Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huono veren happitaso välillä - onko syytä huolestua?

Vierailija
27.09.2023 |

Minulla on ollut jo pidemmän aikaa käytössä aktiivisuusranneke, joka mittaa veren happisaturaatiota. Suurimman osan ajasta se näyttää varsin normaaleja lukemia, n. 95-100%, mutta lähes päivittäin tulee hetkellisiä isoja pudotuksia happitasoihin, lukema ollut huonoimmillaan 70%. Pitkään ajattelin vaan että mittaus on syystä tai toisesta epäonnistunut ja siksi tullut virheellinen lukema. Mutta muutaman kerran olen hoksannut katsoa lukemia silloin kun on ollut normaalista poikkeava olo. Esimerkiksi tänään iltapäivällä töissä tuli voimakas väsymys ja aivosumu, happitaso oli rannekkeen mukaan silloin 77%. Pari kertaa näyttänyt päänsäryn aikana alle 80%, samoin silloin kun yhtäkkiä tuli kylmä hiki ja matkapahoinvointia vastaava olo.
Mitä mieltä olette, onko syytä huolestua vai ei?
Taustatietona että olen kolmekymppinen perusterve, normaalipainoinen nainen.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No noilla tiedoilla on todennäköisempää, että vika on mittarissa kuin sinussa.

Mutta äidilläni oli tuollaisia hetkellisiä isoja pudotuksia, ja hänellä oli pitkään diagnosoimaton sydämen vajaatoiminta. Toki hän oli sinua paljon vanhempi.

Mutta seuraisin enemmän noita huonoja vointeja kuin mittaria. Jos ne yleistyvät tai pahenevat, mene ihmeessä lääkäriin. Mieluummin sitä menee vaikka turhaankin lääkäriin kuin murehtii tällaista asiaa.

Vierailija
22/25 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että runsas ketjutupakointi on pilannut keuhkoni!!

Apua.

En halua lopettaa tupakointia.

Ap

Siinäpä sitten ihmettelet,miksi happiraso on matala ja huippasee. Oletko polttanut kauan,ja rajusti? Oisko alkava COPD, eli keuhkoahtaumatauti?

Tuo ketjutupakointivastaus oli trollilta. En siis polta enkä nuuskaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mittari?

Mä sanoin lääkärille kerran,että näyttää öisin laskevan jopa 70 välillä ja lääkäriä ei kiinnostanut.

Uniapnea testin voi kuulemma tehdä sitten joskus "jos on ajankohtaista".

Vierailija
24/25 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä mittari?

Mä sanoin lääkärille kerran,että näyttää öisin laskevan jopa 70 välillä ja lääkäriä ei kiinnostanut.

Harmi ettei lääkäri perehtynyt tarkemmin huoleesi. Miten helposti/vaikeasti uniapneatestiin pääsee?

Itsellä ei puolison mukaan ole yönaikaisia hengityskatkoksia eikä kuorsausta. Joskus tosin herään tukehduttavalta tuntuvaan yskänpuuskaan, mutta se on luultavasti refluksia. Ja öisin happitasoiksi näyttää kuitenkin yli 90%.

Ranneke on Huawei band 6, ei siis varsinainen älyranneke.

Ap

Vierailija
25/25 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä mittari?

Harmi ettei lääkäri perehtynyt tarkemmin huoleesi. Miten helposti/vaikeasti uniapneatestiin pääsee?

Itsellä ei puolison mukaan ole yönaikaisia hengityskatkoksia eikä kuorsausta. Joskus tosin herään tukehduttavalta tuntuvaan yskänpuuskaan, mutta se on luultavasti refluksia. Ja öisin happitasoiksi näyttää kuitenkin yli 90%.

Ranneke on Huawei band 6, ei siis varsinainen älyranneke.

Ap

Laskenut kahdella eri rannekkeella.

Uniapnea testin helppoudesta en tiedä, ainakin lähete pitäisi saada ensin..

Mutta päivisin lukemat saa paremmin luultavasti sormeen laitettavasta pulssioksimetristä. Niissäkin on laaduissa eroja,mutta itse luotan niiden lukemiin enemmän.

Tottakai lääkäriltä voi kysyä. Ei täällä uskalla antaa kenellekään lääketieteellisiä neuvoja.