Remontit ylihinnoiteltuja
Suurin osa remonttijutuista on äärimmäisen helppoja ja normaaliälyiselle opeteltavia. Jos useampi sen tajuaisi niin menis aika moni remppapulju nurin ja ihan ansaitusti. Sen verran ylihinnoiteltuja ovat. Ei se tosin ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Suomalaiset on ihmeen hyvin peloteltu siihen et jutut ois vaikeita ja joku katastrofi odottaa jos itse teet vaikka oikeasti ainoa katastofi missä vaan vahingossakin on kulut jotka menis firmojen työhön ei itse materiaalit. Aina on niitä tee se itse tunareita mutta he ovatkin ihan eri ihmisjoukko kuin normaali henkilö joka ottaa selvää ja tekee huolella itse.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kiinnostusta tehdä itse, maksetaan mielellään.
Se kertookin että olet laiska tyhmän lisäksi
Noh, itse teen hyväpalkkaista akateemista työtä, jossa joskus työpäivät venyvät viikonlopunkin puolelle. En halua käyttää vähäistä vapaa-aikaani opetellen You Tubesta keittiöremonttia.
Kysynkin mitä tyhmää on siinä, että tekee voitavansa pitääkseen Suomen talouden pyörät pyörimässä maksamalla palveluista, jotka alan ammattilaisilta sujuvat paremmin kuin itseltäni?
Ehkä sitten olen laiska (teen viikonloppuja myöten töitä) ja tyhmä (teen akateemista asiantuntijatyötä).
Keittiöremontissa työn osuus on helposti 5000 €. Saa olla aika muhkea nettopalkka, että kannattaa jättää tekemättä remontti itse. Jos vain osaamista löytyy. Jos ei pysty tekemään niin sittenhän se on pakko vain maksaa sellaiselle joka osaa. Rahassa mitattuna kuitenkin kannattaa ottaa vaikka kuukausi palkatonta lomaa töistä remonttia varten.
Ilmeisesti et itse ole akateemisissä töissä. Ei niistä noin vain oteta palkatonta lomaa. Esihenkilöillä on johdettavia ja projektipäälliköillä kymmeniä asioita, joiden etenemistä pitää jatkuvasti seurata ja tarvittaessa puuttua. Jos otetaan huomioon aika, jonka keittiöremontin opetteluun käyttäisin, itse remontti ja mahdolliset korjauskulut kun jokin menee pieleen, niin ehdottomasti kannattaa rahallisestikin teetättää työ ulkopuolisella ammattilaisella.
T. Se akateeminen
Missaat pointin, joita mielestäni lainaamassasi viestissä oli ainakin
1. Keittiöremontti vie n. 2-20 päivää riippuen teetkö ihan kaiken uusiksi vai vaihdat vain kaapistot ja kodinkoneet.
2. Homma on helppoa mutta työlästä = suuri työn osuus, mutta vaativuudeltaan vaikeinta on tyyliin pitää vatupassia kädessä tai seurata Ikean ohjeita --> jokaisen akateemisen tulisi osata.
3. Jotta Akateemisena sulle jää käteen se 5000€ Suomen verotuksessa kyse on todennäköisesti ainakin kahden kuukauden palkoista, jos esim. kuukausipalkka on 5000€/kk. Täten tuossa jää yli kuukausi aikaa ihan vaan sohvalla makaamiseen ja youtubesta remppaohjeiden kattomiseen / kirjastosta remppakirjojen lukemiseen.
4. Keskimäärin ihmiselämän aikana tekee useamman keittiörempan / on jonkun apupoikana ennen akateemista uraa joten tuon rempan opetteluun ei oikeasti yksikään älyllinen olento tarvitse yli kuukautta.Ja itsekin akateemisena olen työnantajalleni "korvaamaton", mutta käytännössä pienellä ennakkosuunnittelulla palkaton vapaa onnistuisi, varsinkin kun tuo keittiöremppa ei estä sinua tekemässä kaikkein kiireellisimpiä hommia (jos tekee töitä esim. 4h/päivässä.
En tiedä, mistä olet tuon 5000 repäissyt. Itselläni keittiöremontti kantakaupungissa vanhassa talossa maksoi lähemmäs 60 000 euroa.
Ei ne pintaremontit nyt vaikeita olekaan. En mä silti alkais minkään Googlen ohjeilla omatoimisiin kylppäriremppoihin tai vaihtamaan keittiön paikkaa tai rakentamaan saunaa vaatehuoneeseen.
Ihan tarpeeksi nähty noita tee se itse-virityksiä ja suurin osa on ihan pommeja.
Vierailija kirjoitti:
Riittää, että tee-se-itse mies maalaa kellarin seinän lateksimaalilla kalkkimaalin sijaan ja seinät iskee homeeseen n. 3-4 vuoden päästä mikäli vähänkin maakosteutta pääsee seinään :)
Toinen klassikko mistä tykkäsin oli kun appiukko pesi painepesurilla tiiliseinän sammaleet. Lopputuloksena tiilien saumat päästi kosteuden läpi ja villat seinän sisällä homehtu. Tuli vähän kalliimmaksi kuin pelkät tarvikkeet ;)
Ihan riippuu kellarista. Jos on nykyajan kellarikerros, niin ei tarvi mitään kalkkimaaleja.
Ei ole osaamisesta kiinni, vaan jaksamisesta ja ajankäytöstä, Itse tekemällä homma etenee liian hitaasti, kun aikaa tehdä on vain muutama tunti illassa. Tosi raskastakin on palkkatyön ohessa tehdä. Mieluummin siis maksaa, mutta kyllä kuitenkin soisi että jälki olisi hyvää noilla hinnoilla. Oman, ja tuttavapiirin kokemusten perusteella on hyvin tavallista että kuitenkin lopulta joutuu itse paikkailemaan ammattilaisten työn jälkeä.
Siitä vaan mammat rempatkaa itse, sehän on niin helppoa!
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan mammat rempatkaa itse, sehän on niin helppoa!
No ei se mitään raketti-tiedettä ole. Monta kämppää on jo rempattu.
Valitettavasti tee-se-itse -remontit näkee jo kilometrin päästä. Harva osaa tehdä ammattitaitoista jälkeä.