Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yrittäjät haluaa sunnuntailisät pois

Verot maksanut
26.09.2023 |

Kannattais yrittäjien hiukan miettiä jos haluavat sunnuntai ylityöt halvemmaksi.
Itse ainakin vietän viikonloput kotona jos 300% sunnuntaiylityö korvaus pienenee.
Usein on vientiteollisuudessa tarvetta tehdä viikonloppuja.
Mutta ylityöt aina vapaaehtoisia.
Että välttämättä ei löydy enää tekijöitä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos sunnuntai on nykyään viikonpäivä siinä missä muutkin niin miksei pistetä kaikkea auki seitsemänä päivänä viikossa. Koulut ja kaikki muut. Vapaapäiviä olisi sitten silloin tällöin.

Jes. Ja sunnuntaina klo 07 kun hiljaisuus loppuu, saa leikata nurtsaa, laittaa lehtipuhaltimen huutamaan ja tampata mattoja. Tavaksi voi ottaa joka sunnuntain. Pitäähän se joku rytmi olla elämässä.

Eihän näitä ole mikään kieltänyt tekemästä.

Vierailija
22/37 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylityöt on todellakin vapaaehtoisia. Yrittäjät saavat itse päättää mitä maksavat työntekijöille. Niin se yritys toimii. Sit se joko menestyy tai ei.

Ei se yrittäjä saa itse päättää mitä maksaa. Yrittäjä maksaa vähintään tessin mukaan ja jos ei maksa, niin maksaa sitten vielä enemmän oikeusjutun jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä homma. Ja pyhäpäivien tuotot meille yrittäjille, yhteiskunnan tukipylväille, rehellisesti verottomiksi nekin !

Lisiä ei tarvitse maksaa kun tekee itse tuloksensa ja sunnuntaityöt.

Miksi ette soita vesilaitokselle että haluatte alennusta veden hintaan? Tai joka paikkaan mistä iknä laskuja tuleekin.

Vierailija
24/37 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistetaanpa että suomalaiset yrittäjät ja Suomen yrittäjät ry on kaksi täysin eri asiaa. Jälkimmäinen edustaa lähinnä suuryrityksiä.

Häh???

Suomen Yrittäjät on edustavinaan pköyrityksiä,ei suuryrityksiä. Suuria varten on EK  - ja nykyinen hallitus ja sen pro olemassaolevat suuryritykset - politiikka.  JA vielä kehtaa väittää olevansa markkinatalouden kannattajia...

Sunnuntailisät on pieni korvaus siitä, että palveluammateissa ollaan töissä silloin, kun muu perhe ja ystävät on vapaalla. En ole alan ihminen, eli  minä en lisistä hyödy, mutta en hyväksy niiden poistamista.

Suomalaiset työantajat ovat kohtuuttomuuden ja äärimmäisen itsekkyyden asialla.

Vierailija
25/37 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäni vuorotöitä tehneenä olen aina ajatellut, että siksi saan vkl/yövuorosta korkeampaa palkkaa on se, että ns. "normitöissä" oleva viettää sen ajan vapaalla. Lapset on kotona, pankit, virastot sun muut on kiinni. Jos joudun olemaan poissa kotoa lasteni vapaapäivinä tai yleisinä "lepopäivinä" niin saan siitä erillisen korvauksen.

Yhteiskunnan täytyy vielä hitusen muuttua 24/7 auki olevaksi, jotta voisin luopua korvauksista.

Onneksi omalla alalla on myös noita nykyiseen virka-aikaan auki olevia yksiköitä mihin mennä töihin.

Vierailija
26/37 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei mulle makseta maanantailisää tai tiistailisää? Miksi sunnuntai on jotenkin arvokkaampi että siitä pitäisi maksaa moninkertaisesti?

Siksi kun koulua käyvät lapset ovat kotona la ja su. Siksi kun juhlat ja kutsut järjestetään viikonloppuna.

Mutta tervetuloa sunnuntaina ja arkipyhinä normi palkalla töihin :)

Meetkö lauantaina töihin vai kieltäydytkö vuoroista?

Vierailija
27/37 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei kai ole ketään sunnuntaina sitten paikalla tai lauantaina? Oliko kyse isosta yrityksestä vai mini.

