Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehdotuksia mahdollisimman paljon kaloreita tuottaville pienille suupaloille/aterioille. Äitini on taas laihtunut.

Vierailija
22.09.2023 |

Näkyy jo luut ja kuin olisi tullut jostain nälkäleiriltä. Syö tosi vähän, joten mahdollisimman paljon kaloreita pienessä annoksessa kiitos.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

apteekista saa juotavia ravintovalmisteita, joita yleensä annetaan potilaille ennen leikkausta, toiset juovat niitä siksi ettei ruoka muuten vain maistu. Niissä on paljon kaloreita ja sen lisäksi ravintoaineita. Kannattaa kyllä kysellä niiden käytöstä ennen ostamista vaikka lääkäriltä, vanhuksilla kun tuppaa olemaan kaikenlaisia sairauksia ja tiloja, joista omaiset eivät tiedä, mutta jotka vaikuttavat jopa syömisiin. Äidilläni esim. on munuaisten vajaatoiminta ja aika paljon se rajoittaa niin syömisten valitsemisia kuin vaikkapa käsikauppalääkkeiden käyttöä. Siksi aina pitäisi konsultoida lääkäriä.

itse joudun nyt noita ravintovalmisteita käyttämään, kun en jaksa innostua syömisistä enkä näin saa tarpeeksi ravintoaineita ja kaloreita ja pitäisi saada, kun leikkaus on tulossa.

Hei, kerrotko, mitä ravintoaineita tarvitaan ennen lonkkaleikkausta? Mikä nopeuttaisi paranemista?

Eläinproteiini ja eläinrasva. Niistä saat kaiken tarvittavan. Hiilihydraatit ja siemenöljyt aiheuttavat tulehdustiloja ja autoimmuunisairauksia kehossa.

Vierailija
22/35 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota noin....80 v. ja ikänsä twiggy.....joten pakostakin tuli mieleen, että nytkö on aihetta huolestua? Entä jos hän haluaa "kuihtua pois"?

Ei taida enää tulla lihaa luiden päälle elämän ehtoolla. Vatsavaivoja kylläkin, jos yhtäkkiä tuputetaan ruokaa. Nestejuomat/apteekki ehdotettu, ne ehkä järkevin, mikäli eivät ole makeutusaineita(vatsavaivoja!) täynnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei syö, juo sitten jotain energiapitoista.

Vierailija
24/35 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato jostai laihdutukseen liittyvästä ketjusta  selityksiä miten kaikki lihoneet  vaikkei syö mitään,jospa ne toimis sun äitilläkin.

Vierailija
25/35 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin....80 v. ja ikänsä twiggy.....joten pakostakin tuli mieleen, että nytkö on aihetta huolestua? Entä jos hän haluaa "kuihtua pois"?

Ei taida enää tulla lihaa luiden päälle elämän ehtoolla. Vatsavaivoja kylläkin, jos yhtäkkiä tuputetaan ruokaa. Nestejuomat/apteekki ehdotettu, ne ehkä järkevin, mikäli eivät ole makeutusaineita(vatsavaivoja!) täynnä.

Kuten sanoin olen tehnyt ruokia heille jo 10 vuotta, eilen vein kantarelli-kerma-kana-pastan. Voita ja kermaa oli enemmän kuin tarpeeksi. Kana oli paloiteltu niin pieneksi ettei sitä juuri huomaa syövänsä. Ongelma oli että joku kaveri oli sanonut että ehkä sun paksusuolessa on joku ongelma (nivuset olleet kipeät leukemiakasvainten takia). Joten ilmeisesti jätti syömättä ja veti pelkkää porkkanaa kuten ystävä oli ehdottanut. On erittäin liikunnallinen, rakastaa matkustella, erittäin sosiaalinen. Ei todellakaan halua kuihtua pois. Ei vaan ymmärrä ruuan merkitystä

Vierailija
26/35 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin olen tehnyt ruokia heille jo 10 vuotta, eilen vein kantarelli-kerma-kana-pastan. Voita ja kermaa oli enemmän kuin tarpeeksi. Kana oli paloiteltu niin pieneksi ettei sitä juuri huomaa syövänsä. Ongelma oli että joku kaveri oli sanonut että ehkä sun paksusuolessa on joku ongelma (nivuset olleet kipeät leukemiakasvainten takia). Joten ilmeisesti jätti syömättä ja veti pelkkää porkkanaa kuten ystävä oli ehdottanut. On erittäin liikunnallinen, rakastaa matkustella, erittäin sosiaalinen. Ei todellakaan halua kuihtua pois. Ei vaan ymmärrä ruuan merkitystä

Onko elinikäinen anoreksia?

