Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No niin. Leipä on pahasta. Mitkä muut asiat olivat ennen normaaleja, mutta nyt niissä on jotain vikaa?

Vierailija
25.09.2023 |

Hesarin mielipidepalstalla on viime päivinä keskusteltu siitä, että leivässä on liikaa sokeria ja suolaa. Uskaltaako sitä enää syödä?
Lapsuudessani oli muistaakseni kampanja, että kuusi palaa leipää kuuluu päivään.

Lapsuudessani kaikki myös joivat lehmänmaitoa. Nykyisin pitää juoda kauramaitoa, käsittääkseni jopa päiväkodeissa.

Muita vastaavia?

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, että leipä on kuulunut ihmisen perusruokavalioon tuhansien vuosien ajan, mutta nyt yhtäkkiä se on pahasta. Se on oikeasti lähes ainut ruoka, johon ihmisen keho on tottunut ja jota ihmiset ovat aina syöneet. Toki myönnän sen, että nykyaikana ainakin Suomessa ruoka on täysin ylikäsiteltyä höttöä, mutta silti - hyvää leipää pystyy tekemään vaikka itse.

Mitä ihmettä sinä höpötät?  Maata on viljelty vasta runsaat 10 000 vuotta, kun ihmisiä on ollut täällä pari kolme miljoonaa vuotta. Että kyllä se leivän syönti on paljon uudempi asia kuin lihan ja monien kasvisten. Ns. metsästäjä-keräilijän ruokavalio on ihmisen alkuperäinen ruokavalio, ja siihen ei viljat kuulu.

Ja tarkoitukseni ei ole nyt sanoa, että leipä on pahasta. Kunhan korjaan faktat kuntoon. Leivän syönti on ihmiskunnan historiassa varsin uusi asia.

Leipää on paistettua ja syöty pitkään ennen maanviljelyksen aloittamista. Yleinen ja ymmärrettänä väärinkäsitys. Leipää on leivottu villinä kasvavien kasvien siemenistä ( ja juureksista, pähkinöitä jne) useita kymmeniä tuhansia vuosia. Viljelty vilja on toki kohtuullisen uusi tuttaviin, mutta vilja noin yleisesti on ollut ihmisten ruokavaliossa " aina".

Älä nyt viitsi :)

No joo, voithan pitää vanhentuneet käsityksesi, jos se helpottaa. Uudet tutkimusmenetelmät paljastavat koko ajan uutta tietoa mm. kivikauden elämästä, ja ruokavalio on yksi asia, josta saadaan koko ajan lisätietoa.

Vierailija
62/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin onkin leipä pahasta, tarkemmin sanottuna viljat. Ei noita ihmisen maha ja suolisto kestä. Oikein tuntee sen, kuinka ruoansulatuselimistö alkaa tulehtumaan, kun syö esimerkiksi viljasta tehtyä leipää. Hyi olkoon.

Leipä on yksi paras asioista mitä ihmiskunta on älynnyt ruveta tekemään. Syön itse leipomaani leipää mutta aina kohtuullisesti enkä sellaisilla aterioilla koskaan jos on pottua tai pastaa lautasella. Aasialaisissa riiseissä on raskasmetallia ja arseniikkia, niitä en syö. Italialainen riisi on saksalaisen tutkimuksen mukaan se paras ja puhtain riisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, että leipä on kuulunut ihmisen perusruokavalioon tuhansien vuosien ajan, mutta nyt yhtäkkiä se on pahasta. Se on oikeasti lähes ainut ruoka, johon ihmisen keho on tottunut ja jota ihmiset ovat aina syöneet. Toki myönnän sen, että nykyaikana ainakin Suomessa ruoka on täysin ylikäsiteltyä höttöä, mutta silti - hyvää leipää pystyy tekemään vaikka itse.

Mitä ihmettä sinä höpötät?  Maata on viljelty vasta runsaat 10 000 vuotta, kun ihmisiä on ollut täällä pari kolme miljoonaa vuotta. Että kyllä se leivän syönti on paljon uudempi asia kuin lihan ja monien kasvisten. Ns. metsästäjä-keräilijän ruokavalio on ihmisen alkuperäinen ruokavalio, ja siihen ei viljat kuulu.

Ja tarkoitukseni ei ole nyt sanoa, että leipä on pahasta. Kunhan korjaan faktat kuntoon. Leivän syönti on ihmiskunnan historiassa varsin uusi asia.

Leipää on paistettua ja syöty pitkään ennen maanviljelyksen aloittamista. Yleinen ja ymmärrettänä väärinkäsitys. Leipää on leivottu villinä kasvavien kasvien siemenistä ( ja juureksista, pähkinöitä jne) useita kymmeniä tuhansia vuosia. Viljelty vilja on toki kohtuullisen uusi tuttaviin, mutta vilja noin yleisesti on ollut ihmisten ruokavaliossa " aina".

No joo, voithan pitää vanhentuneet käsityksesi, jos se helpottaa. Uudet tutkimusmenetelmät paljastavat koko ajan uutta tietoa mm. kivikauden elämästä, ja ruokavalio on yksi asia, josta saadaan koko ajan lisätietoa.

Juu. Saadaan. Aina se vaan ei ole kovinkaan pätevää jos ajattelee esim. kananmunien sinne tänne heilahtelevaa tietoa. Pinaattiakin tutkittiin rautapitoisuudesta ja pilkkuvirheen takia väitettiin sisältävän valtavasti rautaa. Vuosia myöhemmin sitten huomattiin, ettei siinä ole enempää rautaa kuin persiljassakaan. Ihan 1900 luvulle asti on ollut niin pahaa köyhyyttä, että syötiin just sitä mitä saatiin jostain kerättyä tai hankittua, nirsoilua ei ollut olemassakaan. 

Vierailija
64/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaa saa syödä noin 3 lihapullaa viikossa tms.

Meinaatko tulla kieltämään jos syön 6-8 tai peräti kymmenkunta lihapullaa?

Vierailija
65/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin äskettäin dokumentin kivikauden ihmisten ruokavaliosta, eikä ne pelkkää lihaa syöneet.

Tutkivat eri alueilta löytyneitä jäänteitä, varsinkin hampaista löytynyttä dna:ta, ja silloin syötiin lihaa, kalaa, sieniä, siemeniä, eli mitä vaan sattui läheltä löytymään.

Vierailija
66/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset.

Ennen olivat normaaleja,mutta nykyään kaikissa on jotain vikaa.

En vihaa naisia,ainoastaan niitä joita nussin,eli en vihaa ketään.

Vierailija
67/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä leivä itse niin kuin minä, niin sitten siinä on juuri mitä itse haluaa siinä olevan.

Vierailija
68/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sitä leipää voi edelleen syödä. Mutta kuusi palaa joka päivä on kyllä älytön määrä, ellei ole joku kasvuikäinen poika tms.

Olen yli 60 v. nainen ja pudotin pari vuotta sitten painoani n. 20 kg ja painon pudotuksen aikanakin söin joka päivä leipää 6-7 siivua ja nykyään taidan syödä leipää päivittäin ainakin 10 siivua ja painoni pysyy vaivatta niissä lukemissa mitä painon pudotuksella saavutin. Leipää mollataan ihan turhaan, leipää voi ja pitääkin syödä ja varsinkin jos ei syö muita viljatuotteita kuten puuroa niin kuin minä. Leipä pitää valita oikein, itse syön vain täysjyväruista (Vaasan ohut) ja täysjyväkauraleipää, leivän päälle kasvisrasvalevite ja vähärasvaista juustoa tai esimerkiksi kana- tai kalkkunaleikettä sekä vihanneksia. Ihmisen vatsa tarvitsee toimiakseen kuitua ja oikein valitusta leivästä sitä kuitua saa. Leivän ja yleensäkin ruuan sisältämään suolan ja sokerin määrään tulee kiinnittää huomiota, suolaa voi korvata ruuan laitossa muilla mausteilla.

Kommentoin vain viimeistä lausetta: suolaa ei voi korvata mausteilla. Suola ei itseasiassa ole lainkaan mauste, vaan se tuo esiin raaka-aineiden ja muiden mausteiden maun.

Suola on lisäksi elimistölle välttämätön.

Suolasuositus on 5 g päivä (vajaa teelusikallinen) ja sen saa yleensä jo päivittäin käytetyistä elintarvikkeista ja ilman ruuanlaitossa lisättyä suolaa. Minulla vei 2 viikkoa totutella siihen, että en pääsääntöisesti käytä käytä ruuanlaitossa lisättyä suolaa, kalaruuissa suolan käyttö on välttämätöntä joskin itse olen vähentänyt huomattavasti siinäkin suolan määrää. Usko tai älä , mutta suolaa voi korvata erilaisilla mausteilla kuten vaikka pippureilla tai vaikka sitruunalla. Netistä löytyy vaikka kuinka paljon ohjeita suolan korvaamisesta ruuan laitossa.

Tuo juuri on harhaa että erityisesti kala kaipaa suolaa. Ei kaipaa jos sille tielle lähdetään.

Ainoa suolaa kaipaava ruoka on juusto ja leipä.

Leipä voisi olla varsin hyvin suolatonta kun päälle ladataan suolaisia juustoja ja leikkeileitä nykyään melkoinen määrä. 

Vierailija
69/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, maidon dissaaminen... koska lehmien ihmisoikeudet ja karjanhoidon kasvihuonepäästöt, nyyh.

Edelämainittujen maidontuotannon epäkohtien takia City-viher-hörhöt juo mieluumin Balilta lentorahtina tuotettua luomu-kookosmaitoa. 

Vierailija
70/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hedelmissä on pahaa hedelmäsokeria.

Ihan turha selostaa näille höynille, että aivot toimivat hiilihydraateilla, tai oikeammin sokerilla. Kauhea proteiinipula nyt on vaan kaikilla, tai hätä siitä, vaikka länsimaisella ihmisellä tuskin esiintyy proteiinipula lainkaan ja proteiinia on yllinkyllin vaikkapa leivässä, perunassa jne.

Erityisesti missä perunalajikkeessa on proteiinia?

Kaikissa, mutta vähän. Peruna on 77% per 100 gr vettä ja samassa määrässä on 15% hiilihydraattia. Peruna on erinomainen ja monipuolinen ruokaa tehdessä. Sen stanan proteiinin saa muualta, rahkasta, kananmunista ja lihasta esim. Vegaanien ei tartte tulla motkottamaan lihasta, etsivät itselleen oman proteiininsa. 

Vierailija
71/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysjyväleipä on suorastaan yksi ruokavalioni kulmakivistä. Aina kun tuon jätän pois ruokavaliosta, alan lihomaan. Perustuu siihen, että pitää nälän ja mieliteot poissa.

Vierailija
72/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä aika kummallista. Pistät suustasi sisään mitä tahansa, niin eikö kohta joku besserwisser tule sormi pystyssä selittämään, miten pahaa, sopimatonta ja ties mitä kaikki ruoka on. Eivät kuitenkaan ole osanneet kehittää ravintopilleriä, jossa kaikki ravintoaineet ovat oikeassa suhteessa. Tosin jos pillereillä aletaan elää, niin "pakoputki" kuihtuu käyttämättömänä kokonaan pois.

Ja teemmepä sitten mitä tahansa ruuanlaitosta tiskaamiseen ja pyykinpesuun ym. niin täysin väärin teemme. On tämä elämä mennyt omituiseksi. Olisi vaan kiva nähdä ja tietää, miten nämä saarnaajat itse elävät, syövät ja hoitavat kotiaan. Epäilen vahvasti, että eivät elä oppiensa mukaan. 

Vierailija
73/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa välttää suolaa, voi käyttää mineraalisuolaa, jossa on 70% kaliumia. Kalium on siis sitä suolaa, jota on vihanneksissa ja hedelmissä. Se ei nosta verenpainetta.

Vierailija
74/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söi mitä tahansa, niin perseestä tulee paskaa.

Puhu vaan omasta puolestasi...

Kyllä se koskee ihan jokaista.

ei koske naisia.

Vierailija
75/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on että länsimainen ruoka sisältää suolaa moninkertaisesti sen mikä olisi terveellistä. Paras todiste on ns. luonnonkansojen verenpainetaudin poissaolo. Eivät käytä lisättyä suolaa.

Vierailija
76/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaa saa syödä noin 3 lihapullaa viikossa tms.

Meinaatko tulla kieltämään jos syön 6-8 tai peräti kymmenkunta lihapullaa?

Olikohan se suositus oikeasti 300 g lihaa viikossa? Kuka muistaa?

Vierailija
77/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kananmunat oli yhdessä vaiheessa kauheita kolesterolipommeja ja suorastaan myrkyllisiä ja niiden myynti väheni hurjasti joskus reilu 10 vuotta sitten nyt niistä kerrotaan taas päinvastoin niinkuin 70-luvulla oli mainos munalla töihin ja kuorella kotiin 

Ei edelläkään lääkärit suosittele kuin maksimissaan kaksi kananmunaa viikossa.

Eikä kananmunan kolestrolipommi ole mihinkään kadonnut, jos henkilöllä on taipumusta kolestroliin ja se saadaan pysymään kurissa ruokavaliolla, eikä tule geeneistä.

Vierailija
78/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ennen vuosituhannen vaihdetta vallinnut lehmänmaitokusetus oli kyllä pahinta bullshittiä ikinä. Ite en tykännyt lapsena yhtään maidosta ja usein ihan paniikissa olin, että kaikki luut hajoaa kun en sitä juo. Kun muut pelotteli miten käy kun ei juo. Mutta en silti juonut ja kuvittelin että keski-iässä olen varmaan pyörätuolissa kaikki luut murtuneena, mutta ei voi mitään. Se tuntui niin kaukaiselta se ettei silti saanut juomaan. Nyt olen keski-ikäinen eikä vieläkään yhtään luuta ole ikinä murtunut.  Vaikuttais että luut on jopa aika vahvat. Kerran jopa tipahdin omakotitalon katolta asfalttitielle ja työkaverit oli ihan ihmeissään, että miten selvisin siitä ilman minkäänlaista murtumaa, pelkillä mustelmilla. 

Vierailija
79/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoia kirjoitti:

Niin, maidon dissaaminen... koska lehmien ihmisoikeudet ja karjanhoidon kasvihuonepäästöt, nyyh.

Edelämainittujen maidontuotannon epäkohtien takia City-viher-hörhöt juo mieluumin Balilta lentorahtina tuotettua luomu-kookosmaitoa. 

Olipas vitsikkäästi sanottu. Ammuskeletko kuulapyssyllä lehmiä vai asutko itsekin kaupungissa? Hyväksyn 100 prosenttisesti että mummosi joi maitoa. Urpot voisi juoda vettä.

Vierailija
80/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs voi vs. margariini, millaista elämää se suhde on elänyt? Ap

Jotkut edelleen uskoo voin pahuuteen, vaikka tiede sanoo toista.

Lääkäri sanoi mulle että vaihdapas margariini voihin niin ehkä imeytyy kaikki paremmin. :o Mulla oli masennusta ja raudan puutosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi