Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huhtikuiset kohti Uutta Vuotta!

26.12.2006 |

Aloittelenpa tässä uutta pinoa, kun tuo edellinen alkoi olemaan jo aikas pitkä.

Joulu alkaa sitten olemaan ohi, kun ei ainakaan meillä ihan loppiaiseen asti pysytä joulutunnelmissa, vaikka kuusi saakin sinne asti olla (ellei sitten viikonloppuna jo varista kaikkia neulasia pois :)). Olin kyllä taas aattona ylpeä tuosta meidän 2v pojasta, kun olimme mun vanhempien luona joulua viettämässä. Hän käyttäytyi koko ajan niin mallikelpoisesti, söi kiltisti ja avasi nätisti kaikki lahjansa ja rauhassa tutksiskeli jokaista, eikä vain vipannut syrjään ja syöksynyt uuden kimppuun.

Monilla oli ollut joulun alla suppareita, eikä niiltä täälläkään ole täysin vältytty. Tänään kesken kävelylenkin alkoi oikein supistuspuuska, piti oikein hidastaa ja olisi tehnyt mieli istahtaa, mutta jatkoin rauhallisesti matkaa. Onneksi ne helpottivat sitten kotiin päästyä. Mullahan oli viime neuvolassa kohdunsuu jo pehmennyt, mutta lääkärin mukaan se on normaalia, kun ei ollut vielä auennut. Nyt vain mietin kun seuraavaan sisätutkimukseen on taas aikaa, että mitä jos nämä supistukset jo avaavat kohdunsuuta. Vaikka eiväthän nämä kipeitä ole, mutta eivät pelkkiä vatsan kiristymisiäkään. Äippälomaankin on vielä vajaa kaksi kuukautta aikaa. Onneksi kahden viikon päästä on talviloma.

Sain muuten mun mieheltä joululahjaksi Lapsikirjan. Olen sitä jo vähän aloitellut lukemaan ja varsinkin synnytyskivusta selviytymiseen kirjoittajalla tuntui olevan hyviä vinkkejä. Kävi oikein sääliksi meidän poikaa, että kuinka hän onkin kärsinyt synnytyksessä, napanuoran kiristämisineen ja imukuppeineen. Nyt kirjasta innostuneena kokeilin hengitysharjoituksia ja uskon, että ne varmastikin auttavat. Minä en vaan niitä pysty harjoittelemaan, kun lyhytkin harjoitushetki sai heti orastavan migreenin aluilleen. Jospa sitä jotenkin pystyisi synnytystuskissaan edes osittain rentoutumaan ja hengittelemään kuten kirjassa neuvottiin, vaikka en niitä paljon pysty etukäteen harjoittelemaan.

Tulipa taas omaa napaa, mutta toivottavasti teillä kaikilla on ollut mukava ja rauhallinen joulu. Nyt sitten vain kaikki valmistautumaan Uuteen Vuoteen, joka suokoon meille kaikille oikein suloisen ja terveen vauvan :)

terv Joikkuli viikkoja en taaskaan ole tarkistanut, mutta oisko noin 26

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa täytyy taas kirjoitella. Tuntuu ihan hassulta miten nopeasti tämä aika menee, aika lukuja jo meillä nämä raskausvikot alkaa olemaan ja vielä vähän aikaa sitten sinniteltiin siellä alkutaipaleella, mutta kiva näin, että huhtikuu päivä päivältä lähestyy. Niin ja oikein hyvää Uutta Vuotta kaikille:)

Joulu se vasta nopeasti meni ja kun kotiseuduille kerkesi muutamaksi viikoksi niin tuntuu, että aika riensi vielä nopeammin. Minulle sattui outo juttu jouluna, yht äkkiä tulin allergiseksi meidän koiralle ja muillekkin koirille, En ole koiraamme nähnyt 2 kk ennen joulua kun hän viettää aikaansa vanhemmillani. Kun hän tuli meille aaton aattona niin jouluaattona aamulla kasvoni olivat tulipunaiset ja turvonneet. pelästyin todella, että olen sairastunut johonkin rokkoon tai muuhun tautiin, mutta jouluaatto iltana alkoi jo epäilyttää, että johtuisi koirista.Naama oli sitten kamala näky ja olin todellinen jouluporsas :) Nyt tilanne on jo parempi, mutta jokin muukin asia allergisoi tällähetkellä, koska silmän alus iho reagoi myös johonkin muuhun. No ensi viikolla on lääkäri niin varmaan saan varmuutta asiaan.

