Onko ip-osoite tietokone- vai verkkokohtainen?
Meillä on kotona langaton wifi, jota käyttää kaksi läppäriä. Onko näiden läppärien ip:t eri vai samat, kun ovat samassa kotiverkossa?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ja ei. Ip:t vaihtuu vähän väliä. Tästä johtuen mikään palvelu ei muista kovin pitkään osoitettasi, vaikka samalta koneelta käyttää.
On ja ei. Jokaisen koneen MAC-numero on yksilöllinen ja se näkyy verkosta ulospäin palveluntarjoajalle. IP-osoite ei siis ole ainoa tunniste.
Äläpä häpötä kun mac osoite ei liiku reitityksen yli. Sisäverkossa (L2) niitä voi katsella.
Et taida olla alalla? Lue enemmän niin luulet vähemmän. MAC liikkuu jokaisen reitityksen mukana alusta loppuun. Se on osa OSI-siirtoyhteyskerrosta, johon koko TCP/IP perustuu. Käytännön sovellus on mm. netin yli tehtävät kyselyt, joihin voi vastata vain kerran. Kontrolli perustuu MACiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siis siitä, että yritin tilata yhden tavaratatalon uutiskirjettä enkä saanut sitä ja tajusin, että syy on varmaan se, että olin tilannut sen aiemmin vanhaan meiliini. Tuo vanha meili on jo pois käytöstä mutta näköjään en saa omalta koneelta enkä omasta kännykästä tilattua sitä enää mihinkään meiliin. Niin mietin saisinko miehen koneelta. Ap
Rekisteröidy uudelleen sen tavaratalon uutiskirjeen saajaksi uudella sposti osoitteella. Ip osoitteilla ei ole tämän asian kanssa tekemistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siis siitä, että yritin tilata yhden tavaratatalon uutiskirjettä enkä saanut sitä ja tajusin, että syy on varmaan se, että olin tilannut sen aiemmin vanhaan meiliini. Tuo vanha meili on jo pois käytöstä mutta näköjään en saa omalta koneelta enkä omasta kännykästä tilattua sitä enää mihinkään meiliin. Niin mietin saisinko miehen koneelta. Ap
Rekisteröidy uudelleen sen tavaratalon uutiskirjeen saajaksi uudella sposti osoitteella. Ip osoitteilla ei ole tämän asian kanssa tekemistä
Niin olen tehnytkin ja vielä kahdella eri meilillä ja sekä kännykästä ja läppäriltä. Ei silti onnistu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ja ei. Ip:t vaihtuu vähän väliä. Tästä johtuen mikään palvelu ei muista kovin pitkään osoitettasi, vaikka samalta koneelta käyttää.
On ja ei. Jokaisen koneen MAC-numero on yksilöllinen ja se näkyy verkosta ulospäin palveluntarjoajalle. IP-osoite ei siis ole ainoa tunniste.
Äläpä häpötä kun mac osoite ei liiku reitityksen yli. Sisäverkossa (L2) niitä voi katsella.
Et taida olla alalla? Lue enemmän niin luulet vähemmän. MAC liikkuu jokaisen reitityksen mukana alusta loppuun. Se on osa OSI-siirtoyhteyskerrosta, johon koko TCP/IP perustuu. Käytännön sovellus on mm. netin yli tehtävät kyselyt, joihin voi vastata vain kerran. Kontrolli perustuu MACiin.
Sinähän se hupiukko olet.
Ipv6:sta ilmeisesti puhut. Siinä laitteen rautaosoite muodostaa osan julkisesta osoitteesta. Sitä vaan ei ole käytössä.
Kipitäppäs nyt googleen päivittämään tietosi.
Koko asia on muutenkin turha ipv4:ssä koska koneen rautaosoitteella ei kukaan tee yhtään mitään.
Ihan sellainen pikkuasia vielä että tässä olisi n 10 mac osoitetta koneelta dsl reitittimen wan porttiin kun lasken kytkimet ja niiden portit koneen ja internetin välillä. Melko pitkä ketju
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kännykkä ja sun tietokone eivät saa samaa ip-osoitetta, joten tästä ip-osoitteeseen pohjautuvasta ongelmasta ei voi olla kyse.
Ok. Olen kotona ja kännykkä on kodin sisäverkossa. Ap
Mutta siitä huolimatta kahdella laitteella ei voi olla yhtä aikaa sama ip-osoite, siis varsinkaan samassa verkossa. Ja siis muutenkin nuo ip:t ovat yksilöllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Oikea vastaus lienee että Teillä on eri sisäverkon ip:t, jotka eivät ulospäin, mutta todennäköisesti kotinne kaikki koneet on internetissä samalla julkisella ip:llä.
NAT eli network address translation - piilottaa sisäverkon ip:n ja näyttää ulospäin vain yhden tietyn ip:n (joka ei ole yksikään sisäverkon ip:eistä).
ISP näkee asiakasreitittimen mac:n jos sillä tiedolla nyt sitten tekee kukaan mitään. Nehän tietää muutenkin missä osoitteessa se laite on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kännykkä ja sun tietokone eivät saa samaa ip-osoitetta, joten tästä ip-osoitteeseen pohjautuvasta ongelmasta ei voi olla kyse.
Poista puhelimesta wifi käytöstä ja käytä pelkkää mobiilidataa (--> ei ole enää sisäverkossa). Toimiiko sitten?
Mikä on toi Wi-Fi oikein on, jos se ei ole se kotiverkko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olen tehnytkin ja vielä kahdella eri meilillä ja sekä kännykästä ja läppäriltä. Ei silti onnistu. Ap
Olet varmaan tsekannut roskapostin, nämä menee joskus sinne suoraan.
kynsien ihailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, onneksi on vielä vanha PC käytössä jos oikeasti noin on...
MAC-address on kaikilla verkkolaitteilla, se ei siis ole minään Apple Mac-koneiden juttu.
Eli jos näen jonkin koneen IP:n niin saan selville henkilön osoitteen ja nimen kuka konetta käyttää, entäpä VPN vaikeuttaako sen käyttö koneen käyttäjän selvittämistä ja piilottaako VPN koneen mac osoitteen?
Vierailija kirjoitti:
No se on langaton lähiverkko, mutta se ei välttämättä tarkoita, että se on juuri teidän oma kotiverkko. Kun katsot laitteeltasi mahdollisia wi-fi verkkoja niin niitä on todennäköisesti useita, mutta vain yksi niistä on teidän oma kotiverkko.
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä kysymys oli esitetty 30:lle, niin niin se puhelin on varmaan sen wifin kautta kytkettnä siihen kotiverkkoon. Jos ap:n epäilys on, että se kotiverkon antama ip estää tämän uutiskirjeen tilaamisen, niin sehän on helposti testattu laittamalla puhelimesta wifi väliaikaisesti pois päältä. Tällöin se käyttää pelkkää mobiilidataa eikä voi saada kotiverkon ip-osoitetta.
Ip-osoite on konekohtainen. Tietokone / puhelin. Dhcp ei sitä osoitetta päivittäin tai kuukausittain vaihda.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos näen jonkin koneen IP:n niin saan selville henkilön osoitteen ja nimen kuka konetta käyttää, entäpä VPN vaikeuttaako sen käyttö koneen käyttäjän selvittämistä ja piilottaako VPN koneen mac osoitteen?
Et ainakaan suoraan. Aika yleisesti kotiverkoissa sisäiset osoitteet ovat joku 192.168.9.xxx tms, eli vaikka selvittäisit koneen osoitteeksi 192.168.9.123, niin se voi olla kenen tahansa missä päin tahansa. Sen sijaan jos näet julkisen IP:n, siis reitittimen IP:n, niin sitten pääset ehkä maan tarkkuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Et saa IP:n takana olevan koneen osoitetta tietoosi ilman viranomaisten antamaa määräystä kotisi internetyhteyden palvelutuottajalle. Eli käytännössä et saa tuota tietoosi. Viranomaiset voivat vaatia tuota tietoa myös VPN-palvelutuottajilta painavin syin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poista puhelimesta wifi käytöstä ja käytä pelkkää mobiilidataa (--> ei ole enää sisäverkossa). Toimiiko sitten?
Ei toimi. Ap