Tekosyysi ettet lue vähintään yhtä kirjaa viikossa?
Arki-iltana menee ennen nukkumaanmenoa helposti 20-60 sivua, kirjasta riippuen. Viikonloppuna menee helposti sata sivua päivässä. Tällä laskukaavalla viikon sivumääräksi tulee siis 300-500 sivua. De facto sivumäärä voi tietenkin olla paljon suurempikin. Jos kyseessä on lukeminen per se, niin ihmetyttää miten ihmiset eivät saa edes tuota kahtakymmentä sivua luettua päivässä?
Post scriptum: äänikirjojen kuunteleminen ei ole lukemista.
Kommentit (57)
Olen niin väsynyt etten jaksa keskittyä kirjaan.
Mikä helkutan tekosyy? Minulla ei ole aikaa lukemiselle, sillä minulla on muita harrastuksia.
Ap, mikä on sinun tekosyysi, ettet opettele joka viikko uutta kappaletta viululla? Tai aloita joka kuukausi uutta öljyvärityötä? Näitä minä harrastan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä helkutan tekosyy? Minulla ei ole aikaa lukemiselle, sillä minulla on muita harrastuksia.
Ap, mikä on sinun tekosyysi, ettet opettele joka viikko uutta kappaletta viululla? Tai aloita joka kuukausi uutta öljyvärityötä? Näitä minä harrastan.
"ei aikaa". Tuon 20 sivua lukee helposti ennen nukkumaanmenoa, hyvä jos menee puolta tuntia jos on joku kevyempi kirja. Jättää ne kännykällä somettamiset sängyssä pois ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sinun tekosyysi postata näitä typeriä aloituksia?
No kuten kommentoija numero 15 arveli, niin olen saanut luettua kirjan. Ja tajusin miten nopeaa sitä voi lukea, etenkin loppua kohden kun haluaa tietää miten kirja päättyy!
Kuulostaa ilottomalta suorittamiselta. Ihanaa kun kirja loppui, nyt hampaat irvessä seuraavan kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuten kommentoija numero 15 arveli, niin olen saanut luettua kirjan. Ja tajusin miten nopeaa sitä voi lukea, etenkin loppua kohden kun haluaa tietää miten kirja päättyy!
Mites sitten kun ei lue romaaneja, vaan vaikka yhteiskuntatieteitä tai filosofiaa tai muita tieteenaloja? Sulattelu on paljon hitaampaa, eikä ole jänskää loppuratkaisuakaan luvassa.
Vierailija kirjoitti:
En ole niin nopea lukija.
Ajatusten harhaillessa luen samat kohdat uudestaan. Jatkaessani toisena päivänä luen vähän sitäkin mitä edelliskerralla luin. Selailen takaisin kiinnostavia yksityiskohtia tarkistamaan. Keskeytän ja syvennyn ajattelemaan lukemaani.
Minä olen juuri samanlainen lukija. Nautin mielessäni kuvitella kirjan tapahtumia niinkuin ne tapahtuisivat silmieni edessä. Silloin luonnollisesti kirjan lukeminen jää haaveilun ajaksi. Ajatukset todellakin lähtee harhailemaan omille teilleen etenkin, jos kirjassa sivutolkulla kuvaillaan jotain maisemaa. En voi sille mitään. Sitten palaan takaisin lukemaan, että oliko tässä muutakin kuin vain maisemakuvauksia. Myös seuraavana päivänä pitää hieman muistin virkistämiseksi lukea muutama sivu eiliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten kun ei lue romaaneja, vaan vaikka yhteiskuntatieteitä tai filosofiaa tai muita tieteenaloja? Sulattelu on paljon hitaampaa, eikä ole jänskää loppuratkaisuakaan luvassa.
Siksi kirjoitinkin aloitukseen 20-60 sivua. Jotain englanninkielistä tietokirjaa meneekin ehkä tuo 20s kunnes pitää pitää tauko.
Luen pääsääntöisesti "tiiliskiviä" eli 700-1500 sivuisia kirjoja.
Nukahdan illalla jo 5-10 sivun jälkeen. Ei millään onnistu 60 sivua illassa :D
Luen vähintään kirjan päivässä. Monina päivinä useitakin kirjoja. Kirja se on kuvakirjakin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ei aikaa". Tuon 20 sivua lukee helposti ennen nukkumaanmenoa, hyvä jos menee puolta tuntia jos on joku kevyempi kirja. Jättää ne kännykällä somettamiset sängyssä pois ;)
Luitko mihin minun aikani menee?
Harjoittelen soittoa illalla kun lapset nukkuvat. Ja kun menen sänkyyn, menen nukkumaan, en somettamaan, en lukemaan. Miksi sinun harrastuksesi on parempi ja oikeampi kuin jonkun toisen?
Miksi itse et harrasta musiikkia, opettele joku uusi soitin, tutustu klassiseen musiikkiin? Ai ehkä siksi, kun se vie enemmän aikaa kuin lukeminen, ei riitä puoli tuntia illassa!
Olemme työelämässä, harrastan säännöllisesti liikuntaa ja minulla on parisuhde sekä tavalliset kotityöt. Siitä huolimatta opiskelen vapaa-ajallani, joten luen kokonaisuutena helposti kymmeniä sivuja kerralla, mutten näe elämänhallinnan kannalta mitään syytä tehdä sitä muun itselleni mielenkiintoisen ja hyvinvointiani lisäävän kustannuksella, kuten liikunta tai puolisoni kanssa yhdessä vietetty aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lue, kun nukahtaa samantien kun pää koskee tyynyyn. Jätä ne kirjat sängystä pois ja nuku :)
t. eri
Ei ole aikaa tällä hetkellä.Toistaiseksi lukeminen rajoittuu siihen kun luen lapsille ääneen satukirjoja. Alan lukemaan "oikeita" kirjoja sitten taas kun lapset on vähän isompia.
Ap:lla ei vissiin ole seksielämää. Meillä sängyssä nussitaan tai nukutaan, ei lueta kirjoja.
Minulla on yksi maailman tärkein kirja vielä kesken. Se moitittu väärin käännetty painos. Sen jälkeen luen aiemman painoksen ja sitä pitäisi lukea joka päivä. Kyllä minä välillä käyn kirjastossa ja otan mukaani mielenkiintoisten ihmisten elämänkertoja ja muuta kiinnostavaa, mitä sattuu löytymään. Helposti kirjoja on parikymmentä lainassa. Kirjaston kirjat ja maailman tärkein kirja eivät millään tapaa sulje toisiaan pois.