Miten sanoisi kauniisti lapsemme kummisedalle ja vaimolleen, etta ostaisi mieluummin lahjan myos toiselle lapsellemme eika meille?
Lastemme setä vaimoineen on myös esikoisemme kummi. He ostavat esikoiselle jotain pientä ja meillä vanhemmille kalliin lahjan, kuopus ei saa mitään. Kyseessä lapseton pari. Kehtaisiko sanoa, että meidän aikuisten lahjan sijaan voisi antaa kupukselle jotain. On aika julmaa minusta, kun toinen jää aina täysin ilman.
Kommentit (20)
toisen lapsen kummien kanssa ette ole enää väleissä. Minusta kummin tehtäviin ei kuulu ostaa lahjoja kaikille perheen lapsille.
Ja synttärilahjat muille lapsille ostetaan vain jos mennään niiden synttäreille -kummilapsille ostetaan aina mentiin synttäreille tai ei.
Mä en edes kehtais valittaa moisesta.
Vierailija:
Ja synttärilahjat muille lapsille ostetaan vain jos mennään niiden synttäreille -kummilapsille ostetaan aina mentiin synttäreille tai ei.Mä en edes kehtais valittaa moisesta.
Samoin odotan, että lapsieni kummivanhemmat tekevät samoin. Kolmen lapsemme yhteensä kuudesta kummista kolme tekeekin niin, loput ostavat kaikille jotain.
Antaisivat olla! Paketteja tulee muutenkin ihan älyttömästi.
Samoin lasteni synttäreillä toive on, että vain päivänsankaria muistettaisiin. Yksi lapsi kerrallaan saa olla erityishuomion kohteena ja samalla muut oppivat, että joskus pitää osata iloita siskon tai veljen puolesta eikä aina voi itse saada jotain " hyvityksiä" .
Vierailija:
Samoin odotan, että lapsieni kummivanhemmat tekevät samoin. Kolmen lapsemme yhteensä kuudesta kummista kolme tekeekin niin, loput ostavat kaikille jotain.
Antaisivat olla! Paketteja tulee muutenkin ihan älyttömästi.
Samoin lasteni synttäreillä toive on, että vain päivänsankaria muistettaisiin. Yksi lapsi kerrallaan saa olla erityishuomion kohteena ja samalla muut oppivat, että joskus pitää osata iloita siskon tai veljen puolesta eikä aina voi itse saada jotain " hyvityksiä" .
Kuopuksen synttäreille eivät tuoneet lahjaa tai kortti, mutta me saatiin kyllä tuparilahja uuden kodin kunniaksi vaikka tosiaan juhlittiin lapsen synttäreitä. Tupareita ei pidetty eikä mitään lahjaa tosiaan vanhemmille odotettu.
Meitä tämä vaivaa, kun kuopusta sorsitaan. Miten voisi sanoa nätisti vai ollaanko vaan hiljaa?
Vierailija:
Meitä tämä vaivaa, kun kuopusta sorsitaan. Miten voisi sanoa nätisti vai ollaanko vaan hiljaa?
ois kiintoisaa tosiaan lukea sellaisen ihmisen kommenttia asiasta joka tosiaan tekee näin. että miksi?
On tosi kivaa, kun ostatte kummilapselle ja meille (vanhemmille) lahjoja. Meistä se on tosi ystävällistä ja arvostamme sitä kovasti. Olisi todella mukavaa, jos meilläkin olisi varaa ostaa teille yhtä kivoja lahjoja. (Odota, jos tulisi vastaus. Anna heidän olla pääosassa. Kun heidän puheensa on tauonnut, jatka:)
Meidän kuopus ei valitettavasti saa yhtä hienoja lahjoja omilta kummeiltaan. Sen tähden me olemmekin ajatelleet ehdottaa teille, että jos teille kävisi päinsä, niin ette ostaisikaan meille vanhemmille lahjoja, vaan sen sijaan kuopuskin saisi teiltä lahjan. Meille vanhemmille riittäisi lahjaksi katsella lasten iloa - käyhän se teille?
Ihmettelen, että miksi edes pitäisi?
niin niitä voi esittää. Muuten lahjanantajan täytyy antaa tuoda mitä haluaa kenelle haluaa. Siihen tyydytään ja kiitetään kauniisti. Ja kummiudesta: kummin velvollisuus ei ole lahjoa perheen kaikkia lapsia, hän on sitoutunut yhden lapsen kummiuteen. Jos hän muitakin haluaa muistaa, niin se on plussaa, ei oletusarvo.
muistavat samalla tavalla perheen muita lapsia? Eikö kummin ja kummilapsen suhteen täytyisi kuitenkin jotenkin erota kummin suhteesta muihin lapsiin? Eihän aina voi ajatella niin, että jollekulle tulee paha mieli toisen erityisasemasta.
Minä olen oman veljeni toisen lapsen kummi myös ja muistan aina kumpaakin, paitsi etten osta syntymäpäivänä lahjaa tietenkään kuin sille jonka juhlia vietetään. Ostan matkoilta tuliaiset ja jouluna lahjan myös veljelleni ja hänen vaimolleen, mutta erityisesti kummallekkin lapselle.
Ehkä kannattaisi vaan todeta tosiasia ap, sano heille että ostavat teidän lahjan sijaan ennemmin jotain kuopuksellekin. He eivät varmaan vaan jotenkin tajua?
joka on nuorimmaisen kummi ja tietenkin täti, ostaisi kaikille viidelle, ei kummilapselleen lahjaa.
En ole ikinä ymmärtänyt sitä!
Aikuistukaa hyvät ihmiset!
Kyllähän pieni lapsi voi pahoittaa mielensä jos ymmärtää, että toinen saa lahjan mutta hän ei (esim. jos matkoilta tuodaan kaikille muille tuliainen paitsi pienimmälle lapselle). Ap:llä nyt kuitenkin on vain kaksi lasta, ei viittä. -20-
Ja miksi ap:n lapsi sitten saisi pahemman mielen kuin minun viisi muuta, jos he eivät saa lahjaa?
Edelleenkään en ymmärrä miksi sisaruksille pitäisi lahjoja antaa?
Se on kuule ihan vanhempien kasvatuksesta ja asenteesta kiinni, miten se lapsi reagoi asioihin.
Meillä lapset tietää, että tänään on yhden juhlapäivä, ei kaikkien. Jokaisella ne on kuitenkin vuorollaan.
Ei puhuta kummilapsen syntymäpäivästä (minä 23=20) vaan joulusta ja esim. matkatuliaisista. Sinäkö et soisi pientä tuliaista ennemmin kaikille lapsillesi, kuin itsellesi?
Se on kuule lukutaidosta kiinni.
-20-
Vierailija:
Ja miksi ap:n lapsi sitten saisi pahemman mielen kuin minun viisi muuta, jos he eivät saa lahjaa?
Edelleenkään en ymmärrä miksi sisaruksille pitäisi lahjoja antaa?
Se on kuule ihan vanhempien kasvatuksesta ja asenteesta kiinni, miten se lapsi reagoi asioihin.
Meillä lapset tietää, että tänään on yhden juhlapäivä, ei kaikkien. Jokaisella ne on kuitenkin vuorollaan.
Meillä ainakaan ei lasten lahjaröykkiöitä avatessa lapset laske, onko toisella viisi- vai kuusitoista pakettia ja onko hänellä itsellään yksi enemmän tai vähemmän ja vielä vähemmän lapset kiinnittävät huomiota siihen, keneltä lahjat ovat tulleet - kun joulupukilta tietysti ovat.
Ettekö voisi vanhempina itse varautua tilanteeseen? Jos tiedätte, että toinen saa kummeiltaan jotain arvokasta aina, niin pidätte huolta siitä, että toisenkin lahjapinossa on jotain vastaavaa.