Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työssäkäyvät äidit kerkiävät tehdä kotona mitään?

Vierailija
01.09.2008 |

Siis milloin siivoatte, järjestelette kaappeja ynnä muuta sellaista pikkupuuhaa? Kerkiättekö olla lasten kans laisinkaan iltaisin? Tai jos olette lasten kanssa, niin teettekö yötä myöten kotihommia?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minulla mies ei varsinaisesti suostu siivoamaan (siksi meillä käy siivooja), mutta papereita ja tavaroita hän on kova pistämään pinoon. Eli mies kantelee ja pinoaa niitä.

Vaatteita en ehdi korjaamaan. Onneksi oma äitini on ilmoittanut, että hän voi parsia meidän vaatteet.

Tärkeät paperit ovat iiisooossa pinossa. Niitä sitten joskus mapitetaan.

Kyse on priorisoinnista. Ei siihen kuole, että paperit eivät ole mapissa.

vaatteiden korjausta, yleensä tavaroiden tms korjailua. Sellasia asioita joiden tekeminen venyy johtuen siitä ettei ole yksinkertaisesti aikaa.

Vierailija
42/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän menee koko viikonloppu ihan sivu suun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja järjestelen samalla kaappeja. Aamulla herään klo 6.30, laitan itseni valmiiksi, laitan perhettä varten aamiaistarpeet esille, katson että pienimmille on vaatteet valmiina esillä, tyhjennän astianpesukoneen ja laitan astiat kaappiin ja häivyn bussipysäkille klo 7.00.

Mies sitten heräilee lasten kanssa myöhemmin ja hoitelee heidät päiväkotiin ja kouluun.

Töistä tullessa (olen kotona klo 17) mies on juuri hakenut lapset ja minä alan valmistaa päivällistä, lapset tekevät läksyjään/menevät pihalle ja tulevat sitten syömään. Ruoan jälkeen korjataan pöytä jne. Imuroin lattiat tarvittaessa päivittäin illansuussa tai sitten jätän sen viikonloppuun, riippuu miten paljon kuraa ja rapaa sattuu lattioilla olemaan. Loppuilta menee lasten iltapalan ja iltapesun parissa, lapset menevät nukkumaan ja sen jälkeen vielä järjestelen pyykkejä tai teen jotain muuta hommaa, surffailen netissä tai luen lehtiä/kirjaa/katson tv:tä (harvoin kyllä sitä teen, kun ei sieltä ikinä tule mitään katsomisen arvoista). Ei mulla mene siivoamiseen kuin pieni osa siitä kaikesta mitä päivän aikana teen. Ja mies tekee tietty myös osan kotihommista, ja teini-ikäisellä on omat nimikkohommansa huushollinpidossa. t. Neljän äiti

Vierailija
44/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä silloin kun olen toipilaan kanssa kotona (siis poissa töistä) enkä tee töitä kotona etänä. Tai sitten viimeistään lomalla otan rästikotihommat kiinni.

Vierailija
45/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipailen aika-ajoin takaisin kerrostalo-kolmioon. Eihän siellä ole mitään kotitöitä kun taloon vertaa... (On siis tietenkin, mutta tuntuu aika paljon vähemmältä esim kolmen ikkunan pesu kuin seitsemäntoista, kuten meillä). Välillä pohditaan, pitäisikö muuttaa takaisin kerrostaloon tai rivariin niiden helppouden vuoksi. Jäisi enemmän aikaa lapsille.

Pyykinpesu, tiskit ym. hoituvat tässä kaiken sivussa, eivätkä tunnu raskailta. Mutta sitten on talon kunnossapitoon kuuluvat hommat, ainaiset ulkomaalaukset, aidan pystytykset, puiden istutukset -näin uuden talon kanssa. Noihin ei aika riittäisi millään. Eikä pienempiin pihahommiin: kukkapenkkeihin ja ruohon leikkuuseen.. Vaikka ovat miten kivoja hyvänsä, niin ei riitä!

Meillä on kummallakin työhuonekin kotona. Talo on 100-120 neliötä. Itse teen töitä kotona täyspäiväisesti ja mies osapäiväisesti. Ja työhuoneet ovat kamalassa kaaoksessa. Niitä ei oikeasti tule siivottua koskaan, koska silloin kun lapset ovat päiväkodissa, täytyy todella tehdä töitä, eikä tuhlata aikaa sellaiseen, mistä ei saa palkkaa. Työpäivän aikana ei myöskään laiteta tiskejä tms. Töihin liittyvät tavarat valtaavat kaappitilaa myös asuinhuoneista ja seilaavat ympäri kotia.

Varsinaiset asuintilat (joiden keskellä työhuoneet kaaoksineen ovat) saadaan pidettyä päällisin puolin ok kunnossa, mutta kaappien ovia ei juuri parane aukaista. Tää on kamalaa, mutta yritän ajatella, että kunhan lapset ovat isompia (nyt 1,5 v ja 5v), niin aikaa jää kotitöillekin paljon enemmän. Ehkä koti on kunnossa kun lapset menevät kouluun!

Vierailija
46/46 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä just kerrostalo tai rivari on ihan paras asumismuoto lapsiperheelle sen takia, että kotitöiden määrä on minimissä. Me ainakin olemme tehneet kaksi tietoista valintaa asumisessa: a) kummankin työmatkan pitää pystyä tekemään 15-20 minuutissa ja b) ei jatkuvaa remontointia ja pihatöitä.

Valintojahan nämä on. Jos haluaa asua isossa omakotitalossa maalla, tehdä uraa ja olla vielä lasten kanssa ja huolehtia itse kaikista kotihommista, niin silloin varmaan joutuu tekemään kotitöitä öisin.

Me olemme valinneet niin, että töihin on lyhyt matka ja että asunto ei ole suuren suuri, mutta riittävä. Näillä valinnoilla asuntolaina ei ole jättimainen ja osalla palkasta voi ostaa vapaa-aikaa lasten kanssa oloon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi