Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työssäkäyvät äidit kerkiävät tehdä kotona mitään?

Vierailija
01.09.2008 |

Siis milloin siivoatte, järjestelette kaappeja ynnä muuta sellaista pikkupuuhaa? Kerkiättekö olla lasten kans laisinkaan iltaisin? Tai jos olette lasten kanssa, niin teettekö yötä myöten kotihommia?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantait on siis täysin omistettu lasten kanssa olemiseen. Tässäpä meidän viikot pähkinänkuoressa

* Sunnuntaina alkaa tulevan viikon suunnittelu, mietin alkuviikon ruoat valmiiksi ja ehkäpä laitan illalla jonkun uuniruoan, josta sitten otetaan evästä maanantaina ja lämmitetään ma töitten jälkeen. Lasten hoitoreput viikkoa varten valmiiksi, vaatteet seuraavaksi aamuksi kaikille

* Viikolla en laita joka ilta ruokaa, vaan teen joku ilta isomman satsin josta lämmitetään parina iltana

* Pyykkiä pesen sitä mukaa kuin sotkeentuu, ei jää viikonlopulle isoa pyykkivuorta

* Tavarat paikoilleen aina, lastenhuoneen järjestäminen ennen nukkumaanmenoa, samoin seuraavan päivän vaatteet valmiiksi. Kaikki osallistuu! Imurointia yms. pientä tarpeen mukaan. Kun on 2 aikuista, niin ehtii kyllä vaikka mitä.

* Kaappeja siivotaan yksi silloin, toinen tällöin. Nyt siivosin perjantaina lounaan jälkeen kuiva-ainekaapit keittiöstä, ensi viikolla laitetaan kesävaateet ja kengät pois naulakosta. Ei kaikkea siis yhtä aikaa, pikku hiljaa...

* Viikkosiivous torstai-iltana, kaikki mukaan! Lapsille rätit käteen, me vanhemmat jaetaan muut tehtävät keskenämme

* Viikon ruokaostokset perjantaina aamusta lasten kanssa. Kauppareissun jälkeen alkaa ihana viikonloppu! Ei siivouksia (muuta kuin ylläpitoa), ei pakollisia menoja. Yhteistä aikaa perheelle.

Illalla ehtii mielestäni ihan kivasti pakolliset kotityöt ja sitten olla lasten kanssa. Harrastusiltoina on vähän enemmän vipinää, mutta tosiaan kun on kaksi aikuista taloudessa, niin nuokin illat menee ihan sujuvasti. Lapsia on kaksi, 5v. ja 2v.

Vierailija
22/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Siivoja joka toinen perjantai.

- Kerran-kahdesti viikossa kauppaan kunnon listan kanssa.

- Ruoka usein valmiiksi tai ainakin melkein valmiiksi edellisenä iltana

- Lapset siivoavat yläkerrassa omat jälkensä (jälki on vähän sinne päin, mutta tärkeämpää on ns. kasvatuksellinen aspekti.) Siivoan lasten huoneet paremmin n. kerran-kaksi viikossa.

- Lasten kaappeja joutuu siistimään joka viikko, koska kaivavat sieltä omatoimisesti vaatteita.

- Pyykkikone pyörii lähes joka ilta ja yritän illalla ennen nukkumaan menoa viedä pyykkiä paikoilleen, koska muuten kodinhoitohuone räjähtää käsiin siitä puhtaasta pyykistä.

Meillä pysyy koko ajan sellainen hyvä perusjärjestys, koska emme kasaa lehtipinoja pöydille ja vaatekasoja tuoleille, en vaan kestä elää niiden keskellä. Keittiö laitetaan aina heti ruokailun jälkeen siistiksi ja imuroin melkein joka ilta eteisen, keittiön ja ruokailutilan.

Kyllä meille silti jää aikaa ihan vaan ollakin, varsinkin jos ollaan miehen kanssa molemmat kotona. Hän tosin matkustaa aika paljon ja silloin kyllä tuntuu, että teen koko ajan jotakin ja varsinkin nukkumaanmenorumba on silloin raskas, meillä on kolme lasta (7,6 ja 3v) ja molemmat teemme ihan täyttä työpäivää. Lisäksi kaksi vanhinta lasta harrastaa 2 krt. viikossa. Toisaalta kun on päivät pois kotoa, ei sotkuakaan ihan samalla tavalla synny.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että silloinhan sotkua syntyy plajon vähemmän! Ja se on kyllä ihan totta.