Vierailija
28/37 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylityöt on todellakin vapaaehtoisia. Yrittäjät saavat itse päättää mitä maksavat työntekijöille. Niin se yritys toimii. Sit se joko menestyy tai ei.

Ei se yrittäjä saa itse päättää mitä maksaa. Yrittäjä maksaa vähintään tessin mukaan ja jos ei maksa, niin maksaa sitten vielä enemmän oikeusjutun jälkeen.

Sunnuntain tuplapalkka ja ylityökorvaukset tulee työaikalain perusteella, ei työehtosopimusten.

Vierailija
29/37 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkuputiikeissa yrittäjä voi itse tehdä sunnuntait tai vaihtoehtoisesti pitää puljunsa kiinni. Isoilla yrityksillä on hyvin varaa maksaa sunnuntailisät, minimihenkilöstöllä niitä putiikkeja silloin muutenkin pyöritetään.

Eipä niillä miljoonien liikevaihdolla olevilla yrityksillä kassa kestä tuollaisia henkilöstökuluja. Rakennusalalla on hyvät korvaukset ym. ja miten kävikään isoille pojille?

Mulle passaa hyvin, vaikka maksettaisiin +500% palkka sunnuntailta. Ehtona on tosin se, että sunnuntain tuotteista tai palveluista pystyy laskuttamaan sen saman +500% enemmän. Saattaa tosin olla, että kuluttajat oppisi taas hoitamaan asiansa arkena ja päiväsaikaan.

Vierailija
30/37 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei mulle makseta maanantailisää tai tiistailisää? Miksi sunnuntai on jotenkin arvokkaampi että siitä pitäisi maksaa moninkertaisesti?

Kun se on pyhäpäivä. Samoin arkipyhistä maksetaan lisää ja ilta- ja yövuoroista sekä ylitöistä. Ja miksi monella alalle tehdään töitä iltaisin, öisin ja sunnuntaisin? Siksi että kuluttaja haluaa saada palvelunsa 24/7. Mikäli palattaisiin vanhaan ma-pe 8-16 aikaan, loppuisi työt hyvin monelta ja alkaisi kitinä kun ei saa keskellä yötä tai la-su koko vuorokauden sitä ja tätä. Toiset tekee iltaa, yötä ja pyhiä ja toiset arkena 8-16. Miksi Maijan joka työskentelee pyhät, illat ja yöt pitäisi saada sama palkka kuin Mirkun joka tekee ma-pe 8-16 ja on kaikki pyhät, illat ja yöt perheen kanssa kotona? Kyllä normista poikkeavista työajoista pitää saada korvaus vai tekisitkö sinä pyhinä tai öisin työtä samalla palkalla kun muu yhteiskunta on vapaalla? Ihan tutkitusti vuoro- ja yötyö on terveydelle haitallista. Harva niitä tekisi ilman lisiä. Asia tietty häiritsee eniten vakiotyöaikaa tekeviä ja yrittäjiä ja jos ei yrittäjää kiinnosta maksaa lisiä niin putiikki kiinni. Jostain syystä kauppa kuitenkin kannattaa 24/7 ja eri lisistä riippumatta.

Vierailija
31/37 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä ajatus poistaa viikonloppulisät.. mutta vasta sitten kun ihan kaikilla aloilla siirrytään seitsemän päivän viikkoon.

Pankit, päiväkodit, kela, verotoimisto jne. Erityisesti kaikki NS julkinen sektori jossa työaika ma-pe eikä ikinä viikonloppuna.

Minun työnantaja sanoi aikoinaan että hän ei maksa viikonlopusta lisiä, vastasin että sitten en niitä tee.

Eikä ole sen jälkeen asiasta puhuttu, enkä ole yhtään viikonloppua töissä ollut (tässä yrityksessä).

Vierailija
32/37 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yrittäjät ole ollut sunnuntailisää poistamassa. Tarkoitus on kohtuullistaa sitä ja siirtää muiden päivien palkkoihin.

Mielestäni hyvät lisät olisivat 30 % lauantaintailta ja sunnuntailta.

Vierailija
33/37 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sunnuntain tuplapalkka ja ylityökorvaukset tulee työaikalain perusteella, ei työehtosopimusten.

Ja tessissä on määrätty niistä maksettava korvaus mikä on vähintään sama kuin työaikalaissa mutta se voi olla myös parempi kuin laissa, eli maksetaan tessin mukaan. TES on minimiehdot työlle sillä siinä ei voi sopia lakia heikompia asioita, parempia kylläkin.

Vierailija
34/37 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuputiikeissa yrittäjä voi itse tehdä sunnuntait tai vaihtoehtoisesti pitää puljunsa kiinni. Isoilla yrityksillä on hyvin varaa maksaa sunnuntailisät, minimihenkilöstöllä niitä putiikkeja silloin muutenkin pyöritetään.

Eipä niillä miljoonien liikevaihdolla olevilla yrityksillä kassa kestä tuollaisia henkilöstökuluja. Rakennusalalla on hyvät korvaukset ym. ja miten kävikään isoille pojille?

Mulle passaa hyvin, vaikka maksettaisiin +500% palkka sunnuntailta. Ehtona on tosin se, että sunnuntain tuotteista tai palveluista pystyy laskuttamaan sen saman +500% enemmän. Saattaa tosin olla, että kuluttajat oppisi taas hoitamaan asiansa arkena ja päiväsaikaan.

Olisi erinomaista kehitystä tehdä sunnuntaista jälleen se kiireetön päivä, jolloin ei voisi vaikka lähteä ostoksille, kun normaalit päivittäistavarakaupat tai megamarketit suljettaisiin aina sunnuntaiksi. Marketeissa on vielä niin vähän henkilökuntaa sunnuntaisin verrattuna liikevaihtoon, ettei sillä luulisi olevan kovin suuri merkitys. Asiakkaathan tähänkin mennessä on pistetty niissä työt tekemään.

Vierailija
35/37 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yrittäjät ole ollut sunnuntailisää poistamassa. Tarkoitus on kohtuullistaa sitä ja siirtää muiden päivien palkkoihin.

Mielestäni hyvät lisät olisivat 30 % lauantaintailta ja sunnuntailta.

Johan vitsin murjaisit. Ettäkö ne poistuvat lisät sitten siirrettäisiin muiden päivien palkkoihin? Ihan varmasti. Seuraavaksi sinulta viedään sitten ilta- ja yölisistä 70% kun olet raukka noin hyväuskoinen. Omalla alallani lauantaista ei makseta yhtään lisää sunnuntaista 100% jolloin väkeä on töissä muutama, verrattuna arjen useisiin kymmeniin. Tottakai se 70% sitten siirretään kaikille ma-pe palkkoihin. Lisäksi lauantaivuoro vaikuttaa sitten niin että harvoin on kahta vapaapäivää peräkkäin.

Vierailija
36/37 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrittäjä päättää pitää sunnuntaina auki kauppansa niin hän suunnittelee sillä silmällä sitten työvuorot.

Pakkoko joka kaupan on olla auki sunnuntaisin?

Ennen se oli luksusta kun joulukuussa oli sunnuntai aukiolot. Nykyään ei edes tee mieli jopa sunnuntaina mennä kauppaan.

Teollisuudessa eri tilanne. Tai no ehkä sitten jos poistuu niin sinnenkin tulee keskeytymätön vuorotyö koska sunnuntait on rahallisesti samanarvoinen.

En ymmärrä miksi käydään edes tätä keskustelua. Muualla maailmassa viikonloppu on viikonloppu ja pyhä on Pyhä.

Vierailija
37/37 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistetaanpa että suomalaiset yrittäjät ja Suomen yrittäjät ry on kaksi täysin eri asiaa. Jälkimmäinen edustaa lähinnä suuryrityksiä.

Suomalaiset yrittäjät ovat tervetulleita kertomaan medialle, etteivät kannata sunnuntailisien poistoa. Perustakoot vaikka oman Suomen Reilut Rrittäjät yhdistyksen. Jos kumpaakaan ei tapahdu, niin meillä muilla on oikeus ajatella, että kuuluvat samaan ahneeseen poppooseen isojen yrittäjien kanssa.