Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ootko nähnyt kaupan roboja liikenteessä?

Vierailija
22.09.2023 |

Niin

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei kukaan varasta niitä tai tee ilkivaltaa?

Ihmettelen vaan kun ei ole uutisia ollut.

Tietysti on hyvä jos saavat kulkea rauhassa. Yhden otsikon olen tainnut näistä nähdä. Kerran kyllä säikähdin kun tälläinen huristi vastaan, onneksi huomasin etten mennyt päin tälläistä huristuslaitetta.

Vierailija
62/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, asun noin 100 metriä Alepasta, ja heillä on noita robotteja. Usein niitä täällä huristaa. Todella suloisia. 

Toivottavasti jonkun mainitsema robotin kaataminen tai potkiminen oli pelkkä provo, meinaan niitä käyttää paljon esim. vanhat ihmiset tai liikuntarajoitteiset, joiden kaupassa käynti olisi hankalaa. Itse havahduiin näiden hyödyllisyyteen, kun jouduin onnettomuuteen ja leikkaukseen, jonka jälkeen toipumisaikana olin aika kyvytön tekemään mitään, kun oli käsi kipsissä, kävelykepit jne. Robotti oli aivan loistava apu tuomaan ruokatarpeet kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen niitä joka päivä. Söpöjä ovat. Joskus ihmetyttää, kun ovat jumittuneet paikalleen.

Vierailija
64/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tänään näin sellaisen pikkurobotin joka huristeli yksin menemään pyörätietä, olikohan se tällainen? Hieman kummastutti kun en nähnyt ketään ohmistä lähettyvillä, että kenen se oli ja mihin menossa. Tuntuu kyllä aika älyttömältä idealta!

Se on S-ryhmään kuuluvan kaupan, tulossa kaupasta ja menossa asiakkaalle tämän tilaamat kauppatavarat kyydissään. Toimii etäohjauksella.

Tätä minä just mietin että ohjaako näitä joku oikeasti vai onko näissä sisäinen ohjaus. Aika pitkään odotti robotti tuossa kaistojen keskellä ja mietin liikkuuko se enää ollenkaan eteenpäin. Oli pitkä väli autojenkin välillä mutta siitä sitten eteni kuitenkin.

Yleensä niitä ei ohjaa ihminen, vaan niissä on gps suunnistus jolla menevät itsenäisesti, samoin kuin autonavigaattorikin osaa itse suunnitella reitin kohteeseen kunhan sille syöttää kohdeosoitteen. Mutta niillä on Virossa ohjauskeskus, jonne menee hälytys, jos joku robotti näyttää joutuneen ongelmiin ja tulee hälytys että kuljetus on liikaa myöhässä odotetusta ajasta. Silloin ihminen voi ottaa ko. robotin kauko-ohjaukseen ja auttaa pulasta.

Vierailija
65/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei kukaan varasta niitä tai tee ilkivaltaa?

Ihmettelen vaan kun ei ole uutisia ollut.

Se auttaa, että tällä hetkellä niillä ei saa kuljettaa tupakka- tai alkoholituotteita, koska luovutettaessa ei pystyisi suorittamaan ikärajavalvontaa. IHan varmaan niitä rikottaisiin, jos olisi tiedossa että päihteitä voi löytyä sisältä. Mutta kun siellä on jotain tyyliin maitotölkkejä ja leipää, niin harvaa kiinnostaa.

Vierailija
66/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kerran kun robojengi kokoontui kaupan edessä. Ne oikein kääntyi katsomaan toisiaan ja sitten vilkutteli viirejään ja valojaan. Oli työpäivän alku ja ne oli juuri pesty ja laitettu valmiiksi. Epäilen että piti jotain työpalaveria ennen kuin lähtivät. Ne on söpöjä kyllä ja sympaattisia.

Vierailija
67/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole täällä Jyväskylässä nähnyt. Onkohan niitä täällä meidän maalaiskaupungissa?

"Maalaiskaupungissa", mikä se on?

Tuossahan noita viuhuu ainakin Vapaudenkadulla ja Heikinkadulla ihan jatkuvasti. Kaipa ne sen verran kannattavat kun ovat olleet kuvioissa jo pitkään.

Vierailija
68/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aika hauskan näköistä kun saattaa iltapimeällä tulla vastaan vaikka lenkkipolulla tai kun viiri viipottaen menevät tuolla maalaismaisemassa. Mitetin vaan miten ne talvella pärjää täälläkin kun voi mennä ihan viiteen asti iltapäivästä ennen kuin saadaan kadut aurattua. 

Vierailija
69/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo talvella oikein pärjääkään vaan voivat jäädä auraamattomaan kohtaan juntturaan.

Aika kaukana keskustasta olen niitä täällä meillä päin nähnyt. Vekkuleita tapauksia ovat. Tänäänkin kävelin lounastunnilla ihan vierestä. Lähtevät tuosta S-marketin nurkalta. Aika hyvät kävelykadut ja alikulku tässä ovat että tule paljoa tien ylityksiä.

Vierailija
70/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä asuu sisällä pieni kiinalainen. Se elää napsimalla kuormasta.

Tätä ei moni tiedä. 

Vierailija
71/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tervejalkainen keski-ikäinen naapurini näköjään innostui tilailemaan noilla. 

Lähettävään kauppaan on matkaa 500m. Sen kävelee muutamassa minuutissa.

Ajallisesti menisi tuskin sen pidempään kuin robotilauksen näpyttely, odottelu ja nouto pihalta.

Ilmeisesti vähäinenkin liikunta on liikaa?

Kaveri tai kaverin vaimo ajelee autollaan varmasti 5 kertaa päivässä sen saman kaupan ohi.

Kertakaikkiaan mahdotonta on saada sovitettua se kauppareissu näille autoiluille?

Ihan sama muuten, mutta onko tässä mitään järkeä?

En vaan tajua ihan kaikkea tätä digiä ja roboa. Mutta varmaan näin on hyvä ja kehitys kehittyy??

Vierailija
72/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, asun noin 100 metriä Alepasta, ja heillä on noita robotteja. Usein niitä täällä huristaa. Todella suloisia. 

Toivottavasti jonkun mainitsema robotin kaataminen tai potkiminen oli pelkkä provo, meinaan niitä käyttää paljon esim. vanhat ihmiset tai liikuntarajoitteiset, joiden kaupassa käynti olisi hankalaa. Itse havahduiin näiden hyödyllisyyteen, kun jouduin onnettomuuteen ja leikkaukseen, jonka jälkeen toipumisaikana olin aika kyvytön tekemään mitään, kun oli käsi kipsissä, kävelykepit jne. Robotti oli aivan loistava apu tuomaan ruokatarpeet kotiin.

Tuollaisissa tapauksissa ihan hyödyllisiä.

Mutta kun samaan aikaan valitellaan kansan ylipainoa ja huonoa kuntoa, niin eiköhän hyöty kallistu haitaksi? Ne vähiten liikkuvat eivät viitsi käydä enää edes lähikaupassa jalan tai pyörällä, vaikka matkaa olisi vain muutama sata metriä. 

Vierailija
73/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kerran kun robojengi kokoontui kaupan edessä. Ne oikein kääntyi katsomaan toisiaan ja sitten vilkutteli viirejään ja valojaan. Oli työpäivän alku ja ne oli juuri pesty ja laitettu valmiiksi. Epäilen että piti jotain työpalaveria ennen kuin lähtivät. Ne on söpöjä kyllä ja sympaattisia.

Vallankumousta suunnittelevat. Kiinalaisia kommarirobotteja. Pitäkääs varanne, kohta hyökkäävät.

Vierailija
74/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen, että olisiko tullut halvemmaksi palkata ruokalähetiksi ihan oikea ihminen?

Tai joku yrittäjä sopparilla?

Miksi robotti tai automaattikassa on nyt se tavoite ja paras vaihtoehto?

Kuka päätti näin?

Vierailija
75/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä näkee vain siellä missä niitä on, tänne asti eivät tule.

Vierailija
76/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa oon nähnyt. Kiusasin sitä aikani ja potkaisin kumoon. Se raukka rupes piippaan jotain.

Juuri tämän takia robotit pitäisi aseistaa. Ja kunnon sanktiot robotin potkimisesta.

Räjähteitä täyteen. Jos potkaiset, niin lähtee henki ja menee sileäksi koko kortteli. 

Varmaan Israelilla olisi tarjolla tällaisiakin versioita? Niitähän voisi sitten käyttää kriisitilanteissa maanpuolustukseenkin.

Vierailija
77/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pitää kääntää selälleen.

Vierailija
78/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, söpöjä. Monet on jääneet jumiin ojaan ja kiltit ihmiset ovat nostaneet ne takaisin menosuuntaan. Kerran 2 roboa oli tulossa suojatielle, kiltisti jäivät odottamaan, mutta minä pysähdyin ja annoin heidän mennä. Toinen vipelsi äkkiä yli suojatien, toinen jäi jälkeen. On ne söpöjä ja niihin ei uskoisi mahtuvan niin paljon sapuskaa kun mahtuu, minulle ei ole tuotu mutta kuulin, että 3 muovikassillista menis tavaraa sisään. Noi on kivoi!

Vierailija
79/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli vaan mieleen, että olisiko tullut halvemmaksi palkata ruokalähetiksi ihan oikea ihminen?

Tai joku yrittäjä sopparilla?

Miksi robotti tai automaattikassa on nyt se tavoite ja paras vaihtoehto?

Kuka päätti näin?

No totta kai se on halvempaa, että robotti jolle ei tarvi maksaa palkkaa, kuljettaa. Ne tarvii vaan ladata sähköllä, joka on aika halpaa, ja hankintakustannus jaettuna robotin koko elinkaarelle ei sekään ole iso per kuljetus. Onhan noita ihmisen toimittamia kuljetuksiakin, mutta yleensä se maksaa enemmän. 

Ja aika pitkälti tuon on päättänyt asiakkaat, joista suuri osa tykkää roboteista ja automaattikassoista. Itsekin käyn aina automaattikassalla, ellei ole ikärajavalvottavia tuotteita. Ja robotilla tilailen joskus sellaisia tylsiä raahattavia joita autottomana olisi ikävä julkisilla kuljettaa.

Vierailija
80/85 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, ei ne täällä maalla osaa kulkea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän