Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä porukka jaksaa tehdä 100% työaikaa ja pyörittää perhettä?

Vierailija
23.09.2023 |

Oon kahden kouluikäisen yh ja huomaan et mulla on puhti loppunu ihan täysin. Ikää nyt 44 ja työ hoitoalalla. En missään tapauksessa pystyis tekee enää täyttä työaikaa. Mä yksinkertaisesti vaan sairastuisin siitä työmäärästä ja väsymyksestä. Pystyn tekemään nykyään sen 50%, ja ehkä sillointällöin muutaman lisävuoron jos tarvii rahaa.

Herroiksihan tässä ei elellä ja rahat riittää just peruselämiseen. Toisaalta oon karsinut kaiken niin että pärjää. Pienempi asunto työpaikan vierestä, ei autoa, ei kulutusluottoja tai lainoja, kalliita harrastuksia tai luksusmatkoja.

Mikään materia ei oo niin tärkeetä et joutuisin sen eteen tappaa itteni töihin. Hirveetä olis käydä töissä sen takia että saa jotain autolainaa maksettua.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen, että oletko ap ylipainoinen tai muuten sairas tai henkisesti epävakaa? Kyllähän normaali, terve aikuinen jaksaa käydä työssä ja hoitaa itseään, lapsiaan ja kotiaan. Monta tuntia jää perustyöpäivän jälkeen aikaa muulle. Jos teet 50% työaikaa niin sullahan jää ihan tolkuttomasti aikaa joka päivä kaikkeen muuhun. Että miten et muka jaksaisi tehdä täyttä päivää en vaan tajua. Onko laiskuutta?

Oletko sinä kehitysvammainen?

Vierailija
22/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, se on helpompaa kuin heinänteko.

Olen suuresta perheestä lähtöisin, maalta. Jo nuorena hoidin muita sisaruksiani. Ja samalla kävin lukiota.

Opiskelu ammattiin, meni suurin piirtein samoin, ei koskaan kesälomaa, kaikki kesät ansiotyössä.

Joten eipä ole tuntunut raskaalta hoitaa työtään ja samalla pyörittää kahden lapsen ja aviopuolison sisältävää perhettä.

Tosin lapsien välillä oli neljä vuotta, ja aviomies osallistui joiltakin osin askareisiin, etenkin lastenhoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen, että oletko ap ylipainoinen tai muuten sairas tai henkisesti epävakaa? Kyllähän normaali, terve aikuinen jaksaa käydä työssä ja hoitaa itseään, lapsiaan ja kotiaan. Monta tuntia jää perustyöpäivän jälkeen aikaa muulle. Jos teet 50% työaikaa niin sullahan jää ihan tolkuttomasti aikaa joka päivä kaikkeen muuhun. Että miten et muka jaksaisi tehdä täyttä päivää en vaan tajua. Onko laiskuutta?

Töissä 8h plus ruokatunti 30min.

Työmatkat 2,5h päivä

Nukkuminen 8h

Ei siinä ihan kauhean monta tuntia jää vuorokaudesta.

Vierailija
24/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa, mutta on pakko.

Vierailija
25/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suuresta perheestä lähtöisin, maalta. Jo nuorena hoidin muita sisaruksiani. Ja samalla kävin lukiota.

Opiskelu ammattiin, meni suurin piirtein samoin, ei koskaan kesälomaa, kaikki kesät ansiotyössä.

Joten eipä ole tuntunut raskaalta hoitaa työtään ja samalla pyörittää kahden lapsen ja aviopuolison sisältävää perhettä.

Tosin lapsien välillä oli neljä vuotta, ja aviomies osallistui joiltakin osin askareisiin, etenkin lastenhoitoon.

Mun mielestä tuollainen aviomies olis kauheen raskas, jos lasket hänetkin lapsien ohella pyöritettäväksi. Joiltakin osin osallistui lasten hoitoon?

Mitä tolla miehellä tekee, oliko rikas vai miksi?

Vierailija
26/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kahden lapsen totaaliyh, teen 100% työaikaa hoitoalalla ja kaiken pyörittäminen kyllä onnistuu. Molemmat lapset on nepsyjä, ja arki on pakko olla hyvin strukturoitua, että ei hajoa homma käsiin. Hyvin jaksan kun huolehdin siitä, että saan itse riittävästi liikuntaa ja unta. Luovuin alkoholista kokonaan ja menen yleensä nukkumaan heti kun lapset rauhoittuu klo 21 aikaan.

Saanko olla utelias ja kysyä, miten sinusta tuli kahden nepsylapsen totaaliyksinhuoltaja? 

Just siksi siitä tuli, kun väänsi vielä toisenkin lapsen.

Naiset hankkiutuu tahallaan raskaaksi, ettei tarvitse mennä töihin.

Tai että pääsee töistä pitkille vanhempainvapaalle.

Ja jäädä sitten kotihoidon tuella, vielä useiksi vuosiksi, kotiin.

Loppujen lopuksi miehet eivät edes aavista eikä tiedä, miten kieroja ja kavalia naiset ovat noissa asioissa

Vierailija
27/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan 50 tuntia viikossa, lapsia on

Vierailija
28/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä mitään perhettä pyöritetä. Lapset pyrittiin ihan itse koska näkevät minua arkena kolmen tunnin ajan per päivä. Jos olisin tämän tiennyt ennen lapsia en heitä olisi tehnyt. Mitään perhe-elämää tämä ei ole!

Vierailija
29/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kahden lapsen totaaliyh, teen 100% työaikaa hoitoalalla ja kaiken pyörittäminen kyllä onnistuu. Molemmat lapset on nepsyjä, ja arki on pakko olla hyvin strukturoitua, että ei hajoa homma käsiin. Hyvin jaksan kun huolehdin siitä, että saan itse riittävästi liikuntaa ja unta. Luovuin alkoholista kokonaan ja menen yleensä nukkumaan heti kun lapset rauhoittuu klo 21 aikaan.

Saanko olla utelias ja kysyä, miten sinusta tuli kahden nepsylapsen totaaliyksinhuoltaja? 

Koska lasten isä ei jaksanut ja häipyi? Nepsylapset lisää avioeron riskiä paljon. Ja useimmiten se nepsyys selviää vasta likempänä kouluikää, johon mennessä on jo se toinenkin lapsi ehditty hankkia.

Välillä mietin onko jotkut todella noin hidasälyisiä vai onko tämmöiset kommentit vaan provoja?

Vierailija
30/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yh, kaksi kouluikäistä lasta, koira, kokoaikainen toimistotyö. Jaksan miten jaksan. Lapsilla ei ole paljon kuljetusta vaativia harrastuksia. Rima aika matalalla esim. siisteyden suhteen. Ei nyt missään läävässä asuta, mutta en imuroi edes joka viikko. Ruokaa yritän tehdä joka päivä ja pitää normaaliuden tunteen siinä mielessä.

Olen myös hakenut opiskelemaan nyt amk:hon monimuoto-opiskeluun, koska palkkaa on pakko saada ylös ennen kuin lapset on siinä iässä että elarit ja lapsilisä loppuu. Näillä tuloilla en pysty heitä enää siinä vaiheessa elättämään, ja miten sitten opiskelevat lukiossa tai ammattiin. En ymmärrä miten tämä on ajateltu että onnistuisi? Onko tarkoitus että yh:t heittää lapset ulos kun täyttävät 18 v.?

Vierailija
31/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmatkat 2,5h päivä

Nukkuminen 8h

Suomalaisen työmatka on keskimäärin alle puoli tuntia suuntaansa, joten sulla menee työmatkoihin yli 1,5 tuntia joka matka enemmän kuin meillä muilla keskiarvoisesti. Se puolitoista tuntia on jo aika merkittävä aika!

Vierailija
32/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmatkat 2,5h päivä

Nukkuminen 8h

Mikä järki noin pitkissä työmatkoissa? Varsinkin jos on yh.

Vierailija
33/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksakaan, teen osa-aikaista. Miks pitäisi jaksaa!

Vierailija
34/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt jaksa. Teitä on kaksi aikuista siellä ja naamailet jollekkin joka vetää koko pakettia yksin.

Vierailija
35/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on se toinenkin vanhempi niin jaksaa helposti. Nyt varsinkin kun lapset alkaa olla kouluikäisiä eikä vaadi jatkivaa valvontaa niin arki tuntuu suorastaan helpolle. Yksin ois tietysti rankempaa, varsinkin jos se toinen vanhempi ei hoida lapsia ollenkaan.

Vierailija
36/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksaa kun on lasten isä kuvioissa. Käytetään siivouspalveluja ja suurimmat ostokset tilataan ovelle. Lapset opetettu jo pienestä itsenäisiksi, ovat nyt teinejä. Ulkoillaan paljon yhdessä perheenä tai teinit itsekseen niin ei tule sotkua kotona, pysytään myös virkeässä kunnossa.

Mitä jaksamista siinä on jos lapset on jo teinejä?

Vierailija
37/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmatkat 2,5h päivä

Nukkuminen 8h

Ihan normaali työmatka esim. pääkaupunkiseudulla ihmiselle joka joutuu asumaan jossain syrjemmässä halvemmalla alueella ja kulkee bussilla. Tuossa on ehkä yksi vaihto.

Vierailija
38/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmatkat 2,5h päivä

Nukkuminen 8h

Kaikki ei valitettavasti ole töissä kivassa pikku konttorissa mihin voi aamulla kävellä ja hakea morgonlatten.

Maaseudulla ei yleensä ole ihan kauheasti valinnanvaraa.

Tietty omatahtoinen työttömyys olisi valinta, mutta olen sitä katoavaa kansanperinnettä joka ei suostu liikuttamaan tukia jos on työkykyinen.

Vierailija
39/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmatkat 2,5h päivä

Nukkuminen 8h

Miten yh:na oleminen lyhentäisi matkaa? Otan vinkkejä mielelläni vastaan. Minulla menee myös reilu 2h matkoihin joka työpäivä. Aivan normaali työmatka.

Vierailija
40/81 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nykyelämä on monella tapaa ihan järjetöntä ja 40 työtunnin viikko on liian pitkä. Se on sorvattu aikana jolloin nainen oli lasten kanssa lähtökohtaisesti kotona. Lisäksi monet töistä on todellisuudessa ihan turhia jo sen vuoksi, että on sorvattu enemmän ja vähemmän kaikenlaisia hyvin pitkälle tarpeettomia hallinnollisia vastuita, turhaa raportointia ja muuta suorittettavan perustyön oheen. 5 päiväinen työviikko on ollut olemassa jo n. 100 vuotta ainakin. Sinä aikana tuottavuus on lisääntynyt huimasti, mutta edut ovat sataneet hyvin pitkälti työnantajien ja suurosakkeenomistajien laareihin.