitä olen miettinyt! Raskauden jälkeen on aina tuntunut että vatsa ei ole "kasassa" ja elimet ja kaikki on jotenkin väärin ja löysällä. Ja en muista että mulla olisi ollut ylipäänsä kauheasti tuntoa keskivartalossa ennen raskautta. Jo monta vuotta minusta on tuntunut, että kaipaisin jotain "tukikorsettia" pitämään tämän löllön/heikon kokonaisuuden kasassa. Eli juurikin varmaan keskivartalolihakset puuttuvat!

-ap

Vierailija
18/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Molemmat. Sulla on todennäköisesti rasvaprosentti korkeahko, jos sulla on tossa painossa oikeasti ylimääräistä vyötäröllä. Näytät ihan eriltä muutaman kuukauden päästä, jos tiputat kalorimäärää ja käyt salilla 2-3x/vk.

Ja ihan oman realistisen jaksamisen ja aikataulun mukaan, todennäköisesti n. 70% tästä vyötärölihavuudesta on ihan vaan korvien välissä.

Tyhmä neuvo tipputtaa kaloreita ja käydä salilla, kun ylipainoa ei edes ole.

Älä ap kuuntele näitä mammojen mutuneuvoja! Osaat varmaan nuorena aikuisena Googlata oikeaa tietoa aiheesta.

Vierailija
19/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tyhmä neuvo tipputtaa kaloreita ja käydä salilla, kun ylipainoa ei edes ole.

Älä ap kuuntele näitä mammojen mutuneuvoja! Osaat varmaan nuorena aikuisena Googlata oikeaa tietoa aiheesta.

Oon 27-vuotias ja treenannut salilla 10 vuotta, mutta mamman mutuneuvo joo :D Ei tarkoitus ole pudottaakaan painoa, vaan korvata rasvan paino lihaksen painolla. Voit vaikka googlettaa miltä näyttää ravaprosentti 20 vs rasvaprosentti 28. Ei sillä ole mitään väliä onko painon puolesta ylipainoinen vai ei, mutta kun se tehokkain keino polttaa rasvaa nyt vaan sattuu olemaan kaloreiden pudottaminen, NIMENOMAAN SIKSI kun ap:lla ei sitä ylipainoa ole. Urheilullisen näköinen hoikka vartalo syntyy juuri siitä, kun lihasta kasvatetaan ja samalla syödään vähemmän, jolloin rasvaprosentti pienenee. Onneksi ap todellakin osaa luultavasti itsekin tämän googlen avulla todeta.

Ja edelleenkin oon ihan varma että ap:n kroppa on ihan hyvä sellaisena kuin se on, tuolla painolla on tosi vaikea olla mitenkään hirveän paljon rasvaa yhtään missään.

Vierailija
20/30 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttamisessa ruokavaliolla on suurempi merkitys kuin liikunnalla. Molempiin kannattaa kiinnittää huomiota, mutta etenkin pelkällä liikunnalla tulosten näkyminen on hidasta. Käytit jossain kommentissa sanaa "pieniruokaisuus". Lisäisin tähän, että ei ole niin tärkeää paljonko syöt, vaan että MITÄ syöt. Itse jätin muutama viikko sitten suklaan ja pullan pois sekä kiinnitin huomiota aamupalan terveellisyyteen, ja huomasin eilen että painoa on tippunut yli 5kg. Pyrin ottamaan päivittäin yli 10 000 askelta ja teen pari kertaa viikossa lihaskuntotreenejä, mutta mitään tappourheilua ei tosiaan pakosta tarvita.

Ja valitettavasti ihminen ei voi itse päättää minne elimistö varastoi rasvaa, tai mistä se sitä alkaa ensimmäisenä karsia. Eli mikään tietty liikuntamuoto ei voi vähentää rasvaa nimenomaan vatsasta, vaikka esim. monet (clickbait) treeniohjelmat niin väittävätkin. Toki vatsalihasten kasvattaminen voi saada vatsan näyttämään kiinteämmältä, että voihan siitä jotain apua olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi