Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kanta.fi reseptien uusimattomuus, ärsyttää!!!

Vierailija
24.09.2023 |

Käykö muille koskaan niin, että omakannan kautta laitettu reseptin uusimispyyntö hylätään? Mulla on käynyt niin useasti ja on todella ärsyttävää, kun kyse on pitkäaikaisesta (vuosia kestänyt) lääkehoidosta ja tulee vaan tekstiviesti, että xxx reseptiä ei ole uusittu. Ei mitään selitystä ja sitten saa itse soitella tk:een ja alkaa selvittelemään asiaa.

Ja ennen kuin palstahullut alkaa höyryämään, niin ei ole kyse kolmiolääkkeestä, vaan ihan "tavallisesta", erittäin yleisesti käytössä olevasta pitkäaikaissairauteen määrätystä lääkkeestä.

Olisi mukava jos se joku kasvoton lääkkeiden uusija vaikka kirjaisi omakantaan miksei uusinut lääkettä. Resurssien tuhlaamista, kun nyt joudun yhdeksi jonottajaksi ennestään ruuhkaiseen palvelunumeroon ja mahdollisesti jopa lääkärikäynnille/päivystyskäynnille saadakseni reseptin uusittua.

Ja vielä lisätietona, että olen käynyt muutama kuukausi sitten lääkärissä, jossa myös lääkitykset katsottu eikä niissä mitään ongelmaa tai muutossuunnitelmia.

Kommentit (129)

Vierailija
1/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama havainto! Ensin kehitetään järjestelmä, jota käyttämällä reseptien uusintaralli helpottuisi, mutta ei.

Vierailija
2/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis itselle tulee usein tuo viesti reseptiä ei ole uusittu (johtuu siitä, että kukaan ei ole ehtinyt käsitellä reseptiä terveydenhuollossa tai resepti on vielä voimassa ja siinä on vielä lääkettä jäljellä, jolloin se ei mene sinne uusintaan ollenkaan.) koskaan ei ole tullut että uusintapyyntö olisi hylätty lääkärin toimesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis itselle tulee usein tuo viesti reseptiä ei ole uusittu (johtuu siitä, että kukaan ei ole ehtinyt käsitellä reseptiä terveydenhuollossa tai resepti on vielä voimassa ja siinä on vielä lääkettä jäljellä, jolloin se ei mene sinne uusintaan ollenkaan.) koskaan ei ole tullut että uusintapyyntö olisi hylätty lääkärin toimesta.

Ei mulle koskaan tuollaisia viestejä tule.

Mun viesteissä lukee lääkkeen nimi ja "reseptiä ei uusittu. mikäli haluat edelleen uusia reseptin, ota yhteys terveydenhuoltoon".

ap

Vierailija
4/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun viesteissä lukee lääkkeen nimi ja "reseptiä ei uusittu. mikäli haluat edelleen uusia reseptin, ota yhteys terveydenhuoltoon".

ap

Niin sitä ei siis ole edes käsitelty siellä terveydenhuollossa, jos se olisi hylätty lääkärin toimesta niin siitä tulisi viesti että Reseptiä ei voi uusia.

Vierailija
5/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Niin sitä ei siis ole edes käsitelty siellä terveydenhuollossa, jos se olisi hylätty lääkärin toimesta niin siitä tulisi viesti että Reseptiä ei voi uusia.

Mitä sä oikein höpötät? Onhan se käsitelty ja jostain syystä ei ole uusittu. Eihän siinä muuten lukisi, että ota yhteyttä terveydenhuoltoon. 

Vierailija
6/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli ilmoitus: Reseptiä ei ole uusittu. Ei mitään selitystä mukana. 

Katsoin Kanta.fi:stäkin asiaa. Yleissilmäyksellä sielläkään ei ollut selitystä, mutta katsoin "reseptit, jotka ovat uusinnassa", vaikka minulla ei muita enää ollutkaan uusinnassa. Siellä luki tämän yrittämäni lääkkeen kohdalla selitys, että reseptiä ei ole ehditty uusia. 

On tosiaan kummallista, että syytä ei voida kertoa ihan siinä kiellon yhteydessä. Olin itsekin jo sillä mielellä, että "pitäkää sitten reseptinne, ehkä pysyn hengissä ilman lääkettäkin". Ja kuitenkin syy oli tällainen. 

Toki on niitäkin, että esim. neurologi on määrännyt lääkkeen, mutta kun ne on ohjeistettu uusimaan terveyskeskuksessa, ei joku paikalle osunut lääkäri uusikaan reseptiä. Miksiköhän?

Vierailija
7/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko vanhentuneen reseptin uusia kannan kautta? 

Vierailija
8/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin just uusimaan Avitcidin. Aiemmin hylätty. Nyt uusittiin mutta 4 päivän pohdinnan jälkeen. Vaarallinen voide ilmeisesti.

Vierailija
9/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Vierailija
10/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeiden uusimiselle on omat sääntönsä, todennäköisesti vaatii uusintakäynnin lääkärillä joka arvioi tilanteen. 

Vierailija
11/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Joissakin tapauksissa onnistuu, jos on esimerkiksi sattunut vain unohtamaan että milloin umpeutuu niin sen saa silti uusittua erikseen pyytämällä. 

Vierailija
12/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mitä sä oikein höpötät? Onhan se käsitelty ja jostain syystä ei ole uusittu. Eihän siinä muuten lukisi, että ota yhteyttä terveydenhuoltoon. 

Olen eri, ja minullekin tulee juuri tuollainen viesti aina, jos reseptiä ei ole ehditty uusia kahdeksassa arkipäivässä. En ole koskaan soitellut asiasta, vaan laittanut vain uusimispyynnön uudestaan, ja aina on uusittu. Ei se viesti siis tarkoita, että uusimispyyntö on hylätty.

Nykyään tuollainen viesti tulee todella usein, reseptejä ei käytännössä koskaan ehditä uusia siinä luvatussa ajassa ainakaan täällä.

Vierailija
13/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei TK uusi jos resepti on esim.työterveyden tai muun yksityisen tahon kautta kirjoitettu. Ja siis ihan peruslääkkeitä.

Vierailija
14/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusin yksityisen lääkäriaseman etäyhteyden avulla. Aina uusittu. Maksaa toki muutama kymppi mut on sen väärtti. En edes yritä julkisen nautta kun tietää minkälainen juklkinen terveydenhuolto on.

Vierailija
15/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei TK uusi jos resepti on esim.työterveyden tai muun yksityisen tahon kautta kirjoitettu. Ja siis ihan peruslääkkeitä.

Onko näin?

Vierailija
16/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos reseptit uusitaan, niin aivan varmasti annostus on muutettu pienemmäksi.

Vierailija
17/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kyllä, ja ärsyttää niin suunnattomasti. Nykyään uusin kaikki reseptit apteekin kautta - jostain syystä se toimii takuuvarmasti. Kun haen jonkun reseptilääkkeen, kysyn onko sitä enää reseptillä jäljellä ja pyydän heti uusimaan jollei ole. Niin monta kertaa meni hermot Kanta.fi "palveluun".

Vierailija
18/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kyllä, ja ärsyttää niin suunnattomasti. Nykyään uusin kaikki reseptit apteekin kautta - jostain syystä se toimii takuuvarmasti. Kun haen jonkun reseptilääkkeen, kysyn onko sitä enää reseptillä jäljellä ja pyydän heti uusimaan jollei ole. Niin monta kertaa meni hermot Kanta.fi "palveluun".

Paljonko apteekki ottaa uusimisesta? En tiennyt että apteekki voi uusia. Luulin vain lääkäreiden pystyvän siihen

Vierailija
19/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi

Vierailija
20/129 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Paljonko apteekki ottaa uusimisesta? En tiennyt että apteekki voi uusia. Luulin vain lääkäreiden pystyvän siihen

no lääkärihän sen uusii, apteekki vain laittaa uusintapyynnön lääkärille

https://www.kanta.fi/ammattilaiset/reseptin-uudistaminen-apteekissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan