Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No niin. Leipä on pahasta. Mitkä muut asiat olivat ennen normaaleja, mutta nyt niissä on jotain vikaa?

Vierailija
25.09.2023 |

Hesarin mielipidepalstalla on viime päivinä keskusteltu siitä, että leivässä on liikaa sokeria ja suolaa. Uskaltaako sitä enää syödä?
Lapsuudessani oli muistaakseni kampanja, että kuusi palaa leipää kuuluu päivään.

Lapsuudessani kaikki myös joivat lehmänmaitoa. Nykyisin pitää juoda kauramaitoa, käsittääkseni jopa päiväkodeissa.

Muita vastaavia?

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs voi vs. margariini, millaista elämää se suhde on elänyt? Ap

Jotkut edelleen uskoo voin pahuuteen, vaikka tiede sanoo toista.

Vierailija
22/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan ruokaympyrä perustui Suomalaiseen maatalouteen, ei ihmisten hyvinvointiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sitä leipää voi edelleen syödä. Mutta kuusi palaa joka päivä on kyllä älytön määrä, ellei ole joku kasvuikäinen poika tms.

Olen yli 60 v. nainen ja pudotin pari vuotta sitten painoani n. 20 kg ja painon pudotuksen aikanakin söin joka päivä leipää 6-7 siivua ja nykyään taidan syödä leipää päivittäin ainakin 10 siivua ja painoni pysyy vaivatta niissä lukemissa mitä painon pudotuksella saavutin. Leipää mollataan ihan turhaan, leipää voi ja pitääkin syödä ja varsinkin jos ei syö muita viljatuotteita kuten puuroa niin kuin minä. Leipä pitää valita oikein, itse syön vain täysjyväruista (Vaasan ohut) ja täysjyväkauraleipää, leivän päälle kasvisrasvalevite ja vähärasvaista juustoa tai esimerkiksi kana- tai kalkkunaleikettä sekä vihanneksia. Ihmisen vatsa tarvitsee toimiakseen kuitua ja oikein valitusta leivästä sitä kuitua saa. Leivän ja yleensäkin ruuan sisältämään suolan ja sokerin määrään tulee kiinnittää huomiota, suolaa voi korvata ruuan laitossa muilla mausteilla.

Vierailija
24/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalaisjärki. Ennen se oli toivottavaa, nykyään sen käyttöä pyritään estämään kaikenlaisella woketuksella.

Näin on. Sukupuolia on lukemattomia, sanoo viisas kaupunkilainen...

Vierailija
25/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan ruokaympyrä perustui Suomalaiseen maatalouteen, ei ihmisten hyvinvointiin.

"Maito, juusto, voi kovan kunnon toi".

Vierailija
26/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin onkin leipä pahasta, tarkemmin sanottuna viljat. Ei noita ihmisen maha ja suolisto kestä. Oikein tuntee sen, kuinka ruoansulatuselimistö alkaa tulehtumaan, kun syö esimerkiksi viljasta tehtyä leipää. Hyi olkoon.

Vierailija
27/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hedelmissä on pahaa hedelmäsokeria.

Ihan turha selostaa näille höynille, että aivot toimivat hiilihydraateilla, tai oikeammin sokerilla. Kauhea proteiinipula nyt on vaan kaikilla, tai hätä siitä, vaikka länsimaisella ihmisellä tuskin esiintyy proteiinipula lainkaan ja proteiinia on yllinkyllin vaikkapa leivässä, perunassa jne.

Mitähän sä yrität tällä viestillä kertoa?

Pelkkiä hiilihydraatteja syövien kropat eivät osaa muuntaa muita ruokalähteitä energiaksi.

Vierailija
28/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se nykyäänkään perustu hyvinvointiin.

Vierailija
29/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha selostaa näille höynille, että aivot toimivat hiilihydraateilla, tai oikeammin sokerilla. Kauhea proteiinipula nyt on vaan kaikilla, tai hätä siitä, vaikka länsimaisella ihmisellä tuskin esiintyy proteiinipula lainkaan ja proteiinia on yllinkyllin vaikkapa leivässä, perunassa jne.

Ai perunassa on yllinkyllin proteiinia? Olet aika pihalla.

Vierailija
30/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se nykyäänkään perustu hyvinvointiin.

Perustuu woketukseen...

Vierailija
31/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sitä leipää voi edelleen syödä. Mutta kuusi palaa joka päivä on kyllä älytön määrä, ellei ole joku kasvuikäinen poika tms.

Olen yli 60 v. nainen ja pudotin pari vuotta sitten painoani n. 20 kg ja painon pudotuksen aikanakin söin joka päivä leipää 6-7 siivua ja nykyään taidan syödä leipää päivittäin ainakin 10 siivua ja painoni pysyy vaivatta niissä lukemissa mitä painon pudotuksella saavutin. Leipää mollataan ihan turhaan, leipää voi ja pitääkin syödä ja varsinkin jos ei syö muita viljatuotteita kuten puuroa niin kuin minä. Leipä pitää valita oikein, itse syön vain täysjyväruista (Vaasan ohut) ja täysjyväkauraleipää, leivän päälle kasvisrasvalevite ja vähärasvaista juustoa tai esimerkiksi kana- tai kalkkunaleikettä sekä vihanneksia. Ihmisen vatsa tarvitsee toimiakseen kuitua ja oikein valitusta leivästä sitä kuitua saa. Leivän ja yleensäkin ruuan sisältämään suolan ja sokerin määrään tulee kiinnittää huomiota, suolaa voi korvata ruuan laitossa muilla mausteilla.