Vauveli on hieman rauhoittunut alkuvilkkaudestaan ja on rauhallisempi, mutta liikuskelee päivittäin useaan kertaan. Nyt tarttee lopetella. Hyvää alkanutta vuotta kaikille odottajille

Lari 24+3

Vierailija
22/27 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää Uutta Vuotta huhtikuiset, tosiaan alkaa huhtikuu lähestymään = )

Joku kyseli yhdistelmävaunuista ja itse hommasin emmaljungan classicit, joissa on tosi tilava ja jämerä vaunukoppa kantohihnoilla (käy myös kehtona, on sellainen kiikkutoimintokin kopan pohjassa) sekä erikseen ratasistuin. Mieskin kehui mielettömän kevyiksi nostella ja työntää, kun testailtiin.

Itse olen sitä mieltä, että laadusta kannattaa maksaa varsinkin jos tykkää tehdä kunnon vaunulenkkejä = ) Itselläni on aiempi kokemus halvoista yhdistelmistä : /

En aio käydä enää loppuraskauden ultrassa ellei mitään aihetta ilmene (toivottavasti ei).

Olen saanut nukuttua aivan loistavasti lukuunottamatta varsin todentuntuisia lapsi/vauvaunia sekä aina vaan pahenevia liitoskipuja.

Eilen tuntui siltä, että joku paikka repeää, kun olin koko päivän touhunnut enkä siis muistanut pitää minkäänlaista lepohetkeä ja illalla sitten kärvistelin kivuissa.

Uutena vaivana on tullut pistokset ylhäällä kyljessä, saattanee johtua siitä, että kohtu tai vauva painaa niin korkealle että hengittäessäkin välillä ahdistaa...onko muilla tällaista???

Tämä on ollut varsin vaivainen raskaus ensimmäiseen verrattuna, jolloin raskaus oli niin helppo että....mutta synnytys olikin sitten pitkä ja rankka & alkuaika vauvan kanssa todella raskas.

Hoen itselleni, että nyt kun on kaikenlaista vaivaa tässä toisessa raskaudessa ja liitoskivut vaivaavat, niin synnytyskin käy jouhevammin kun nuo alapään luut tuntuvat todella " pehmenevän" .

Mies on välillä kipujeni kanssa ihan ihmeissään ja ehdotti jo eilen, että pitäiskös pikku hiljaa pakkailla sairaalalaukkua....

Tuumasin, että josko ensin laitettaisiin kotona paikkoja kuntoon...

Että tällaisia vaivoja ja mietteitä näin vuoden ensimmäisellä viikolla.

Seuraava neuvola vasta 19.1, toivottavasti aika lentää sinne nopeasti.

Voikaahan paksusti!

Beatitude & Eemeli rv 28+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Huiskutin oli käynyt samana päivänä samaisessa paikassa.

Ja mikä ihme juttu tämäkin on, että varsinkin silloin kun saa kunnon romaanin kirjoitettua ja lähettää sen, niin kone urputtaa, ettei otsikko-kohtaan ole laitettu mitään (vaikka on) ja " palaa" -linkistä painettua kaikki on kadonnut...?!

Mutta siis täälläkin kaikki on hyvin tuon kohdunsuun kanssa. Tosin tuntui hirmu hätäiseltä koko homma, lääkärikin oli eri kuin ensimmäisellä ja paljon perusteellisemmalla lääkärikäynnillä. Valehtelematta olin huoneessa korkeintaan viisi minuuttia. Selvisi kuitenkin että täällä on vielä yksi lääkäri n. kk ennen laskettua aikaa (kerkesinkin jo ihmetellä, että voiko tämä muka olla viimeinen käynti). Tosin lääkäri olisi asian jotenkin toisinkin voinut ilmasiat. Nyt jutteli vaan, että jossei kohtukuolemaa/muuta kuolemaa tule, niin nähdään vielä kuukausi ennen synnytystä. Toki tiedän, että mukelolle voi vielä sattua vaikka ja mitä, mutta mielellään sitä ei tietenkään ajattele eikä halua kuulla muiden suusta.

