Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuskaatko hulluna lapsiasi treeneihin?

Vierailija
28.09.2023 |

Kuten jotkut vanhemmat:
Kommentti: Perheenisä Joonas nukkuu iltaisin jäähallin parkkipaikalla ja se kertoo, miksi lasten urheilujärjestelmä on sairas https://www.is.fi/urheilu/art-2000009878566.html

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Hölmöjen hommaa. Missä on se ns. oma elämä? Johan tossa hommassa uupuu kaikki. Miten noi lapsetkaan jaksaa?

Luulis , ettei niitä saa aamulla ylös, kun noin paljon rasittaa kroppaa viikossa. Ainakin ite oon ihan poikki seuraavana aamuna, kun olen harrastanut urheilua edellisenä päivänä. Miten noi lapset palautuu?

Vierailija
22/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuskaan mielelläni. Isompana voivat mennä itsenäisesti, mutta en laita 8 ja 10 vuotiaita yksin matkalle, jossa pitää vaihtaa kahdesti bussia, toiseen moottoritien kiihdytysrampilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on vain yksi lapsi, jolla yksi pääharrastus. Tosin viimeisinä kuskausvuosina treenimatkaa oli 35 km (sitä ennen treenimatka oli korkeintaan 5 km, hyvin usein 300 m eli kuskattiin harvoin). Nyt ei enää kuskata, kun lapsi on jo täysi-ikäinen, pelaa eri paikkakunnalla ja ajelee ihan itse treeneihin ja pelireissujen lähtöpaikalle.

Vierailija
24/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Hölmöjen hommaa. Missä on se ns. oma elämä? Johan tossa hommassa uupuu kaikki. Miten noi lapsetkaan jaksaa?

Luulis , ettei niitä saa aamulla ylös, kun noin paljon rasittaa kroppaa viikossa. Ainakin ite oon ihan poikki seuraavana aamuna, kun olen harrastanut urheilua edellisenä päivänä. Miten noi lapset palautuu?

Säännöllisesti, ja riittävän usein treenaavalla ei tuota ongelmaa ole, että ois aivan poikki seuraavana aamuna. Eikä varsinkaan lapsilla/nuorilla, paitsi ehkä niillä, jotka eivät liiku tarpeeksi.

Vierailija
25/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan sekopäänä minua pidetään, kun olen vielä itse mukana siinä lapsen joukkueen toiminnassa.

Kuskaan ja sen lisäksi vietän itse jäähallilla tapahtumissa noin 20 tuntia viikossa. 

Tosin minulle tämä on harrastus ja nuorisotyötä parhaimmillaan. Ilman vapaaehtoisia ei yksikään joukkue pyöri.

Vierailija
26/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komentoimassako vanhemmat jotka ovat  soffa perunoita ja lasten,nuorten  ainoa harrastus on netti plus netti pelit?

Vierailija
27/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan sekopäänä minua pidetään, kun olen vielä itse mukana siinä lapsen joukkueen toiminnassa.

Kuskaan ja sen lisäksi vietän itse jäähallilla tapahtumissa noin 20 tuntia viikossa. 

Tosin minulle tämä on harrastus ja nuorisotyötä parhaimmillaan. Ilman vapaaehtoisia ei yksikään joukkue pyöri.

Tämä. Meilläkin eksä toimi pitkään tyttären joukkueen jojona, itse sain vastuulleni kotiturnausten kahvion.

-24

Vierailija
28/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sanoi että korona-aika oli aivan parasta koska lasten kuskaaminen loppui hetkeksi ja hänellä oli omaa aikaa. Jatkaa toki edelleenkin ja valittaa kiireestä aina kun puhutaan.

Vierailija
29/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Kannattaisi panostaa kouluun.

Joo. Joihinkin harrastuksiin voisin kuskatakin, mutta lätkätreeneihin - ei kiitos. Lätkäjätkä olisi viimeinen asia, mitä omasta lapsestani toivoisin.

Entäpä jos lapsesi haluaisi olla juuri lätkäjätkä? Jos minä olisin saanut päättää, niin lapseni harrastaisi esim. kirjaston kirjojen lukemista ja pianonsoittoa. Liikunnaksi retkeily, vaellus ja polkujuoksu.

Mutta kas, lapseni haluaakin pelata jääkiekkoa. Ei kiinnostu pianonsoitosta, ei sitten millään. Siispä lapseni pelaa jääkiekkoa, ja on hyvä siinä. Halusinpa minä sitä tai en.

Vierailija
30/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joonas on onnekas, koska hän asuu suuressa kaupungissa, jossa suurin osa harjoitus- ja pelipaikoista on lähellä. Silti lähes kaikki hänen iltansa kuluvat iltayhdeksään asti autossa ja treenikeskuksissa."

Mitä helvattua :D   Suuri kaupunki, paikat lähellä ja oletettavasti jonkinlainen  kevyen liikenteen verkosto ja joukkoliikennekin.   Miksi urheilevia nuoria, joista toisella lajina vieläpä futis jonka kamat mahtuu lapsenkin reppuun, kuskataan apinan raivolla treeneihin?    

Jos luit juttua, niin siellä on useampanakin päivänä äiti mennyt toisen pojan kanssa julkisilla treeneihin, kun isä on kuskannut toista. Ja ne treenipaikat saattavat hyvinkin olla siten, että sinne ei mene suoraa joukkoliikenneyhteyttä. Laitapa joku 11 v menemään treeneihin yksinään lätkäkassin kanssa, vaihtaen bussista tai junasta toiseen...

Mun tytöllä oli saman kaupungin sisällä aikanaan treenimatka 35 km. Kaupungin laidalta toiselle. Eipä olisi päässyt millään muulla kuin vanhempien kyydillä, kun meidän kaupungissa äärialueiden joukkoliikenneyhteydet ovat vähän niin ja näin...

Vierailija
31/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan kuskaisi lastaan treeneihin?  Onhan niillä jalat, joilla pääsee.

Siksi, kun jäähalliin voi olla matkaa monta kymmentä kilometriä. En minä sitä koskaan hulluksi kokenut, enkä koskaan nukkunut jäähallin parkkipaikalla. Keksin kyllä siksi aikaa jotain järkevää tekemistä.

Vierailija
32/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Joo. Joihinkin harrastuksiin voisin kuskatakin, mutta lätkätreeneihin - ei kiitos. Lätkäjätkä olisi viimeinen asia, mitä omasta lapsestani toivoisin.

Entäpä jos lapsesi haluaisi olla juuri lätkäjätkä? Jos minä olisin saanut päättää, niin lapseni harrastaisi esim. kirjaston kirjojen lukemista ja pianonsoittoa. Liikunnaksi retkeily, vaellus ja polkujuoksu.

Mutta kas, lapseni haluaakin pelata jääkiekkoa. Ei kiinnostu pianonsoitosta, ei sitten millään. Siispä lapseni pelaa jääkiekkoa, ja on hyvä siinä. Halusinpa minä sitä tai en.

Osanottoni.

Vierailija
33/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasit, että se 9- tai 11-vuotias kävelee vaikkapa 15 km päähän jäähallille mailaa ja lätkäkassia raahaten?

Vierailija
34/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Hah, no omapa on ongelmasi! Minä en missään nimessä veny tuollaisiin mittasuhteisiin llapsieni kanssa. Harrastus valitaan niin, että sitä on järkevä määrä eikä se rasita ketään. Jos se ei kelpaa, niin sitten ei harrasteta ollenkaan.

Vierailija
35/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Niinpä, minäkin ehdotin lapsen harrastukseksi ampumahiihtoa, johon olisi ollut varusteet ja olisi voinut lähteä harjoittelemaan suoraan kotiovelta. Mutta ei. Jääkiekkoa piti päästä pelaamaan.

Vierailija
36/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joonas on onnekas, koska hän asuu suuressa kaupungissa, jossa suurin osa harjoitus- ja pelipaikoista on lähellä. Silti lähes kaikki hänen iltansa kuluvat iltayhdeksään asti autossa ja treenikeskuksissa."

Mitä helvattua :D   Suuri kaupunki, paikat lähellä ja oletettavasti jonkinlainen  kevyen liikenteen verkosto ja joukkoliikennekin.   Miksi urheilevia nuoria, joista toisella lajina vieläpä futis jonka kamat mahtuu lapsenkin reppuun, kuskataan apinan raivolla treeneihin?    

Meillä jäähallille ei päässyt julkisella liikenteellä. Tai olisi päässyt, mutta matkassa olisi kestänyt 1,5 tuntia suuntaansa jos sattuisi vaihto kohdalleen. 

Vierailija
37/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsista tulee saamattomia vätyksiä, kun niitä palvelee liikaa.

Vätyksiä tulee heistä jotka eivät tee mitään. Harrastukset luovat turvallisen ystäväpiirin, pitävät kunnossa ja kehittävät itsetuntoa. Lapset ovat sen arvoisia, jos matka on lyhyt ei tarvitse kuljettaa, mutta aina se ei ole.

Vierailija
38/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, kun jäähalliin voi olla matkaa monta kymmentä kilometriä. En minä sitä koskaan hulluksi kokenut, enkä koskaan nukkunut jäähallin parkkipaikalla. Keksin kyllä siksi aikaa jotain järkevää tekemistä.

Suurin osahan käy siinä samalla vaikka uimassa, kuntosalilla, kaupassa tai menee vaikka kotiinsa välillä. Toki jos oma rentoutumiskeino on nukkuminen autossa,niin sehän on varsin hyvä tapa myös!

Vierailija
39/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin keskustelussa mennään suoraan tuohon toistemme haukkumiseen ja unohdetaan jutun pointti, joka oli siis tämä hulluus:

"Vain noin yksi prosentti seuroissa harrastaneista lapsista etenee huipputasolle saati ammattilaiseksi, mutta toiminta on järjestetty kyseisen prosentin ehdoilla."

Vierailija
40/110 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Mikä saa sinut luulemaan, että harrastava lapsi ei panosta kouluun? Meillä lapset pelaavat jääkiekkoa, mutta panostavat myös kouluun ja koulumenestys on hyvä tai suorastaan kiitettävä.