Sellaista sotkua mikä kotihoidossa päivän mittaan syntyy en kyllä jaksaisikaan joka ilta setviä.

Vierailija
24/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen järkyttynyt. Miksi olet yksin vastuussa kaikesta jos et ole yh?

Jos tekee reissuhommia, niin silloinhan on vapaallakin enemmän välillä - eikö hän silloin voi pestä ikkunoita yms?

Vierailija
25/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen järkyttynyt. Miksi olet yksin vastuussa kaikesta jos et ole yh?

Jos tekee reissuhommia, niin silloinhan on vapaallakin enemmän välillä - eikö hän silloin voi pestä ikkunoita yms?

En ole numero 18, mutta munkin miehellä on reissutyö, eli siis matkustaa paljon. On melkein joka kolmas viikko kokonaan matkalla (ma-pe) koska kohdemaita on esim. Intia, USA ja Chile, joihin matkustamiseenkin menee melkein vuorokausi (emme asu Helsingissä)

Ei hänellä kotona (siis kotimaassa) ole mitään vapaita tuon vastapainoksi, vaan ihan normaali työaika, liukuva toki, mutta ei nuo matkat ole mitään ylitöitä. Saa päivärahat ja tietyin ehdoin viikonloppu-, yö- ja iltamatkustuskorvaukset.

Kotona ollessa kyllä tekee hommia, mutta kun on paljon pois, niin arki väkisinkin jää suureksi osaksi minun vastuulleni. Noilla korvauksilla sitten kompensoidaan, eli ostetaan siivouspalvelua, ikkunanpesua jne.

Vierailija
26/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen nukuttaa, toinen laittaa kodin kondikseen - sen verran kuin puolessa tunnissa rivakasti ehtii. Jos aamulla on aikanen herätys, laitan aivan kaiken illalla valmiiksi sukkia ja alusvaatteita myöten, myös omat. Pakkaan myös käsilaukun ja päiväkodin vaihtokassin jos sellanen tarvitaan sään takia tms.

Vierailija
27/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

matka-ajasta saa 50% merkittyä työajaksi. Vai eikö hän ole työehtosopimuksen piirissä?

Vierailija
28/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa ulkoistaa kotityöt, niin eihän niitä sitten tosiaan niin kamalasti olekaan. Kun kerran "koneet" hoitaa...

Kaappeihin kyllä kertyy pölyä, vaikkei roinaa keräilekään. Lastenvaatekaappien siivouksesta sanoisin, että eikö niitä pieneksi menneitä vaatteita voi aina saman tien "arkistoida", kun huomaa että on pieni?

Vierailija
29/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää en ole itse tuota huomannut.. Sonnan määrä on aina vakio!

Olit sitten töissä tai kotona niin joka päivä olis aina jotain tekemistä. MUTTA minä en siivoa sitä yksin. Kun lapsi oppii käveleen, se oppii myös nostaan lelun koppaan.

21

Vierailija
30/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylemmillä toimihenkilöillä noin ei tosiaankaan kovin usein ole, mutta tietenkin työehtosopimuksia on erilaisia.

Korvaukset on tarkkaan määritelty ja ne ovat nuo edellä mainitsemani. Lisäksi "pidennetystä" työajasta (8,5 h) tulee Pekkaset, mutta meillä niitä ei käytetä ikkunan pesuun :)

Kuuluin muuten aikaisemmin itse KvTesin piiriin, eikä siinäkään matkustusaika ollut palkallista aikaa, vaikka muuten työaika yms. ehdot on todella "lepsut" verrattuna yksityiselle sektorille.

T.Reissutyöläisen vaimo

matka-ajasta saa 50% merkittyä työajaksi. Vai eikö hän ole työehtosopimuksen piirissä?

Vierailija
31/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotkut siivotaan heti, ruuan jälkeen astianpesukone käymään ja pesukone kotiin tullessa, leikin lomassa laitetaan pyykit. Joskus tulee inspis johonkin erikoisempaan järjestelyyn tai huonekalujen siirtämiseen, niin siinähän se menee lasten kanssa. Tavallista elämää, en uhraa iltoja tai koko viikonloppua siivoamisille tai vastavuoroisesti "laatuaikaan" lapsille.

Vierailija
32/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen tiskaan ja siivoan keittiön. Pyykkikoneen olen ladannut jo aamulla/edellisenä iltana ja laitan sen heti töistä tullessani päälle.

Mies hoitaa kauppareissut ja imuroinnin. Mä viikkaan vaihtelevasti pyykkiä tai ripustan sitä keittiöhommien jälkeen. Seiskalta teen tarvittaessa seuraavan päivän ruuan.

Lapsia tulee huomioitua siinä sivussa. Ei mun mielestä kotityöt ole älyllisesti nin vaativia etten voisi olla läsnä. Mä en kuitenkaan leiki lasten kanssa, ei ole mun homma.

Puoli kasilta lapsilla on iltapala ja puoli ysi ne menee nukkumaan. Siitä eteenpäin on aikuisten omaa aikaa.

Isommat siivoukset tai kaappien järjestelyt jää viikonloppuun tai kokonaan tekemättä. Olen hyväksynyt sen, että meillä on nyt muutama vuosi vähän sekaista.

Vierailija
33/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakemassa töitä ja ajatus pälkähti päähäni kun tuntuu ettei nytkään kerkiä kaikkea tehdä. Siis nythän on alkamassa vielä syystyöt pihamaalla kaiken lisäksi. Lapset tosiaan vie suurimman osan ajasta ja ovat toki mukana kotihommissa minkä pystyvät. Toisaalta eipä täällä ole ketään sotkemassakaan päivisin jos kaikki ovat töissä ja päiväkodeissa. :)

Vierailija
34/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ruuan valmistus klo 17- 17.30-17.45 samalla kun lapset katsoo lasten tv:tä

-pakasteita, valmisruokia, perunaa, makaroonia, nuudeleita, perunamuusiijauhetta, jauhelihaa, kanamunaruokia mm ruokakana

- ei puuron keittoa- vaan aamu- ja iltapalana vaan jogurttia, muroja tai kauraeyyniä ( lasten herkkua)

- hyla maitoa käytämme ainostaan- ei tarvitse joka päivä juosta kaupassa-kestää koko viikon ja ylikin 12 tölkkiä lidlistä ( a`tlk litra= 65 senttiä)

-imurointi ruokailun jälkeen

- pyykkikone täytetään joka AAMU- kotiin tullessa ripustan vaan pyykit kuivamaan ja illalla päälle toinen pyykkikoneellinen ( en halua isojen lasten vaatteille kuivuria- kutistaa vaatteet)

---

ps. tämä työssäkäyvä äiti saa vapaata, kun

- siivoja käy kerran kk ja

- MLL:n lastenhoitaja käy kerran kk

- JA kissat syötän samalla kun lapset kertakäyttöastioista ettei tule tiskiä

Vierailija
35/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kun olin kotona eikä ole nytkään. Sellaista perussiistiä on, mutta ei joka tavara ole aina järjestyksessä ja paikat kiillä. Arvostan ehkä eri asioita, enkä mittaa omaa arvoani sillä miten siistiä meillä on.

Siivouspäivä on perjantai (siivoan vessat, imuroin, luutuan lattiat ja pyyhin pölyt) aikaa menee noin 1,5 tuntia. 4x vuodessa käy siivooja tekemässä suursiivouksen (kuuraa seiniä ja mm. saunan, imuroi hyllyt ja muuta sellaista). Haaveilen robottipölynimurista :-) Kaksi lasta ja koira, lisäksi mies joka on paljon töissä, mutta auttaa minkä ehtii.

Kuivausrumpu meillä on ollut ekan lapsen syntymästä saakka, astianpesukoneen täytän ja tyhjennän hetkessä, pyykkiä pistän koneellisen pyörimään joka toinen päivä. Pyykin määrä ei ole vähentynyt, mutta sotkua tulee vähemmän. Lapset on apuna leluja keräämällä ja kiikuttavat omia likaisia vaatteitaan pyykkiin, auttavat astianpesukoneen tyhjentämisessä ja vievät omat likaiset astiansa koneeseen. Ruokaa laitan pakkaseen (näin tein myös kotonaoloaikana) ja viikonloppuna kokataan yhdessä jotain fiinimpää ruokaa, muuten ihan perusruokaa päivälliseksi. Vaatteita silitän sitä mukaa kun tarvetta on. Kaapit pysyy meillä järjestyksessä pitkään, ehkä kerran tai kaksi vuodessa järjestän ne kuntoon ja sit ovat ihan siistejä.

Yö on meillä nukkumista varten, sitä en ala kotitöihin käyttämään.

Kun olin kotona, olin paljon hitaampi (nukuin päikkäreitä lasten kanssa jne.), kun aikaa tietysti oli eri tavalla. Mutta kyllä sitä aikaa tuli tuhlattua kaikenlaiseen turhaan, telkkaria kytättyä ja muuta vastaavaa. Nyt olen päättänyt että arki-illat puuhailen lasten kanssa (ja tietysti miehen, silloin kun on kotona) ja viikonloput enimmäkseen myös. On mulla omiakin harrastuksia ja niihinkin kerkeää, kun suunnittelee elämänsä niin että ehtii.

Minäkään en ymmärrä, miksi jotkut valittaa ettei ehdi olla lasten kanssa kun pitää tehdä kotitöitä. Mielummin olen lasten kanssa ja siinä sivussa sitten tehdään mitä ehditään.

Voisihan sitä kiillottaa sädekehää ja tehdä kaiken itse yötämyöten ja koko ajan heilua pölyrätti kädessä paikkoja kiillottamassa, mutta en viitsi vaivautua.

Siivooja on käynyt meillä siitä saakka, kun yhteen mentiin, me ajatellaan se niin, että työllistetään sitä ihmistä joka meillä siivoaa. Kun jäin kotiin lasten kanssa, vaihdettiin siivoojaa vain 4 kertaa vuodessa tapahtuvaksi.

Vierailija
36/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista sellaista sanaa. En ole koskaan siivonnut huvin vuoksi vain sen takia, että "järjestelen" jotain. Ainut päivittäinen siivousoperaatio on keittiön siistiminen. Kyllä se parikytminuuttia nyt löytyy päivittäin...

Jos sinulla ap on pikkupuuhaa, niin sitten kannattaa miettiä teetkö tärkeitä asioita vai toissijaisia asioita.

Vierailija
37/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteiden korjausta, yleensä tavaroiden tms korjailua. Sellasia asioita joiden tekeminen venyy johtuen siitä ettei ole yksinkertaisesti aikaa.

Vierailija
38/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä kehittyy sellaiset taidot (varsinkin esimiestehtävissä niinkuin minulla) että kotihommat onkin jo lastenleikkiä työelämän vaatimusten rinnalla.

Ja sitten on vielä tietysti perheen isä, joka osaa myös kaikki kotihommat.

Eikä noita kotihommia nyt niin hirveästi ole- kyllä multa sujuu palkkatyön ohella kotityöt ja silti jää aikaa omiin harrasteisiin, lukemiseen jne. Ja tietysti lasten kanssa oleiluun ja lasten harrastuksiin.

Vierailija
39/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin ehdin tehdä kaiken tarvittavan, eli käytännössä ruuan ja vähän siivoilla, lapsen kanssa ehdin myös hyvinkin olla, lähdemme usein vielä ulos illemmalla.

Isommat siivoushommat voi tehdä sitten viikonloppuna, ja meillä on isäkin talossa joka tietysti osallistuu perheensä elämään tekemällä myös kotihommia ja viettämällä aikaa lapsen kanssa.

Vierailija
40/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Siivooja käy kahden viikon välein ja ennen sitä järjestetään kaikki paikalleen (tai ainakin melkein)

- Väliviikoilla imuroin tarpeen mukaan -varsinkin keittiö ja eteisen

- pyykin pesen öisin ja ripustan aamulla naruille

- kaikki isompi järjestely tapahtuu lomilla ja viikonloppuisin

- kaupassa käyn lasten harrastusten aikana / omista jumpista tullessani -onneksi kaupat on klo21 asti auki

- lasten kanssa ei puuhata mitään erityistä iltaisin

- illat on tuskaisen lyhyitä: kotona noin klo17:10 ja sitten ruoanlaitto, syöminen, pöydänraivaus etc. ja klo19:30 iltapala ja iltatoimet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi