Huono veren happitaso välillä - onko syytä huolestua?
Minulla on ollut jo pidemmän aikaa käytössä aktiivisuusranneke, joka mittaa veren happisaturaatiota. Suurimman osan ajasta se näyttää varsin normaaleja lukemia, n. 95-100%, mutta lähes päivittäin tulee hetkellisiä isoja pudotuksia happitasoihin, lukema ollut huonoimmillaan 70%. Pitkään ajattelin vaan että mittaus on syystä tai toisesta epäonnistunut ja siksi tullut virheellinen lukema. Mutta muutaman kerran olen hoksannut katsoa lukemia silloin kun on ollut normaalista poikkeava olo. Esimerkiksi tänään iltapäivällä töissä tuli voimakas väsymys ja aivosumu, happitaso oli rannekkeen mukaan silloin 77%. Pari kertaa näyttänyt päänsäryn aikana alle 80%, samoin silloin kun yhtäkkiä tuli kylmä hiki ja matkapahoinvointia vastaava olo.
Mitä mieltä olette, onko syytä huolestua vai ei?
Taustatietona että olen kolmekymppinen perusterve, normaalipainoinen nainen.
Kommentit (25)
Olet hengittänyt pinnallisemmin/huonommin sillä hetkellä tai sitten anturissa on ollut huono kontakti. Ei ole muita syitä koska olet perusterve nuori ihminen.
Tupakka pois ja astmalääke päälle.
Jos iho on viileä, niin ei näytä todellista lukemaa.
Ne rannekkeiden happisaturaatiomittarit on täysin leluja. Itselläni on 500 euron urheilukello ja sekin ilmoittelee ihan mitä sattuu saturaatiolukemia, ensin voi olla 82% ja heti perään 96%.
Jokainen tulkoon uskossaan onnelliseksi! Happisaturatio?
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että runsas ketjutupakointi on pilannut keuhkoni!!
Apua.
En halua lopettaa tupakointia.
Ap
Vaihda nuuskaamiseen.
Jos happisaturaatio on 70 %, niin olisit varmaan jo kuollut. Kyse täytyy siis olla teknisestä viasta.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuuko ruokailun jälkeen vai myös ilman ruokailua?
Tapahtuu myös ilman ruokailua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Apua.
Ap
Jaahas, trolli paikalla. En siis polta enkä käytä nuuskaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ne rannekkeiden happisaturaatiomittarit on täysin leluja. Itselläni on 500 euron urheilukello ja sekin ilmoittelee ihan mitä sattuu saturaatiolukemia, ensin voi olla 82% ja heti perään 96%.
Aivan, hyvä tietää että lukemat voivat olla epätarkkoja kalliimmissakin laitteissa. Äidilläni on käytössä sama ranneke kuin itselläni ja hänellä lukemat pysyvät jatkuvasti normaalina. Voihan olla että laitteessani onkin jotain vikaa.
Ap
Noi kellot/älyrannekkeet ei anna oikeaa lukemaa.
Osta vaikka erikseen pulssioksimetri. Voit sitten sillä tarkastaa.
Vierailija kirjoitti:
Apua.
Ap
Siinäpä sitten ihmettelet,miksi happiraso on matala ja huippasee. Oletko polttanut kauan,ja rajusti? Oisko alkava COPD, eli keuhkoahtaumatauti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, hyvä tietää että lukemat voivat olla epätarkkoja kalliimmissakin laitteissa. Äidilläni on käytössä sama ranneke kuin itselläni ja hänellä lukemat pysyvät jatkuvasti normaalina. Voihan olla että laitteessani onkin jotain vikaa.
Ap
Jopa sairaaloiden leikkaussalien ja teho-osastojen huippukalliit vehkeet näyttävät joskus ihan omiaan, eli ei oikeaa arvoa. Niissä tosin näyttää myös käyrää,joten siitä voit päätellä, että onko todellinen arvo,ja mistä voi johtua. Että enpä nyt olisi niin huolissani.
Nämä älykellot...huoh. Väittää että valvon vaikka olen taatusti ollut unessa. Jos luen kirjaa väittää että nukun. Välillä ei ole happisaturaatiota ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos happisaturaatio on 70 %, niin olisit varmaan jo kuollut. Kyse täytyy siis olla teknisestä viasta.
Ei pidä paikkaansa. Mulla on happisaturaatio ollut todistettavasti ja tarkasti mitattuna uniapneatutkimuksessa alhaisimmillaan 67% ja olen todellakin hengissä.
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt ihan kuollut,mutta ei hyvä arvo. Terveen ihmisen normaali arvo on 93% tai sen yli.
Vierailija kirjoitti:
Nämä älykellot...huoh. Väittää että valvon vaikka olen taatusti ollut unessa. Jos luen kirjaa väittää että nukun. Välillä ei ole happisaturaatiota ollenkaan.
Todellakin. Ja osa vielä väittää,että nämä muka ovat niin osuvia.
Itse sanoisin,että suuntaa antavia.
Lentokoneessa kun alan voimaan huonosti, huimaa, heikottaa, päänsärkyä,
aktiivisuusranneke näyttää normaalia alempaa lukua,
muistaakseni hiukka alle 90.
Ei mulla varmaan koskaan ole ollut yli 95.
Suosittelen myös ostaa sormimittarin.
Tapahtuuko ruokailun jälkeen vai myös ilman ruokailua?