Olet tehnyt 10 vuotta ruokia??? Ja kuvaat kuitenkin elinvoimaiseksi ja liikkuvaksi. Kupsahtaa sitten kun aika on (leukemiakasvaimet). Onhan hänellä jo ikää. Oletko enemmänkin kiinni siinä takaperoisesti ajatuksessa, että äitisi kuolee kohta....

Lopeta huolehtiminen. Anna olla ja elä omaa elämääsi. Onko teillä jokin vielä tiedostamaton symbioosiongelma?

Vierailija
27/35 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kunnossa äitisi hampaat on? Oma laiha äitini sai hammasproteesit ja syö nyt paremmin ja monipuolisemmin. 

Vierailija
28/35 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kunnossa äitisi hampaat on? Oma laiha äitini sai hammasproteesit ja syö nyt paremmin ja monipuolisemmin. 

Just kävi hammaslääkärissä paikkauttamassa yhden halkeaman. On hyvät hampaat.

Ap

Vierailija
29/35 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin olen tehnyt ruokia heille jo 10 vuotta, eilen vein kantarelli-kerma-kana-pastan. Voita ja kermaa oli enemmän kuin tarpeeksi. Kana oli paloiteltu niin pieneksi ettei sitä juuri huomaa syövänsä. Ongelma oli että joku kaveri oli sanonut että ehkä sun paksusuolessa on joku ongelma (nivuset olleet kipeät leukemiakasvainten takia). Joten ilmeisesti jätti syömättä ja veti pelkkää porkkanaa kuten ystävä oli ehdottanut. On erittäin liikunnallinen, rakastaa matkustella, erittäin sosiaalinen. Ei todellakaan halua kuihtua pois. Ei vaan ymmärrä ruuan merkitystä[/quote]

Onko elinikäinen anoreksia?

Olet tehnyt 10 vuotta ruokia??? Ja kuvaat kuitenkin elinvoimaiseksi ja liikkuvaksi. Kupsahtaa sitten kun aika on (leukemiakasvaimet). Onhan hänellä jo ikää. Oletko enemmänkin kiinni siinä takaperoisesti ajatuksessa, että äitisi kuolee kohta....

Lopeta huolehtiminen. Anna olla ja elä omaa elämääsi. Onko teillä jokin vielä tiedostamaton symbioosiongelma?[/quote]

Oletpa kylmäkiskoinen ihminen, en koskaan ajattelisi kenenkään vanhemmasta noin. Ja tottakai huolehdin vanhemmistani, ovathan hekin huolehtineet minusta.

Ap

Vierailija
30/35 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen eikä ruoka maistu, on kuolema lähellä. Väkisin ei voi syöttää kun ruokahalu menee. Isäni söi kun tuputettiin, mutta oksensi sitten kaiken pois.

T. Hoitaja

Vierailija
31/35 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa ihminen ei kuole, koska ei syö, vaan ei syö, koska on kuolemassa. Itse kysyisin, mitä haluaa syödä, ja antaisin sitä.

Vierailija
32/35 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nutridrink, sieltä esim. Paljon proteiinia sisältävä juoma. Voit googlata. Niitä on moneen tarkoitukseen.

Vierailija
33/35 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

apteekista saa juotavia ravintovalmisteita, joita yleensä annetaan potilaille ennen leikkausta, toiset juovat niitä siksi ettei ruoka muuten vain maistu. Niissä on paljon kaloreita ja sen lisäksi ravintoaineita. Kannattaa kyllä kysellä niiden käytöstä ennen ostamista vaikka lääkäriltä, vanhuksilla kun tuppaa olemaan kaikenlaisia sairauksia ja tiloja, joista omaiset eivät tiedä, mutta jotka vaikuttavat jopa syömisiin. Äidilläni esim. on munuaisten vajaatoiminta ja aika paljon se rajoittaa niin syömisten valitsemisia kuin vaikkapa käsikauppalääkkeiden käyttöä. Siksi aina pitäisi konsultoida lääkäriä.

itse joudun nyt noita ravintovalmisteita käyttämään, kun en jaksa innostua syömisistä enkä näin saa tarpeeksi ravintoaineita ja kaloreita ja pitäisi saada, kun leikkaus on tulossa.

Hei, kerrotko, mitä ravintoaineita tarvitaan ennen lonkkaleikkausta? Mikä nopeuttaisi paranemista?

en ole ammattilainen, vaan potilas, joten olen saanut ohjeet minun tilanteeseeni, nämä käytiin läpi sen jälkeen, kun lääkäri teki leikkauspäätöksen ja kysyi olenko samaa mieltä. Sitten lääkäri määräsi joitain verikokeita (minun kohdallani tiedettiin jo etukäteen, että en syö kunnolla), tämän jälkeen täydennysravintovalimisteen valminta lääkärin toimesta ja sitten pari käyntiä ravitsemusterapeutilla/asiaan perehtyneellä hoitajalla. Tarvitsen joitain ravintoaineita suosituksia enemmän yksilöllisistä syistä ja kun nyt syön todella huonosti, niin tosiaan juon täydennysravintovalimstetta, joka on kaloripitoista ja siinä on vuorokauden ravintoainetekijät. Keho toimii parhaalla mahdollisella tavalla, kun sillä on ravitsemuksellisesti hyvä tilanne ja se edesauttaa toipumista. 

(katsopa muuten oman sairaanhoitopiirisi nettisivut ja sieltä ohjeet potilaalle, voit löytää tiedot. muistan kun omaiseni kävi lonkan tekonivellleikkauskessa, niin hänen piti käydä ihan ensin hammaslääkärissä, jossa hoidettiin kaikki kuntoon ja sitten aloitti jo ennen leikkausta fusioterapian ja ravitsemustilanteen mukaisen syömisen, muistan hänen saaneen jo airaalasta ohjeet yksityikohtaisesti).

Eli kannattaa kiinnittä huomiota ihan normaaliin ruokavalioon ja karsia sieltä kaikki herkut ja roskaruoat pois ennen leikkausta. d-vitamiini myös auttaa. luontaistuotteita ei saisi käyttää (ellei sitten siitä ole erikseen sovittu ja niistä pitää kertoa lääkärille), erityisesti omega 3:a pitää välttää, koska ne lisäävät verenvuotoa. päihteitä ei lainkaan (tämä ei ollut kohdallani olennaista, koska en ole koskaan käyttänyt, mutta siitä silti puhuttiin). Liikunta myös tärkeää ja säännölliset nukkumaanmenoajat.

On muuttunut paljon leikkauksiin valmistautuminen, huomasin. Viimeksi kun minut leikattiin, oli toisenlaiset systeemit, oli tyyliin: joo pitää leikata, tuossa leikkausaika, käyt veriokokeissa niin ja niin monta päivää ennen, ei saa syödä 12 tuntiin ennen sairaalaan tuloa, heippä ja nähdään sitten.

Vierailija
34/35 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäinen eikä ruoka maistu, on kuolema lähellä. Väkisin ei voi syöttää kun ruokahalu menee. Isäni söi kun tuputettiin, mutta oksensi sitten kaiken pois.

T. Hoitaja

Höpö höpö. Mun äidille ei ole koskaan ruoka maistunut. Eikä sillä ole mitään kuolemanhalua. Viime viikolla oli vielä töissä. Ulkomaanmatka tulossa ensi kuussa. Etsin vaan vaihtoehtoja mahd kaloripitoisiin snäkkeihin. Ja kiitos niistä ehdotuksista mitä on jo tullut.

Ap

Vierailija
35/35 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se järkipuhe tehoa ollenkaan joillakin, vai onkohan kuitenkin kyse syömishäiriöstä. Mietin itse myös exän kohdalla, hänellä varmasti tulee rutkasti ongelmia syömättömyydestä, tai onkin jo tiettyjä ongelmia.

Mutta ruokahaluhan kasvaa syödessä, tiedän itse ihan omasta kokemuksesta että kun vaan sinnikkäästi syö useamman kerran päivässä niin alkaa nälkäkin tulla, kerran päivässä jos syö niin näläntunne on aika olematon.

Olen miettinyt että exälle pitäisi saada tuputettua ruokahalua lisäävä mielialalääke, mutta mitenpä sitäkään kun ei itse näe ongelmaa, läskinpelko on (päätellen siitä miten minun vartalostani puhui) ja järkipuhe ei tehoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi