Ootteko huomannu että tässä yhteiskunnassa kukaan ei kykene syvälliseen keskusteluun?
Ei edes omat perheenjäsenet, ihmiset katsoo sua kuin hullua jos alat jotain asiaa puimaan syvällisemmin. Siihen tulee samantien sellanen muuri eteen minkä yli nää ihmiset ei osaa katsoa ollenkaan, ne menee ihan lukkoon.
Mutta jos puhutaan salkkareista tai jostain draamasta julkkisten piireissä niin keskustelu kyllä onnistuu.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut. Melko nopeasti toinen osapuoli ehdottaa että "pitäisköhän sun käydä vaikka psykologilla juttelemassa..." Ja tämä siis jos yrittää ottaa mitään "vaikeampaa" aihetta esille. Veikkaan että pelko on se mikä ihmisiä estää puhumasta ja kuuntelemasta.
Ehkä sulla menee nyt sekaisin syvällinen keskustelu ja omista ongelmista avautuminen?
No eikö se ole syvällistä keskustelua jos puhutaan vaikka siitä, miten kokee että maailmassa on nykyään paljon julmuutta tai miten haluaisin että turkistarhaus lopetetaan suomesta, koska se on turhaa kidutusta. Tai puhua ilmastonmuutoksesta -> että haluaisin elää askeettisemmin, ilman autoa ja luopua lihansyönnistä = olen täysin seonnut.
Se ei ole syvällistä keskustelua, jos kerrot omista mielipiteistäsi. Jos pohdit syitä ja seurauksia monelta kannalta ja kuuntelet myös vastapuolta, se on syvällistä keskustelua. Se vaatii pohjatietoa, kykyä kuunnella, valmiutta tarkastella omia mielipiteitään uudelleen ja toisen kunnioittamista.
Syvällisiin asioihin liittyy sellainen ikävä puoli, että ne helposti ravistelevat maailmankuvaa ja ovat järkyttäviä. Siksi syvällisistä asioista ei noin vain voi puhua. Ihmiset pelkäävät. Ne eivät kuulu normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa nyt ensin meille muille, mitä tarkoitat "syvällisellä keskustelulla". Moni ajattelee syvällisen keskustelun olevan monipuolista ja kaikki näkökulmat huomioon ottavaa ja voi käsitellä mitä aihetta vain.
Jotain ihmisiä syväälisesti koskettavaa kuten Käärijän ja Bojanin välinen rakkaus.
AP
No tuohan poikii varmasti keskustelua rakkaudesta yleensäkin. Ja kaikista sen vivahteista äidinrakkaudesta, rakkauteen vanhempiaan kohtaan ja kumppaniin.
Joo, joo, mutta ootteko seuranneet uutta Bikinipettäjät suljetulla -sarjaa?
Vierailija kirjoitti:
Syvällisiin asioihin liittyy sellainen ikävä puoli, että ne helposti ravistelevat maailmankuvaa ja ovat järkyttäviä. Siksi syvällisistä asioista ei noin vain voi puhua. Ihmiset pelkäävät. Ne eivät kuulu normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen.
Sulle syvällinen keskustelu on sama kun puhuttais kuolemasta?
https://www.vauva.fi/keskustelu/3171007/mita-syvallinen-keskustelu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut. Melko nopeasti toinen osapuoli ehdottaa että "pitäisköhän sun käydä vaikka psykologilla juttelemassa..." Ja tämä siis jos yrittää ottaa mitään "vaikeampaa" aihetta esille. Veikkaan että pelko on se mikä ihmisiä estää puhumasta ja kuuntelemasta.
Ehkä sulla menee nyt sekaisin syvällinen keskustelu ja omista ongelmista avautuminen?
No eikö se ole syvällistä keskustelua jos puhutaan vaikka siitä, miten kokee että maailmassa on nykyään paljon julmuutta tai miten haluaisin että turkistarhaus lopetetaan suomesta, koska se on turhaa kidutusta. Tai puhua ilmastonmuutoksesta -> että haluaisin elää askeettisemmin, ilman autoa ja luopua lihansyönnistä = olen täysin seonnut.
Jos tuosta nappaa esimerkiksi turkistarhauksen, niin olen samaa mieltä siitä, että se on eläinrääkkäystä ja se pitäisi kieltää. En kuitenkaan ole perehtynyt turkistarhaukseen elinkeinona siten, että voisin kenenkään asiaa tuntevan kanssa keskustella aiheesta syvällisesti. En myöskään ole perehtynyt valtion talouteen enkä edes nykyisen hallituskauden ensi vuoden budjettiin siten, että pystyisin edes miettimään, millaisia tukia ja muita toimenpiteitä pitäisi näille elinkeinonharjoittajille tarjota, jos heidän toistaiseksi laillinen elinkeinonsa jossain vaiheessa kielletään. Käsittääkseni - en ole edes varma - turkistarhoja on eniten Pohjanmaalla eikä mulla ole Pohjanmaastakaan sellaista tietoa, että voisin visioida turkistarhaajille jonkin muun alan työuran. Lähihoitajia ja sairaanhoitajia sielläkin kaiketi tarvitaan, mutta kaikki eivät voi opiskella lähihoitajiksi tai sairaanhoitajiksi. Enkä ole myöskään tietoinen turkistarhaajien ikähaarukasta eli ovatko he pääasiassa nuoria vai jo sen ikäisiä, että heitä koskemaan voitaisiin laittaa jokin aikaistettu eläke. En siis pystyisi syvälliseen keskusteluun aiheesta turkistarhaus vaan ainoastaan olemaan samaa mieltä siitä, että se on eläinrääkkäystä ja pitäisi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolema on hyvä esimerkki syvällisistä aiheista.
Vierailija kirjoitti:
Joo, joo, mutta ootteko seuranneet uutta Bikinipettäjät suljetulla -sarjaa?
Kyllä tätäkin sarjaa voisi syvällisesti tarkastella: mitä se kertoo nykyajasta, miten moraalikäsitykset muuttivat ajan saatossa, mikä on näiden ohjelmien tarkoitus jne.
Olen huomannut. Jos haluaa jutella taiteen suhteesta luonnonsuojeluun, sua katsotaan kuin taivaastatipahtanutta ja jatketaan jonkun telkkuohjelman ruotimista tai naapurin haukkumista. Plääh sentään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A: Mun isän kuolemasta on 14 vuotta.
B: Mun isä on vielä elossa.
Erittäin syvällinen keskustelu?
Ihmisiä on kahdenlaisesti, niitä jotka tykkäävät jutella syvällisiä ja niitä jotka eivät. Lisäksi voi olla eroja, mitä syvällinen tarkoittaa kenellekin. Ei musta siinä ole mitään väärää, ihmiset ovat sellaisia kuin ovat. Et ole vain hakeutunut itse tällaisten ihmisten lähettyville. Mulla on ainakin paljon tuttuja, joiden kanssa puhutaan syvällisistä ja hyvinkin abstrakteista asioista. Mutta on myös tuttuja, joiden kanssa puheenaiheet ovat konkreettisempi ja jokapäiväsempiä, enkä heitä yritä pakottaa muuhun.
Edelleen pidän hämmentävänä sitä, että onnistuin juttelemaan puoli tuntia maidosta ihan tuntemattoman kanssa ilman tappelua ja arvokiistoihin sortumista. Siinä on malliesimerkki syvällisestä keskustelusta. Ei vänkäämistä, vaan eri näkökulmien pohdintaa ihan arkisesta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa:D Suurin piirtein yhtä syvällinen, kuin että kertoisit ystävällesi kuolevasi parin päivän sisään. Ystäväsi vastaisi: määpä jään vielä eloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti: Nyt kuulkaas lapset A ja B, ei se tarkoita sitä, ettenkö rakastaisi teitä kumpaakin yhtä paljon. Ja etten rakastaisi isiänne. Syökääpä nyt, ei puhuta ruokapöydässä näin vakavista asioista. Mennään sitten tunnin päästä katsomaan isää sinne suljetulle, mulla menee hetki, että ehdin vaihtaa uudet bikinit ja meikata ja laittaa pusukuvan Instaan seuraavalle isukkiehdokkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen pidän hämmentävänä sitä, että onnistuin juttelemaan puoli tuntia maidosta ihan tuntemattoman kanssa ilman tappelua ja arvokiistoihin sortumista. Siinä on malliesimerkki syvällisestä keskustelusta. Ei vänkäämistä, vaan eri näkökulmien pohdintaa ihan arkisesta asiasta.
Niin. Kuinka siinäkin pitää valita aivan tyystin ideologisella perusteella joko siniset tai punaiset tölkit ja sitten kuitenkin kun purkki tippuu kassajonossa lattialle, niin valkoistahan sieltä valuu ja ympäristö nauraa sinulle vahingoniloisena ihonväristä, uskonnosta ja puoluekannasta riippumatta. Vielä äänekkäämmin, jos se oli se kaupan viimeinen punaliputettu -60% tölkki, jonka sait jemmattua itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
juu
Whoa! Sä sanot vähän, mut niinku tosi diippii...
A-studio on pettymys joka kerta. Joskus olisi kiva, kun istuisivat vaikka pari tuntia ja oikeasti avaisivat yhtä aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Pelkääminen, häpeä ym "ikävät" tunteet ei kuulu hedonistiseen suomalaiseen kulttuuriin.
En ole.
Ehkä sinulla on mielenkiintoinen perhe ja/tai tuttavapiiri?
Nuorella iälläkin voi olla merkitystä.