Akuutti stressireaktio läheisen menehtymisen vuoksi, onko palkallista?
Läheiseni oli saattohoidossa ja menehtyi ja olen muutaman päivän ollut aivan suunniltani surusta, töiden teosta ei ole tullut yhtään mitään vaikka olen yrittänyt. Itken vähän väliä, öisin en saa nukuttua ja päätä särkee ihan hirveästi. Haluaisin hakea sairauslomaa sillä en ole työkykyinen mutta taloustilanne on niin paha tällä hetkellä (ja ties mitä kustannuksia tulee vielä poismenon johdosta maksettavaksi) etten voi tinkiä palkasta. Uskallanko hakeutua lääkäriin, jos merkintä sairauslomatodistuksessa on akuutti stressireaktio josta ilmeisesti ei aina saa palkkaa?
Kommentit (22)
Masennusdignoosia käytetään joskus näissä tapauksissa sairasloman saamiseksi. Tämä tosin voi aiheutta myöhemmin ongelmia muissa asioissa, voi myös estää vakuutuksien saamisen. Suru ei ole edelleenkään sairaus. Jollei työnantaja suostu maksamaan poissaolostasi, niin olet töissä tai palkattomalla. Tämä koskee yhtä lailla meitä kaikkia. Muutamien päivien unettomuus ei ole myöskään peruste, pyydä lääkäriltä jotain rauhoittavaa ja menet töihin.
Sain 2 viikkoa saikkua kun isäni kuoli. Unettomuutta oli jo aiemmin ja sekin siinä paheni. Tarpeeseen tuli sair.loma ainakin minulla. Kunnalla töissä ,palkallinen saikku.