Voi jessus! Taisit kyllä ihan vitsillä tämän viestin laittaa.

Vierailija
32/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentoin vain viimeistä lausetta: suolaa ei voi korvata mausteilla. Suola ei itseasiassa ole lainkaan mauste, vaan se tuo esiin raaka-aineiden ja muiden mausteiden maun.

Suola on lisäksi elimistölle välttämätön.

Vierailija
33/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen reilusti yli 50 v ja syönyt ihan normaalisti kaikkea elämän varrella. Rakastan pastaa kermakastikkeella, lihaa syön mutta vähemmän punaista, leipää mussutan joka päivä. Varsinkin valkoinen kovakuorinen sämpylä on tai taivaallista mutta iltapalalla yleensä ruista. Mehua juon joka aamu, muuten vettä. Kananmunan syön joka aamu. Mustikoita syön joka päivä ja hedelmiä en syö päivittäin mutta useasti viikossa. Veriarvot mittautan joka vuosi ja ovat olleet viitteissä. Syön säännöllisesti ja aamupala on runsas. Olen hoikka ja ulkoilen päivittäin. Kuntosaliharrastus pitäisi aloittaa uudelleen, se jäi harmillisesti muuton vuoksi. Nauttikaa hyvät ihmiset elämästä ja älkää ottako kaikkea niin kirjaimellisesti.

Vierailija
34/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai perunassa on yllinkyllin proteiinia? Olet aika pihalla.

Ja leivässä?

Vierailija
35/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa, että leipä on kuulunut ihmisen perusruokavalioon tuhansien vuosien ajan, mutta nyt yhtäkkiä se on pahasta. Se on oikeasti lähes ainut ruoka, johon ihmisen keho on tottunut ja jota ihmiset ovat aina syöneet. Toki myönnän sen, että nykyaikana ainakin Suomessa ruoka on täysin ylikäsiteltyä höttöä, mutta silti - hyvää leipää pystyy tekemään vaikka itse.

Vierailija
36/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhä edelleen suositukset perustuvat ruokateollisuuden tavoitteisiin.

Vierailija
37/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, että leipä on kuulunut ihmisen perusruokavalioon tuhansien vuosien ajan, mutta nyt yhtäkkiä se on pahasta. Se on oikeasti lähes ainut ruoka, johon ihmisen keho on tottunut ja jota ihmiset ovat aina syöneet. Toki myönnän sen, että nykyaikana ainakin Suomessa ruoka on täysin ylikäsiteltyä höttöä, mutta silti - hyvää leipää pystyy tekemään vaikka itse.

No joo :)

Vierailija
38/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentoin vain viimeistä lausetta: suolaa ei voi korvata mausteilla. Suola ei itseasiassa ole lainkaan mauste, vaan se tuo esiin raaka-aineiden ja muiden mausteiden maun.

Suola on lisäksi elimistölle välttämätön.

Suolasuositus on 5 g päivä (vajaa teelusikallinen) ja sen saa yleensä jo päivittäin käytetyistä elintarvikkeista ja ilman ruuanlaitossa lisättyä suolaa. Minulla vei 2 viikkoa totutella siihen, että en pääsääntöisesti käytä käytä ruuanlaitossa lisättyä suolaa, kalaruuissa suolan käyttö on välttämätöntä joskin itse olen vähentänyt huomattavasti siinäkin suolan määrää. Usko tai älä , mutta suolaa voi korvata erilaisilla mausteilla kuten vaikka pippureilla tai vaikka sitruunalla. Netistä löytyy vaikka kuinka paljon ohjeita suolan korvaamisesta ruuan laitossa.

Vierailija
39/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jessus! Taisit kyllä ihan vitsillä tämän viestin laittaa.

Kyllä tämä leivän syönti on ihan täyttä totta ja olen myös terve kuin pukki sen todistavat verikokeet ja kehon koostumusmittaukset, joissa olen hiljattain molemmissa käynyt. Minunkaan vatsani ei ennen voinut hyvin ja välttelin tiettyjä ruoka-aineita kuten ruista, mutta syyt vatsa- ym. vaivoihin johtuivatkin ylimääräisistä kiloista, kohonneista sokeriarvoista ja viskeraalirasvasta jotka pitivät kehossa koko ajan yllä matala-asteista tulehdusta, olin syönyt itse sairaaksi vaikka ei niitä liikakiloja vielä ollut kuin vajaat 20 kg.

Vierailija
40/116 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Aion jatkossakin syödä leipää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme