Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsataudissa olevan äidin auttaminen: toiminko väärin?

Vierailija
23.09.2023 |

Äitini on ollut kuumeisessa vatsataudissa jo useamman päivän. Koska isäni on jo kuollut niin olen ainoa, joka äitiä voi auttaa esim. kaupassa käymällä. Tänään soittelimme ja ehdotin, että kävisin äidille kaupassa samalla kun käyn itsekin kaupassa ja keräsin kauppalistan asioista mitä hän tarvii. Puhelussa hän jo kertoi, kuinka hänen eräs ystävänsä on soittanut joka päivä hänelle ja kysynyt vointia. Minä en eilen soittanut ja ymmärsin heti, että se oli kuitti siitä, etten ollut soittanut. Olen kuitenkin koko ajan sanonut, että jos vointi huononee niin minuun voi olla milloin tahansa yhteydessä, tai jos tulee mieleen, että tarvitsee jotakin kaupasta tms.

Vein heti kaupassa käynnin jälkeen ostokset äidille, jotta hän saa ruokaa ym. ennenkuin lähdin jatkamaan vielä omaa ostosreissuani. Pidin ovella vähän turvaväliä, koska äiti on ollut kunnolla kipeänä ja edelleen sama kuumeinen vatsatauti päällä, jonka aiheuttajaa ei tiedossa. Itsellä todella tiukat viikot työn ja opiskelun sekä perhe-elämän yhteensovittamisen kanssa tulevina viikkoina, eikä kärsisi sairastua. Ilman muuta kuitenkin autan siinä missä voin.

Äitipä kertoi kuitenkin käyneensä itse eilen lähikaupassa kaikesta huolimatta ostoksilla, Tänään oli menossa taloyhtiön saunassa käymään pesulla. MUTTA alkoi tinkaamaan ovella, että kun hänelle on kertynyt roskia ja biojätettä, että veisitkö ne roskiin nyt samalla. En olisi halunnut viedä ruuantähteitä, joita on nyt sairaana syönyt ym. roskia, koska oma kauppareissu oli vielä kesken ja koska yritän nyt omien kiireideni vuoksi pysyä terveenä siten, kun nyt siihen itse yhtään voin vaikuttaa. Sanoin äidilleni, että en nyt mielelläni veisi perustellen asian. Jolloin hän korotti ääntään "no älä sitten vie" ja katsoi niin halveksivasti kuin olla ja voi. Hän on siis kaikkeen tuohon muuhun toimintaan kykeneväinen, mutta minun piti silti viedä samassa pihassa olevaan roskikseen roskat.

Itse koin äitini käytöksen itsekkäänä tilanteessa ja kummallisenakin. Itse pyrin aina mahdollisuuksien mukaan sairastaessani pitämään kyllä huolen, etten muita altista tai tartuta. Mutta toiminko minä nyt sittenkin väärin. Itselleni jäi huono mieli ja tunne, että jätän tarjoamatta apujani, koska kiitoksena on kuittailua ja ilkeilyä. Ymmärrän kyllä, että on sairaana, mutta ei se ihan kaikkeen pystymiseen näytä silti vaikuttavan. Minä vaan en osannut auttaa enkä osaa pitää yhteyttäkään (jälleen kerran) oikein.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppalistan saa laitettua sähköpostin kautta, viestin kautta tai puhelimessa selostettuna, toinen kirjoittaa ylös. Riippuen mitä välineitä on tai mitä toinen jaksaa.

Vierailija
22/27 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppalistan saa laitettua sähköpostin kautta, viestin kautta tai puhelimessa selostettuna, toinen kirjoittaa ylös. Riippuen mitä välineitä on tai mitä toinen jaksaa.

Näin tehtiin, että puhelussa otin tarvittavat ostokset ylös. Mutta paikan päällä alkoi ilkeily siitä huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran otat maskin ja kertakäyttöhanskqt mukaan. Itsellä pieni käsidesi on nykyisin aina laukussa/autossa mukana

Vierailija
24/27 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on sulla vaikeaa. Voit viedä hänelle ruokaa mutta et voi samalla reissulla viedä roskia ulos.

Oven taakse voin viedä, eihän siinä ole mitään ongelmaa. Hänellä nyt on kuitenkin useita päiviä kestänyt kuumeinen mahatauti päällä ja edelleen täydet oireet. Ei kai siinä mitään, jos olisin voinut vaikka pestä käteni jossain roskat vietyäni, ettei samoilla käsillä olisi tarvinut lähteä omia ostoksia tekemään ja ylipäänsä altistua tuolle taudille. Mutta ilmeisesti jonkinlainen velvollisuus on näin toimia verisiteestä johtuen.

Vierailija
25/27 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavan kerran otat maskin ja kertakäyttöhanskqt mukaan. Itsellä pieni käsidesi on nykyisin aina laukussa/autossa mukana

Näin kai se täytyy.

Vierailija
26/27 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin vienyt mummon lääkäriin, koska olisi varmasti syytä katsoa veriarvot yms kun oireet ovat jatkuneet pitkään, joskus taustalla voi olla syöpä yms vakavaa.

Vierailija
27/27 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin vienyt mummon lääkäriin, koska olisi varmasti syytä katsoa veriarvot yms kun oireet ovat jatkuneet pitkään, joskus taustalla voi olla syöpä yms vakavaa.

Äitini menee lääkäriin maanantaina, näin sovittiin. Hän pärjää oireidensa kanssa kuitenkin maanantaihin saakka, joten on turhaa lähteä istumaan päivystykseen asiassa, joka ei ole kuitenkaan "akuutti vatsa"-tyylinen ongelma.