Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: lähes 24000 euron opintolaina ahdistaa, mutta se on ollut pakko ottaa, sanoo opiskelija!

Vierailija
24.09.2023 |

Kyllä tähän nyt tarvitaan 20 kertaa halailua terapiahylkeen kanssa! Elämä taas ahistaa näitä curling-vanhempien jälkikasvuja. Miten sitä aikoinaan selvittiin, kun opiskeluaikana otettiin opintolainaa? Eikä KELA:kaan maksanut siitä osaa opintolainahyvityksenä? Oli kiire valmistua ja mennä töihin! Minä asuin Turussa 90-luvulla Kastarikatu 1 A:ssa opiskelija-asuntolassa, josta käytettiin nimitystä Auschwitz! Oli 60-luvulla rakennettu yhteissuihku ja yhteiskeittiö. Ei elämä ollut mitään suklaata ja Amerikkaa silloin! Silti selvittiin! https://yle.fi/a/74-20051568

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtio maksaa 40% opintolainasta. Ei sellaista ennen ollut.

70-lukulaisilla oli näin, että pankkitilillä oli suurempi korko kuin opintolainan korko oli. Jos lainan sai, se kannatti ottaa, vaikka ei olisi muuten tarvinnut, siis sinne pankkitilille korkoa kasvamaan.

Olisi se kannattanut myöhemminkin; harmittaa ettei tullut nostettua koko määrää ja sijoitettua sitä.

Vierailija
82/84 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin vaan laiskurit jos ei laina maistu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin 2000-luvun alussa ilman opintolainaa. Sain jonkun opintorahan ja opiskelukämppä oli halpa ja huono. Mulla oli vähän rahaa säästössä ja koulussa söi halvalla.

Siihen aikaan tosiaan asuttiin kämäsissä soluissa ja elämä oli muutenkin askeettista kitkuttamista. Nykyään opiskelijatkin haluaa siistin ja modernin yksiön, eikä siinä tietysti ole mitään väärää, mutta sitten täytyy tehdä töitä tai ottaa lainaa.

Jäin myös ihmettelemään, että eikö opiskelijat nykyisin käy kesätöissä ja hakeudu oman alan töihin viimeistään opintojen loppuvaiheessa? Kuulostaa oudolta että varsinkaan lapsettoman ihmisen pitäisi nostaa opintolainaa koko opintojen ajan.

Vierailija
84/84 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan nuoren laskuja ja menoja joka kk n 500-1000€ edestä. Vuokran kokonaan ja suurimmat hankinnat. Ei tarvitse alentua ottamaan mitään lainoja. Vasta toinen yliopistovuosi menossa maisteriohjelmassa. Kesäisin käy kyllä alan töissä ja kerää näin puskuria.

Opintotuki ja asumistuki yhteensä n 550€/kk

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme