Miten voi olla ettei meidän rahat riitä?!
Meidän (2 aikuista, 1 pieni lapsi, koira) yhteiset nettotulot on noin 7000e. Asumiskuluihin menee 2000e ja muihin noin 1000e /kk. Asumme pääkaupunkiseudulla. Miten voi olla että tili menee nollille tai miinukselle? Emme siis tietenkään juuri katso ruokaostosten hintoja johon suurin raha menee. Emme ostele tavaraa/vaatetta yms. kuin tarpeeseen noin parin kk välein. Mies sanoo vaan että kaikki on kallistunut.
Onko muilla samanlaista tunnetta?
Kommentit (47)
Jos ei rahapuolta avata miehen taholta niin lopeta ainakin oman rahasi antaminen hänelle. Parisuhdeterapia voisi olla yksi hyvä vaihtoehto tai sitten muutto erilleen. Muuta vaihtoehtoa sinulla ei ole, jos mies ei suostu mihinkään ja kiukuttelee ettei avaa taloudenpitoaan sinulle, niin kyllähän se on aivan selvää että siellä on jotain salattavaa. Kukaan normaali perhe ei salaa rahankäyttöä tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on miehen kanssa vähän eri näkemys kulutuksesta. Hän suurimman osan tienaa ja laskut maksaakin. Ja käy kaupassa. Itse siirrän hänelle vain tietyn summan rahaa kuussa. Meillä tuleekin aina riitaa tästä asiasta kun minulla ei ole kuin mututuntuma mihin rahat menee ja hän puolustelee. Mitään ei jää säästöön. Mistään ei suoranaisesti ole puutettakaan mutta mihinkään rahaa ei saisi hänen mielestään käyttää joka korpeaa minua.
Olemme kerran pitäneen yhden kk ajan taulukkoa jota minä täytin ja hän vain tuntui ärsyyntyvän siitä. Itse näen tässä ongelman ja turhauttaa hänen puolestaan kun rahaa ei saa säästettyä.
En oikein tiedä mihin "talouskurssille" meidän pitäisi osallistua? Ehkä parisuhdeterapiaan.
-ap
Meillä sama tilanne, voin kertoa mihin ne rahat menee.
Kotivakuutukseen, lapsivakuutuksiin, sähköt, kiinteistöverot, vesimaksut, kaksi autoa, huollot, dieselverot, päivähoitomaksut, remontin kulutusluotto, jätehuolto, tiehoitomaksu, ymymym
Perhe-elämässä on katsoa paljon muitakin laskuja kuin sinun osuus asuntolainan lyhennyksestä ja netflixin kk maksu.
M44
Vierailija kirjoitti:
Oletko täsmällisesti kartalla perheenne raha-asioista? Suosittelen tutustumaan, monestakin syystä.
No, mieheltään sai senkin tiedon, että hinnat nousseet. Mitäpä luulet? Muikkeli on ihan kujalla tai provo.
Mulla netto 2000 ja sillä elätän myös lukiolaista ja avustan opiskelijaa, minkä voin. Sua jymäytetään ap kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on miehen kanssa vähän eri näkemys kulutuksesta. Hän suurimman osan tienaa ja laskut maksaakin. Ja käy kaupassa. Itse siirrän hänelle vain tietyn summan rahaa kuussa. Meillä tuleekin aina riitaa tästä asiasta kun minulla ei ole kuin mututuntuma mihin rahat menee ja hän puolustelee. Mitään ei jää säästöön. Mistään ei suoranaisesti ole puutettakaan mutta mihinkään rahaa ei saisi hänen mielestään käyttää joka korpeaa minua.
Olemme kerran pitäneen yhden kk ajan taulukkoa jota minä täytin ja hän vain tuntui ärsyyntyvän siitä. Itse näen tässä ongelman ja turhauttaa hänen puolestaan kun rahaa ei saa säästettyä.
En oikein tiedä mihin "talouskurssille" meidän pitäisi osallistua? Ehkä parisuhdeterapiaan.
-ap
Olethan jo ponnistellut oman tulotasosi nostamiseksi? Kouluttautunut, hakenut parempaa työpaikkaa, jne?
Hyviä kommentteja osa! Asuntolaina on yhteinen ja olen maksanut sitä samassa suhteessa kun mieskin. Kun olen ollut kotona lapsen kanssa mies on ystävällisesti maksanut minunkin osuuden.
