No niin. Leipä on pahasta. Mitkä muut asiat olivat ennen normaaleja, mutta nyt niissä on jotain vikaa?
Hesarin mielipidepalstalla on viime päivinä keskusteltu siitä, että leivässä on liikaa sokeria ja suolaa. Uskaltaako sitä enää syödä?
Lapsuudessani oli muistaakseni kampanja, että kuusi palaa leipää kuuluu päivään.
Lapsuudessani kaikki myös joivat lehmänmaitoa. Nykyisin pitää juoda kauramaitoa, käsittääkseni jopa päiväkodeissa.
Muita vastaavia?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ennenhän sitä ajateltiin, että mehut ovat terveellisiä. Jotkut luulevat niin edelleen.
Siksi ihmettelen smoothien ja vihermehujen suosiota. Näitä mainostaa myös terveysintoilijat.
Vertaatko sinä nyt itse tehtyjä terveellisiä vihermehuja ja smoothieta joihinkin kauppojen tuoremehuihin tai sokerilla kyllästettyihin mehukatteihin?
Ei voi olla todellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaa saa syödä noin 3 lihapullaa viikossa tms.
Meinaatko tulla kieltämään jos syön 6-8 tai peräti kymmenkunta lihapullaa?
Olikohan se suositus oikeasti 300 g lihaa viikossa? Kuka muistaa?
Punaista lihaa max. 350 gr viikossa. Ennen oli max. 500 gr/viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei suinkaan ole leipä, vaan ruokatottumukset ja voileivästä on tehty hirveä suola- ja energiapommi.
Kuinka moni syö leipää, johon sipaistaan vain margariinia tai voita, niin kuin tehtiin ennen 2000-lukua?
Ihan suurin osa maailman väestöstä syö leipänsä laittamatta sen päälle yhtään mitään levitteitä. Voileivät päällisineen ovat pohjoisten maiden turhuuksia jotka vain lihottavat.
Joten se leipä kannattaa jättää sieltä alta pois.
Vierailija kirjoitti:
Leivässä ei ole mitään vikaa, mitä sekoilet.
Älä kaikkea usko hyvä ihminen. Päätä ihan itse mitä syöt.
Tietenkin päätän itse, mitä syön. Leivät jätän syömättä.
Muistatteko vielä, kun piti syödä 6 palaa leipää ja 6 lasia maitoa päivässä? Olin neuvolassa esikoista odottaessa n 15 v sitten, ja muistan vielä saamani esitteen, jossa tuota korostettiin. Ei ihme, että ihmiset voivat huonosti! Ps Olin eri mieltä, mutten uskaltanut sanoa. Enkä uskaltaisi vieläkään missään lääkärillä vastustaa tätä leivän ja maitotuotteiden tarjontaa.
Suomessa syödään liikaa leipää.
Maito, voi, leipä ym on muodissa riippuen tuottajien lobbauksesta !
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko vielä, kun piti syödä 6 palaa leipää ja 6 lasia maitoa päivässä? Olin neuvolassa esikoista odottaessa n 15 v sitten, ja muistan vielä saamani esitteen, jossa tuota korostettiin. Ei ihme, että ihmiset voivat huonosti! Ps Olin eri mieltä, mutten uskaltanut sanoa. Enkä uskaltaisi vieläkään missään lääkärillä vastustaa tätä leivän ja maitotuotteiden tarjontaa.
Muistetaan ja nämä kasarilla olleet "6 palaa leipää kuuluu päivään" ja eräänkin jääkiekkoilijan vetämät maitokampanjat ja tv:ssä pyörineet "panin maitoa tulemaan"-rallatukset olivat leipä- ja maitoteollisuuden markkinointikampanjoita, siitä on ollut ihan uutisiakin miten ujuttautuivat sen ajan virallisiin ravintosuosituksiin ja niitä alettiin pitää ainoana totuutena. Toki esim. kalsium on tärkeää mutta sitä saa muustakin kuin maidosta.
Samaan aikaan Suomessa myös lopetettiin raudan lisääminen jauhoihin. Samalla siis tuputettiin myös noita raudan imeytymistä haittaavia tuotteita, kalsiumia ja viljoja.
Liekö osaltaan siksi nykyään raudanpuutteisia on niin paljon. Jos joka aterialla vetää leipää ja maitoa, jää ruuassa oleva rauta imeytymättä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, että leipä on kuulunut ihmisen perusruokavalioon tuhansien vuosien ajan, mutta nyt yhtäkkiä se on pahasta. Se on oikeasti lähes ainut ruoka, johon ihmisen keho on tottunut ja jota ihmiset ovat aina syöneet. Toki myönnän sen, että nykyaikana ainakin Suomessa ruoka on täysin ylikäsiteltyä höttöä, mutta silti - hyvää leipää pystyy tekemään vaikka itse.
Ns. alkuviljat ovat olleet luonnontuotteita ja erilaisia kuin nykyiset jalostetut viljalajikkeet !
Light-tuotteet. Ennen terveellisiä, kunnes 90-luvulla selvisi että aiheuttavat syöpää.
Vierailija kirjoitti:
Mainoslehtisiähän neuvolassa jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen reilusti yli 50 v ja syönyt ihan normaalisti kaikkea elämän varrella. Rakastan pastaa kermakastikkeella, lihaa syön mutta vähemmän punaista, leipää mussutan joka päivä. Varsinkin valkoinen kovakuorinen sämpylä on tai taivaallista mutta iltapalalla yleensä ruista. Mehua juon joka aamu, muuten vettä. Kananmunan syön joka aamu. Mustikoita syön joka päivä ja hedelmiä en syö päivittäin mutta useasti viikossa. Veriarvot mittautan joka vuosi ja ovat olleet viitteissä. Syön säännöllisesti ja aamupala on runsas. Olen hoikka ja ulkoilen päivittäin. Kuntosaliharrastus pitäisi aloittaa uudelleen, se jäi harmillisesti muuton vuoksi. Nauttikaa hyvät ihmiset elämästä ja älkää ottako kaikkea niin kirjaimellisesti.
Kaikkea voi syödä ja elää vaikka pelkällä pizzalla. Kyse on lähinnä määristä. Hoikkana pysyy kun syö vain kulutuksensa verran, eikä yhtään yli. Aika harva vain pystyy syömään sitä kermapastaa niin vähän. Suurimmalla osalla se lipsahtaa plussakalorien puolelle. Ja kun vähän sitä syö, useimmilla se ei pidä nälkää ja kohta vedetään lisää ravintoa ja taas lipsahtaa plussakaloreille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen reilusti yli 50 v ja syönyt ihan normaalisti kaikkea elämän varrella. Rakastan pastaa kermakastikkeella, lihaa syön mutta vähemmän punaista, leipää mussutan joka päivä. Varsinkin valkoinen kovakuorinen sämpylä on tai taivaallista mutta iltapalalla yleensä ruista. Mehua juon joka aamu, muuten vettä. Kananmunan syön joka aamu. Mustikoita syön joka päivä ja hedelmiä en syö päivittäin mutta useasti viikossa. Veriarvot mittautan joka vuosi ja ovat olleet viitteissä. Syön säännöllisesti ja aamupala on runsas. Olen hoikka ja ulkoilen päivittäin. Kuntosaliharrastus pitäisi aloittaa uudelleen, se jäi harmillisesti muuton vuoksi. Nauttikaa hyvät ihmiset elämästä ja älkää ottako kaikkea niin kirjaimellisesti.
Kaikkea voi syödä ja elää vaikka pelkällä pizzalla. Kyse on lähinnä määristä. Hoikkana pysyy kun syö vain kulutuksensa verran, eikä yhtään yli. Aika harva vain pystyy syömään sitä kermapastaa niin vähän. Suurimmalla osalla se lipsahtaa plussakalorien puolelle. Ja kun vähän sitä syö, useimmilla se ei pidä nälkää ja kohta vedetään lisää ravintoa ja taas lipsahtaa plussakaloreille.
No, pasta on juurikin sellaista, että vain lisää nälkää. Kun jättää pastan pois ja syö vain sen kerman, niin ei tule ylensyötyä, kerma saa aikaan kylläisyyden ilman ähkyä.
Monelta jää kuidut saamatta, kun ei syödä lainkaan leipää eikä oikein mitään muutakaan kuitujen lähdettä. Sitten ihmetellään, kun suolisto on huonossa kunnossa ja vanhempana löytyy mm. divertikkeleitä paksusuolesta.
Vierailija kirjoitti:
Monelta jää kuidut saamatta, kun ei syödä lainkaan leipää eikä oikein mitään muutakaan kuitujen lähdettä. Sitten ihmetellään, kun suolisto on huonossa kunnossa ja vanhempana löytyy mm. divertikkeleitä paksusuolesta.
Kuituja saa paljon muustakin kuin leivästä. Kasviksista, manteleista, pähkinöistä, kaakaosta esim. Ei kuitujen saamiseksi leipää tarvitse syödä.
Mineraalisuolassa on vähemmän natriumia kuin tavallisessa suolassa. Natrium on korvattu muilla hyödyllisillä mineraaleilla kuten kaliumilla.
-eri