Lähteekö poskiontelotulehdus muulla kuin antibiootilla?
Mulla oli 2021 vuonna 3 antibioottikuuria ja siitä seuras ongelmia. En haluais enää taas syödä kuuria, mutta mulla oli molemmat ontelot sekä otsassa tulehdusta. Selviääkö pelkällä kortisonisuihkeella?
Kommentit (28)
Lievän poskiontelotulehduksen mä olen saanut pois allergianenäsuihkeella (Flixonase). Tämä ihan siis lääkärin kirjoittamana reseptinä. Kortisoni on kuulemma tehokkaampi hoitamaan poskiontelotulehdusta kuin antibiootit.
Vierailija kirjoitti:
Lievän poskiontelotulehduksen mä olen saanut pois allergianenäsuihkeella (Flixonase). Tämä ihan siis lääkärin kirjoittamana reseptinä. Kortisoni on kuulemma tehokkaampi hoitamaan poskiontelotulehdusta kuin antibiootit.
Ja siis Flixonasea saa myös käsikauppalääkkeenä, en tiedä, onko voimakkuudessa eroa reseptilääkkeenä.
Riippuu kuinka paha tulehdus. Antibiootti + kortisonisuihke toimii pahempaankin tautiin n. viikossa. Kevyt tulehdus menee ilman lääkkeitä ohi.
Ei välttämättä mene ohi, vaikka söisit antobiootin ja flixonasen. Itseä punkteerattiin kahteen kertaan ja sitten vasta lähti paranemaan.
Mulla on tosi kova särky päässä, että ilmeisesti on kovakin tauti. Nenäkannulla oon yrittänyt huuhdella, välillä ei mene vesi läpi, ilmeisesti niin tukkoinen tai turvonneet limakalvot. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tosi kova särky päässä, että ilmeisesti on kovakin tauti. Nenäkannulla oon yrittänyt huuhdella, välillä ei mene vesi läpi, ilmeisesti niin tukkoinen tai turvonneet limakalvot. Ap
Antibiootit tarvitset ja kortisonisuihkeen. Parasetamol+ibuprofein särkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antibiootit tarvitset ja kortisonisuihkeen. Parasetamol+ibuprofein särkyyn.
Taas tästä lähtee hirvee oireilu kierre, mutta se on sit kärsittävä. :(
Mulla auttaa Duact ja poskien "hautominen" pitämällä lämmintä kahvikuppia niitä vasten.
Menee useiten ohi ilman antibiootteja.
Mulla loppui poskiontelotulehdukset kun otin pneumokokki-rokotteen. Ennen tuli lähes aina nuhan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Päänsärky tulee siitä, kun et saa kunnolla happea aivoillesi nenän tukkoisuuden vuoksi. Näin minullakin. Olen löytänyt sieraimien aukaisuun parhaimman ja toimivan avun Otrivin menthol nenäsuihkeesta. Minulla ainakin se on auttanut joka kerta. Käytän sitä varsinkin ennen nukkumaan menoa, että saan paremmin hengitettyä ja nukuttua yöllä.
Itsekseen on mulla parantunut monta kertaa. Kauan siihen on aina mennyt, kerran yli kuukauden. Muistan vielä, miten se silloin parani, vaikka aikaa on parikymmentä vuotta. Naamassa ja koko päässä oli kamala kipu ja paine, mutta kun kumarruin ja painoin päätä alaspäin, alkoi nenästä valua nestettä lätäköksi asti lattialle. Helpotti heti ja seuraavana päivänä ei ollut enää mitään oireita.
Vierailija kirjoitti:
Apteekista saa sellaisia sarvikuonokannuja, joilla kaadetaan suolavettä toisesta sieraimesta sisään ja tulee toisesta ulos. Minulla sen käyttö ei kokonaan poistanut antibioottikuureja, mutta vähensi niitä kyllä. Ilmeisesti sitä suolavettä menee poskionteloihinkin sen verran, että kun sitä riittävän usein käyttää (monta kertaa päivässä) se häiritsee bakteerien toimintaa niin, että ihmisen oma vastustuskyky hoitaa homman. Joitakin se kannu ällöttää ajatuksenakin, mutta kun sitä on tottunut käyttämään, se menee ihan rutiinilla, eikä siis tosiaan satu eikä juurikaan edes tunnu miltään. Mieluummin se kuin jatkuvat lääkekuurit.
Nyt löytyy myös physiomer valmissuolasuihke. Ei tarvitse erillistä kannua ja keittää suolavettä. Näppärä, suosittelen. Meillä on monet flunssat selvitelty, koska vauvaikäisille löytyy oma. Huuhtelun jälkeen kun niistää, niin aivan mahtavaa,miten röörit tyhjenee. Voi käyttää useamman kerran päivässä. Päälle vielä joku otrivinsuihke. Myös duact voi auttaa poskiontelotulehdukseen.
Kortisonisuihke toimii mulla paljon paremmin kuin antibiootit.
Mulle lääkäri sanoi että Otrivin vaan pahentaa tilannetta. Auttaa hetken mutta sitten vetää kuonon ja röörit vaan pahemmin tukkoon.
Duactia sain just ja Avamys suihkeen, tuntuisi auttavan.
Kortisonia ei saa koskaan määrätä poskiontelotulehdukseen ilman antibioottia. Ja vastaus: ei lähde suolahuuhtelulla eikä hopea vedellä, valkosipulilla tms. 1 hyvä kuuri riittää. Antibiootteja on erilaisia ja nuoremmat lääkärit eivät osaa määrätä yhtä oikeaa kerralla. Kokenut lääkäri on painonsa verran kultaa.
Kannattaa ottaa antibiootit, jos on jo otsassa saakka! Jos tuli ongelmia viimeksi, voisiko se olla muusta kuin lääkkeestä vai miksi lääkkeestä. Onko valmisteissa eroja? Onko joku parempi tai huonompi valmiste. Onko allergioita lääkeaineille tai muulle? Kysy korva-, kurkku- ja nenälääkäriltä. Yksityisellä on niitä. Älä vaan jätä hoitamatta asiaa tai sitä, se on niin lähellä aivoja ja silmiä.
Apteekista saa sellaisia sarvikuonokannuja, joilla kaadetaan suolavettä toisesta sieraimesta sisään ja tulee toisesta ulos. Minulla sen käyttö ei kokonaan poistanut antibioottikuureja, mutta vähensi niitä kyllä. Ilmeisesti sitä suolavettä menee poskionteloihinkin sen verran, että kun sitä riittävän usein käyttää (monta kertaa päivässä) se häiritsee bakteerien toimintaa niin, että ihmisen oma vastustuskyky hoitaa homman. Joitakin se kannu ällöttää ajatuksenakin, mutta kun sitä on tottunut käyttämään, se menee ihan rutiinilla, eikä siis tosiaan satu eikä juurikaan edes tunnu miltään. Mieluummin se kuin jatkuvat lääkekuurit.