Miksi jotkut mainitsevat ikänsä sen perusteella, kuinka paljon täyttää kyseisen kalenterivuoden aikana?
Eikö oikea tapa olisi mainita sen mukaan, kuinka paljon on viimeksi täyttänyt? Esim. vaikka täyttäisi kyseisen vuoden aikana 56, niin jos syntymäpäivää ei ole vielä ollut, niin silloin on vielä 55.
Kommentit (33)
Yleensä treffeillä mimmi sanoo olevansa kohta 17 ja minä puolestaan just täyttänyt 29
T. M41
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tänään synttärit, olen siis syntynyt melko loppuvuodesta.
Koko elämäni ajan minua on ärsyttänyt juuri tuo, että minusta yritetään tehdä vuoden vanhempaa mitä oikeasti olen!
Mullakin! Onnea meille!😄
Miksi joku sanoo olevansa 30+
40+
50+
Kun se aina tarkoittaa että
Yli nelkyt, yli viiskyt, yli kuuskyt
Vierailija kirjoitti:
Ite en sano ikinä noin, koska olen joulukuussa syntynyt. Tuntuu myös näin aikuisena typerältä, kun yksi seuraavan vuoden tammikuun alussa syntynyt kaveri mainitsee aina muille olevansa mua vuoden nuorempi. Todellisuudessa kun on vain pari viikkoa nuorempi. Esimerkiksi muutaman kerran kun joku on arvannut, että olen kaveriporukan nuorin, niin tämä kaveri on heti korjaamassa että ei kun hän on vuoden nuorempi.
Tuo on muuten todella huvittavaa, niin kuin se vuoden vaihtuminen siinä tekisi jotain lisäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
40+
50+Kun se aina tarkoittaa että
Yli nelkyt, yli viiskyt, yli kuuskyt
Olen enemmän kuullut termejä nelikymppinen, viiskymppinen jne. Ei haluta korostaa "korkeaa" ikää.
Jossain kulttuurissa muistaakseni kaikki käyttää vain ja ainoastaan sitä 'vuosimallin' ikää, ja se vaihtuu kaikilla ikäluokilla siis samana päivänä. Mutta missähän se nyt sitten mahtoi olla
Minulla on syntymäpäivä marraskuun lopussa, joten jo tässä vaiheessa vuotta alan mainitsemaan tulevan ikäni, tai ainakin "kohta olen (ikä tähän)". Ihan turhaa enää mainita ns. vanhaa ikää, koska se ei tavallaan pidä paikkaansa.
Toki tähän asti olen vielä sanonut tämän hetkisen iän, mutta yleensä alkaa jo luonnostaan tulemaan tuo "kohta olen".
Vähän kyllä harmitti, kun jo aiemmin tänä vuonna lääkäri oli merkinnyt tulevan tämän vuoden ikäni, eli olen tällä hetkellä Omakanta-kirjauksissa "vuoden vanhempi" kuin mitä toistaiseksi olen. Eli katsooko lääkärit vain syntymävuotta ja laskee siitä, koska kyllähän minä mainitsin oikean iän silloin kun kävin keväällä, ja silti laitettu toisin. Eli tämän lääkärin mukaan olen tammikuussa 2024 taas jo oikeaa ikääni vuoden vanhempi, vaikka oikeaa ikää on kulunut vasta n. kuukausi. Ei yhtään kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40+
50+Kun se aina tarkoittaa että
Yli nelkyt, yli viiskyt, yli kuuskytOlen enemmän kuullut termejä nelikymppinen, viiskymppinen jne. Ei haluta korostaa "korkeaa" ikää.
Toisaalta esim. monet 48-49-vuotiaat sanovat olevansa melkein viisikymppisiä, eivät nelikymppisiä, koska "nelikymppisestä" tulee mieleen neljänkymmenen paikkeilla oleva. Englannin kielessä tämä asia on hoidettu paremmin, sillä siellä on käsitteet "early 40s" ja "late 40s".
Vierailija kirjoitti:
Kaverini muistaa aina kertoa, kuinka meni 6-vuotiaana kouluun. Hän on syntynyt syksyllä, eli sattui nyt vain vielä olemaan 6-vuotias juuri koulun alkaessa. Kertoo kuitenkin asian kuin olisi ollut meitä muita vuoden nuorempi koulun aloittaessaan. Kyse siis keski-ikäisestä henkilöstä, ei lapsesta. :)
Jos on syntynyt vaikka joulukuussa niin se kyllä on niin että menee kouluun juuri 6 vuotiaana, tai noin 6,5 vuotiaana. Tuossa iässä puoli vuotta on paljon. Toinen luokkakaveri voi täyttää 8 jo tammikuussa.
T. loppuvuodesta syntynyt ja koulun 6 vuotiaana aloittanut.
T. loppuvuo
Lääkärithän kirjoittavat tämänhetkinen ikä, vaikka huomenna olisi syntymäpäivä.
Eli jos menee tänään lääkäriin ja on 49v niin lääkäri kirjoittaa 49v vaikka täyttäisi 50 huomenna.
Koska aikuisena iällä ei ole oikeasti mitään merkitystä. Aika harva aikuinen ihminen isommin juhlii syntymäpäiviään, poikkeuksena ehkä tasavuosikymmenet.
Vierailija kirjoitti:
Päivämäärä, kellonaika ja kuukausi on tärkeitä niille vain jotka uskovat satu horoskooppeihin.
Minä olen sen vuoden alusta sen ikäinen minä vuonna olen syntynyt ja sillä kuukaudella ei ole mitään merkitystä minä kuukautena, päivänä ja kellon aikaan sen vuoden aikana on tasan tarkkaan syntynyt.
Minä en, koska olen syntynyt loppuvuodesta. Kun olen juuri kk sitten täyttänyt 42, en sano itseäni 43-vuotiaaksi. Että tässä kohtaa kuukaudellakin on merkitystä.
Luulisi, että ne tekevät noin, joita ei vielä ikä paina. Itse en sanoisi missään nimessä, että täytän 56.