Sf-mitta oli jo 26 cm ja muillakin kerroilla se on ollut tuon keskikäyrän yläpuolella. Jännä juttu sinällään, sillä mun maha on olemattoman pieni, vaikka lähtötilanteessa ennen raskautta munto voitiin kepeästi luokitella hoikaksi. Minne lie sisuskaluihin se on painautunut... Painoa on kyllä jo tullut kaikkiaan aavistuksen yli 7 kg! Paukkautunut kiitettävästi pyllyyn ja reisiin. On se kumma, että sitä tulee tuhottomasti vaikka kuinka yrittää liikkua (tosin ennen raskautta erinäköistä liikuntaa tuli useampi tunti päivässä ja siitä on nyt auttamattomasti jääty)! Ja vielä laitettiin terkkarin toimesta tuollainen " synnyttäjän taustatietolomakekin" mukaan. Meikä kyllä ei ole yhtään vielä synnytystä miettinyt, mutta ehkä jo kohtapuoleen saattaisi olla aika :D

Joko muilla alkaa perhevalmennus? Meillä olisi ensi kertaa siellä käynti maanantaina. Aika jännää kyllä, että se sattuu jo näin varhaiseen vaiheeseen... Seuraava kuitenkin olisi jäänyt viimeisten kertojen kanssa lasketun ajan jälkeen. Eikai se auta kun mennä litteämahaisena sinne paljon pidemmällä olevien pömppisten sekaan :D

Coltsfoot ja Elsa 26+3

Vierailija
24/27 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän oikein innostuin tänne nyt kirjoittelee;)

Ohranjyväkö kyseli millaselta suppari tuntuu, no minulla on muutamia harjotus supistuksia nyt tullut ja minulla juilii mahaa inhottavasti ja maha kovettuu kivikovaksi, välttämättä ne ei tunnu miltään, voi olla siis, et vaan maha kovettuu/ kiristyy hetkeksi.

Meilläkin on nyt vähentynyt hieman tuo liikkuminen, väliin oli todella vilkas, jopa neuvola ja ultra naureskeli ja ihmetteli, et onko aina noin vilkas=) Mutta nyt siis hieman vähemmän, yöllä en ole liikkeisiin herännyt kuin ihan muutaman kerran.

Paino on noussu viime neuvolaan mennessä 4kg ja siitä on n. 2 viikkoa aikaa, seuraavaksi on lääkäri neuvola 16:sta päivä silloin selviää paljonko toi joulu tullessaan:(

Nyt pitää mennä lepäämään ja sit ruoan laittoon..

Jäde ja " neiti" rv 26+0 =)

Vierailija
25/27 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoitellut palstalle todella huonosti... Noloa. Käyn kyllä lukemassa muiden juttuja, mutta tuntuu, että kun itse kirjoittaisi, pitäisi olla aina vähän aikaa keskittyä.. Ja sitähän ei tunnetusti ole, kun esikoinen on uhmaiässä ja itse vuorotöissä. No, nyt on aikaa. Olen yövuorossa.

Kävin tänään keskiraskauden lääkäritarkastuksessa. Miten teille muille ne tarkastukset on tehty? Miten tarkasti teiltä mitataan kohdunsuun ja -kaulan tilanne? Täällä käydään 3 lääkärikäyntiä äitipolilla ja mittaukset tehdään alateitse ultralla. SAa siis tosi tarkat tulokset. Ensimmäisellä kerralla oli kohdunkaulaa jäljellä 4,7 ja nyt vain 3,6. Lääkäri ei ollut kovin huolissaan. Sanoi, että jäljellä kuitenkin kaulaa hyvin ja paikat kiiinni. KUulemma se ensimmäinen mittaus antaa usein vääristävää tietoa. Minua on supistellut, mutta ei nyt älyttömästi tai kivuliaasti. Muuten kaikki ok. tai siis eihän täällä muuten tutkita. Vauvaa ultrattiin lisäksi mahan päältä ja otettiin mittoja. vastasi vk 27. Jännää, miten nyt ei tarvitse yhtään vauvaa tunnustella alateitse ja mahan päältä kun kaikki nähdään ultrassa. Ei kukaan esikoista odottaessa sanonut mitään lapsiveden määrästä eikä lääkärikäynneillä mitään ultrattu.

Muuten odotus sujuu kivasti. Hieman on nivuset ja taipeet kipeät, liitoskipuja ilmeisesti ja jos enemmän kävelee tai rehkii, supistelee. Vauva potkii kovasti ja liikkuu niin paljon, että maha muljahtelee todella näkyvästi. Painoa tullut n.4-5kg. Inhottavasti närästää koko ajan. Tätä ei ollut esikoista odottaessa.

Esikoisen kanssa jutellaan vauvasta päivittäin. On luettu Aino pikkuinen tyttö -kirjaa sekä Aino ja pakkasen poika -kirjaa. Esikoinen myös leikkii kovasti, että hänenkin mahassa on vauva joka potkii. Ei auta äidin selitykset, että pojilla ei ole vauvoja mahassa... Kuulemma myös papalla on!

t.hannah81 rv 27+4

Vierailija
26/27 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipat vaan kaikille, eilin olin neuvola-lääkärissä ja sairaslomaa tuli loppuviikoksi...hyvä niin, sain uuden vuoden kunniaks karmean flunssan ja keuhkoja on saanu yskiä pihalle ihan tosissaan. Väsymys on tän tauin myötä myös hirveä, nukkusin vaan ja koko ajan...

Beatitudelle tosta raskauden raihnasuudesta, itellä samat fiilikset, tuntuu välillä et jatkuvaan saa jotain miehelle omasta olosta valittaa, siis jotain kolotusta ja yleistä olon kehnoutta. Nooh, olen ajatellu, et toinen on kai jo erilainen kuin eka ja olenhan mä jo yli kuus vuotta vanhempi kun tota esikkoa odottaessa!

Coltsfoot, mulla oli eilinen lääkäri samanmoinen kuin sulla, olin maksimissaan viis-kuus minuuttia sisällä ja siinä ajassa teki tutkimuksen, kirjotti sairasloman ja kaikki. Jäi vähän hätänen olo, ja en oikein täysin tykänny moisesta liukuhihnatutkimuksesta, mut minkäs teet. Sf-mitta oli 23-senttiä ja muutoinkin kaikki oli ok. Paikat oli kiinni ja kiinteät, kun halusin kysellä ja tietää noista supistuksista....lekuri sanoi vaan et tarvittaes sit levättävä, eli joo, mitä lienee sitte tarkottaakaan. No, seuraava terkkari sitte muistaakseni 30.1, 4vkon päästä.

Juupa, mutta niin se meni joulut ja uudet vuodet nopsaan, nyt jo loppiainen tuloillaan. Meillä putsitaan vkonloppuna joulukoristeet poikkeen ja siivoillaan joulut muutenkin. Nyt lähettävä laittamaan esikoiselle jotain ruokaa ja sitte päästävä taas huilaamaan, kauaa ei jaksa pystyssä olla kun olo on aivan räkänen:/.

Kasvatelkaas massuja ja voikaa hyvin.

Inkkarityttö 25+3

Vierailija
27/27 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää uutta vuotta kaikille!! Niin se joulu vaan taas meni todella nopsasti. Mulla oli koko joulun tosi tuskanen olo noiden supistusten vuoksi ja makaamiseksi meni pyhät. Onneksi nyt on ollut taas viikon verran parempi olo ja oon pystynyt jotain tekemään. Kävin ennen joulua lääkärissä, kun tarkistettiin, että paikat ovat kiinni supisteluista huolimatta. No hyvin on, ei ole edes kohdunkaula pehmennyt, että siltä osin voi ottaa rauhallisin mielin, mutta kyllä noi joka päiväset supistelut todella alkaa rasittaa. Mulla vissiin vaivaa se streptokokkibakteeri, mutta se hoidetaan vasta synnytyksessä antibioottitipalla, että sinne asti on vaan kärsittävä näistä suppareista. Lääkärin ohje oli, että tosi iisisti pitää ottaa ja oon sitä kyllä yrittänyt noudattaakkin, mutta pienillä kävelyillä on pakko käydä tai muuten noi liitoskivut äityy tosi pahoiksi. Musta myös tuntuu etten ole mitään muuta koko raskausaikana tehnyt kun valittanut vaivoistani, oikeen välillä nolottaa.

Me ei meinata käydä enää ultrassa ellei mitään hälyyttävää ilmene.

Painoa on mulle tullut melkein 8kiloa ja siitä nyt kolme kiloa joulun aikaan, että ei paljon naurata ja neuvolassa tulee ihan varmaan sanomista. Seuraava neuvola on 15päivä, että elättelen toiveita, että osa noista kiloista katoaa siihen mennessä. Ainakin oon jättänyt herkut pois.

Meidän vauveli potkiskelee päivittäin ihan kiitettävästi, mutta välillä on hiljaisia päiviä ettei montaa liikettä päivän aikana tule. Tää meidänkin tapaus oli alkuun tosi vilkas, mutta nyt tuntuu hivenen rauhoittuneen.

Sitten tuosta nukkumisesta. Mulla se vaihtelee todella paljon, välillä nukun hyvin ja sitten on öitä kun unet jää muutamaan tuntiin. Vessassa pitää ravata 2-5 kertaan yössä, että se hiukan häiritsee unta, kun se on sitten niin katkonaista ja yleensä vessareissujen välillä menee hetki ennen kuin nukun takasin, kun vauveli päättää alkaa potkimaan ja niitä sitten alan seuraamaan.

Olikohan siinä kaikki...eiköhän, että taidan lähteä syömään jotakin... mukavaa loppuviikkoa huhtimasuille!

Helinä+poitsu 25+3