Tekosyysi ettet lue vähintään yhtä kirjaa viikossa?
Arki-iltana menee ennen nukkumaanmenoa helposti 20-60 sivua, kirjasta riippuen. Viikonloppuna menee helposti sata sivua päivässä. Tällä laskukaavalla viikon sivumääräksi tulee siis 300-500 sivua. De facto sivumäärä voi tietenkin olla paljon suurempikin. Jos kyseessä on lukeminen per se, niin ihmetyttää miten ihmiset eivät saa edes tuota kahtakymmentä sivua luettua päivässä?
Post scriptum: äänikirjojen kuunteleminen ei ole lukemista.
Kommentit (57)
LOL, kuka enää lukee 2023 kun on esim. Netflix keksitty XDDDD
Ei mua kaunokirjallisuus kiinnosta. Liian unettavaa lukemista. Luen mieluummin tiedettä, jos asiat esitetään matematiikan kielellä täsmällisesti. Filosofia on myös ok lukemista.
Näkö huonontunut enkä tykkää lukulaseista. Kuuntelen nykyään äänikirjoja.
Ennen luinkin. Nykyään tulee katseltua makuuhuoneen tv.stä jotain milenkiintoisia dokumentteja tms. harvakseltaan kyllä luen yhä
Nuorena luin paljon. Haluaisin tehdä niin edelleen, mutta talviaikaan, kun työt päällä ja kaikenlaista stressiä, en jotenkin pysty keskittymään siihen. Helpompi katsoa illalla telkkarista uutiset ja joku sarja. Kesälomalla sitten luen, tänäkin kesänä 5 kirjaa, mistä olen ylpeä.
Ei ole aikaa ja toisekseen minä luen kirjoja purskeissa eli menee kuukausia, etten lue yhtään kirjaa ja sitten saatan lukea useita putkeen.
Miksi pitää olla tekosyy ettei lue kirjoja? Ei kai kirjojen lukeminen ole mikään pakko, jos ei kiinnosta niin sitten ei kiinnosta.
Outo otsikko joltain vatun kirjahullulta.
Koska mulle tulee pakkomielle siitä kirjasta ja en pysty tekemään mitään muuta vapaa-ajalla ennen kuin se on luettu.
Älypuhelin on vienyt keskittymiskyvyn ja kiinnostuksen. Nuorena luin useita kirjoja viikossa.
TV:stä tulee aina silloin intellektuellisuuden ylistys, humaani, upea ja Salatut Elämät.
Koska käyn töissä ja opiskelen täysipäiväisesti.
En ole eläessäni lukenut yhtään kirjaa.
Se on tekosyyni.
M46
Jaaha, AP on tainnut taas lukea jonkun kirjan loppuun kun pitää taas vaihteeksi tulla tänne provoilemaan.
Kun viettää työpäivän tietokoneen ääressä, ei illalla enää silmät ja niska jaksa lukemista. Viikonloppuisin aamukahvia juodessa luen kirjoja, ja lomilla sitten ahkerammin. Keskimäärin kirja kuukaudessa tulee luettua. Se on ihan hyvä määrä minulle. Nuorena luin suht paljon, mutta välissä oli vuosikausia kun luin ehkä kaksi kirjaa vuodessa: yhden kesälomalla ja toisen jouluna.
LOL, kyllä mä luen mut en noin nopiaan. Lukeminen on hidasta jos haluaa oikein syventyä siihen. Se ei myöskään saa olla mikään suoritus.
Jänskää, miten jotkut näkee lukemisen mekaanisensa suorituksena. Kirjoja ahmitaan kuin mäkkärin lounaita tai Harlekiini-sarjaa. Entisaikaan tunnettiin sellainen termi kuin "kioskikirjallisuus".
Esitetäänpä asia näin: mitä sinulla jäi kirjasta mieleen, millaisia ajatuksia se herätti tai miten se muutti suhtautumista asiaan tai ilmiöön. Sulattelu vaatii aikansa. Mikäli vastaus on - ei mitenkään ja seuraava kirja odottaa jo yöpöydällä, sehän ei silloin poikkea mitenkään tavisviihteestä, kuten Netflixin sarjoista. Pelkkä mekaaninen suoritus siis.
Entisaikaan oli vain kaksi televisiokanavaa, joten viihde piti etsiä jostain muualta. Eiköhän siinä ole se syy.
Mikä on sinun tekosyysi postata näitä typeriä aloituksia?
Ei ole aikaa. Aamulla herään 5.30 ja töissä 7.00. Kotiin pääsen 18-19 välillä, jonka jälkeen lasten kuskausta, kokkausta, kaupassa käyntiä siivousta yms. Sänkyyn pääsen joskus 22 aikaan ja samantien taju pois. Univelkaa kertyy kokoajan. Viikonloput menee lapsia kuskatessa ja joskus jopa itsekkin ehtii urheilemaan.
Helposti luen pari kirjaa viikossa, uutuuskirjoja kokeilen josko on kiinnostava ja varmana unentuojana aikaisemmin luettua ja yllätyksettömää, mukavaa kirjaa. Äänikirjat eivät kiinnosta.