Yrittäjät haluaa sunnuntailisät pois
Kannattais yrittäjien hiukan miettiä jos haluavat sunnuntai ylityöt halvemmaksi.
Itse ainakin vietän viikonloput kotona jos 300% sunnuntaiylityö korvaus pienenee.
Usein on vientiteollisuudessa tarvetta tehdä viikonloppuja.
Mutta ylityöt aina vapaaehtoisia.
Että välttämättä ei löydy enää tekijöitä.
Kommentit (37)
No ei ole provo. Kannattaisi tutustua työehtosopimuksiin ennenkuin alkaa täällä arvostelemaan.
Yrittäjät varmaan haluavat ihan itse tehdä jatkossa sunnuntaivuorot.
Voi tulla kiire esim. Cittarissa.
Ylityöt on todellakin vapaaehtoisia. Yrittäjät saavat itse päättää mitä maksavat työntekijöille. Niin se yritys toimii. Sit se joko menestyy tai ei.
Kaikki töihon viikonpäivästä riippumatta eli pankit auki, alkot ja virastot.
Jos pyhillä ei ole enää merkitystä.
Pikkuputiikeissa yrittäjä voi itse tehdä sunnuntait tai vaihtoehtoisesti pitää puljunsa kiinni. Isoilla yrityksillä on hyvin varaa maksaa sunnuntailisät, minimihenkilöstöllä niitä putiikkeja silloin muutenkin pyöritetään.
Muistetaanpa että suomalaiset yrittäjät ja Suomen yrittäjät ry on kaksi täysin eri asiaa. Jälkimmäinen edustaa lähinnä suuryrityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki töihon viikonpäivästä riippumatta eli pankit auki, alkot ja virastot.
Jos pyhillä ei ole enää merkitystä.
Samoin terveyskeskukset, hammashoitolat ja Kela. Saataisiin vihdoinkin ne ikuiset jonot purettua.
Ei muuten olo provo nimittäin täällä itä-suomessa eloisa maksoi kesällä kolminkertaisen palkan kotihoidossa kun ei saanut viikonlopuksi muuten tekijöitä.
Jos yrityksellä ei ole varaa maksaa sunnuntain tuplapalkkaa, niin silloin ei tehdä sunnuntaina töitä.
Niin, jos sunnuntai on nykyään viikonpäivä siinä missä muutkin niin miksei pistetä kaikkea auki seitsemänä päivänä viikossa. Koulut ja kaikki muut. Vapaapäiviä olisi sitten silloin tällöin.
Miksei mulle makseta maanantailisää tai tiistailisää? Miksi sunnuntai on jotenkin arvokkaampi että siitä pitäisi maksaa moninkertaisesti?
PS on palkansaajapuolue kirjoitti:
300% ei saa kukaan eli tämä oli provo. Sen sijaan yrittäjät voisivat miettiä palkansaajiksi ryhtymistä sillä ahneudella ei ole rajaa kuten närpiön oikeudenkäynnit osoittavat. Kiinasta yrittäjiä suomeen olisi paras ratkaisu ja ilman tukia.
Älä valehtele.
Ainakin rakennusalalla saa sunnuntaina kolminkertaisen palkan.
Vierailija kirjoitti:
Miksei mulle makseta maanantailisää tai tiistailisää? Miksi sunnuntai on jotenkin arvokkaampi että siitä pitäisi maksaa moninkertaisesti?
Siksi kun sellainen on sovittu joskus neuvotteluissa ja kirjoitettu sopimuksiin.
Samassa pöydässä todennäköisesti sovittiin muitakin asioita, työläiset ei vaan nyt jaksa vinkua niiden poistamista kun eivät ole niin SAATANA MUNATTOMIA VINKUJIA.
Vierailija kirjoitti:
Muistetaanpa että suomalaiset yrittäjät ja Suomen yrittäjät ry on kaksi täysin eri asiaa. Jälkimmäinen edustaa lähinnä suuryrityksiä.
Suuryrityksiä edustaa EK ja tämä Suomen yrittäjät pk -yrittäjiä.
Muttaehdotuksena ei ihme näiltä nyrkkipajayrittäjiltä, voihan itse kukin miettiä miten aikoo näitä tukea
Hyvä homma. Ja pyhäpäivien tuotot meille yrittäjille, yhteiskunnan tukipylväille, rehellisesti verottomiksi nekin !
Vierailija kirjoitti:
PS on palkansaajapuolue kirjoitti:
300% ei saa kukaan eli tämä oli provo. Sen sijaan yrittäjät voisivat miettiä palkansaajiksi ryhtymistä sillä ahneudella ei ole rajaa kuten närpiön oikeudenkäynnit osoittavat. Kiinasta yrittäjiä suomeen olisi paras ratkaisu ja ilman tukia.
Älä valehtele.
Ainakin rakennusalalla saa sunnuntaina kolminkertaisen palkan.
Edellyttäen että olet tehnyt täydet tunnit lauantaina.
Eihän tämä yrittäjien vaatimus suoraan sanottuna edes kovin yllätä. Ensin haluttiin vapauttaa aukioloajat ja niinpä nykyisin moni isompikin peltoautomarketti voi olla auki kellon ympäri viikon jokaisena päivänä. Ja kas saatiin tapettua suuryksiköiden tieltä moni pikkukauppa ja kioski.
Sitä ennnen tehtiin mahdollsieksi ns. nollasopparit e. yhden työntekijän kuukauden työaika saattaa olla 0- etteenpäin. - Ja jollei työntekijä satu ennättämään vastaamaan myönteisesti sillä hetkellä, kun mahd. kutsu tekstivietinä töihin tulee ja töiden alkuun tunti tai kaksi, niin toivottavsti hän saa vielä mahdollisuuden päästä töihin toisellla kertaa.
Kyllä Suomesta saadaan näin ellei talous niin polarisaatio ja eriarvoisuus kasvun uralle.
Uskovainen mies.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos sunnuntai on nykyään viikonpäivä siinä missä muutkin niin miksei pistetä kaikkea auki seitsemänä päivänä viikossa. Koulut ja kaikki muut. Vapaapäiviä olisi sitten silloin tällöin.
Jes. Ja sunnuntaina klo 07 kun hiljaisuus loppuu, saa leikata nurtsaa, laittaa lehtipuhaltimen huutamaan ja tampata mattoja. Tavaksi voi ottaa joka sunnuntain. Pitäähän se joku rytmi olla elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun koulua käyvät lapset ovat kotona la ja su. Siksi kun juhlat ja kutsut järjestetään viikonloppuna.
Mutta tervetuloa sunnuntaina ja arkipyhinä normi palkalla töihin :)