Minulla on taipumus kontrollointiin kyllä, mietinkin onko tämä sitä. Mutta samalla minusta on järjen köyhyyttä törsätä rahaa niin paljon. Samalla hän kärsii kovan työn aihettamasta stressistä mutta pitää kiinni kynsin ja hampain paikastaan koska palkka on niin hyvä. Mietin itse että mitä järkeä? Pätjäisimme laskujeni mukaan ihan hyvin vaikka tienaisi puolet vähemmän.
Meillä onkin omat tilit ja mutta minun palkastani menee prosentuaalisesti yli 50% lainaan ja pieni siivu ruokaan. Hänen palkastaan taas menee 20% plus tottakai hän maksaa meidän varmaan 2000e kk ruokaostokset. Jossa ei ole mitään tolkkua.
Kyllä ärsyttää katsoa vierestäni moista tuhlausta.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Olethan jo ponnistellut oman tulotasosi nostamiseksi? Kouluttautunut, hakenut parempaa työpaikkaa, jne?
Kyllä olen kouluttautunut ja hakenutkin parempaa työpaikkaa. Ei palkkani bruttona 3000e kk ole niin järjin huono kun tehtävä ihan kiva. Nyt teen pienempää sopimusta jotta saadaan arki rullaamaan kun miehen työ vie paljon aikaa.
-ap
2000e ruokaan on todella paljon, tosin meilläkin menee nyt 5 hengen perhe 1000e, kun hinnat kallistuneet ennen riitti 800e
Vierailija kirjoitti:
Karseat asumiskulut ainakin.
Niin on minustakin. Lainaa vain noin 200 000e mutta korkojen nousu ja taloyhtiön vastikkeen nousu on tehnyt temppunsa. En haluaisi maallekkaan muuttaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Jos ei rahapuolta avata miehen taholta niin lopeta ainakin oman rahasi antaminen hänelle. Parisuhdeterapia voisi olla yksi hyvä vaihtoehto tai sitten muutto erilleen. Muuta vaihtoehtoa sinulla ei ole, jos mies ei suostu mihinkään ja kiukuttelee ettei avaa taloudenpitoaan sinulle, niin kyllähän se on aivan selvää että siellä on jotain salattavaa. Kukaan normaali perhe ei salaa rahankäyttöä tuolla tavalla.
Siinä.tapauksessa myös ap alkaa maksaa laskuja ja käymään kaupassa. Näihin menoihin hän on rahaa antanut, et kai ajattele, ettei hän maksa mitään asumisestaan ja elämisestään?
Miehesi käyttää rahaa johonkin josta hän ei kerro sinulle. Jos miehesi vielä ärtyy talouskirjanpidosta mitä yrititte niin rahat voivat mennä johonkin hämärään tarkoitukseen. Mistäkö tiedän? Veljelläni oli aina omat rahat lopussa eikä mikään riittänyt mihinkään. Hänellä ei ole vaimoa tai lapsia. Jossain kohtaa veli sitten kertoi antavansa rahaa yhdelle ns. ystävälleen - tyyppi lähetteli tekstiviestejä joissa hän käski veljeäni antamaan hänelle rahaa. Semmosta. En tiedä onko veljeni päässyt tuosta "ystävästä" eroon.
Onko kenelläkään vinkata mitään taloudenhallinta sovellusta jota kumpikin voisi kätevästi täyttää puhelimella?
-ap
Raha-asioiden hoitamisesta pitäisi olla samalla sivulla ennen kuin perhettä perustetaan. Toisaalta jos mies kuluttaa oman palkkansa tyhjään, niin kai se on hänen oikeutensa.
Sinne ruokakauppaan ne menee, kuten itsellänikin. Minä seuraan hintoja, mutta silti olen miinuksella ainakin viikon ennen palkkapäivää.
Vierailija kirjoitti:
-ap
En ikinä suostuisi tuollaiseen järjestelyyn! Meillä on omat tilit ja omat rahat, ei siirrellä rahoja noin. Mies maksaa omat laskunsa, minä omat laskuni ja yhteiset laskut noin suurin piirtein puoliksi. Kaupassa käy se joka ehtii. Yleensä niin, että mies hakee perustarviketta, kuten leipää, maitoa, juustoa, rehuja, jugurttia, leikemakkaraa, kahvia... Kun taas minä varsinaisena ruokavastaavana haen sen varsinaisen ruoan.
Kumpikin säästää, sijoittaa tai tuhlaa oman halunsa mukaan omia rahojaan.
Mitä helvettiä te syötte kahdella tonnilla - noin pieni perhe 😳 Oletteko vuoren kokoisia vai mikä siellä mättää! Eihän nyt jumalauta kenelläkään ole noin jäätäviä ruokakustannuksia ja on täysipäinen!
Ei ne tulot vaan menot. Pidä kirjaa menoista.