Onko pyöräteillä nopeusrajoituksia?
Kommentit (33)
On ajettava sellaisella nopeudella, ettei itselle eikä muille tienkäyttäjille aiheudu vaaraa.
Sama nopeus, kuin autoillekin. Ajoradan yhteydessä sama nopeusrajoitus, kuin autoilijoille, muuten taajamassa 50km/h ja taajaman ulkopuolella 80km/h.
Pyörä tiellä vallitsee sama nopeusrajoitus kun sen vieressä kulkevalla autotiellä. Myös pyöräilijän tulee noudattaa nopeusrajoituksia.
Jos viereillä autotiellä on nopeusrajoitus 50km/h niin ei ole sopivaa päästellä pyörätiellä 80km/h vaikka alamäki antaisikin myöten. Olen kuullut että jotain pyöräilijää on sakotettu liian kovasta vauhdista. Eikö voi ihan soveltaa sitä alueen nopeusrajoitusta. Pyörätiellä, jos siellä kulkee myös jalankulkijoita niin autotietä matalampi tilannenopeus ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Pyörätiellä, jos siellä kulkee myös jalankulkijoita niin autotietä matalampi tilannenopeus ehdottomasti.
Tuo on aika epäreilua, että laki pakottaa pyöräilijät jalankulkijoiden sekaan vaikka siellä ei voi ajaa läheskään yhtä kovaa kuin viereisellä ajoradalla. Pyöräilijöille pitäisi olla oikeus valita, että kumpaa väylää haluavat ajaa. Silloin nopeat pyöräilijät menisivät ajorataa ja hitaat taas ajaisivat jalankulkijoiden seassa.
Pyöräily on jo valmiiksi hitaampaa kuin moottoriajoneuvoliikenne, ja näillä pakollisilla pyöräteillä polkupyöriä hidastetaan vielä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Sama nopeus, kuin autoillekin. Ajoradan yhteydessä sama nopeusrajoitus, kuin autoilijoille, muuten taajamassa 50km/h ja taajaman ulkopuolella 80km/h.
Paljonko siis on nopeusrajoitus autolle pyörätiellä?
Onko se 80?
T. Autoilija
25 km/h periaatteessa, sähköpyörälläkin avustus loppuu tuohon. Ei tuota kyllä kukaan valvo eipä toisaalta moni tavis ylitäkään kovin helposti kuin satunnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
25 km/h periaatteessa, sähköpyörälläkin avustus loppuu tuohon. Ei tuota kyllä kukaan valvo eipä toisaalta moni tavis ylitäkään kovin helposti kuin satunnaisesti.
Ei ole tuollaista nopeusrajoitusta. Taajamassa mennään taajaman nopeuksilla ja muualla vieressä olevan tien nopeusrajoitusten mukaan. Käytännössä hyvin harva pyöräilijä pääsee sellaisin nopeuksiin pihateiden yms. ulkopuolella.
Ajoradan liikennemerkit koskevat myös pyöräteitä, esimerkiksi nopeusrajoitus, etuajo-oikeus ja pakollinen pysähtyminen. Mitään niistä ei taideta noudattaa. Kaksipyöräisen pysäköinnistä on toki omat väljemmät säännöksensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 km/h periaatteessa, sähköpyörälläkin avustus loppuu tuohon. Ei tuota kyllä kukaan valvo eipä toisaalta moni tavis ylitäkään kovin helposti kuin satunnaisesti.
Ei ole tuollaista nopeusrajoitusta. Taajamassa mennään taajaman nopeuksilla ja muualla vieressä olevan tien nopeusrajoitusten mukaan. Käytännössä hyvin harva pyöräilijä pääsee sellaisin nopeuksiin pihateiden yms. ulkopuolella.
Tavallaan pyöräteillä on nopeusrajoitus ja tavallaan ei. Miltei minkä tahansa pyörän saa kulkemaan yli 40 km / h jos olet kaupunkialueella missä 40 km /h on suurin sallittu nopeus. Se, että sakotetaanko siitä on taas eri asia.
Kun on kunnon alamäki niin pyörä kulkee vaikka 50 km/h.
Vierailija kirjoitti:
25 km/h periaatteessa, sähköpyörälläkin avustus loppuu tuohon. Ei tuota kyllä kukaan valvo eipä toisaalta moni tavis ylitäkään kovin helposti kuin satunnaisesti.
25 km/h on raja kuinka kovaa ajoneuvo saa moottorin voimalla kulkea ennen kun se katsotaan mopoksi. Sillä ei ole mitään tekemistä pyörätien nopeusrajoituksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörätiellä, jos siellä kulkee myös jalankulkijoita niin autotietä matalampi tilannenopeus ehdottomasti.
Tuo on aika epäreilua, että laki pakottaa pyöräilijät jalankulkijoiden sekaan vaikka siellä ei voi ajaa läheskään yhtä kovaa kuin viereisellä ajoradalla. Pyöräilijöille pitäisi olla oikeus valita, että kumpaa väylää haluavat ajaa. Silloin nopeat pyöräilijät menisivät ajorataa ja hitaat taas ajaisivat jalankulkijoiden seassa.
Pyöräily on jo valmiiksi hitaampaa kuin moottoriajoneuvoliikenne, ja näillä pakollisilla pyöräteillä polkupyöriä hidastetaan vielä lisää.
Itse asiassa Oulussa on havahduttu siihen, että pyöräilijöitä ja kävelijöitä ei olisi koskaan pitänyt laittaa toistensa sekaan.
https://www.kaleva.fi/oulussa-pyoraillaan-jalkakaytavilla-eika-osata-va…
"Oulussa pyöräillään jalkakäytävillä, eikä osata väistämissääntöjä - liikenneinsinöörin mukaan kävelyn ja pyöräilyn yhdistäminen oli "katastrofaalinen virhe""
"- 70-luvulla pyöräilyn ajateltiin olevan ohimenevä ilmiö, ja se siirrettiin jalankulkijoiden sekaan. Keksittiin yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie, mikä oli aika katastrofaalinen virhe."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörätiellä, jos siellä kulkee myös jalankulkijoita niin autotietä matalampi tilannenopeus ehdottomasti.
Tuo on aika epäreilua, että laki pakottaa pyöräilijät jalankulkijoiden sekaan vaikka siellä ei voi ajaa läheskään yhtä kovaa kuin viereisellä ajoradalla. Pyöräilijöille pitäisi olla oikeus valita, että kumpaa väylää haluavat ajaa. Silloin nopeat pyöräilijät menisivät ajorataa ja hitaat taas ajaisivat jalankulkijoiden seassa.
Pyöräily on jo valmiiksi hitaampaa kuin moottoriajoneuvoliikenne, ja näillä pakollisilla pyöräteillä polkupyöriä hidastetaan vielä lisää.
Norjassa pyörätiet ovat kaikki vapaaehtoisia. Siellä ei käytetä ollenkaan pyöreitä pakollisen pyörätien merkkejä vaan pyörätien merkit ovat nelikulmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörätiellä, jos siellä kulkee myös jalankulkijoita niin autotietä matalampi tilannenopeus ehdottomasti.
Tuo on aika epäreilua, että laki pakottaa pyöräilijät jalankulkijoiden sekaan vaikka siellä ei voi ajaa läheskään yhtä kovaa kuin viereisellä ajoradalla. Pyöräilijöille pitäisi olla oikeus valita, että kumpaa väylää haluavat ajaa. Silloin nopeat pyöräilijät menisivät ajorataa ja hitaat taas ajaisivat jalankulkijoiden seassa.
Pyöräily on jo valmiiksi hitaampaa kuin moottoriajoneuvoliikenne, ja näillä pakollisilla pyöräteillä polkupyöriä hidastetaan vielä lisää.
Norjassa pyörätiet ovat kaikki vapaaehtoisia. Siellä ei käytetä ollenkaan pyöreitä pakollisen pyörätien merkkejä vaan pyörätien merkit ovat nelikulmaisia.
Muualla osataan hoitaa liikennejärjestelytkin paremmin. Suomessa valtaosa liikenneruuhkista ja myös melko iso osa kolareista johtuu järkyttävästä liikennesuunnittelusta. Esim. isot tiet laitetaan päättymään ahtaisiin risteyksiin ja rakennetaan lähes olemattoman näkyvyyden risteyksiä, joihin voi ajaa kovalla vauhdilla.
Poliisi pysäytti minut kerran kun poljin alamäkeen 52 km/h ja oli 40km/ h rajoitus. Eivät ihme antaneet sakkoa mutta sanoivat että pyöräilijöillä on myös nopeusrajoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 km/h periaatteessa, sähköpyörälläkin avustus loppuu tuohon. Ei tuota kyllä kukaan valvo eipä toisaalta moni tavis ylitäkään kovin helposti kuin satunnaisesti.
25 km/h on raja kuinka kovaa ajoneuvo saa moottorin voimalla kulkea ennen kun se katsotaan mopoksi. Sillä ei ole mitään tekemistä pyörätien nopeusrajoituksen kanssa.
Mun auto, moottorikelkka, moottorivene, mönkkäri ja moottoripyörä kulkevat kaikki yli tuon 25.
Onko ne kaikki siis oikeasti mopoja?
Oliskin hyvä juttu, ei olis kaikenmaailman dieselveroja, katsastuksia, vakuutuksetkin olis halvempia...
Työtön mies 47 kirjoitti:
Poliisi pysäytti minut kerran kun poljin alamäkeen 52 km/h ja oli 40km/ h rajoitus. Eivät ihme antaneet sakkoa mutta sanoivat että pyöräilijöillä on myös nopeusrajoitus.
Oliko baariin tai Alkoon kiire?
Töihin ei ainakaan...
Pyörätiestä en tiedä mutta poliisi sanoi että se pihakadun 20 koskee.