Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähteekö poskiontelotulehdus muulla kuin antibiootilla?

Vierailija
28.09.2023 |

Mulla oli 2021 vuonna 3 antibioottikuuria ja siitä seuras ongelmia. En haluais enää taas syödä kuuria, mutta mulla oli molemmat ontelot sekä otsassa tulehdusta. Selviääkö pelkällä kortisonisuihkeella?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibiootit tuhoaa kaikki hyvätkin bakteerit ja siitä tulee ongelmia puoleksi vuodeksi vatsan kanssa ja masennusoireet.

Vierailija
22/28 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kuinka paha tulehdus. Antibiootti + kortisonisuihke toimii pahempaankin tautiin n. viikossa. Kevyt tulehdus menee ilman lääkkeitä ohi.

Höpöhöpö. Kaksi viikkoa jo mennyt tuolla cocktaililla, punkteerattukin, mutta ei helpota. Seuraavaksi kortisonitabletit, kunhan vain uskaltaisi aloittaa. :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poskiontelon tulehdukseen ei ole vuosiin mitään antibiootteja kirjoitettu, kokemuksesta voin kertoa antibiootin kanssa kestää 14 päivää ja ilman antibioottia nenäsuihkeella kaksi viikkoa

Vierailija
24/28 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, onko bakteerin aiheuttama. Jos on, lima on kellertävää tai ruskehtavaa. Silloinlääkäri antaa antibioottikuurin. Muuten tulee vaan nenäsumutteita. Antibiootit ei pure viiruksiin.

Vierailija
25/28 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekista saa sellaisia sarvikuonokannuja, joilla kaadetaan suolavettä toisesta sieraimesta sisään ja tulee toisesta ulos. Minulla sen käyttö ei kokonaan poistanut antibioottikuureja, mutta vähensi niitä kyllä. Ilmeisesti sitä suolavettä menee poskionteloihinkin sen verran, että kun sitä riittävän usein käyttää (monta kertaa päivässä) se häiritsee bakteerien toimintaa niin, että ihmisen oma vastustuskyky hoitaa homman. Joitakin se kannu ällöttää ajatuksenakin, mutta kun sitä on tottunut käyttämään, se menee ihan rutiinilla, eikä siis tosiaan satu eikä juurikaan edes tunnu miltään. Mieluummin se kuin jatkuvat lääkekuurit.

Minulla tuo ei ole auttanut. Yli kymmenen vuotta olen käyttänyt joka päivä. Nuhan kyllä pitää poissa.

Vierailija
26/28 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkään ei nenäkannun käyttö ole auttanut. Knk-lääkäri määräsi vielä kortisoniampulleja sekoitettavaksi keittosuolaliuokseen. Ei ole mikään oikotie onneen kaikilla.

Vierailija
27/28 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibiootteja on ehkä erilaisia. Älä ota samaa lajia? Eikö ollutkaan tehokas, sitten pitää uudelleen kysyä lekurilta ilmeisesti. Maitohappobakteeria vatsalle, joku sopiva. Konsultoi eri lekuria, erikoislääkäri yksityiseltä? Helpommin sanottu kuin tehty, apteekistakin joskus saa tietoa lääkkeistä ja netti. Lekuri tietty päättää ja tutkii mikä on. Onko allergian kautta tulevia nuhia, kylmyys vai tartunta. Entä piik. Jos on allergialääke nenään tai sumute se voi kuivattaa nenää ja tehdä nuhaa lisää, ota joku kostuke (a-vita) varalle nenään, jonka laittaa pystyasennossa - ei just nukkumaan mennessä. Mutta kysy lekurin ohjeet nyt ensin tähän vaivaan, ettei pahenna itse sitä.

Vierailija
28/28 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle lääkäri sanoi että Otrivin vaan pahentaa tilannetta. Auttaa hetken mutta sitten vetää kuonon ja röörit vaan pahemmin tukkoon.

En alapeukuta, mutta sanon että lääkärin olisi pitänyt selittää mistä Otvininin käytön jälkeinen tukkoisuus johtuu ja miten sen voi välttää. Otrivin siis kuivattaa nenän limakalvoja, ja kuivat limakalvot turpoaa =>tukkoinen nenä. Nenä kaipaa silloin kosteutta ja paras on Physiomer, josta joku jo mainitsikin.

Aloitukseen vastaan, että minulla on ällöttävästi sellainen anatomia nenän alueella, että pystyn imaisemaan räät suun kautta. Vaatii ensin lämpimällä hautomista (esim. ilmapalloon lämmintä vettä) ja suolavedellä kurlausta.

Poskionteloiden kivun takia en mene yleensä lääkäriin. Otsa sen sijaan ei saa kipeytyä. Jos tulehdus leviää otsaonteloon, niin siihen tarvitsee lääkkeet.

T. Apteekkilainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi